Mistä lähtien kirjastoissa ei ole enää tarvinnut olla hiljaa?
Tätä olen miettinyt. Ihmiset eivät enää ole kirjastoissa hiljaa vaan lasten annetaan pitää ääntä ja aikuiset puhuvat hiljaisen kuiskaamisen sijaan ns. normaalilla puheäänellä. Ihan kuin jossain kaupassa tai työpaikalla. Nytkin joku lapsi pitää ääntä eikä äiti tee mitään.
Kun minä olin lapsi niin opetettiin että kirjastossa ei puhuta kuin välttämättömät asiat ja nekin kuiskaamalla ja jos halusi keskustella kaverin kanssa niin piti mennä ulos sitä varten.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Asioitahan kirjastoissa hoidetaan, joten hiljaiseen lukusaliin mentävä niiden, jotka hiljaisuutta vaatii. Muutoin kirjastot pitää olla avoimia olemiselle, lukemiselle ja keskusteluille. Minua ei myöskään puhelimessa puhuminen ärsytä. Kunhan ei huudeta ja riehuta, niin normaali käytös ok.
Miten tämä käytännössä onnistuu pikkukirjastossa, jossa lehtienlukusalipaikka on vain nurkkaus pienessä kirjastosalissa? Itselleni tulisi kyllä mieleen mennä aivan toiseen paikkaan kuin kirjastoon harrastamaan keskustelua.
Mistä lähtien kirjastoon on menty räpeltämään älypuhelimiaan? Kukaan ei lue enää kirjoja, ap näköjään mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Siitä lähtien kun monikultturismi saapui kirjastoon.
Se on tätä parempaa kulttuuria.
Ja jos et polta siniristilippuja ja riko paikkoja olet natsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin kirjastoista on pyritty tietoisesti tekemään "joka kaupunkilaisen olohuoneita". Lukusalit (joissa hiljaisuus) on sitten erikseen.
Just näin. Tämä on tietoinen valinta kirjastoväeltä, jotta porukka kävisi kirjastossa ja siinä sivussa ehkä vähän sivistyisi. Tää muutos on tapahtunut viimeisen viidentoista vuoden aikana. Siellä pyritään pois pelkästä kirjojen lainauksesta ja lukemisesta kohti laajempaa kulttuuri-, liikunta- ja sivistyspalvelua. Siihen liittyy myös tämä "jokaisen olohuone" -ajattelu.
Jos menen kirjastoon lukemaan, otan mukaan korvatulpat ja kärsivällisen asenteen. Näin maailma muuttuu, eikä siinä ole mitään vikaa.
Kyllä siinä on vikaa ja varsinkin jos sen pitää maksaa veronmaksajat.
Videopelit, musiikki tai muu huuhaa ei millään tavalla sivistä. Kirjastot on sivistystä varten. Niiden koko idea on opiskealua ja tiedon säilytystä varten.
Nykyään on uusi sääntö että puhetta ja naurua saa kuulua kirjastossa. Kun nykyään kirjasto ei ole pelkkä lukupaikka. Koska ihmiset ei lue enää kirjastossa koska kirjoja voi viedä kotiin. Eläkeläisille kirjasto on kohtaamispaikka ja pelaavat esim bingoa. Se on kivaa! Jos haluaa hiljaisuutta niin voi lainata huonetta.
Sivistymättömyys on vallannut joka paikan.
2015 - 2016 alkoi. Tietsikat. Puhelimet.
WC-tilat yleiskäyttötoimipaikkakauppapaikkokakäyttöhupneita.
Kotipaikkakunnalleni tuli 70-luvulla uusi kirjasto ja sinne pestattiin todella jämäkkä yli viiskymppinen mamma vahtimestariksi. Olin tuolloin vähän toisellakymmenellä ja kirjastosta muodostui nuorison kokoontumispaikka jonne kokoontui niin varhaisteinit, kuin vähän vanhemmatkin nuoret. Kyseinen "natsi", joksi silloin häntä nimitimme, piti todella kovaa jöötä meille. Pikkasenkaan ääni korottui, niin mamma tuli välittömästi huomauttamaan ja jos huomautus ei tehonnut, niin koko joko muutama yksittäinen, tai koko revohka pihalle.
Silloin se otti pattiin, mutta näin vanhempana on tullut monesti mieleen, että voi kumpa kyseinen "natsi" olisi vieläkin ammatissaan. Nimittäin niillä 70-luvun kriteereillä välillä pihalle saisi pistää puoli kirjastoa.