Vaihdevuosioireitako, kokemuksia kaivataan!
Ikää minulla on 49-vuotta ja viimeisen puolen vuoden aikana kuukautiskiertoni on vaihdellut kovasti. Välillä kierto on 24 päivää, välillä 30 päivää ja nyt yhtäkkiä kuukautiset alkoivat kun edellisistä oli 16 päivää. Joskus muulloinkin kierto on ollut näin lyhyt. Gynekologilla käyn säännöllisesti ja viimeksi olen käynyt 9 kk sitten. Kierukkaa ei minulla enää ole. Onko tämä kierron vaihtelu "normaalia" eli onko kenelläkään alkaneet vaihdevuoden alkumetrit näin? Välillä hikoiluttaa, mutta ei nyt varsinaisesti mitään kuumia aaltoja ole. Olisin kiitollinen muiden kokemuksista.
Kommentit (5)
Kyllähän vaihdevuosioireet voivat alkaa 5-10 vuotta ennen menopaussia. Mitä luulit?
Mulla alkoi niin että kierto ensin lyheni. Jostain syystä silloinen gyne kuittasi asian, että kyllä kierto lähinnä pitenee kun vaihdevuodet tulevat. No, jonkun ajan päästä tuli kuumia aaltojakin.
Lähinnä mietityttää nämä kiertojen vaihtelut, kun välillä tosiaan kuukautisten väli vain kaksi viikkoa.
Ap
Muakin mietityttää että onko nyt nää sitä, kun itsellä kuukautiset 2 viikkoa myöhässä, kaikki oireet kyllä on. Toivottavasti ei enää alakaan, ikää 48v ja tähän asti säännölliset.
Up