Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO löytyi ultrassa, mitäs nyt? Auttakaa aloittelijaa...

04.04.2006 |

Eli tarina lyhykäissyydessään on tämä: menin felicitakseen Cacciatorelle 4D-ultraan tutkituttaakseni kohtuni tilan, jossa oli epäilty kaksiosaisuutta. Tämä epäily tuli ilmi alkuraskauden ensimmäisessä ultrassa viime vuoden alussa (n. rv 7+), mutta sitä ei kuitenkaan myöhemmin enää voitu varmentaa kasvaneen kohdun takia. No synnytys tuli, mutta ei sitten lähtenytkään edistymään joten lopulta päädyttiin keisarinleikkaukseen. Leikatessaan lääkäri totesikin kaksiosaisuuden. Nyt puoli vuotta synnytyksen jälkeen halusin mennä itse toteamaan " todellisen" tilan ja kyselemään mahdollisista tulevaista " haitoista" .

B.C. näkikin heti selvästi kaksiosaisuuden, mutta löysi jotain mitä en ollut osannut odottaa eli PCO.n. Olin itse epäillyt endometrioosia, sillä minulla oli kivuliaat kuukautiset ja raskautuminen kesti kaksi vuotta, mutta alkoi sitten ilman hoitoja. Cacciatore kirjoitti näin:

" ...molemmat ovariot ovat normaalia kookkaampia ja rakenteeltaan selvästi mikropolykystiset. Oikea 51*20*22 ja vas 44*20*28..." Mitäköhän tämä maallikkokielellä tarkoittaa, ts. minkä kokoiset ne normaalisti on? Mitä teillä muilla pco-laisilla on jos tiedätte?

Sitten hän selitti näistä muista " sivutuotteista" mitä pco.ssa voi olla ja niistä mulla on akne (näin raskauden jälkeen aika rauhallinen tilanne tosin). Mutta se mikä mua jäi eniten ihmetyttämään oli se, kun hän sanoi että pco.ssa ei munasolu irtoaisi ehkä kuin sen 4-5krt vuodessa koska epäsäännöllinen kierto (mikä mulla nykyään, tai ts. olematon kierto vielä) mutta ennen raskautta mulla oli säännöllinen, n. 28-36pvä yleensä ollen n. 30. Tarkoittaako tämä nyt sitä että mulla on pco vai ei?

Voiko siis olla pco ja säännöllinen kierto? Olen muutenkin vielä vähän hukassa... Olisin kiitollinen vastauksista ja jo siitä että jaksoit lukea tän sepustuksen... :s

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ilmeiseti väärä palsta kysyä asiaa kun meillä tuo yksi lapsi jo on... Ajattelin vaan kun täällä päälle vuosi sitten lueskelin juttuja kun mietittiin hoitoon lähtemistä ennenkuin luomuplussa tuli. Mutta täällä nyt ihmiset painii vakavampien asioiden kanssa.

Olen käsittänyt että osalla on tullut ensimmäinen luomusti ja seuraavista on täytynyt hakeutua hoitoon. Mietin vaan että onko " kohtalotovereita" ?

Vierailija
2/5 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottele pari päivää, niin vastauksiakin varmaan tulee lisää. Täällä on ainakin ollut reilusti pcolaisia. Koetan vastailla jotain.

Löysin koosta maininnan, että 3-5 cm * 1-1,5 cm * 1-1,5 cm olisivat normaalinkokoiset. Aika monesti sanotaan, että mantelin kokoiset, mitä se sitten tarkoittaakaan, minusta nuo mitat ovat isommat. Omien munasarjojen koosta minulla ei oikeastaan ole hajuakaan...

Minulla ei siis ole suoranaisesti pco:ta vaan pco-tyyppiset munasarjat, vaikka ensimmäinen diagnoosi oli selkeä pco. Sitä ei ole vissiin kovin helppo diagnosoida. Ainakaan mulla ei ole hormonitasoissa tyypillisiä poikkeamia.

Itselläni on oikeastaan aina ollut epäsäännölliset kierrot, mutta käsittääkseni kierto voi olla säännöllinenkin vaikkei munasolu irtoakaan? Joku muu osaa varmaan kertoa paremmin.

Lisää infoa pco:stä löydät hakemalla netistä. Siitä on kirjoitettu mielestäni tosi laajastikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Täällä myös yksi " PCO-tyyppinen" , joka raskauduin ekasta IVF:sta - mulla kierrot viime vuosina ihan mitä sattuu ja hoitojen aikana varsinkin.

Anyway, Lätyn lapsettomuuspalstallakin on aika paljon tietoa PCO:sta, ks. http://groups.msn.com/lapsettomuus/pcopcos.msnw

Itse olen oppinut myös tosi paljon aiheesta seuraamalla aktiivisesti tätä palstaa parin vuoden ajan. Olen huomannut, että kaikki gynetkään eivät aiheesta aina niin hirveästi tiedä... Lapsettomuuteen erikoistuneet toki tietävät, mutta kyllä kanssasisaret ovat parasta apua aiheeseen antaneet.

terveisin

mirjana 35 + 2

Vierailija
4/5 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja hyödyllisestä linkistä! Tässä on kyllä vielä aika sekaisin tuon terminologian kanssa, mutta kunhan tuo tieto karttuu... :)

Mutta siihen en ole vielä vastausta löytänyt, että voiko olla tuo säännöllinen kierto, mutta munasolu ei kuitenkaan irtoa?

Vierailija
5/5 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esimerkiksi on sellainen tilanne, en yleensä ovuloi (tai jos niin ihan väärään aikaan) mutta silti kierto on yleensä 28-30 päivää. Kysyin asiaa omalta lääkäriltäni, joka sanoi että kk-kiertoon ja kuukautisten alkamiseen vaikuttaa muun muassa estrogeeni ja muut hormonit, ei siis tarvitse olla ovulaatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi