Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myynti ilman välittäjää

04.04.2006 |

Hei,

Kertokaa kokemuksianne asunnon myynnistä ilman välittäjää. Meidän pitäisi myydä kaksiomme ja mies pitää välittäjiä kalliina mutta minua hirvittää yrittää myydä itse. Olemme lukeneet aiheesta ja ottaneet selvää mutta sittenkin muutamat kohdat ovat minulle epäselviä, esim. käsirahakäytäntö (pyydetäänkö käsiraha aina, kuinka paljon, miten käytännössä?), tarjoukset (ovatko kirjallisia?) ja kaupanteko pankissa (saako juridista apua pankilta, mitä maksaa). Lisäksi osakekirjamme ovat velan panttina eli ilmeisesti kauppa pitää tehdä meidän pankkiryhmässämme?? Ostaisitteko yleensä asuntoa suoraan omistajalta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ja rahaa on ylimääräistä niin sitten voisin harkita - muuten en.

Homma alkaa siitä että soitatte isännöitsijälle ja pyydätte isännöitsijätodistuksen. Siitä selviää asuntonne oikea omistaja (eli te) sekä tehdyt korjaukset ja tulevat korjaukset. Lisäksi yhtiöjärjestys on hyvä pyytää ja viimeisin yhtiökokouksen pöytäkirja.

Sen jälkeen laitatte myynti-ilmoituksen lehteen tai nettiin. Oikotie.fi -sivuilla on ohjeet ja hinta muistaaksen n. 65¿/4 viikkoa. Etuovi.com -palstallekin voi halutessaan laittaa jos tykkää siitä enemmän, hintaa en tiedä. Kuvia kannattaa ottaa digikameralla ja sitten siirtää nettiin. Kuvallista asuntoa on aina helpompi myydä. Itse katsastin heti myös ne joissa oli laitettu pohjapiirrustus joka helpottaa asunnon hahmottamista. Jotkut jotka viimeisen päälle haluavat homman hoitaa, tekevät asunnosta vielä oman nettisivun, johon laittavat linkin esim. Oikotien ilmoituksesta.

Ilmoituksessa kannattaa tietysti ilmoittaa myös milloin aikoo asuntoaan näyttää tai onko näyttö sopimuksen mukaan.

Käsiraha kannattaa pyytää ehdottomasti ja ostotarjous kirjallisena. Teillä on hyvä olla asuntonäyttöpäivänä ostotarjouslomakkeita valmiina. Käsirahan ideana on se, että kun ostotarjous allekirjoitetaan ja hyväksytään niin teillä on sitten jotain korvausta, jos ennen kauppakirjojen kirjoittamista ostajat päättävätkin livetä kaupoista. Meillä käsiraha oli 3000¿. Ostotarjouspohjia löytyy netistä kiitettävästi malliksi. Merkitkää ostotarjouspohjaan myös se, milloin käsiraha tulee maksaa (esim. " käsiraha 3000¿ maksetaan ostotarjousksen hyväksymisestä seuraavana arkipäivänä pankkiin tilille xxxxxx).

Kun ostotarjous on hyväksytty teidän puoleltanne ja käsiraha maksettu niin on hyvä alkaa sopimaan kauppakirjojen kirjoittamispäivää sekä raha-asioita. Kauppasumman voi sopia maksettavaksi esim. kolmen viikon päästä 30% asunnon hinnasta ja loput esim. viikko ennen muuttoa. Tämä on kyllä käytännössä melko hankalaa ja syö aikaa kun pankissa pitää ravata niin usein. Jos vain mahdollista niin itse ehdottaisin kauppahinnan maksamista kerralla.

Kauppakirjat voidaan kirjoittaa eri päivänä ja sopia pankkitapaaminen sitten eri päivälle. Käytännössä osakekirjojen luovutus ja maksut tapahtuvat ostajan pankissa. Omaan pankkiin voi vaikka soittaa ja kysyä neuvoa miten toimia. Toisaalta netistäkin löytyy tästäkin aiheesta kiitettävästi tietoa. Rahojen ja osakekirjojen siirto pankissa maksaa x euroa (meillä taisi olla 90¿) ja silloin on kaikkien kaupan osapuolten oltava paikalla tai sitten annettava toiselle valtakirja.

