Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole päässyt PAPA-kokeeseen julkisella puolella

Vierailija
08.09.2017 |

Seksielämää minulla on ollut kolme vuotta säännöllisesti, olen nyt 20-vuotias. Olen aina kuullut hokemia, että käykää papa-kokeessa ja että jokaisen naisen tulisi käydä papa-kokeessa tietyn väliajoin. Ja että kun seksielämää on ollut yli 2 vuotta, olisi hyvä käydä kokeessa.

En ole silti koskaan julkiselta puolelta (ehkäisyneuvola) saanut aikaa kokeeseen? Pitääkö tässä opiskelijan mennä yksityiselle vai mitä ihmettä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella saa kokeen kun menee ensin lääkäriin n.90-115 € ja papakoe n. 60 € + toimistokulut n. 18 €. Mielestäni tätä papakokeen tarpeellisuutta ja sitä, että kerran vuodessa pitäisi gynellä käydä voi kyllä pitää liioiteltuna. Jos ei ole mitään erityisiä vaivoja, ei mielestäni 20 vuotiaan tarvitse papakokeessa käydä, voi hyvin odottaa kunnes kunnalliset tarkastukset 25 vuotiaana alkavat. Mutta, jos on oireita, vuotoja tai kipuja "normaalien" lisäksi, kyllä terveyskeskuksessakin hoidetaan. Mutta ei papakoetta muuten vaan huvikseen julkisella puolella oteta vain siksi, että joku haluaa.

Vierailija
22/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut hpv-rokotteen? Jos olet, ei papa ole sinulle todennäköisesti ajankohtainen.

Tuskinpa ap on rokotetta saanut. Sitä annettiin pari kolme vuotta sitten yläasteikäisille.

Sitä on annettu myös myöhästyneenä jopa 16-vuotiaille vuosina 2013-2014. Laskin siitä, että mahdollista on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö papa oteta monessa paikassa ihan tk:n labrassakin?

Helsingissä kävin viimeksi joukkopapassa 25 vuotiaana.

Vierailija
24/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä puolella saa kokeen kun menee ensin lääkäriin n.90-115 € ja papakoe n. 60 € + toimistokulut n. 18 €. Mielestäni tätä papakokeen tarpeellisuutta ja sitä, että kerran vuodessa pitäisi gynellä käydä voi kyllä pitää liioiteltuna. Jos ei ole mitään erityisiä vaivoja, ei mielestäni 20 vuotiaan tarvitse papakokeessa käydä, voi hyvin odottaa kunnes kunnalliset tarkastukset 25 vuotiaana alkavat. Mutta, jos on oireita, vuotoja tai kipuja "normaalien" lisäksi, kyllä terveyskeskuksessakin hoidetaan. Mutta ei papakoetta muuten vaan huvikseen julkisella puolella oteta vain siksi, että joku haluaa.

Minun mielestäni taas siellä papassa todellakin kannattaisi tuossa vaiheessa jo käydä, ei tietenkään vuosittain, ellei lääkäri niin erikseen suosita. Kun seksielämää kerran on, niin siellä alapäässä voi olla muutakin elämää, oireilipa se tai ei, ja mahdollisten ongelmien hoitaminen on helpompaa ja kivuttomampaa jo niiden alkuvaiheessa.

Vierailija
25/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pitänyt 10 vuotta 16-vuotiaasta lähtien (jolloin aloitin e-pillerien käytön) lähes vuosittain änkätä etten nyt jaksaisi taas papakoetta kun ei se kuulemma ole kovinkaan tarpeellistakaan alle 25-vuotiaille. Joka kerta tuntuisivat olevan halukkaita sen testaamaan, samaten kuin kaikki maan sukupuolitaudit vaikka olen aina ollut parisuhteessa.

Vierailija
26/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin nuorempana YTHS:n kautta. Seulonnat alkoivat muistaakseni 30 v.

