Miksi remppamiehet eivät voi kommunikoida asiakkaan kanssa, vaan tekevät oman pään mukaan?
Tein uuden keskustelun, koska aiempaan lipsahti otsikko ihan päin p:ttä. En halua, että keskustelu käsittelee vain kielioppivirheitäni. ;) Remontin tekijöiden kanssa on kyllä määritelty, miten työ tehdään, mutta tämä ei ole estänyt heitä tekemästä omia ratkaisujaan. Tällaisia remppamiehiä siis sattunut kohdalle jo kaksi.
Kommentit (51)
Remppamiehet keskustelevat ja tekevät työn työnjohdon/esimiehensä kanssa ja ohjeiden mukaan.
Ja sunkin pitäisi käydä keskustelua työnjohdon kanssa tai keneltä olet työn tilannut. Näin vältytään turhilta reklamaatioilta.
Koska esität asiat huonosti? Jos informaatio ei mene omille, se on informoijan vika.
Tai he tekevät säädösten mukaan? Tekevät niin, että lopputulos on laillinen.
En esitä asiaani huonosti, kiitos vaan. Ja monesti en ole ehtinyt edes esittää asiaani, kun ovat jo tehneet homman. Esim. jos olin suunnitellut myöhemmin laittavani tietynväriset silikonisaumat kylppäriin, niin remppamies onkin jo laittanut kynnykseen "jotain väriä, mitä sillä sattui olemaan". Olen siis itse tarkka, mutta remppamiehet ilmeisesti useinkaan eivät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Remppamiehet keskustelevat ja tekevät työn työnjohdon/esimiehensä kanssa ja ohjeiden mukaan.
Ja sunkin pitäisi käydä keskustelua työnjohdon kanssa tai keneltä olet työn tilannut. Näin vältytään turhilta reklamaatioilta.
Yhden miehen remppafirmoissa se työnjohto on se remppamies..
AP
Vierailija kirjoitti:
Koska esität asiat huonosti? Jos informaatio ei mene omille, se on informoijan vika.
Tai he tekevät säädösten mukaan? Tekevät niin, että lopputulos on laillinen.
Ei ole ollut kyse laillisuudesta, vaan työn ulkonäöstä.
AP
Minä olen teettänyt uusiksi. Esim kylppärissä oli laatat laitettu ihan väärin, vaikka olemassa oli kuva. Remppamies vain totesi, että hän ajatteli että näin vaakaan on parempi. Itse totesin siihen, että sellaista en ole tilannut ja odotan että hän korjaa virheensä välittömästi. Virhe korjattiin remppamiehen piikkiin.
Sulla on huonoja remppamiehiä. Yleensä kannattaa ottaa niitä joihin tutut on tyytyväisiä ja joiden jälkeä olet nähnyt.
Toinen juttu on se, että yleensä niillä on tosi kiire eli kannattaa sopia jo alussa mitä haluat minnekin. Eli jos työt seisoo sen takia, kun ei tiedä minkä väristä laastia laitetaan, niin se on kaikin puolin huono juttu.
Kirjallinen sopimus ja mikäli mahdollista niin selkeä kuva siitä mitä halutaan. Toki näiden vaatimusten pitää olla mahdollisia toteuttaa. Eräs sisustussuunnittelija määritti tarkkaan miten ja missä laatojen saumat ja jaot tulee olla kylpyhuoneessa. Ongelma vain oli se, että kyseinen jako ei ollut käytännössä mahdollista toteutta.
Millaisesta remontista AP:n kodalla on kyse? Usein asiakkaaseen ei saada kovin nopeasti yhteyttä ja ei remontoijalla ole mahdottomasti aikaa odotella vastausta.
Vierailija kirjoitti:
En esitä asiaani huonosti, kiitos vaan. Ja monesti en ole ehtinyt edes esittää asiaani, kun ovat jo tehneet homman. Esim. jos olin suunnitellut myöhemmin laittavani tietynväriset silikonisaumat kylppäriin, niin remppamies onkin jo laittanut kynnykseen "jotain väriä, mitä sillä sattui olemaan". Olen siis itse tarkka, mutta remppamiehet ilmeisesti useinkaan eivät.
Ap
Olitko siis määritellyt mitä väriä siihen pitää laittaa? Tai olitko sanonut, että vedät silikonit itse? Tuon tekstisi mukaan remppamies toimi oikein ja sinä olet informoinut väärin.
Jos haluaa jonkin asian juuri teityllä tavalla tai tietyllä värillä, niin se pitää kertoa hyvissä ajoin ja selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on huonoja remppamiehiä. Yleensä kannattaa ottaa niitä joihin tutut on tyytyväisiä ja joiden jälkeä olet nähnyt.
Toinen juttu on se, että yleensä niillä on tosi kiire eli kannattaa sopia jo alussa mitä haluat minnekin. Eli jos työt seisoo sen takia, kun ei tiedä minkä väristä laastia laitetaan, niin se on kaikin puolin huono juttu.
En tunne tällä alueella ketään, joka olisi teettänyt remonttia. Alueen fb-puskaradiossa on usein kyselyjä, että kuka olisi hyvä remppamies, mutta olen huomannut, että niissä jokainen kehuu sukulaistaan... Tiedän siis sukulaisuudesta, koska paikkakunta on pieni.
AP
Voinen vastata, vaikka olenkin remppanainen? Hyvä maalari tai rakennusalan ammattilainen käy asiakkaan kanssa asiat yksityiskohtaisesti läpi ja selvittää asiakkaalle jos jokin hänen toiveistaan ei ole mahdollinen toteuttaa. Itse teen tämän vielä kirjallisena. Jos tässä vaiheessa asiakkaalla on jotain erityistoiveita, jotka poikkeavat suunnitelmista, on se suu saatava auki.
Emme ole ajatustenlukijoita. Suunnitelmat ja toiveet esiin ennen työn aloitusta kokonaisuudessaan siis.
Informaation kulustahan tuossa on ollut kysymys. Remppamies ei ole saanut yksityiskohtaisia ohjeita vaan suuriluonteisen määritelmän mitkä asiat pitää tehdä. Ihan eri asia jos sanotaan, että kylpyhuoneen kynnys pitää vaihtaa. Kun sanotaan että kynnys pitää vaihtaa valkoiseksi ja saumata punaisella.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska raksamiehiksi päätyy ne jotka ei muualle pääse.
Siitä vaan itse laittelemaan taloja pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Voinen vastata, vaikka olenkin remppanainen? Hyvä maalari tai rakennusalan ammattilainen käy asiakkaan kanssa asiat yksityiskohtaisesti läpi ja selvittää asiakkaalle jos jokin hänen toiveistaan ei ole mahdollinen toteuttaa. Itse teen tämän vielä kirjallisena. Jos tässä vaiheessa asiakkaalla on jotain erityistoiveita, jotka poikkeavat suunnitelmista, on se suu saatava auki.
Emme ole ajatustenlukijoita. Suunnitelmat ja toiveet esiin ennen työn aloitusta kokonaisuudessaan siis.
Tässä olikin ongelmana se, että myöskään me asiakkaat emme ole ajatustenlukijoita! Remonttimiehen/naisen tulisi siis ilmoittaa meille, mikäli esim. jokin toiveistamme ei ole mahdollista toteuttaa, että tietäisimme ottaa kantaa niihin vaihtoehtoihin, jotka ovat mahdollisia toteuttaa. Remonttihenkilön ei siis tulisi omin päin valita sitä vaihtoehtoa, mikä hänestä tuntuu kivalta.
Ap
En tiedä miten sulla on tapana suunnitella rempat, mutta jos useamman remontoijan kanssa on ongelmia niin eiköhän vika ole sinussa. Itse olen pari kylpyhuoneremonttia teetättänyt tässä 10 vuoden aikana ja joka kerta sama metodi:
Teen kirjallisesti kaikki ohjeet mitä haluan. Ja nämä on tehty ennen kuin remonttia on edes aloitettu ja käytä henkilökohtaisesti remppaajien kanssa läpi. Jokainen maalin sävy, sauman väri, merkki, laattojen asento, ladonta, valaistuksen suunta ja lukumäärä ovat paperilla. Paperilla lukee myös, että soittavat minulle (ei kenellekään muulle), jos jotain epäselvää. Eipä ole ollut mitään ongelmia. Lisäksi käyn päivittäin katsomassa (illalla, kun remonttimiehet lähteneet) mitä on tehty ja näyttääkö siltä miltä pitää.
Tietenkin, jos ottaa sen kaikkein halvimman timpurin, joka tekee vähän kaikkea ja jolla on järjetön kiire koko ajan niin silloin saa mitä sattuu. Ja silloin voi syyttää vain itseään.
Minulla olisi paljon kysymyksiä raksa- ja remppamiehille ja heidän esimiehiehille. Olen usein ihmetellyt, että miksi työnjälki on aika huonoa - eikö teillä ole mitään ammattiylpeyttä? Miksi sotkette toisten ihmisten koteja - eli ette siivoa jälkiänne ja kävelette remontoimattomissakin tiloissa kengät jalassa? Miksi tumppaatte tupakkanne maahan toisten pihoille? Jos rikotte jotain, kuten vaikka tiputatte taulun seinältä kun kannatte tavaraa paikasta A paikkaan B, niin miksi ette myönnä asiaa? Miksi pomoja on vaikea saada kiinni? Miksi sekä pomo että remppamies katoaa moneksi päiväksi?
Ja ennen kaikkea: miksi ette osaa tehdä kunnolla sitä mihin teidät on palkattu? Ja on aivan turha tulla sanomaan että tee itse jos ei kelpaa. Tässä maassa jo laki sanelee, mitä saa tehdä itse ja mitä ei. Tai mitä vastuukysymysten takia kannattaa tehdä.
On aivan turha itkeä virolaisten vievän työt. Ne sentään tekee sitä paskaa yli puolet halvemmalla kuin suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Teitä remppanaisia saisi olla enemmänkin. RemppaMIEHELLE asiat pitää osata esittää lyhyesti ja selkeästi tai muuten 90% kerrotusta menee rekisteröitymättä ohi korvien. Mieshän ei voi alentua kirjaamaan asioita paperille tai koneelle että muistaisi. Mies muutenkin "tietää aina paremmin" nämäkin asiat ja naisilla nyt on aina kaikenmaailman ilmanaikaisia toivomuksia, ihan hyvä tulee miehenkin tyylillä tehtynä ja eihän se nyt niin tarkkaa ole jokin sauman väri. Nämä muun muassa on tullut koettua keittiö- ja kylppärirempoissa. Molemmissa tapauksissa olisin toivonut remppaNAISEN tekemään, sellaisia ei vaan meidän kylällä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö sinulla ole työselostetta. Jo tarjouspyyntö vaiheessa käydään läpi mitä tuotetta ja mitä väriä käytetään.
Sehän määrää hinnan. Vai onko laskutyöstä kysymys?
Siksi koska raksamiehiksi päätyy ne jotka ei muualle pääse.