Maitohylly sen osoittaa: Kaikilla ei ole varaa miettiä, onko ruoka terveellistä
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005360843.html
Ärsytti lukea tuota juttua. Taas yleistys jossa köyhä syö halpaa moskaa.
Itse olen pienituloinen ja syön terveellisesti. Kotoa löytyy kaksi isoa arkkupakastinta, jotka syksyllä ovat aivan täynnä kaikkea terveellistä. Ei mene niin paljon rahaa talvella kun ostaa aina ensimmäisestä raparperisadosta lähtien syksyn viimisiin satotuotteisiin. Itse ostan paljon torilta.
Marjat ja sienet ovat ilmaisia ja todella terveellisiä. Lihaa ei tarvitse syödä päivittäin, tulee terveellisemmäksikin kun syö lihan asemasta esimerkiksi palkokasveja. Ja on halpaa.
Laitan yksinkertaista ruokaa, tänään söin lounaalla uunissa haudutettuja juureksia ja pienen määrän lihaa. Maksaa paljon jos kotiin pitää kantaa kaikkea pientä kivaa, arkiruoka voi olla yksinkertaista, syön ehkä 1-2 kertaa kuussa jotain erikoisempaa. Leipää, pastaa ja riisiä en syö kuin poikkeustilanteissa.
Tässä oli muutama esimerkki.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt millä perusteella köyhä söisi epäterveellisesti.
Itse olen köyhä ja ravintoni koostuu pitkälti kaurahiutaleista, riisistä, tonnikalasta, vettä menee pirusti.
Jos syön näitä seuraavasti: lautasellinen kaurapuuroa, purkki tonnikalaa ja desi tai pari riisiä per päivä niin en kyllä v*tussa kuole rikasta aikaisemmin ainakaan ravinnon vuoksi.
Jos olet köyhä niin miksi syöt tonnikalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän tällaiset päähänpinttymät, että tonnikala, ranskalaiset tai pakastepizzat olisi halpoja. Nuo on kaikki kalliita tuotteita! Esim. pinaatti, parsakaali, peruna ja porkkana olisi halvempia. Naudanjauhelihaakin saa halvemmalla kuin tonnikalaa.
Tonnikala on toisekseen ekologisesti täysin kestämätön tuote. Sitä ei pitäisi syödä koskaan eikä missään muodossa.
decades of overfishing of tuna throughout the world has caused some tuna populations to collapse and has pushed others to the brink of collapse. Eating a threatened or endangered species of tuna only serves to hasten the day when it becomes extinct.
Finally, the methods used by large commercial fishing vessels to remove tuna from the oceans in species-threatening numbers also result in the killing of countless numbers of other kinds of marine animals—such as dolphins and birds—as bycatch.
The best way to help ensure the recovery of tuna populations and to minimize the harm to other marine life caused by commercial tuna fishing is to avoid eating tuna altogether and to encourage others to do the same.
Mutta eihän se purkkitonnikala ole tonnikalaa! Vaan boniittia.
Vierailija kirjoitti:
Typerä otsikko, koska nimenomaan ne terveellisimmät eli vähärasvaiset/rasvattomat maitotuotteet maksavat VÄHITEN.
Ihan oma valinta, mitä sieltä kaupasta kantaa kotiin. Vihanneksia saa lähes aina edullisesti satokauden mukaan, talvella pakastevihannekset ovat ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Lihaa tai kalaa ei ole pakko syödä joka päivä. Jos lapset juovat maitoa, jogurtti on turhuus. Jne.
t. tuilla elävä perhe, jossa ostetaan luomutuotteitakin
No ei kyllä tasan ole rasvattomat maitotuotteet terveellisimpiä. Nyt on propagandat uponneet vähän liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi isoa arkkupakastinta - olet maalainen.
Asun Nummelassa kerrostalokaksiossa. Olen valinnut pakastimet niin että ovat osa sisustusta. Toista pidän eteisessä, toista olohuoneessa.
ApTästä tulee aika hassuja mielikuvia.
