Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä söit lapsena aamupalaksi/mitä oma lapsesi syö?

Vierailija
07.09.2017 |

Minä join kaakaota ja söin ranskanlaipää/paahtoleipää, niinkuin moni muukin kasarilapsi.

Omat lapseni saavat paahtoleipää silloin tällöin, mutta eivät joka aamu koska siitä ei oikein nälkä lähde!Meillä syödään puuroja: Mannapuuro, kaurapuuro, helmipuuro, ohrapuuro... sekä ruisleipää.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ja maitoa söin useimmiten.  Omat lapseni syövät munakasta/turkkilaista jogurttia marjoilla/hedelmillä/munavoita kasviksien kanssa.

Vierailija
2/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota ja pullaa tai ranskanleipää voilla.

Oma lapsi syö näkkäriä ja marjasmoothieta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join kahvia ja söin puuroja, jogurttia marjoilla,  munakkaita. Äitini oli diapeetikko ja meillä ei juurikaan vaaleaaleipää yms syöty. Kaakaota ei ollut koskaan.

Omat lapseni syövät puuroja, munakkaita, jogurttia marjoila. Toinen juo maitoa ja toinen vettä.

Vierailija
4/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisarukseni söimme 80-luvulla muistaakseni joka aamu ruisleipää, jonka päällä oli tuoreita vihanneksia sekä maitoa. Minä jännitin kouluun menemistä joka aamu, ja siksi leivän nieleminen oli minusta vaikeaa. En osannut sanoa tästä äidillemme ja pyytää jotain nestemäistä aamiaista. Toisaalta äitimme ei ehkä olisi suostunut muuttamaan aamiaista toiseksi, koska hän oli siihen aikaan jotenkin ankara ja taipumaton. Varmaankin osasin ennakoida tämän ja alistuin :)

Omalta lapseltani kysyisin, jos huomaisin, että aamiaisen syömisessä menee kauan aikaa.

Vierailija
5/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme ranskanleipä siivua ja lämmintä kaakaota.

Omani syövät puuron ja leivän.

Vierailija
6/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotettuna söin neljän viljan puuroa 8 vuotta 5 aamua viikossa vaikka pahaa teki. Isä päätti, että se on terveellistä ja hyvää ja aamupala on päivän tärkein ateria ja pakko syödä kouluaamuina. Omat lapseni syövät mitä kaapista löytävät. Yleensä syövän leipää ja maitoa tai ruokaa jota jäi edellisenä päivänä jäljelle.

Vierailija
7/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt lapsena mitään aamiaiseksi.  Vanhemmat ja mummo toki yritti kaikkea tuputtaa. En syö aamiaista nyt aikuisenakaan. Juon maitokahvin. 

Oma lapsi söi tänä aamuna sämpylän juustolla + tuorekurkulla ja jugurtin + tuoremehua.

Vierailija
8/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotettuna söin neljän viljan puuroa 8 vuotta 5 aamua viikossa vaikka pahaa teki. Isä päätti, että se on terveellistä ja hyvää ja aamupala on päivän tärkein ateria ja pakko syödä kouluaamuina. Omat lapseni syövät mitä kaapista löytävät. Yleensä syövän leipää ja maitoa tai ruokaa jota jäi edellisenä päivänä jäljelle.

Terveystietoisuus tosiaan lähti nousuu 70-luvulla ja itsekin olen näitä puuro on tervellistä ja kaikki muu pahasta uhreja. :D Leipä oli ruisleipää, maito juotiin maitona ei puhettakaan ranskanleivästä ja kaakaosta.

Meillä koitetaan syödä monipuolisesti ja vaihtelevasti puuroja, leipää, munakkaita, jogurtti, jne ettei tule tälläistä puuro ähkyä, joka itselläni oli.

Vierailija
9/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt aamupalaa. En muista söinkö edes perhepäivähoitaja aamupalaa silloin kun aamulla menin. Aloin syödä aamupalaa vasta parikymppisestä eteenpäin (leipä). Usein aamupala edelleen tökkii syödä heti herättyä ennen töihin menoa.

Oma lapsi (4 v ) syö yleensä puuron.

Vierailija
10/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä muroja ja maitoa, sokeria päälle. Lisäksi mehua. Ei ihme että hetken päästä oli taas nälkä! Mutta kuitenkin söin aamiaisen, kerran en ehtinyt syödä ja pyörryin ekalle tunnille. Kasarin lapsena en kertonut heikotuksesta kenellekään vaan menin vessaan yksin pyörtymään ja kun virkosin, pyysin saada lähteä kotiin. Pyöräilin kotiin syömään. Ja tämä tarina on tosi! Ihan kamalalta tuntuu edes kirjoittaa tätä. Sitä vaan oli tottunut pärjäämään ja hävetti että taju meinasi lähteä. Tuli sellainen "eihän kukaan huomaa mitään-fiilis". 

Joskus söin jukurttia ja mysliäkin, sokeroituja molemmat. 

Nykyajan tiedossa tuntuu kamalalta tuo sokerimäärä, mutta olin lapsesta asti tosi hoikka ja hoikkana säilynyt aikuisenakin. Lisäksi lapsen aivothan tarvitsee ihan oikeasti glukoosia kehittyäkseen. Hyvä tietysti että turhaa sokeria vältetään, mutta karppaus on minun mielestäni kyllä typerää puuhaa, ei mun aivot ainakaan toimi ilman hiilareita. 

Eli kohtuus kaikessa. Sokerilimsoja en lapselleni juota, karkkipäivä saa toki olla. Mutta juomaksi vesi tai sitten mehu. Tuoremehut on ok esimerkiksi aamulla. 

Lapseni syö usein leivät ja tuoremehua, tai leivän ja tekemäni marjasmoothien jossa marjoja, banaania ja maustamatonta jukurttia. Välipaloina menee ihan tavalllisetkin jukurtit. 

Jotenkin sitä ajattelee että jos on itse kasvanut ihan hyvin tavallisella ruualla ja niillä sokerimuroilla, niin ei ne nyt niin pahoja voi olla. Ainut mitä rajoitan on tosiaan limsat, niissä tulee juotuna kamalasti sokeria ja energiajuomat on ehdoton ei. 

Vierailija
11/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oliko teillä ranskanpulla-kaakao lapsilla lauantaimakkaraa leivän päällä?

Mulla oli, yh.

Vierailija
12/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syönyt koskaan mitään aamupalaksi. En syö edelleenkään. Lapseni söivät pienenä puuroja, paitsi kuopus, jolle ei vaan pudonnut. Isommat tekevät nykyään itse puuroja, smoothieita tai maustamatonta jugurttia sekä marjoja/hedelmiä. Lisäksi ruisleipä, juustoa, vihanneksia. Kuopus syö ruisleipää, leikkeleen tai juustoa sekä vihanneksia, viilin tai jugurtin sekä hedelmän.

Vierailija
13/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä muroja ja maitoa, sokeria päälle. Lisäksi mehua. Ei ihme että hetken päästä oli taas nälkä! Mutta kuitenkin söin aamiaisen, kerran en ehtinyt syödä ja pyörryin ekalle tunnille. Kasarin lapsena en kertonut heikotuksesta kenellekään vaan menin vessaan yksin pyörtymään ja kun virkosin, pyysin saada lähteä kotiin. Pyöräilin kotiin syömään. Ja tämä tarina on tosi! Ihan kamalalta tuntuu edes kirjoittaa tätä. Sitä vaan oli tottunut pärjäämään ja hävetti että taju meinasi lähteä. Tuli sellainen "eihän kukaan huomaa mitään-fiilis". 

Nykyajan tiedossa tuntuu kamalalta tuo sokerimäärä, mutta olin lapsesta asti tosi hoikka ja hoikkana säilynyt aikuisenakin. Lisäksi lapsen aivothan tarvitsee ihan oikeasti glukoosia kehittyäkseen. Hyvä tietysti että turhaa sokeria vältetään, mutta karppaus on minun mielestäni kyllä typerää puuhaa, ei mun aivot ainakaan toimi ilman hiilareita. 

Eli kohtuus kaikessa. Sokerilimsoja en lapselleni juota, karkkipäivä saa toki olla. Mutta juomaksi vesi tai sitten mehu. Tuoremehut on ok esimerkiksi aamulla. 

Lapseni syö usein leivät ja tuoremehua, tai leivän ja tekemäni marjasmoothien jossa marjoja, banaania ja maustamatonta jukurttia. Välipaloina menee ihan tavalllisetkin jukurtit. 