Lisäksi kauppakirjaan kannattaa merkitä se, että ostaja maksaa asunnon varainsiirtoveron (ellei ole ensiasunto) lain sallimissa aikarajoissa (kannattaa tarkistaa netistä).

Myytävästä asunnosta kannattaa teettää myös vaikka kuntoarviotutkimus, jolloin se voi olennaisesti helpottaa asunnon myyntiä kun itse myy. Meillä kaikki asunnot on ostettu suoraan myyjiltä ja ollaan oltu kyllä tyytyväisiä kun on saatu aina suoraan vastaus kysymyksiin entisiltä asukkailta. Kiiteistönvälittäjiltä kun ei tahdo oikein saada irti mitään eksaktia tietoa esim. siitä onko kylppäri tehty itse vai teetetty jne.

Tässähän tätä asiaa jo tulikin aika mukavasti. Toivottavasti sait tästä helpotusta kysymyksiisi :-)

Vierailija
2/3 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kuluttajaviraston sivuilta löydät ohjeita.

Käsiraha kyllä otetaan, esim. minulla 109 tuhatta euroa oli myyntihinta ja käsiraha oli 2000 euroa, jonka ostajat toivat heti samana iltana = esittivät kuitin pankkiautomaattimaksusta.

Kaupanteko oli ostajien pankissa, he saivat sieltä oman apunsa ja minä omasta pankista omani. Kirjakaupasta ostin kauppakirjakaavakkeen.

Käytin myyntiesitteenä säilyttämääni vanhaa esitettä. Yksi ilmoitus ja yksi näyttö, ostajatkin taisivat olla melkein ensimmäiset katsojat...

Ja hintaan olin jättänyt tinkimisen varaa... Ja lisäksi myönnyin viimeiseen tonniin, koska ostajat näyttivät saavan siitä hyvän mielen ja minä varman kaupan helposti!

Osakekaupassa myyjän vastuu virheistä yms. on 2 vuotta. Mitään ei kuulunut, joten hyvin taisi mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuossa mitään ihmeellistä ole osakehuoneiston osalta.

Me olemme tehneet tähän mennessä seuraavaa:

* Paikkailtu rapistumaan päässeitä paikkoja (ovenpielien maalausta, lattian hoitokäsittely, yms)

* Tietty ikkunoiden pesua, ylimääräiset tavarat pois, jne

* Isännöitsijäntodistus tilinpäätöstietoineen, hintaa meillä 40 ¿.

* Ilmoitus Oikotiellä, 65 ¿/4 vk.

* Pikkuilmoitus pariin kertaan sanomalehdessä.

Oikotien ilmoituksen tulostin värikirjoittimella " esitteeksi" niille, joilla sitä ei ole (tulevat lehti-ilmoituksen perusteella).

Lisäksi oman kauppakirjamme pohjalta kirjoitin tarjouslomakkeen. Käsirahan ajattelin ottaa niiltä, joiden kohdalla on epävarmuutta kaupan toteutumisesta (rahoitus epävarma, tms). Sekä sitten tietenkin tarjouksen hyväksymisvaiheessa ostajalta sitouttamaan kauppaan.

Yhtiöjärjestys löytyikin jo vanhastaan, siitä sitten valokopioita.

Ei tuo mitään rakettitiedettä ole ja asia pysy koko ajan omassa kontrollissa. Me ainakin pidämme ajatuksesta, että tiedämme kuka asunnosta on kiinnostunut ja voimme kertoa heille asiat suoraan eikä tarvitse pelätä sitä että välittäjä unohtelee tai loruilee omiaan (emmekä tiedä minkälaista väkeä esittelyssä käy).

Juoksutin useammankin välittäjän arvioimassa asunnon ja kaksi koulukuntaa niissä arvioissa on (yläkanttiin ja realistinen). Me asetimme hintapyynnön sinne välimaastoon.

Kukaan välittäjistä ei vielä ole pystynyt kertomaan, mikä on se erityinen

lisäarvo

minkä he tuovat tähän asiaan.

Yhtiön papereiden hankkiminen on oikeastaan ainoa asia, jonka he tekevät puolestani. Siivoaminen kuuluu meille. Vastuu tietojen oikeellisuudesta ja asunnon kunnosta kuuluu meille. Esittelyiden ajaksi pitää hakeutua pois kotoa (samalla vaivalla olisi kotona ja seurustelisi katsojien kanssa). Ja tästä kaikesta saa maksaa tuhansia euroja.