Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä elämäntapamuutokseen, lähinnä terveelliseen ruokavalioon?

Vierailija
11.09.2017 |

Tavoitteena on pudottaa painoa mutta se ei ole mikään ruokavalion tärkein pointti, jos pointti ollenkaan. Ei ole kiire pudottaa painoa, vaan teen sen lähinnä jättämällä herkut ja lisäämällä liikuntaa. Lähinnä tavoitteena voida hyvin ja saada ruuasta kaikki mahdolliset ravintoaineet. Opiskelen kotona, joten kaipaisin säännöllisyyttä elämään. Onko vinkkejä opiskelijabudgetille sopivista terveellisistä ruuista, ym.?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö papuja, kikherneitä, osta kauden vihanneksia mitä saa halvalla, lanttua, kesäkurpitsaa, punajuuria, porkkanaa, kaalia jne. Pakastekasvikset on myös hyviä.

Kananmunia, kalaa ja kanaa, harvemmin punaista lihaa. Koeta aina ostaa alelappu tuotteita.

Rahkaa, puuroa, hedelmiä ilta ja aamupalalle. Leipää vähemmän, saa yllättävän helposti turhia kaloreita.

Vettä jano ja ruokajuomaksi.

Vierailija
2/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ruokavalion korjaaminen lähtee siitä, mitä itse pidät terveellisenä, ei siitä, mitä joku muu sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ruokavalion korjaaminen lähtee siitä, mitä itse pidät terveellisenä, ei siitä, mitä joku muu sanoo.

Terveellisyys ei taida kuitenkaan olla mielipideasia. Toki itse päätän mitä lopulta suuhuni laitan. Lähinnä tässä nyt kyselin vinkkejä. :-) Ap

Vierailija
4/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö papuja, kikherneitä, osta kauden vihanneksia mitä saa halvalla, lanttua, kesäkurpitsaa, punajuuria, porkkanaa, kaalia jne. Pakastekasvikset on myös hyviä.

Kananmunia, kalaa ja kanaa, harvemmin punaista lihaa. Koeta aina ostaa alelappu tuotteita.

Rahkaa, puuroa, hedelmiä ilta ja aamupalalle. Leipää vähemmän, saa yllättävän helposti turhia kaloreita.

Kiitos, vettä juon jo paljon mutta herneet ja paput täytyy varmana lisätä ruokalistaan. Ap

Vierailija
5/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fatsecret. Sinne kun kirjaa kaiken mitä suuhunsa on laittanut tai aikoo laittaa, niin äkkiä oppii hahmottamaan mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä.

Vierailija
6/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetajuustorullakebabbii

Vierailija
7/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyys ei taida kuitenkaan olla mielipideasia. Toki itse päätän mitä lopulta suuhuni laitan. Lähinnä tässä nyt kyselin vinkkejä. :-) Ap

Ei olekaan mielipideasia, vaan se millä kehosi voi hyvin. Sitä ei voi kukaan ulkopuolinen sinulle kertoa.

Vierailija
8/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Areenassa (radion puolella) on hyviä puheohjelmia, joissa käsitellään terveysasioita. Kuuntele esim Tiina Lundbergin huoltamon jakso 31.8., jossa puhuttiin elämäntaparemontista. Hillan ja Minnan akuutti -ohjelmassa (löytyy areenasta nimellä Akuutti) oli myös aiemmin puhetta asiasta. Ja vielä kolmas puheohjelmavinkki nimittäis Jenny ja läskimyytinmurtajat.

T. Yle Areena -fani89 😄

Vierailija
9/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan mielipideasia, vaan se millä kehosi voi hyvin. Sitä ei voi kukaan ulkopuolinen sinulle kertoa.

Sehän tässä pointtina olikin. Kysellä vinkkejä erilaisista terveellisistä (edullisista) ruuista, joita voin kokeilla. Ap

Vierailija
10/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle Areenassa (radion puolella) on hyviä puheohjelmia, joissa käsitellään terveysasioita. Kuuntele esim Tiina Lundbergin huoltamon jakso 31.8., jossa puhuttiin elämäntaparemontista. Hillan ja Minnan akuutti -ohjelmassa (löytyy areenasta nimellä Akuutti) oli myös aiemmin puhetta asiasta. Ja vielä kolmas puheohjelmavinkki nimittäis Jenny ja läskimyytinmurtajat.

T. Yle Areena -fani89 😄

Kiitos, täytyy etsiä! Ap

Vierailija
11/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kliseet (mutta erittäin toimivat): 1. Vaihda etenkin pasta terveellisempään lisukkeeseen. Itse käytän lisukkeena vihanneksia eri muodossa -parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, tomaattia yms. Makaroonit yms. jätin kokonaan pois ja painonpudotuksen lisäksi vatsakin voi paremmin. 2. Viljojen vaihto täysjyvään ja viljan syönnin vähentäminen. Kun ei syö enää montaa palasta valkoista leipää päivässä, vaan vaihtaa sen yhteen-kahteen täysjyväleipään niin olo tuntuu ihmeen paljon virkeämmältä. 3. Se mitä leivän päälle laittaa. Kinkkujuustovoileipä sisältää yllättävän paljon kaloreita.

4. Herkkuja 1-2krt viikossa. Totaalikieltäytyminen on (minun mielestäni) ihan älytöntä ja itsensä kiusaamista. Kun syö muuten hyvin ja terveellisesti niin esim.viikonloppuna voi hyvin vetää pitsaa ja karkkiakin.

Vierailija
12/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin askelin. Minä olen aina ollut kova makean perään ja jätin suklaan ja karkit kokonaan pois. Leivää syön vähän, broileria usein, rahkaa päivittäin, kova juusto kokonaan pois. Alkoholia harvoin. Olen koittanut liikkua enemmän ja iltaisin en syö tuhtia iltapalaa, vain jotain pientä, rahkaa marjojen kanssa tai hedelmän. Välillä herkuttelenkin kohtuudella. Painoa pudonnut 7 kiloa vuoden alusta. Olen ihan tyytyväinen, koska olen aina ollut kova syömään. Noin puoli vuotta meni opetellessa, nyt jo sujuu paremmin. Pienin askelin siis.

Vierailija
13/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.fatsecret.fi/

Tuon sovelluksen avulla laihdutin vajaassa puolessa vuodessa 15kg. Kun kaiken kirjaa vanhasta ruokavaliosta ylös, huomaa erittäin nopeasti miten paljon päivässä kertyy kaloreita, hiilihydraatteja ja rasvaa. Sovellus laskee kaikki arvot ja niitä on jopa kiva seurata. Hetken päästä olin koukussa sovellukseen ja odotin aina koska saa kirjata ruoat :D 

Siirryin todella yksinkertaiseen ruokavalioon joka koostui pääasiassa erilaisista salaateista (+liha proteiinilisänä) ja ruokaisista smoothieista. Lääkärin seurannassa tämä kaikki, toimi minulla kun mikään muu ei toiminut. 800 kcal/päivä ja ei ollut nälkä kun osasi syödä tarpeeksi lihaa jne. 

Vierailija
14/17 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalana puuro+marjat+raejuusto-kombo pitää tosi pitkään kylläisenä. Pitää vaan uskaltaa syödä sitä puuroa iso annos, eikä pikkukasa kulhon pohjalla jota joskus näkee. Tämän edullisuus lähtee tietysti siitä että on pakastimeen kerätty marjoja ilmaiseksi metsästä ja tuttujen puskista, kuten jokainen näppärä opiskelija tekee. :)

Toinen hyvä aamupala on nämä tuorepuurot, eli maitorahka+hiutaleet+marjat ja hedelmät erilaisina yhdistelminä, ohjeita netti täynnä.

Vierailija
15/17 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.fatsecret.fi/

Tuon sovelluksen avulla laihdutin vajaassa puolessa vuodessa 15kg. Kun kaiken kirjaa vanhasta ruokavaliosta ylös, huomaa erittäin nopeasti miten paljon päivässä kertyy kaloreita, hiilihydraatteja ja rasvaa. Sovellus laskee kaikki arvot ja niitä on jopa kiva seurata. Hetken päästä olin koukussa sovellukseen ja odotin aina koska saa kirjata ruoat :D 

Siirryin todella yksinkertaiseen ruokavalioon joka koostui pääasiassa erilaisista salaateista (+liha proteiinilisänä) ja ruokaisista smoothieista. Lääkärin seurannassa tämä kaikki, toimi minulla kun mikään muu ei toiminut. 800 kcal/päivä ja ei ollut nälkä kun osasi syödä tarpeeksi lihaa jne. 

Tarkoituksena ei siis ole olla diettillä, eikä siis kirjata tarkkaan syömisiä ylös, vaikka toki olenkin päivittäisiä turhia kaloreita vähentänyt mutta teen sen kuitenkin rennolla otteella. Olen syönyt n. 1500 kaloria päivässä, tämäkin ihan silmämääräisesti. 800 kaloria päivässä olisi itselleni ainakin aivan liian vähän. Mutta varmasti sulle toimii. Ap

Vierailija
16/17 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on oma motivaatio. Itse olen ollut nyt noin kuukauden laihdutuskuurilla ja tulosta on jo tapahtunut. Kuukausi on mulle pitkä aika, kun aiemmin jaksoin tsempata vain muutaman päivän kerrallaan. Viikonloppuisin olen herkutellut (tilannut pizzaa, syönyt aamupalaksi vaaleaa leipää ym), mutta arkena pyrin syömään terveellisesti. Aamulla puuroa, siemeniä, kananmunaa ja kahvia. Lounaaksi kanaa ja vihanneksia. Illalla mitä milloinkin, esim. munakasta. En ole halunnut syödä pahoja ruokia, joten en syö esim. rahkaa ollenkaan, en tykkää siitä. Sitävastoin syön usein esim. viiliä ja mustikoita. Sokeria en lisää mihinkään enkä muutenkaan välitä makeista herkuista. Fatsecret on täälläkin kovassa käytössä, se auttaa hahmottamaan hyvinkin nopeasti ruokien kalorimäärät.

Vierailija
17/17 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, vettä juon jo paljon mutta herneet ja paput täytyy varmana lisätä ruokalistaan. Ap

Monille palkokasvit aiheuttavat suolisto-ongelmia.Sappivaivaisille eivät sovi ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi