Viime aikaisia synnytyskokemuksia TAYSsista?
Kun jotenkin yhden kerran siellä synnyttäneenä tuntuu ihan naurettavilta nuo tarinat jumppapalloista, suihkuista, altaista, potilashotelleista..
Minulla kuten kaikilla tutuillakin kokemus on se, et saliin pääsee kun ei mitään muuta voida, epiduraali selkään ja laverille maate ja turpa kiinni. Ketään en tunne joka olisi potilashotelliin päässyt.
Koko toimitus on hyvin kliininen ja kylmä. Salissa ei saanut edes omia juomia juoda, vaan muovimukista sai vettä.
En mä siitä mitään kokemusta saanut. Tunne on vain se että käydään hoitamassa homma ja toivotaan että pääsee äkkiä pois.
Kommentit (14)
Itse 3vuotta sitten TAYSissa synnyttäneenä olin kovin tyytyväinen. Synnytyksestä jäi tosi positiivinen kokemus. Mua kuunneltiin (halusin mahdollisimman pitkään lääkkeittä). Jumppapalloo oli ja suihkumahdollisuus. Kaikki sujui hyvin, toki esikkoa synnytin, enkä ollut kovin vaativa ollut. Kätilö, joka meille sattui, oli huippu!
Olin ensisynnyttäjänä potilashotellissa. Synnytyssaliin tosiaan pääsi vasta kun ei enää muuta vaihtoehtoa ollut. Jumppapallot ja suihku kuvunlievityksenä ennen saliin pääsyä. Itsellä supisteluvaihe pitkittyi eikä siinä mitkään pallot auttaneet. Epiduraalin sain omasta halusta enkä olis siinä vaiheessa muuta tahtonutkaan kuin maata. Synnytys sujui lopulta hyvin. Ihan jees muistot jäi.
Vierailija kirjoitti:
Olin ensisynnyttäjänä potilashotellissa. Synnytyssaliin tosiaan pääsi vasta kun ei enää muuta vaihtoehtoa ollut. Jumppapallot ja suihku kuvunlievityksenä ennen saliin pääsyä. Itsellä supisteluvaihe pitkittyi eikä siinä mitkään pallot auttaneet. Epiduraalin sain omasta halusta enkä olis siinä vaiheessa muuta tahtonutkaan kuin maata. Synnytys sujui lopulta hyvin. Ihan jees muistot jäi.
Jaa, kun minusta asian laita oli se, että sieltä huoneesta missä katsotaan käyrät, pääsee saliin jos pääsee, eikä siinä välissä kuulemma ole mitään. Et mikä tää tila suihkuille ja muille on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kun minusta asian laita oli se, että sieltä huoneesta missä katsotaan käyrät, pääsee saliin jos pääsee, eikä siinä välissä kuulemma ole mitään. Et mikä tää tila suihkuille ja muille on?
Jossain siellä yleisissä tiloissa pallo oli ja se suihku minne mut ohjattiin.
Ei toki mistään luksustiloista ollut kyse. Suihkua tarjottiin kun olin kärvistellyt vuorokauden tuskissani, vai oliko pidempään, en kykene muistamaan.
Itse 2014 synnyttäneenä nään asiat kyllä ihan eri tavalla. Olin koko yön (00-09) "siellä missä otetaan käyrät" (eli synnytysvastaanotolla), ja aamulla pääsin saliin, eli vasta silloin kun olin tarpeeksi auki. Minulle tarjottiin paljon erilaisia lääkkettömiä kivunhoitomenetelmiä, ja lisäksi myös kipulääkkeitä, joita voitiin antaa synnytyssalin ulkopuolella.
Salissa sain epiduraalin kuin halusin, sain nukkua kun halusin, sain seuraa kun halusin. Potilashotelliin en päässyt, kun olin niin huonokuntoinen, mutta perhehuoneeseen pääsimme. Ei ole jäänyt mitään hampaankoloon.
Synnytin myös 2014. Kätilö arpoi viekö minut saliin vai johonkin muualle (osastolle kai?), kun olin ollut tunnin vastaanotossa ja auki alle 2 cm. Vei saliin, ja siitä tunnin päästä vauva syntyi. Spinaali ei ehtinyt vaikuttaa, mutta sen siis sain.
Pääsimme potilashotelliin. Matka sinne tuntui todella pitkältä kävellä itse!
Mä synnytin Taysissa huhtikuussa 2016. Olen äärimmäisen tyytyväinen saamaani palveluun. Kätilöt olivat ihania, toiveeni (=epiduraali) otettiin huomioon moneen otteeseen, potilashotelliin olisi päässyt jos olisi halunnut (en halunnut) ja osastollakin oli ihan mukavaa. Minulla meni synnytys kaikinpuolin hyvin ja nopeasti, joten kokemukseni on ainoastaan positiivinen.
Alkukesästä synnytin toisen lapseni ja pääsin kyllä ihan pyytämällä potilashotellin puolelle. Noin muutoin synnytys meni niin nopeasti että enpä ehtinyt paljon käyrissä makailla tai palloilla pomppia, niistä ei siis ole kommentoitavaa. Mutta potilashotelliin kyllä pääsee jos kunto sallii, ei ole urbaania legendaa.
Viime kesänä synnytys käynnistettiin osastolla ja pääsin viiden tunnin jälkeen saliin, missä päivystettiin kuusi tuntia ennen kuin vauva syntyi. Sain syödä ja suihkutella, kävellä ja istua keinutuolissa. Ei valittamista. Miehellä taisi olla vähän tylsää 😃
Kätilö oli ihan huippu. Sain kivunlievitystä silloin kun halusin enkä halunnut kuin epiduraalin. Sen jälkeen vain odoteltiin tuntitolkulla. Telkkari olisi kyllä ollut kiva (vitsi).
Eiks siel ookkaan vegebuffaa tarjolla ?
Mulla kävi niin, etten meinannut päästä saliin ajoissa. Olisinkin vaan synnyttänyt sinne svo:n suihkuun, niin olisivat ehkä oppineet jotain. Nyt kerittiin pyörätuolilla kiidättään saliin viime tipassa ja kaikki tietenkin sujui oppikirjan mukaan. Olin jo n. 3 tuntia anellut saliin pääsyä ja kivunlievitystä.
Up