Painon pudotus työssäkäyvälle tosi vaikeaa!
Kesälomalla oli ihanaa - sain nukkua riittävästi ja aamulla pitkään, joten ei ollut sellaista napostelun tarvetta eikä jatkuvaa nälkää. Oli tosi helppo syödä terveellisesti ja riittävän vähän ja liikkua paljon. Kävelin päivittäin 5-10 km. Nyt kun on töissä, rytmi on ihan toinen, pakko nousta aamulla aikaisin. Vaikka kuinka yritän mennä ajoissa nukkumaan (ja menenkin) univelkaa kertyy, koska selvästi sellainen rytmi, että illalla voi valvoa pitempään ja aamulla nukkua pitkään, sopii mulle paljon paremmin. Kun väsymystä kertyy, on koko ajan nälkä. Ja vaikka pääsääntöisesti syön terveellisesti, tarvitsee työssäkäydessä ravintoa paljon enemmän.
Kun lomalla herään klo 9-10, syön aamupalaa noin klo 10, voi olla että lopettelen sen klo 11, jolloin tarvitsen ruokaa seuraavan kerran vasta päivällisellä. Iltapalakin voi silloin jäädä aika kevyeksi. Työssääkäydessä on syötävä aamupala klo 7, töissä on nälkä jo lounasaikaan ja lounas on yleensä klo 11-12. Tarvitse välipalaa (hedelmä ja kahvi) iltapäivällä ja kotiin tullessa noin klo 17-18 on taas hirveä nälkä. Usein tarvitsen vielä pinen iltapalankin. Arjen askareiden keskellä en todellakaan ehdi liikkua ja kävellä joka päivä kuten lomalla.
Lomalla jo parissa viikossa alkoi paino tippua, kun sai nukkua kunnolla ja liikkua ja levätä ja keskittyä vain itseensä. Miten samaan tilanteeseen pääsee stressaavassa arjessa? Kellään samoja fiiliksiä?
Kommentit (40)
Mulla on se inhottava tapa, että töiden jälkeen en osaa rentoutua muulla tavalla kuin syömällä mahan täyteen epäterveellistä ruokaa. Hirveät himot kun pääsee töistä.
Mulla on just päinvastoin 😃. Lomalla syöpöttelen tämän tästä. Töissä on helpompaa. Aamupala, kevyt lounas töihin mukaan (en käy työpaikan ruokalassa), välipalaksi riittää maitokahvi jos ehtii kahvitauon iltapäivällä pitämään. Kotona sitten päivällisen laitto, samalla järsin porkkanaa tms vihannesta "alkupalaksi". Vatsan syön kyllä täyteen päivällisellä ja sen vuoksi usein iltapalaa en edes jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se inhottava tapa, että töiden jälkeen en osaa rentoutua muulla tavalla kuin syömällä mahan täyteen epäterveellistä ruokaa. Hirveät himot kun pääsee töistä.
Mikä on se sinun "epäterveellinen"?
Kyllä mäkin syön viisi kertaa päivässä (minusta ihan normaali tahti) eikä mulla ole hankaluuksia saada tällä itseäni parempaan kuntoon taas. Mulla taas lomalla tuli pari kiloa, jotka nyt arjessa on jo lähtenyt.
Mitä sinä siis oikein syöt?
Tutkitustihan proteiini on suurin kylläisyyteen vaikuttava ravintoaine, joten sen saanti kannattaa turvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaata, vaaleaa leipää, pastaa. Sellaista nopeaa hiilaria ja runsaasti kaloreita. En tiedä miksi en saa itseäni syömään terveellisesti.
Millaista työtä ap tekee? Itse teen todella fyysistä työtä jossa joutuu kävelemään paljon ja nostelemaan raskaita asioita, ei pääse lihomaan vaikka söisi mitä niin en osaa samaistua tuohon "ongelmaan" lisäksi menen 6km työmatkan kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin syön viisi kertaa päivässä (minusta ihan normaali tahti) eikä mulla ole hankaluuksia saada tällä itseäni parempaan kuntoon taas. Mulla taas lomalla tuli pari kiloa, jotka nyt arjessa on jo lähtenyt.
Tutkitustihan proteiini on suurin kylläisyyteen vaikuttava ravintoaine, joten sen saanti kannattaa turvata.
Rasva on se aine, joka tuo kylläisyyden, ei suinkaan proteiini. Ylimääräinen proteiini lisää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaata, vaaleaa leipää, pastaa. Sellaista nopeaa hiilaria ja runsaasti kaloreita. En tiedä miksi en saa itseäni syömään terveellisesti.
Vaihdat noi vaihtoehdot rasvaan ja kasviksiin, niin loppuu himot ja ylimääräiset nälät.