Jotenkin sitä ajattelee että jos on itse kasvanut ihan hyvin tavallisella ruualla ja niillä sokerimuroilla, niin ei ne nyt niin pahoja voi olla. Ainut mitä rajoitan on tosiaan limsat, niissä tulee juotuna kamalasti sokeria ja energiajuomat on ehdoton ei. 

Sinulla paljonkin kokemuspohjaa karppauksesta? :D Eli kyllä kohtuu kaikessa ja karppaaja saakin sokerinsa kasviksista, pähkinöistä, marjoista, jne. Typerä haukkua puuhaa, josta ei tiedä mitään. 

Vierailija
14/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanvelleistä siirryin suoraan maitokahviin ja pullasiivuun. Aluksi kupissa oli varmasti enemmän maitoa ja vain tippa kahvia, mutta iän myöstä kahvin määrä tietysti kasvoi. Näin elin siihen asti, kunnes menin oppikouluun 1960. Siellä oli edistyksellinen rehtori (mies!), joka puhui terveellisen aamupalan puolesta. Mielestäni leipä ja kahvi eivät sopineet yhteen, joten aloin juoda teetä ja joskus vaihteeksi maitokaakaota sekä syödä leipää, kotona tehtyä ruis- tai ohraleipää, joskus myös kaupan grahamkorppuja, leivän päällä punakuorista pallojuustoa (=edamia siis). Tällä tee ja leipä -linjalla jatkoin sitten koko koulu- ja opiskeluajan. Olin jo töissä, kun aloin ensin viikonloppuisin keitellä kahvia, sitten myös arkisin. Kahvi ja juustovoileivät käynnistävät minut edelleenkin. Teekiintiö taitaa olla jo täysi!

Omia lapsia ei ole.

Vierailija
15/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sokerihuurrettuja muroja.

Lapsi syö puuroa.

Vierailija
16/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikkuus onkin ainoa terveen ihmisen mittari. Nykyajan tiedossa tuntuu kamalalta tuo sokerimäärä, jonka lapsesi saa päivittäisessä arjessaan.

Vierailija
17/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin ysärilapsena kaakaota, limsaa, pullaa jonka päällä oli voita, sokerimuroja sokerilla ja joskus ranskanleipää lauantaimakkaralla.

Oma lapseni syö real leipää kermajuustolla ja reilulla määrällä vihanneksia, pähkinöitä, puuroa, kreikkalaista jogurttia ja marjoja, smoothieta tms. Ruokajuomana vesi tai itse tekemäni sokeriton mustikkamehu.

Vierailija
18/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä, näkkäriä, ruisleipää, juustoa ja leikkeleitä. Harvemmin vaaleaa leipää. Vihanneksista ja puuroista meillä ei tykännyt kukaan.

Omat lapset syö vaaleaa, täysjyvää, ruisleipää, näkkäriä...mikä pussi nyt auki sattuu olemaan. Lisäksi tomaattia, kurkkua, banaania ja jugurttia. Eri puuroja. Noilla saa joka päivälle vaikka erilaisen aamupalan. Lasten toiveet kuunnellaan. Noista tykkäävät. Juomana yleensä mehua kuten me aikuisetkin. Sokeritonta tosin.

Vierailija
19/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetä, näkkäriä, ruisleipää, juustoa ja leikkeleitä. Harvemmin vaaleaa leipää. Vihanneksista ja puuroista meillä ei tykännyt kukaan.

Omat lapset syö vaaleaa, täysjyvää, ruisleipää, näkkäriä...mikä pussi nyt auki sattuu olemaan. Lisäksi tomaattia, kurkkua, banaania ja jugurttia. Eri puuroja. Noilla saa joka päivälle vaikka erilaisen aamupalan. Lasten toiveet kuunnellaan. Noista tykkäävät. Juomana yleensä mehua kuten me aikuisetkin. Sokeritonta tosin.

Vinkaappa tännekin  sokeritonmehu :D

Vierailija
20/52 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin puuroa joka ikinen aamu. Omat lapset syö vaihtelevasti mysliä, weetabixia, paahtoleipää. Juovat vettä, appelsiinimehua tai maitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi