Mitä sinä söit lapsena aamupalaksi/mitä oma lapsesi syö?
Minä join kaakaota ja söin ranskanlaipää/paahtoleipää, niinkuin moni muukin kasarilapsi.
Omat lapseni saavat paahtoleipää silloin tällöin, mutta eivät joka aamu koska siitä ei oikein nälkä lähde!Meillä syödään puuroja: Mannapuuro, kaurapuuro, helmipuuro, ohrapuuro... sekä ruisleipää.
Kommentit (52)
Oli muuten todella suuri yllätys että yhden tutun lapset syövät aamuisin aina sokerimuroja. Heidän äiti kun aina paasaa että he syövät terveellisesti ja säännöllisesti AINA! Olenkin kyllä epäillyt että ei voi pitää paikkaansa kun äiti on ylipainoinen ja lapset ylivilkkaita, ja kiukkuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetä, näkkäriä, ruisleipää, juustoa ja leikkeleitä. Harvemmin vaaleaa leipää. Vihanneksista ja puuroista meillä ei tykännyt kukaan.
Omat lapset syö vaaleaa, täysjyvää, ruisleipää, näkkäriä...mikä pussi nyt auki sattuu olemaan. Lisäksi tomaattia, kurkkua, banaania ja jugurttia. Eri puuroja. Noilla saa joka päivälle vaikka erilaisen aamupalan. Lasten toiveet kuunnellaan. Noista tykkäävät. Juomana yleensä mehua kuten me aikuisetkin. Sokeritonta tosin.
Vinkaappa tännekin sokeritonmehu :D
Fun Light. Sokereita 0g tuoteselosteen mukaan. On se tietenkin makeutettua, en joisi sitä muuten itsekään. Ei hitossa mitään mehukattia se sokerimäärä narskuu hampaiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Pakotettuna söin neljän viljan puuroa 8 vuotta 5 aamua viikossa vaikka pahaa teki. Isä päätti, että se on terveellistä ja hyvää ja aamupala on päivän tärkein ateria ja pakko syödä kouluaamuina. Omat lapseni syövät mitä kaapista löytävät. Yleensä syövän leipää ja maitoa tai ruokaa jota jäi edellisenä päivänä jäljelle.
Se puuro syödään vikisemättä!
Nappasin vaan jotain jääkaapista. Hyvin usein lähdin kouluun vain appelsiinimehun voimalla. Viikonloppuna söin aamupalaksi leipää ja kaakaota/appelsiinimehua. Tai riisimuroja.
Omat lapset on myös huonoja syömään aamupalaa koulupäivinä. Yleensä ottavat jugurttia/viiliä/rahkaa ja siihen jotain hedelmää/marjoja sekaan. Helposti nieltävää.
Itse en syö vieläkään kunnon aamiaista, en enää vapaapäivinäkään. Kahvia ja maitoa, joskus voita sekaan. Vasta n. 4-5h heräämistä kaipaan jotain kiinteää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetä, näkkäriä, ruisleipää, juustoa ja leikkeleitä. Harvemmin vaaleaa leipää. Vihanneksista ja puuroista meillä ei tykännyt kukaan.
Omat lapset syö vaaleaa, täysjyvää, ruisleipää, näkkäriä...mikä pussi nyt auki sattuu olemaan. Lisäksi tomaattia, kurkkua, banaania ja jugurttia. Eri puuroja. Noilla saa joka päivälle vaikka erilaisen aamupalan. Lasten toiveet kuunnellaan. Noista tykkäävät. Juomana yleensä mehua kuten me aikuisetkin. Sokeritonta tosin.
Fun Light. Sokereita 0g tuoteselosteen mukaan. On se tietenkin makeutettua, en joisi sitä muuten itsekään. Ei hitossa mitään mehukattia se sokerimäärä narskuu hampaiden välissä.
Makeutusaineet vaarallisia munuaisille. Sokerimehu terveellisempää
Meillä äiti oli tuollainen ap:n kaltainen puurofanaatikko. Joka aamu oli puuroa. Kun se pitää niin mainiosti nälkää! Ja pah.
Vaikka tuhat kertaa yritin sanoa, että mulle tulee esim. kaurapuurosta todella kiljuva, vatsaan sattuva nälkä jo tunnin päästä syömisestä, niin höpö höpö ja pitää vaan syödä enemmän sitä puuroa ja laittaa marjoja sekaan.
Maitopuuroista tuli helposti ällöttävä olo.
Aikuisena inhoan yli kaiken puuroja ja olen vankasti sitä mieltä, että esim. viipale paahdettua ruisleipää, jonka päällä on vaikka viipale kinkkua, viipale juustoa ja vihanneksia pitää nälkää paremmin kuin kaurapuuro.
Päätin etten ikinä rupea tuollaiseksi puuronatsiksi, vaikka toki meillä lapset puuroakin syövät. Ja päiväkodissa puuroaamiaiset olivat enemmistönä. Toi helmipuuro oli omille lapsillemme ihan ällötys ja minustakin se on tosi pahaa, ällöttää ne "helmet" siellä seassa. Lupaus oli, että helmipuuroaamuina syödään aina aamupala kotona vaikka pitäis herätä aikaisemmin. Ja siitä pidettiin kiinni.
Nyt lapset ovat jo teinejä ja esikoinen tekee usein itselleen kaurapuuron mikrossa.
Lapseni ei ehtinyt syödä tai juoda yhtään mitään. Itse vedin saarioisten roiskeläpän ja spriteä koska oli pieni darra. Huomenna taas varmaan normisti teetä ja leipää ja likka ei ehdi syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitossa mitään aspartaamia, joka hajoaa elimistössä metanoliksi. Ei hitossa mitään spartaamia, joka oli pitkään kiellettyjen listalla. Mielummin tavallista sokeria hampaiden väliin narisemaan.
Muistaakseni pikkulapsena yleensä kellogs muroja ja maitoa ja sen päälle vähän sokeria. Nykyisin en varmaa saisi alas moista mössöä. :) Taisin syödä myös puuroakin varmaan siinä 8-10 vuotiaaksi saakka, mutta sitten se jäi. Jossain vaiheessa kyllästyin muroihinkin ja taisin sitten syödä lähinnä jotain voileipiä ja hedelmiä aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yhteys käytöshäiriöihinkin on ollut jo pitkään tiedossa.
Peruskouluaikoinani tyypillinen aamiainen oli seuraava:
2 palaa vaaleaa paahtoleipää pannulla voissa paistettuna
2 paistettua kananmunaa
2 paksua viipaletta Lauantaimakkaraa (pötköstä) paistettuna
juomana maitoa
Kyllä. Olin lihava lapsi. Olen tuota monesti nyt aikuisena miettinyt, että miten edes pystyin syömään tuon satsin aamuisin. Omia lapsia ei ole, mutta en kyllä ihan tuollaista aamiaista lapselle tekisi.
Sana kirjoitti:
Minä ja sisarukseni söimme 80-luvulla muistaakseni joka aamu ruisleipää, jonka päällä oli tuoreita vihanneksia sekä maitoa. Minä jännitin kouluun menemistä joka aamu, ja siksi leivän nieleminen oli minusta vaikeaa. En osannut sanoa tästä äidillemme ja pyytää jotain nestemäistä aamiaista. Toisaalta äitimme ei ehkä olisi suostunut muuttamaan aamiaista toiseksi, koska hän oli siihen aikaan jotenkin ankara ja taipumaton. Varmaankin osasin ennakoida tämän ja alistuin :)
Omalta lapseltani kysyisin, jos huomaisin, että aamiaisen syömisessä menee kauan aikaa.
Maitoa ruisleivän päällä?
