Menin ajolakkoon viikonloppuna
Tilanne. En osaa taskuparkkeerausta. Taas sain siitä kuulla mieheltä ja pojaltaan. Ärsyynnyin täysin kun kommentit olivat luokkaa "kauanko mulla on kortti ollu" jne. Ja vielä kakarankin viisastelut päälle. Jätin auton keskelle tietä, sammutin moottorin ja sanoin että herrasväki sitten hoitaa ajot itse tästä eteenpäin, minä hoidan pään rääpimisen jatkossa. Pojalle sanoin et olis hiljaa vaan kun ei erota Honda monkeyta skootterista. Poistuin autosta ja jätin heidät siihen ostoksien kanssa tyhminä ihmettelemään. Välillä parkkeeraus sujuu ja välillä ei. Tästä eteenpäin ajelen vain yksin. Ei tartte ketään kuunnella viisastelua. Eikä sitä tarvi keskenkasvuisen kakarankaan päätään rääpiä kenellekään. Ei varsinkaan aikuiselle.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle kohdalle on sattunut jo kahdesti läheltä piti- tilanne liikenneympyrässä kun kolmion takaa on ammattikuski (mies) rekalla tullut eteen ja minulla olisi siis ollut etuajo-oikeus. Jouduin tekemään äkkijarrutuksen ja molemmilla kerroilla on takapuskuriin miltei törmännyt mieskuski koska eihän sitä turvaväliä voi millään pitää koska on mies ja munanjatke kyseessä.
Että hyvin te miehetkin vedätte ;)T. Nainen
Liikenneympyrä ei ole mikään autorata, joten äläpäs kaahaile...
Mikähän noissa liikenneympyröissä provosoi kaahaamaan? Tänäänkin töistä tullessa joku apina kaahasi american raudalla tuhatta ja sataa. Puikahdin kuitenkin omalla autollani sopivasti eteen ja simpanssi joutui tekemään "äkkijarrutuksen" ja köröttelemään loppu ympyrän asianmukaista tilannenopeutta noudattaen. Puikahdus siis tapahtui sen verran hyvissä ajoin, että mahdollinen kolari olisi osunut suoraan takapuskuriin, ei kylkeen, jolloin kaahaaja olisi saanut maksaa viulut.
On muuten peräänajajan vika jos kaahaa ylinopeutta toisen takapuskuriin, oli sitten suoralla tai liikenneympyrässä... Eli liikenneympyrä ei ole mikään oikeutus kaahaamiselle ja kolaroinnille.
Mutta kun sinä tulit kolmion takaa! Niin silloin on ihan sama körötteleekö se hiljaa vai ajaa kovemmin se liikenneympyrässä ajaja. Koska jos liikenneympyrässä ajava joutuu tekemään äkkijarrutuksen, (tai ajaa jarrutuksesta huolimatta kolarin) niin silloin syy on sen kolmion takaa tulijan eli tässä tapauksessa sinun.
Kolmion takaa ei "puikahdeta" mihinkän vaan väistetään muuta liikennettä ja mennään sitten kun on sopiva hetki.
Tässä sä tulit kolmion takaa, american car oli jo liikenneympyrässä joten sulla oli väistämisvelvollisuus, ja maksumies olisit taatusti ollut sinä.
Sillä ei ole väliä kovaako amerikanrauta ajoi tai mihin kohtaan sun autoa olis osunut, kolmion takaa tullessa ei puikahdeta vaan väistetään muuta liikennettä.
Pahimmassa tapauksessa oisit aiheuttanut useamman auton kolarin ja koska tulit varomattomasti kolmion takaa, et siis noudattanut väistämisvelvollisuutta, sä oisit maksanut kaikkien viulut.
Minä toivoisin teiltä muilta autoilijoilta muutamaa asiaa; turvavälin säntillinen noudattaminen ja oman auton mittasuhteiden opettelu. Kiva odotella pimeää ja liukasta, lumista keliä kun niin maantiellä kun kaupunkiajossa ihmiset paahtaa nenä toistensa perseessä. Se pysähtymiseen vaadittava matka on paljon paljon enemmän kuin metri. Saatana.
Ohittaminen olisi paljon mukavampaa jos ohitettava ei myöskään ajaisi keskiviivassa kiinni kun hän pelkää ilmeisesti tippuvansa mielikuvitusrotkoon tien oikeassa laudassa. Joku magneetti ilmaisee hänet ohitustilanteessa keskiviivaan vielä enemmän.
Taskuparkkeerauksen vaikeus johtuu siitä ettei kuski tajua oman autonsa mittasuhteita eikä avaruudellinen hahmotuskykynsä ole mikään hurrattava.
Taskuparkki: aja oma kosla edelläolevan koslan viereen, jätä metri tilaa. Kun takapuskurit on linjassa niin käännä liikkuvaa autoasi 30 asteen kulmassa ja kun vasen sivupeili näyttää takimmaisen auton tai mopon keulan niin alat suoristamaan nopeasti puskurit linjaan. Taskuparkkiin tarvit tilaa metrin verran autosi eteen ja metrin taakse. Peileistä näät kaiken ja tarkemmin sanottuna vasemmasta sivupeilistä. Tuskin sun tuulilasi on tummennettu tai sivupeilit tai vänkärin ikkuna.
Harjoittele, harjoittele, harjoittele - enemmän treeniä ja vähemmän draamaa.
Ja ilmeisesti monelta puuttuu lukutaito/ luetun ymmärtämisen taito, eikö teille sitä ole koulussa opetettu?
Ajan JOKA ikinen päivä. Töihin, kauppaan jne. Miten ajotaitoni noin yleisesti katsottuna on sidoksissa siihen osaanko taskuparkkeerauksen vai en? Moni on kommentoinut etteivät hekään sitä handlaa eli en ole ainoa. Ei se kaikilla ole joka päiväistä mitä ei monet tunnu ymmärtävän ollenkaan.
Neuvominen ja vittuilu on kaksi täysin eri asiaa, sitäkään ei tunnuta tajuavan lainkaan.
Mitä olen väistämissääntö kommentteja lukenut niin huh huh. Ehkä osaatte taskuun parkkeerauksen minua paremmin mutta voin laittaa vaikka pääni pantiksi siitä että osaan väistämissäännöt teitä paremmin. Ette siis selvästikään tunne liikennemerkkejä kovin hyvin.
Ei se että en handlaa taskuun parkkeerausta tarkoita ettenkö muuten osaa ajaa, peruuttaa jne.
Kun moni ei näytä osaavan väistämissääntöjä ollenkaan, niin miten te olette inssistä läpi päässeet??
Sehän on ajamisessa tärkein taito osata väistämissäännöt kun taskuun parkkeerauksen :O
Ja muistakaa ne heijastimet kun pimeällä liikutte. Varsinkin kun märkä asfaltti vie kaiken valon. Ei teitä mustiin pukeutuneita pimeässä erota millään tavalla.
Koitappa siinä sitten tietää mikä suunta tonne on vieraassa kaupungissa kun kukaan ei osaa neuvoa muuta kun tonne. No. Ajoin sitten taxikaistalla kun neuvo oli tonne, piti valita oikea tai vasen, mutta se oli tonne, ei kädelläkään näytetty kumpi suunta on tonne. Se oli vaan tonne, ajoin sitten tonne. Navistakaan hyötyä ollut kun sitä ei olisi kuullut taustamökältä ollenkaan eikä ruutuakaan voi ajaessa tuijottaa kun pitää seurata muuta liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Koitappa siinä sitten tietää mikä suunta tonne on vieraassa kaupungissa kun kukaan ei osaa neuvoa muuta kun tonne. No. Ajoin sitten taxikaistalla kun neuvo oli tonne, piti valita oikea tai vasen, mutta se oli tonne, ei kädelläkään näytetty kumpi suunta on tonne. Se oli vaan tonne, ajoin sitten tonne. Navistakaan hyötyä ollut kun sitä ei olisi kuullut taustamökältä ollenkaan eikä ruutuakaan voi ajaessa tuijottaa kun pitää seurata muuta liikennettä.
En siis ehtinyt enää vaihtaa kaistaa kun se oli tonne :D
Peruuttelin parkkiin ja kattelin siihen vasempaan peiliin mutta oikea puoli rysähti rotvalliin ja miltei parkkimitrariin. Eikös sitä tarvis kattella myös oikeaa peiliä myöskin tai ainaki kyydissä olija alkoi näin mulle huutamaan että miksen seurannut myös oikeaa puolta kun toljotin vasenta?
Noudatin vaan neuvoja miten täällä asiat ovat selitetty ja näin kävi kumminkin. Ei se taskuun parkkeeraus onnistunut minultakaan kun ohjeitanne käytin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun nyt kuitenkin harkita että opettelet sen parkkeeraamisen, kyseessä on ihan perustaito joka pitäisi olla hallussa jos ajokortti löytyy.
Välillä sujuu ja välillä ei. Nyt meni keskittyminen kun piti kuunnella kahta samaan aikaan. Kun sitten ei mennyt niin kuin piti ja alkoi v*ttuilu, meni hermot täysin. Ei kaikki kuule hallitse taskuparkkeerausta joten en ole ainoa. Ja mitä se kortin olemassa oloon vaikuttaa hallitseeko sen vai ei?
