Uskaltaako maalla, syrjässä, missä vain metsää ympärillä, ei katuvaloja, niin käydä pimeällä lenkillä?
Hyvä otsalamppu on ja taskulamppukin. Siltikin pelottaa. Mitä jos susi hyökkää päälle? Karhu? Vauhkoontunut hirvi? En niinkään pelkää mitään sarjamurhaajia, mutta metsän elukoita.. Mitä jos susi haistaa mut ja koiran ja käy päälle? Tai karhu.. Vaikka harvoin käyvätkään päälle, vaan yleensä ennemminkin pelkäävät, mutta ainahan voi tapahtua poikkeuksia..
Kuinka todennäköistä on, että kuolen jonkin villieläimen hyökkäykseen, jos lähden pimeällä lenkille täällä syrjäseudulla?
Kommentit (50)
Yhtä todennäköista kuin joutua terroristi-iskun kohteeksi kaupungissa.
Jos et nyt missään Pohjois-Karjalan korpimetsässä ole, niin ei muuta kun valot mukaan ja menoksi! T. Maalainen
Nauroin mielikuvalle kun susi, karhu ja hirvi hyökkäävät karate-asennoissa kohti yksittäistä lenkkeilijää :DDD
En uskaltaisi lähteä. Mutta mä nyt pelkäänkin ihan jo vaikka kummituksia.
Just tulin lenkiltä, olen mökillä maalla. Ei siellä kukaan käy kimppuun, kerran olen hirven nähnyt lenkillä, mutta vauhkoontunut se ei ollut. Jäniksiä nään usein, ei sen kummempaa.
Minä en uskalla. Mielikuvitus laukkaa ja syke nousee hurjasti pelkästä jännityksestä, se on vähän liikaa mulle. Pysyttelen suosiolla sisällä kevääseen asti. Asun pellon ja metsän laidassa, pihatie kulkee metsän läpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos et nyt missään Pohjois-Karjalan korpimetsässä ole, niin ei muuta kun valot mukaan ja menoksi! T. Maalainen
Ite asun p-karjalan korvessa ja olen aina pelänny pimeää yksin ulkona. Lapset taas ei ja käyvät lenkillä pilkkopimeessä. Ihailen! Susi tutkaa tarkkailen netistä mutta karhu se pahin peto on ja ihminen.
Jos paikkakunnalla on susia tai karhuja, niin ehkä sitten kannattaa olla varovainen. Yleensä niistä on kyllä tietoa, jos sellaisia on seudulla. Hirven kyllä kuulee ja näkee, kun se tulla rymistää paikalle. Hirvi myös haistaa ihmisen ja pakenee paikalta.
Täällä on susia nähty, mutta en tiedä onko lähiaikoina enään. Mutta ainahan se mahdollisuus kuitenkin on. Pitääkö ottaa varalta mukaan jotain kättä pidempää?
AP
Ei ole koskaan käynyt mikään päälle. Olen pelännyt ainoastaan autoja ja juuri niitä sarjamurhaajia. Joskus nuorempana olen ihan juossut metsään pakoon auton äänen kuullessani, mikä tietysti talvella ei oikein maksa vaivaa, kun sarjamurhaajan on melko helppoa seurata jalanjälkiä hangessa. :D
Nykyisessä asuinpaikassani on karhuhavaintoja vuosittain 200 - 500 m etäisyydellä talostamme. Niin ei ollut näillä seuduin 20-30 vuotta sitten. Ja nytkin mielestäni saisi metsästää pois asutuksen läheltä.
En silti osaa erityisesti pelätä. Ajattelen, karhu havainnut tuloni ja poistunut paikalta jo paljon ennen ennen kuin pääsen paikalle. En liiku äänettömästi. Myös lasten polkupyörissä koulumatkoilla saisi mielellään olla rämisevät lokasuojat tms.
Ota kulkunen tms mukaasi! Liikunnan iloa!
Vierailija kirjoitti:
No minä asun kyllä ihan tuolla :D
Kyllä, pelkään käydä pimeällä lenkillä. Olen nähdyt lenkillä suden, karhun, ilveksen, käärmeitä, sammakoita (satoja tiellä) sekä tietysti hirviä, karanneita sonnejakin.
Ihan aiheellista on pelätä myös niitä muutamaa hullua autoilijaa jotka tulee kahtasataa luullen ettei siellä muita ole. Talvella tienpientareet on aina pehmeät, ei siellä jaksa tarpoa.
Jos jostain pitää olla kaupunkilaisille kateellinen niin valaistuista ja turvallisista kävelyteistä sekä poluista.
Kun katsot tilastoja, montako ihmistä on tällä vuosituhannella kuollut pimeässä metsässä jonkun pedon hyökkäyksen vuoksi ja vertaat siihen, moniko on kuollut katuvaloissa, niin kumpi on vaarallisempaa? Toki ihmisiä lenkkeilee vähemmän pimeissä metsissä maalla kuin kaupungin valoissa, mutta ...
Onko 14 lenkkeillyt Korkeasaaressa vai missä on niin paljon petoja nähnyt? Edes kaikki vuosikymmeniä Lapin ja Itä-Suomen kairoissa samoilleet metsäammattilaiset eivät ole nähneet noista kuin ehkä jälkiä.
Voi hyvänen aika!! Koska oot viimeksi lukenut elukan tappaneen ihmisen?? Ihminen se ainoa pelättävä on. Jos kävelet ilman valoa eihän sua kukaan näe. Joskus olen kävellyt niin pilkkopimeässä että välillä menin liian reunaan tietä. Taivas yleensä aina vähän valaisee. En silti nauti sellaisesta,joskus vaan joutunut tilanteeseen. Lapsena laulettiin pimeässä liikkuessa ettei ois pelottanu, silloin möröt uhkana ☺
Mitä se pimeys siihen liittyy syökö karhu sut? Vai luuletko, että sillä on ruoka-aika vasta kun tulee pimeää?
Vierailija kirjoitti:
Yhtä todennäköista kuin joutua terroristi-iskun kohteeksi kaupungissa.
Ei vaan paljon epätodennäköisempää. Milloin lie tässä maassa yksikään ihminen kuollut villieläimen hyökkäyksen vuoksi? Terrrorismi taas alkaa olla todellinen uhka ja sen takia on oikeasti kuollut ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se pimeys siihen liittyy syökö karhu sut? Vai luuletko, että sillä on ruoka-aika vasta kun tulee pimeää?
Joo...siellä se puskas vartoo kuola poskella lenkkeilijää...mrrr...
Turvallisempaa kuin kaupungissa. Tilastollisesti terroristi tappaa suomessa enemmän ihmisiä vuodessa kuin villieläin.