Söin lapsena aamuisin pari sämpylää ja kuumaa kaakaota. Jugurttia myös välillä, paitsi joku aamu 9 vuotiaana se alkoi oksettamaan ja en moneen vuoteen pystynyt mitään jugurtteja syömään.
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluaikoinani tyypillinen aamiainen oli seuraava:
2 palaa vaaleaa paahtoleipää pannulla voissa paistettuna
2 paistettua kananmunaa
2 paksua viipaletta Lauantaimakkaraa (pötköstä) paistettuna
juomana maitoa
Kyllä. Olin lihava lapsi. Olen tuota monesti nyt aikuisena miettinyt, että miten edes pystyin syömään tuon satsin aamuisin. Omia lapsia ei ole, mutta en kyllä ihan tuollaista aamiaista lapselle tekisi.
Niinpä, leipä lihottaa.
Kun itse olin lapsi en syönyt aamupalaa. Korkeintaan saatoin joskus laittaa leivän itselleni.
Oma lapseni syö ison lautasellisen hedelmäsalaattia aamiaiseksi, vihreä pieni smoothie ja bussimatkalla lapsen kourallisen pähkinöitä, esim. muutaman mantelin, parapähkinän (<-päivän seleenit)..
Ollaan kokeiltu vaikka mitä aamupaloja, että millä lähtisi "koneisto" parhaiten käyntiin, millä virkeänä ja toiminnallisena, hyväntuulisimmillaan...ja tää sopii meidän muksulle hyvin.
Hällä on add tyylistä jumitusta/omiin maailmoihin vajoamista ollut paljonkin, mutta ollaan löydetty tapoja (esim ruoka) millä helpottaa oireita huomattavasti ja luonnollisesti.
Ysärilapsena söin useimmiten muroja (riisimuroja, kellogsin maissilastuja tms.) rasvattomalla(!) maidolla ja sokerilla, sen lisäksi appelsiini- tai omenamehua, sitä halvinta mahdollista. Joskus söin myös karjalanpiirakkaa floralla.
Meillä taas syödään tosi vaihdellen kaurapuuroa, marjoja, leipää, täysjyvämuroja, hedelmää, kanamunia, jogurttia, mitä milloinkin nyt sattuu olemaan ja tekemään mieli. Joskus viikonloppuisin croissantteja jne. Itse keitän itselleni useimpina aamuina kylläkin sen iänikuisen puuron, mutta lapsia en pakota sitä syömään jos eivät halua. Saavat aika vapaasti itse päättää siitä mitä kaapissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekkö...jos kuunneltaisiin sinunlaisiasi ja "asiantuntijoita" niin mitään ei saisi syödä. Lähinnä vettä. Ja joku löytäisi siitäkin jotain pahaa. Ei kaupasta saataviin elintarvikkeisiin kuole kuin allergikot ja väärin/liika käyttäjät.
Joo ja aina joku tutkittu yhteys/syy johonkin että siitä tulee sitä ja sitä. PAH!
Meillä lapset normaaleja ja käytössä sokerittomat. Maailmassa on miljoona oikeastikin pahempaa asiaa ettei tuollaisiin hömpötyksiin viitsi edes lähteä...
Söin ruislimppua. Muistan että aina oli ihan järkyttävä nälkä ennen koulun ruokailua. En syönyt tarpeeksi aamuisin, kotona ei yleensä ollut juuri mitään syötävää. Oma lapseni syö puuroa, leipää, muroja, mitä milloinkin.
Teetä ja leipää. Leipä oli joko ranskanleipää tai ruisleipää. Leivän päällä oli metukkaa, juustoa ja kurkkua/tomaattia/paprikaa.
Omat lapseni syö rahkaa, leipää juustolla ja vettä. Leipänä meillä on aina ruisleipää koska lapsemme eivät vaaleasta leivästä pidä. Joskus lisäksi vaikka mandariinia tai omenaa. En oikein tiedä miksi en tarjoa leivän päälle myös jotain esim.kurkkua. Ehkä tästä eteenpäin tarjoan.