Ostin käytettynä 2 Sunwindin mustaa pakastinta, tällaiset: http://www.taloon.com/pakastin-sunwind-ventus-70-l-kaasu-12v-230v-sw541…
Ap
Vierailija kirjoitti:
2 arkkupakastinta kellarissa ja asun alle kilometrin päässä ydinkeskuatasta omakotitalossa omakotitaloalueella.
Nyt en ehdi enää kirjoitella, iltavuoro alkaa ja olen ihan just bussipysäkillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 arkkupakastinta kellarissa ja asun alle kilometrin päässä ydinkeskuatasta omakotitalossa omakotitaloalueella.
Täydennän vielä pakastimien olevan tilaavuudelta yli 200 litraa. Toinen hieman suirempi.
Siinä luki että ILMIÖ EI KOSKE SUOMEA
Artikkeli itsessään parempi kuin otsikointi. Varmasti terveellistä ruokaa on kaikilla mahdollisuus ostaa edullisemmin kuin tekemällä terveellisiä valintoja. Valintoja maitohyllyllä ei läheskään aina kuitenkaan ohjaa se olisiko maito terveellisempään vaihtaa johonkin edullisempaan elintarvikkeiden joka saattaisi olla terveellisempään on kuin maito. Maito hyllyllä valintaan vaikuttaa se että arkimaito purkin hinta on edullisempi kuin ehkä maidoista terveellisemmän vaihtoehdon.
Höpö höpö! Meillä mun vanhemmat, silloin työttömät, nyt pienituloiset eläkeläiset on edelleen niitä jotka laittaa rahansa viinaan, ei ruokaan.
Itse ollaan keskituloisia ja ruokaan menee 1200 euroa kuussa.
Ja en ole ikinä ikinä ikinä suostunut ostamaan rikkaan anopin suosittelemia halpistuotteita.
" kun kmenu tuotteet on ihan yhtä hyviä ja plaa plaa plaa" ... Kun ei ole!!!!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Meillä mun vanhemmat, silloin työttömät, nyt pienituloiset eläkeläiset on edelleen niitä jotka laittaa rahansa viinaan, ei ruokaan.
Itse ollaan keskituloisia ja ruokaan menee 1200 euroa kuussa.Ja en ole ikinä ikinä ikinä suostunut ostamaan rikkaan anopin suosittelemia halpistuotteita.
" kun kmenu tuotteet on ihan yhtä hyviä ja plaa plaa plaa" ... Kun ei ole!!!!
Ja itse siis vanhempien seuraaminen alkanut vuonna 85- eivätkä ole ikinä kuluttaneet kuin viinakauppaan.
Eikä köyhyys ole täysin sama asia kuin alempi sosiaaliluokka, jos ihmisellä on henkisiä voimavaroja ja tietoa tehdä oikeanlaisia valintoja. Tässä vedetään liikaa mutkia suoriksi. Luomukaan ei automaattisesti tarkoita terveellisintä.
Pahinta on ehkä kuitenkin olla sekä taloudellisesti että henkisesti köyhä :(. Silloin riskit kyllä herkästi kasaantuvat. Huonolaatuisen ruoan päälle tulee vielä monta muutakin terveysongelmaa, kuten tupakointia, lihavuutta, liiallista alkoholin käyttöä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kerto jotain paikkakunnan koosta - tuskin edes kaupunki kyseessä. Eli maalainen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt millä perusteella köyhä söisi epäterveellisesti.
Itse olen köyhä ja ravintoni koostuu pitkälti kaurahiutaleista, riisistä, tonnikalasta, vettä menee pirusti.
Jos syön näitä seuraavasti: lautasellinen kaurapuuroa, purkki tonnikalaa ja desi tai pari riisiä per päivä niin en kyllä v*tussa kuole rikasta aikaisemmin ainakaan ravinnon vuoksi.
Ai köyhä syö tonnikalaa? :D
Tässä on olkkarissa aika kiva pakastin. Ruokavalio muutenkin kunnossa.