Vierailija
27/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin reilu 2 kk sitten papassa, eikä vieläkään näy vastausta. Taitaa olla pahasti ruuhkaa? Joukkopapat, hoitopapat, huvinvuoksipapat ja vain muutama patologi.

Jos et ole saanut vastausta sinulla ei ole mitään vakavaa. Jos olisi niin ilmoittaisivat nopeammin. Siitä on olemassa määräykset.

Vierailija
28/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu, että kahden vuoden välein papakoe. Saadaan seulottua mahdolliset syövät.

Joskus löytyikin kondylooman aiheuttamia muutoksia.

Vierailija
29/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen maksaa 5 vuoden välein. Useammin käydessä menen yksityiselle.

Vierailija
30/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että kahden vuoden välein papakoe. Saadaan seulottua mahdolliset syövät.

Joskus löytyikin kondylooman aiheuttamia muutoksia.

Itseltänikin löytyi jo ensimmäisen seksi- ja seurustelukumppanin aikana hpv-muutoksia, ja nimenomaan sitä syöpävaarallisempaa "litteää" mallia, joka ei näyttäydy perinteisinä syylinä vaan ilmenee lähinnä papa-kokeessa. Tästäkin seurasi jo melko kivuliaat koepalan otto ja jonkinlainen happokäsittely koko emättimen alueelle, joten mielelläni käyn papa-kokeessa ajoissa.

Vierailija
31/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Alavatsakipuja ja outoja vuotoja ollut kohta kaksi vuotta, käynyt monella eri gynekologilla terveyskeskuksessa, mutta eivät näe aihetta papakokeelle. Seksielämää takana kohta 10 vuotta, papakoe otettu viimeksi 6 vuotta sitten.

Ei terveyskeskuksessa ole gynekologeja, ne on siellä ihan yleislääkäreitä jotka sun alapäätä tutkii

Vierailija
32/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-koetta EI kannata ottaa ennen seulontaikää. Joko muutoksia ei ole vielä ehtinyt kehittyä (muutoksen kehittyminen vie oikeasti vuosia) ja jos muutoksia olisi, nuorilla ne paranevat itsestään. Toisinsanoen turhia kokeita oireettomilla nuorilla. Toki voit itse sen yksityisellä maksaa, mutta mitään terveyshyötyä et sillä saavuta.

Vierailija
33/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on siis kunta, jossa noudatetaan kohdunkaulan syövän seulonnan käypä hoito-suositusta. Hyvä niin. 

Vierailija
34/36 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 33 sanoi, jossakin selkeästi noudatetaan käypää hoitoa, hyvä!

Vierailija
35/36 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin reilu 2 kk sitten papassa, eikä vieläkään näy vastausta. Taitaa olla pahasti ruuhkaa? Joukkopapat, hoitopapat, huvinvuoksipapat ja vain muutama patologi.

Jos et ole saanut vastausta sinulla ei ole mitään vakavaa. Jos olisi niin ilmoittaisivat nopeammin. Siitä on olemassa määräykset.

Älkää nyt sitten tuon vastauksen perusteella säikähtäkö, että teillä on jotain vakavaa, jos vastauskirje tuleekin nopeasti. Itselläni puhtaan tuloksen vastaus tuli tänänkin vuonna jo kahden viikon sisällä näytteenotosta.

Vierailija
36/36 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-koetta EI kannata ottaa ennen seulontaikää. Joko muutoksia ei ole vielä ehtinyt kehittyä (muutoksen kehittyminen vie oikeasti vuosia) ja jos muutoksia olisi, nuorilla ne paranevat itsestään. Toisinsanoen turhia kokeita oireettomilla nuorilla. Toki voit itse sen yksityisellä maksaa, mutta mitään terveyshyötyä et sillä saavuta.

------------------

ONKO ESIM VUOSITTAIN OTETUSTA PAPASTA HAITTAA? Esim kun limakalvo rikkoutuu tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi