Odottelin vitosluokkalaista koulussa, enkä voinut olla huomaamatta että monen kengät oli kokoa 40-41, tytöilläkin
Miten lasten jalat on noin suuria nykyisin vai onko kengät pienempiä kuin ennen?
Kommentit (39)
Kyllä ne jalat on nykyään isompia. Ennen 90-luvulla oli lähes mahdottomuus löytää alelaarista 37 tai 38 kenkiä, nykyään suurin osa alekengistä on niitä. Isommat koot loppuu ensin.
Mun vitosluokkalaisella kengät on kokoa 36. On siro ja pieni vielä. Paremman ja jatkuvasti saatavilla olevan ruuan vuoksi lapset kasvaa isommaksi, ei siis lihavammiksi vaan isommaksi. (toki ylipaino on lisääntyvä ongelma, mutta täysin normaalipainoiset kasvaa pidemmiksi ja raajat sen mukana)
Oletko se mammaliini jolla on sirot ja pienijalkaiset lapset?
Vierailija kirjoitti:
Miten lasten jalat on noin suuria nykyisin vai onko kengät pienempiä kuin ennen?
Oletko sä joku kenkäfriikki kun osaat muka arvioida kenkien numerot silmämääräisesti? Aika outo fetissi tuo.
Mikä aiheuttaa tämän nykyisen suksi~jalkojen synnyn? .nim. ihmeissään*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä joku kenkäfriikki kun osaat muka arvioida kenkien numerot silmämääräisesti? Aika outo fetissi tuo.
Heh, ne kengät oli jätetty luokan ulkopuolelle, istuin penkillä vieressä. Ihan näkyi ne numerot ja silmämääräisesti pystyi arvioimaan osan kun vertasi vieressä oleviin numeroituihin. Yllätyin vain että noin suuria oli puolet.
Ei omalla lapsellakaan mikään erityisen siro ole, 38, vaikka on lyhyt.
ap
Vai että iso jalka? Höpö höpö! Nykyään on jo kakkosluokkalaisia tyttöjä, joilla on kengänkoko 44 ja teinitytöillä se voi olla jo 50.
http://www.is.fi/mystyle/art-2000000918522.html
"Kengännumero voi mennä hyvinkin nuorena yli koon 42. Kokeilemaan saattaa tulla 8-vuotiaita tyttöjä, joiden koko on 44"
"Jotkut teini-ikäiset tytöt käyttävät jo kokoa 49 tai 50"
Ovatko pituudeltaankin tuolloin kaksimetrisiä tai jopa yli, jos kengännumero on 50?
Itselläni oli vitosluokalla kenkä 40 ja pituus 163 cm. Nykyään on kenkä 40 ja pituus 168 cm. Etenkin tytöillä jalka voi saavuttaa aikuiskokonsa melko varhain, usein jo ennen kuukautisten alkamisikää (itselläni alkoi vitosluokalla).
190-senttiset tytöt ei ole enää mikään harvinaisuus, ei ainakaan täällä Turun suunnalla. Opettajana olen törmännyt muutamaan.
Onpa hirveää :( . Nykynuoret ovat kyllä todella törkeitä. Kenkiäkin yli 40... Huh huh! Kyllä mun lapsuudessa kaikilla oli tuossa iässä vielä lasten koko, seiskalle mentäessä siirryttiin sitten kolmekasiin, me tytöt.. Mikä kiire noillakin on aikuistua noin varhain :((
Joo aika hurjaa. Ite oon 170cm pitkä mies ja jalka 40-41.
Tiedän olevani pieni, mutta kuitenkin koen olevani ihan aikuisen kokoinen.
Tapasin työssäni erään 5 luokan ja huomasin, että luokalla oli useampi minua korkeintaan puolipäätä lyhyempää.
Eli aika pieneksi itsensä tunti. Kyseessä oli kuitenkin vitosluokka.
T. Mies29
Isokavioisille akoille syntyy isokavioisia pentuja.
Vierailija kirjoitti:
190-senttiset tytöt ei ole enää mikään harvinaisuus, ei ainakaan täällä Turun suunnalla. Opettajana olen törmännyt muutamaan.
Karmeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa!
Miten niin? Enemmän hankaluuksia tuottaa olla yli 2-metrinen mies. 190-senttinen pärjää kuitenkin normihuonekaluilla, -vaatteilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Isokavioisille akoille syntyy isokavioisia pentuja.
Voihan sen noinkin yleistää. Samalla voidaan varmasti myös sanoa, että sirot akat synnyttävät hinteliä ja pikkuruisia manlet-kääpiä.
Meitä on moneen junaan, eri näköisiä ja -kokoisia, ja osittain piirteemme periytyvätkin. Mutta koitetaan puhua toistemme piirteistä kunnioittavasti. 🙂
Mulla oli itsellä vitosluokalla kengänkoko 40 ja pituus 170cm. Aikuisena sama kengänkoko ja pituus 179cm. Vitosluokkalaisella tyttärelläni kenkä 41 ja pituus 168cm. Toivottavasti kengänkoko ei tuosta enää kasva, mutta toivottavasti pituutta kasvaa.
Jos oli ajateltu että on kasvuvaraa? Tai oli isosiskolta saadut kengät? Nämä ajatukset kuulostaa kyllä menneiden vuosikymmenien käytännöiltä, mutta tulipahan mieleen.
Miksi ei ole isompia valikoimia naisten kengissä juuri kokonumeroissa 42 isompiin? Jos isojalkaisia on yhä enemmän niin kuin näyttää olevan.
Aikuinen tytär 176cm ja kenkien tulee olla 42 tai mallista riippuen 43. Kenkien ostaminen on yhtä tuskaa. Liikkeiden valikoimat loppuvat yleensä 41 numeroon.
Paha sanoa, itse olin 11-vuotias tyyliin 2006 ja mullakin oli koko 39. Ehkä meistä jotkut kasvaa vain maata pitkin.
Toisaalta törmäsin bussissa pariin tyttöön, joiden luulin olleen 20. Paljastui pian, että he olivat 14, koska juttelivat tulevasta riparistaan. Toki ehkä arvioni oli noin pielessä, koska molemmat tytöistä olivat jotain 180-senttisiä.