miksi äidinmaidon sulatus on kielletty mikrossa?
Itse olen tehnyt sitä monta kuukautta ja nyt huomasin rasgtin Ainu-pumpun käyttöohjeissa. Tä???
Kommentit (9)
Vesihauteessa sulatin ja lämmitin esikoisen aikaan. " Mikrotuskiellosta" en osaa sanoa.
se ilmeisesti hävittää jotain hivenaineita tai jotain.
en ole varma, ois mielenkiintosta kuulla..
Toki kiireessä voi käyttää mikroa, mut nopeasti se vesihauteessakin tulee.
n.3-4kk lapselle (välillä onneksi annoin korviketta ja " tuoretta" maitoa) maitoa, jota oli kertynyt pakastin täyteen?
Sen sijaan äidinmaidon " erityisvaikutus" on mennyt hukkaan: arvokkaat vasta-aineet, joita sinun elimistösi on tuottanut. Mutta eiköhän se mikrotettukin ruuaksi käy siinä missä korvikekin...
Olen kuullut että esim. pakastevihannesten vitamiinit säilyy parhaiten mikrossa sulattaessa. Tuohon on kyllä joku muu syy ettei sais mikrossa sulattaa. Ehkä just ne vasta-aineet tai että voi lämmetä liikkaa.
Mikrossa syntyy sähkömagneettisen säteilyn seisova aaltoliike, ja aaltojen solmukohdissa energiaa siirtyy ruokaan enemmän kuin muissa. Eli tietyissä pisteissä ruoka kuumenee todella kuumaksi, ja vitamiinit jotka ovat kuumuudelle herkkiä tuhoutuvat niistä kohdista. Pyörivässä mikrossa tämä vaara on tietenkin pienempi.
Vesihauteessa lämpötila ei nouse näin korkeaksi, mutta jos vesihauteessa pitää pitkään, vitamiinit tuhoutuvat myös matalammassa lämmössä. Eli mikro on terveellinen jos sillä voidaan välttää hyvin pitkä kuumennus, esim liedellä vihannekset, vitamiinit säilyvät paremmin, mutta äidinmaidon sulattaa nopeasti vesihauteessakin, joten parempi tehdä niin.
Mutta kyllähän se maito sekoitetaan vielä ennen lapselle antamista... En ihan ymmärtänyt :)
Onko kukaan sulattanut sitä mikrossa?