Pelkään rauhoittavia lääkkeitä, mitä teen?
Ongelmani on siis se, että olen menossa toimenpiteeseen josta pelkkä ajatus muuttaa mut hysteeriseksi ja panikoin, en saa happea yms. ja tästä syystä minun pitäisi ottaa rauhoittavia. Minä kuitenkin pelkään niitä todella paljon, olen ottanut kerran aiemminkin, ja niistä seurannut olo oli yksi inhottavimpia tunteita mitä olen kokenut. Miks regoin näin rauhoittaviin?
Kommentit (15)
Vaikea sanoa miksi reagoit niin kuin reagoit. Ensinnäkin et kerro minkälainen reaktio on?
Itse inhoan ja vihaan rauhoittavia, enkä suostu niitä ottamaan kuin täysin poikkeustapauksessa. Minulla on erittäin vahva tarve säilyttää kontrolli johtuen lapsuuden traumasta, enkä voi kuvitellakaan ottavani jotain joka heikentää sitä! En juo alkoholiakaan juuri tuon takia.
En tiedä muuta neuvoa kuin keskustella toimenpiteen tekijän kanssa asiasta.
Minusta taas ihanin tunne maailmassa. Ottaisin niitä joka päivä jos vosin. En ymmärrä miten joku voi kokea sen tunteen huonoksi?
Mulla vaan jotenkin ahdistus lisääntyi. Olo ehkä vähän niinku huono humala/laskuhumala. Huimaa, pyörryttää.. Sama efekti tulee esim panacod kipulääkkeestä. Tuntuu ettei hallitse kehoaan tms. Yäk... Mutta mullaki myös se tunne etten halua olla rauhoitettu vasten tahtoani vaan haluan olla skarppina..
No voi vittu, ei nyt yhestä napista voi tulla huono olo. Niitä pitää vetää monta laattaa, että edes saa jotai oloja tai pärinöitä. Haloo!!
Rauhottaviakin on erilaisia, esim. itse inhoan Diapamia koska siitä tulee niin "pysähtynyt" olo ettei tunne yhtään mitään, rakastan Opamoxia koska siitä tulee iloinen ja huoleton olo. Kokeile jotain toista valmistetta?
Riippuu paljon lääkkeestä. Jos olet saanut jotain "rauhoittavia", eli ei oikeasti siihen tarkoitukseen olevia, kuten vaikkapa Ketipinoria "iltaa rauhoittamaan", niin kokemus voi olla hyvinkin todellinen. Panacod ei myöskään ole mikään rauhoittava, joten sitä ei kannata edes verrata.
Yleisesti rauhoittavat tuovat ihan mukavan olon, toki jos on kova pelko kontrollin menettämisestä niin voi kai sekin pelottaa. Tosin yleensä rauhoittavat kyllä tekevät mukavan hällä väliä olon pelkojenkin suhteen. Opamox on tosiaan yleisesti tunnettu hilpeän huolettomuuden tuojana, eikä tee tokkuraa. Sillä on myös mukava sivuvaikutus varsinkin isommilla annoksilla, se vie muistin. Suosittelisin pyytämään sitä jos lääkkeitä otat ja sitä on tarjolla.
Ja siitä päästäänkin siihen lopulliseen toteamukseen; Tuossa ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin sietää jompikumpi ahdistus tai jättää operaatio tekemättä. Lääkitys lienee pienin haitta.
Oletko kokeillut rentoutumis- ja mielikuvaharjoituksia? Itselleni mindfulnesin tekniikat toivat avun invalidisoivaan ahdistukseen. Ystävä sai avun hypnoosihoidosta. Hän pelkäsi yo-kokeita niin paljon, että meinasi skipata ne kokonaan.
Kannattaa kysyä anesteologilta rauhoittavien lääkkeiden vaihtoehdoista. Jos esim. bentsodiatsepiinit ei sovi, sopisiko neuroleptit kuten Risperdal tai Seroquel?
Jos olet saanut neuroleptiä "rauhottomiseen" niin niistä voi kyllä tulla huono olo.
Lääkkeisiin reagoiminen on niin yksilöllistä. Esim. Diapam aiheuttaa joillekin rauhottumisen sijaan agitaatiota. Kannattaa puhua hoitavalle lääkärille.
Kannattaa ottaa niitä rauhoittavia, niin ei enää pelota
Oon menettänyt luottamuksen lääkäreihin.
Ap
Miksi olet menettänyt luottamuksen lääkäreihin, onko tapahtunut jotain erityistä, mikä vei luottamuksen? Onko se syy, että pelkäät tulevaa toimenpidettä?
Up