On samoja. Työelämä on stressiä ja istumista puolet vuorokaudesta (usein ylikin). Loma on hyviä yöunia ja terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on se aine, joka tuo kylläisyyden, ei suinkaan proteiini. Ylimääräinen proteiini lisää nälkää.
Arvasin, että joku rasvauskovainen kommentoi. Kirjoitinkin, että tutkitusti. Sinun kokemuksesi voi olla erilainen. Tutkitusti kuitenkin proteiini on suurin kylläisyyteen vaikuttava tekijä. Jokainen voi googlettaa, jos kiinnostaa.
Syö ruoka-aikoina. Älä lipsu minuuttiakaan ruoka-ajoista. Päätä, mitä syöt ja osta vain ruokavalioosi kuuluvia ruoka- aineita.
Ottaisithan sinulle määrätyt lääkkeetkin niin kuin ne on määrätty. Pidä ruokaa lääkkeenäsi. Herkut vaurioittavat ruumiistasi ja lyhentävät elinaikaasi. Psyykkaa itseäsi tällaisella ajattelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Uitan kermassa kaikki ruoat, voita, juustoa. Hiilarit pois/vähiin. Nälkä pysyy poissa ja paino putoaa.
Aloitin kesäloman jälkeen 6 viikkoa sitten. Nyt on 4,6 kg lähtenyt. Nopeamminkin olisi pudonnut, jos olisin skarpannut vähän enemmän. Ei yhtään ole ollut nälkä. Syön kaksi kertaa päivässä reilusti. Jatkan tätä, ei helpompaa ruokavaliota voi olla.
Mäkin syön terveellisemmin lomalla. Töissä on niin ahdistavaa ja ei yhtään kiinnostaisi, työpäivän piristys on suklaapatukka ja kotona nollaan aivot roskaruoalla. Monesti aamulla päätän että nyt syön terveellisesti tänään, mutta viimeistään lounaan jälkeen alan odottamaan että pääsen kotiin syömään pizzaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että joku rasvauskovainen kommentoi. Kirjoitinkin, että tutkitusti. Sinun kokemuksesi voi olla erilainen. Tutkitusti kuitenkin proteiini on suurin kylläisyyteen vaikuttava tekijä. Jokainen voi googlettaa, jos kiinnostaa.
Totta ihmeessä kommentoi, koska levität tuollaista väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Candida albicans, hiivasyndrooma. Se lähettää viestit aivoillesi ja kiitokset myös saadusta ravinnosta. Elää sokerilla, vehnällä, makeutusaineilla ja lisäaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Syö ruoka-aikoina. Älä lipsu minuuttiakaan ruoka-ajoista. Päätä, mitä syöt ja osta vain ruokavalioosi kuuluvia ruoka- aineita.
Ottaisithan sinulle määrätyt lääkkeetkin niin kuin ne on määrätty. Pidä ruokaa lääkkeenäsi. Herkut vaurioittavat ruumiistasi ja lyhentävät elinaikaasi. Psyykkaa itseäsi tällaisella ajattelulla.
Onpa "hyviä" *sarkasmia* neuvoja.
Itse teen vuorotyötä. Minulla univajeen vuoksi voi tehdä mieli syödä kaikenlaista rasvaista ja suolaista paskaa. Univaje sekoittaa kaikki luonnolliset tunteet siitä, onko nälkä.
Työssäni ei myös välttämättä pääse syömään silloin, kun on nälkä. Voi olla, että tauko on liian aikaisin suhteessa nälkään tai liian myöhään.
Ei silti. Kyllä voi vähän vaikuttaa kuitenkin omiin syömisiin. Esimerkiksi kun tekee mieli rasvaista ja suolaista ruokaa, fetasalaatti voi toimia ihan hyvin. Tai itsellä tekee mieli salmiakkia, syön lakritsi- tai salmiakkirahkan, mikä on paljon terveellisempää. Mutta kehoni ei välttämättä viestitä minulle, milloin olen syönyt liikaa.
Ymmärrän ap:ta varsin hyvin siinä, että arjessa ei olekaan "normaalia" rytmiä ja normaaleja tunteita siitä, milloin on nälkä ja milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energianlähteitä on kolme: rasva, hiilihydraatti ja alkoholi. Proteiini on rakennusaine eikä vaikuta kylläisyyteen muuten kuin liiallisesti syömällä nälättää lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energianlähteitä on kolme: rasva, hiilihydraatti ja alkoholi. Proteiini on rakennusaine eikä vaikuta kylläisyyteen muuten kuin liiallisesti syömällä nälättää lisää.
Sun kannattaisi hankkia oikeaa tietoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Candida albicans, hiivasyndrooma. Se lähettää viestit aivoillesi ja kiitokset myös saadusta ravinnosta. Elää sokerilla, vehnällä, makeutusaineilla ja lisäaineilla.
Tirsk
Panosta ruuan sisältöön.