Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden koot suurentuneet!

Vierailija
11.09.2017 |

Huomasin tämän taas eilen, kun olin shoppailemassa. Olen +40v nainen ja parikymppisenä farkkukokoni oli 30/34. Eilen ostin uudet farkut kokoa 27/34, sama trendi jatkunut jo muutaman vuoden. Samoin puseroissa, ennen käytin aina kokoa M, nyt lähestulkoon aina pitää ottaa S, joskus jopa XS. Painoni on pysynyt samana 16-vuotiaasta saakka. Oletteko huomanneet saman ilmiön? Ketä tämmöinen kokojen suurentaminen oikein palvelee? Ajatteleeko markkinoiti-ihmiset, että vaatteita menee enemmän kaupaksi, kun päälle mahtuu pienempi koko?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja virheitäkin sattuu. Joku ostaa halvalla erä, jossa vahingossa 30 tuuman housuihin on tullut 27 tuuman kokolaput. Parin tukkumyyjän jälkeen kakkoslaatumerkintä häviää jos sitä on edes ollutkaan koskaan.

Vierailija
22/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut tämän. Farkuista täytyy ottaa koko 34 tai tuumakoko 26. Ennen käytin kokoa 36 tai 27/28. Oon kyllä pienikokoinen mutta en mikään tikkulaiha. Kahden lapsen 38 v. äiti.

Ajattele, etytä olet synnyttänyt yms. Minun alipainoinen esiteini osti juuri 28/30 farkut ja aika tiukat sellaiset. En tiedä mikä tekee hänet isoksi. Saa aina kommentteja siroudestaan. Eli hän on vain lähtökophtaisesti isompi kuin sinä ja oikeasti käyrissään alipainoinen. Luuston rakenteet muuttuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on väljä oversize muoti, niiden vaatteiden kuuluukin olla väljiä ja vähän isoja. Malli ja juju menee, jos ottaa pienemmän koon.

Vierailija
24/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H&M:llä olen huomannut saman. Ennen meni paidat ja takit m-kokona nyt s tai xs. Eikä todellaakaan johdu laihtumisesta.

Se johtuu H&M:n laajentumisesta. Suomeen ei tuoda enää ruotsalaisille tarkoitettuja vaatteita, vaan muualta joka sopii paremmin keskiverto mitoitukseen täällä.

Vierailija
25/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitoitusjärjestelmät ovat erilaisia kuin vaikka parikymmentä vuotta sitten. Kaavoissa käytettävät väljyydet ovat erilaisia ja riippuvat muodista. Myös materiaali vaikuttaa todella paljon vaatteen istuvuuteen. Se kokolappu vaatteessa kertoo vain, mihin kohtaan valmistettua sarjaa kyseinen rätti kuuluu, ja voi vaihdella hyvinkin paljon em.syistä johtuen.

Mutta eikö tuumakoot kuitenkin pitäisi pysyä samana, kun kyse on kuitenkin mittayksiköistä?

Ap

Jos se tuuma on tuuma ja oli ennenkin tuuma, niin silloin olet pienentynyt. Jos se on kokomerkintä, niin silloin se voi olla mitä vain.

Vierailija
26/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitoitus, muoti on nyt väljempää. Muoti on muuttunut ja ne vaatteet on mitoitettu eri tavalla.

Ne kittanavaatteet on mennyttä muotia ja hakee yhtä tiukasti istuvia (vanhan mallisia), niin totta kai pitää hakea pienempiä kokoja 😂

Vierailija
27/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitoitus, muoti on nyt väljempää. Muoti on muuttunut ja ne vaatteet on mitoitettu eri tavalla.

Ne kittanavaatteet on mennyttä muotia ja hakee yhtä tiukasti istuvia (vanhan mallisia), niin totta kai pitää hakea pienempiä kokoja 😂

Siis jos hakee tiukasti istuvia...

Vierailija
28/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, niiden ei kuulukaan olla kittanoita!! :D

Olkapään saumat roikuu alhaalla, hihat on pitkiä, muutenkin mitoitus hyvin väjää.

Vierailija
29/33 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaa vaatteita ulkomaisista nettikaupoista, niin niissä on useimmiten ilmoitettu kyseisen koon (minulla s tai sx, ollut jo muutaman vuosikymmenen:) stragetiset mitat tuumina, jotka voi myös muuntaa senteiksi.

Stragetiset mitat ovat siis rinnanympärys, vyötärö, lantio, mekon/lahkeen/hihan pituus. 

Varoituksena usein vielä etenkin aasialaisissa nettikaupoissa, että länsimaisia kirjainkokoja pienempi.

Eli pelkkään kirjaimeen ei voi luottaa. Eipä ole juuri huteja tullut, kun varmistaa taulukoista vielä tuuma/cm koot.

Muuten olen samaa mieltä kuin ap, että koot suurentuneet.

Vierailija
30/33 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu ihan puhtaasti siitä, että nykyään joka puolella maailmaa ihmiset ovat tukevampia ja myös lihavampia mitä ennen. Se on fakta. Muotibisneksessä mennään tietoisesti ihan kuluttajan alitajuntatasolle, nyt kun miettiin, niin tokihan se tuntuu näin pulleana kivemmalta että hei, mähän mahdun s/m-kokoon kuin ottaa se L tai XL. On siis ihan tietoinen kikka että asiakas sovittaa housuja koossa L ja huomaa niiden olevan isot ja ilahtuu (mahdollisesti tajuamatta sitä itse) siitä ja luultavasti ostaa ne housut tultuaan hyvälle tuulelle. Tottakai jokainen tulee hyvälle tuulelle, kun tarvitseekin vaatteesta pienemmän koon mitä ajatteli. 

Ei siis ole mikään vahinko tai johdu siitä, että ihmiset olisivat nyt kymmenessä vuodessa kasvaneet pituutta tai muuten rotevoituneet. Sen sijaan jokainen tietää sen tunteen että sovitat jotain vaatetta joka ei mene päälle ja "masentuu" siitä, kun joutuukin ottamaan isomman koon. 

Vierailija
31/33 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on maailmanlaajuinen ongelma, ns. vanity sizing, jonka tarkoitus on vedota kuluttajien turhamaisuuteen ja tuoda hyvä mieli kun mahtuu pienempi koko päälle. Aika törkeä markkinointikikka kuitenkin.

Vierailija
32/33 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin huomaan tämän näin xs-kokoisena, ettei nykyään ketjuvaateliikkeistä meinaa millään löytää istuvia vaatteita. H&M t-paidat noin 5 vuoden takaa on sopivan kokoisia, nykymallit taas liian isoja ja roikkuvat päällä. Istuvia takkeja ei myöskään enää löydä, ainoa mikä on ennallaan on kengät. :D Zara-kauppaa jos uskoisi, kroppani on 11/12-vuotiaiden tasolla, ainoat hyvin istuvat farkut löytää sieltä ja juurikin tuosta koosta, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa..

Paidat ovat ihan kummallisia telttoja olleet jo viimeiset pari vuotta, tyköistuvia paitoja xs-koossa ei löydä enää mistään. XS-koko nykyään menee entiselle m-koolle. Aina ei huvita liikkua jossain oversize-vaatteissa, vaan joskus olisi kiva että olisi ihan vartalonmyötäisiäkin vaatteita. Netistä ei uskalla tilata enää mitään, kun lähes poikkeuksetta ne xs-mekot ja paidat ovat ihan liian isoja vaikka ennen niin ei ollut.

Vierailija
33/33 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot vaihtelevat valmistajan ja mallin ym mukaan. Olen lyhyt n 10kg ylipainoinen omenavartalo. Minulla on käytössä vaatteita koosta xs kokoon xxl. Juuri eilen ostin väljämallisen paitiksen koko xs. Yleensä ei tuohon kokoon ole asiaa. Myös farkuissa on samassakin vaatekoossa eri mittoja. Yleensä kaikki vaatteet ovat liian pitkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän