Mitä työnantajat ajattelevat työnhakijasta, joka ei ole facebookissa?
Kommentit (18)
Enpä usko "työnantajani" eli ensin rekryn mitään facebookeja tai edes linkediniä hakeneen. Tuskin haastattelijatkaan. Duunin sain.
Ei hyvä tai huono asia, muut piirteet määrittävät sen, millainen työntekijä hän on.
Ehdottomasti hyvä juttu. Kunnioittavat sellaista joka pitää huolta yksityisyydestään eikä levitä känniörvellyksiään ympäri maailmaa, jos edes harrastaa sellaisia.
On laitonta hakea tietoa alaisista/työnhakijoista netistä. Eli ei voi kommentoida mitenkään
Onneksi olen alalla missä facebook-jäsenyys ei määritä ammattitaitoa. Facebookin käyttö on myös täysin kielletty työaikana. Jos somettaminen määrittää työntekijän pätevyyttä, onko työpaikka tavoittelemisen arvoinen?
Mulla on facebookissa tarjollakin pomojen kaveruuksia. Mutta en halua, työt töinä ja kavereina muita kuin pomoja. Työkavereita on kyllä kavereina, ovat mukavia.
Ei mitään. En hae työnhakijoiden profiileja somesta, elleivät ole itse laittaneet linkkejä. Ja onneksi ainakaan vielä ei ole juuri tullut Facebook-profiilien osoitteita vastaan :) Linkedinistä saatan joskus katsoa, hämmentävän paljon tulee vastaan sellaisia cv:itä, jossa lukee vaikka koulutuksen kohdalla "Logistiikan koulutus", ja siinä sitten yrität jostain päätellä, minkä tasoinen ja laajuinen koulutus mahdollisesti on kyseessä. Eli lähinnä tsekkaan, olisiko Linkediniin merkinnyt tarkemmin.
Mutta mun käsittääkseni ei ole laitonta etsiä tietoja netistä, sen sijaan on laitonta ottaa netistä löytämänsä asiat huomioon rekrytoinnissa.
Riippuu hyvin paljon alasta. On monia ammatteja joissa somesta poissaolo on pelkkää plussaa.
Esim. turvallisuusalta löytyy työtehtäviä joissa on pakko suojata identiteettinsä. (Tässä ei kannata lähteä käymään tätä keskustelua: "voihan sitä tehdä valepforiilin" että voi pitää yhteyttä sukulaisiin ja kavereihin). EI VOI!
Minun firmassani työntekijät jättävät omat viestivälineensä pukukaappiin ja somettelu talon koneilla on kielletty, joten se siitä.
Että tyypillä on oikea elämä, ei tarvi somea.
mistä se sen tietää, moni on lempinimellä tmv somessa
Vierailija kirjoitti:
On laitonta hakea tietoa alaisista/työnhakijoista netistä. Eli ei voi kommentoida mitenkään
No ei todellakaan ole laitonta, kun meille on yliopistossa ihan proffa opettanut että LinkedIn tili ois hyvä luoda jos meinaa töitä saada. Työnantajat kuulemma etsii ja katsoo.
Pitävät yksityisyyttään kunnioittavana fiksuna ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon alasta. On monia ammatteja joissa somesta poissaolo on pelkkää plussaa.
Esim. turvallisuusalta löytyy työtehtäviä joissa on pakko suojata identiteettinsä. (Tässä ei kannata lähteä käymään tätä keskustelua: "voihan sitä tehdä valepforiilin" että voi pitää yhteyttä sukulaisiin ja kavereihin). EI VOI!
Kyllä voi tehdä valeprofiilin. Oma sukulainen on poliisitehtävissä jossa on joutunut salaamaan kaikki tietonsa, mutta Facessa on kyllä salanimellä.
Ei kiinnosta Facebook-tilin olemassaolo tai olemattomuus, enkä googlaile hakijoita. LinkedInin vilkaisen yleensä, jos sellainen on ja muut ammattiin liittyvät verkostot. Tietenkin, jos haluaa tehdä vaikka Facebook-markkinointia, niin oletan, että on ainakin ollut tili.
Aika tyhjentävä oli kyllä tuo linkki, ei yksittäisten mammojen mielipiteet enää paljon paina.
Huono. Ei ole ihan normaali ihminen, jotain häikkää. Yleensä mielenterveysongelmia, kyvyttömyyttä luoda sosiaalisia suhteita.