Eli sinä et osaa ajaa ja käytökseltäsi olet noin yläkouluikäisen tasolla. Taitaa olla ihan kaikkien kannalta parempi, että et tosiaan aja autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun nyt kuitenkin harkita että opettelet sen parkkeeraamisen, kyseessä on ihan perustaito joka pitäisi olla hallussa jos ajokortti löytyy.
Välillä sujuu ja välillä ei. Nyt meni keskittyminen kun piti kuunnella kahta samaan aikaan. Kun sitten ei mennyt niin kuin piti ja alkoi v*ttuilu, meni hermot täysin. Ei kaikki kuule hallitse taskuparkkeerausta joten en ole ainoa. Ja mitä se kortin olemassa oloon vaikuttaa hallitseeko sen vai ei?
Eli sinä et osaa ajaa ja käytökseltäsi olet noin yläkouluikäisen tasolla. Taitaa olla ihan kaikkien kannalta parempi, että et tosiaan aja autolla.
Eli aika moni ei osaa ajaa ollenkaan kun eivät tasku parkkeerausta hallitse, niinkö?
Mielestäni ajotaidon määrittää se kuinka hyvin on hallussa liikennesäännöt ja väistämissäännöt. Joku taskuparkkeeraus on aika toissijainen juttu eikä sen osaamattomuus tarkoita etteikö ajaa osaisi muuten. Ei kaikkialla ole mahdollisuutta harjoitella, koska ovat usein varattu ja ties kuinka pitkäksi aikaa, että kerkii etsiä paikan muualtakin minne parkkeerata.
Ja laiskuutta se on jos auto pitää saada oven eteen vaikka muuallakin olisi tilaa millä mitalla. Kauppojen parkkikset hyvinä esimerkkeinä tästä ;)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ajotaidon määrittää se kuinka hyvin on hallussa liikennesäännöt ja väistämissäännöt. Joku taskuparkkeeraus on aika toissijainen juttu eikä sen osaamattomuus tarkoita etteikö ajaa osaisi muuten. Ei kaikkialla ole mahdollisuutta harjoitella, koska ovat usein varattu ja ties kuinka pitkäksi aikaa, että kerkii etsiä paikan muualtakin minne parkkeerata.
Ja laiskuutta se on jos auto pitää saada oven eteen vaikka muuallakin olisi tilaa millä mitalla. Kauppojen parkkikset hyvinä esimerkkeinä tästä ;)
No onhan se ajotaito myös ajoneuvon hallintaa. Minäkin osaan erinomaisesti liikennesäännöt, mutta olen surkea kytkimenkäyttäjä, joten en oikein voi sanoa ajotaitoani hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laiskuutta se on jos auto pitää saada oven eteen vaikka muuallakin olisi tilaa millä mitalla. Kauppojen parkkikset hyvinä esimerkkeinä tästä ;)No onhan se ajotaito myös ajoneuvon hallintaa. Minäkin osaan erinomaisesti liikennesäännöt, mutta olen surkea kytkimenkäyttäjä, joten en oikein voi sanoa ajotaitoani hyväksi.
Varohan. Kohta saat kommentit että lopeta se ajaminen kokonaan kun et osaa :D (kuten täällä erään mielestä pitää lopettaa ajaminen kokonaan Kun taskuun ei osata parkkeerata)
Kun et osaa pienintäkään asiaa niin olet kelvoton ihminen ajamaan ylipäätänsä.
Kokeile automaattia seuraavaksi :)
Mullekin sattuu joskus virheitä kytkimen kanssa. En siltikään dissaa jos joku ei jotain osaa.
Eli kun et osaa jotain osa-aluetta hyvin ajossasi, et osaa mitään muutakaan ja pitäisi siis lopettaa ajaminen kokonaan?
Annatteko tuon neuvon kaikille muillekin? Lapsillennekin kun ovat autokoulussa ja syystä x ei jokin asia ota sujuakseen sitten millään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle kohdalle on sattunut jo kahdesti läheltä piti- tilanne liikenneympyrässä kun kolmion takaa on ammattikuski (mies) rekalla tullut eteen ja minulla olisi siis ollut etuajo-oikeus. Jouduin tekemään äkkijarrutuksen ja molemmilla kerroilla on takapuskuriin miltei törmännyt mieskuski koska eihän sitä turvaväliä voi millään pitää koska on mies ja munanjatke kyseessä.
Mikähän noissa liikenneympyröissä provosoi kaahaamaan? Tänäänkin töistä tullessa joku apina kaahasi american raudalla tuhatta ja sataa. Puikahdin kuitenkin omalla autollani sopivasti eteen ja simpanssi joutui tekemään "äkkijarrutuksen" ja köröttelemään loppu ympyrän asianmukaista tilannenopeutta noudattaen. Puikahdus siis tapahtui sen verran hyvissä ajoin, että mahdollinen kolari olisi osunut suoraan takapuskuriin, ei kylkeen, jolloin kaahaaja olisi saanut maksaa viulut.
On muuten peräänajajan vika jos kaahaa ylinopeutta toisen takapuskuriin, oli sitten suoralla tai liikenneympyrässä... Eli liikenneympyrä ei ole mikään oikeutus kaahaamiselle ja kolaroinnille.
Taidat olla se jolla on suuntavilkku hukassa kun kiilaat peiliin katsomatta rampilta motarille muiden eteen/ melkein kylkeen hirven kokoisen kolmion takaa, kyllä siinä rampin päässä on kolmio myöskin kun rampilta tullaan motarille.
Onko niin paksu niska ettei pää enää käänny kumpaakaan suuntaan?
Kiitos!!! Olit rutata kylkeni ja melkein veit peilini mennessäsi. Onneksi takanani ei ollut ketään eikä viereisellä kaistalla jotta ehdin sinne sinua väistämään,oi suuri teiden jediritari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas kovaa sitä itse ajoitkaan kohti ympyrää kun päätit "pujahtaa" tämän ympyrässä olevan eteen kolmion takaa kun joutui takiasi jarruttamaan?
Tälläisen tilanteen nähneenä kaltaisesi pujahtelija joutui maksumieheksi kun ympyrässä olleen kylkeen osui kun päätti sieltä kolmion takaa sekin pujahtaa eteen mutta ei mennyt kuin elokuvissa kun ympyrässä olija ei ehtinyt jarruttaa ja ajoi sallittua nopeutta.
Minulla on ollut ajokortti 39 vuotta. Yhtään vahinkoa en ole aiheuttanut. Kerran ajoi postirekka kylkeen. Taskuparkki vaatii tilaa metrin verran. Puoli metriä auton molemmin puolin. Tiedän. En silti hakeudu taskuparkkiin, eikä mieheni koskaan siitä ole irvaillut. Enkä aio opetella. Jostain aina se paikka on löytynyt. Toinen mitä en osaa, on peräkärryn peruuttaminen. Silti ajan sen kanssa sujuvasti.
Moottoripyöräkorttikin löytyy, mutta tunnen rajani, enkä aja edes mopoa.
Väitän että ajan taloudellisemmin kuin mieheni. Ihan mittarista olen kulutusta seurannut. Mäkilähtöjen vuoksi on jotkin ystäväni siirtyneet automaattivaihteiseen autoon. Minun ei tarvitse. Osaan mäkilähdön ihan hyvin. Enkä luistata kytkintä.
Kun olen kokeillut automaattivaihteista autoa, niin ei vaan mene jakeluun miten sillä ajetaan. Tykkään manuaalivaihteista. Osaan liikennesäännötkin. Kaikkea vaan ei voi osata.
Hommatkaa peruutuskamera autoon, sen avulla taskuparkkeeraa unelmahelposti auton mihin tahansa.
Herran pieksut. Tätä lukiessa olen kohtuullisen pöllähtänyt.
Ihanko oikeasti joku ajokortillinen ei tiedä, että liikenneympyrään tultaessa väistetään KAIKKIA liikenneympyrässä olevia ajoneuvoja?
No, näinpä kerran jonkun ajamassa autolla liikenneympyrää väärään suuntaankin...
Vierailija kirjoitti:
Herran pieksut. Tätä lukiessa olen kohtuullisen pöllähtänyt.
Ihanko oikeasti joku ajokortillinen ei tiedä, että liikenneympyrään tultaessa väistetään KAIKKIA liikenneympyrässä olevia ajoneuvoja?
No, näinpä kerran jonkun ajamassa autolla liikenneympyrää väärään suuntaankin...
Mä näin mummon sähkökäyttösellä pyörätuolilla liikenneympyrässä. Siellä se vaan ajeli
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa peruutuskamera autoon, sen avulla taskuparkkeeraa unelmahelposti auton mihin tahansa.
Osta mulle sellanen ja tule asentamaan sellainen. Osaatko peruuttaa ilman?
No eipä ole noin yksioikoista. Jos käännyt kolmion takaa toisen eteen liian lähelle esim. maantiellä ja sattuu peräänajo niin ei se takanatulija ole yksin syyllinen tilanteeseen jos ollenkaan. Sinun velvollisuus katsoa, että kolmion takaa tullessasi et aiheuta häiriötä muulle liikenteelle.
Juuri tuollainen "puikahtelu" on toisista piittaamattomuutta liikenteessä, ei välitetä vaikka takanaolija joutuisi painamaan jarrut pohjaan kunhan vaan itse pääsee "puikahtamaan" ahtaaseen väliin.