Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia elämään introverttinä?

Vierailija
07.09.2017 |

Aloitin juuri korkeakouluopinnot ja sain heti huomata etten sovellu joukkoon. Olen hieman muita vanhempi opiskelija, mikä osaltaan kasvattaa kuilua muiden välille. Nuoremmat opiskelijat klikkiytyivät omiin kuppikuntiinsa heti alussa. Vanhemmat opiskelijat käyvät luennoilla, mutta eivät juuri osallistu vapaa-ajan tapahtumiin. Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin, mutta en ymmärrä miten se muka tapahtuu! En osaa small talkia eikä nuo hälyiset tapahtumat ole muutenkaan hyviä keskusteluympäristöjä. Minun on hankala aloittaa keskustelua muutenkaan ventovieraan ihmisen kanssa. Lähden usein innoissani tapahtumiin, mutta huomaan sitten seisoskelevani yksin jossain reunassa. Oikeastaan kadun jo koko opiskelua! En osaa verkostoitua, joten tulevaisuuden työpaikatkin varmasti jäävät saamatta tämän takia.

Kertokaa muut introvertit, miten olette selviytyneet näistä ongelmista! Onko maailmassa meille paikkaa muuta kuin pelkkänä täytteenä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu pienempiin ryhmiin ja tapahtumiin. Ainakin silloin, kun itse opiskelin, järjestettiin yliopistolla vähän kaikkea, kuten neulontaryhmiä, lautapelikerhoja, teeiltoja, leffailtoja, lukupiirejä jne. Niissä oli aina vähemmän porukkaa paikalla, alkoholia ei käytetty ja keskustelua oli enemmän. Niissä pääsi tutustumaan toisiin vähän lähemmin enkä itse ainakaan tuntenut jääväni mitenkään ulkopuoliseksi.

Vierailija
2/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkaan itsestäni ekstrovertin. D:

Kun olen tutustunut ihmisiin tarpeeksi, vetäydyn takaisin kuoreeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miulla vähän sama ongelma aina ollut kun uusiin kouluihin mennyt. ensin hihkun intoa ja ajattelen että jee saan uusia kavereita ja uusia menoja. sitten eka päivä menee....en ole jutellut kellekään, ainakaan paljoa... toinen päivä menee, en vieläkään ole paljoa suutani avannut.. aina tulee suuri kynnys jutteluun. en osaa sanoa mitään. ajattelen että kaikki pitävät tyhmänä. usein tuntuu ettei moni ole samalla aaltopituudella. sitten kiinnostus tutustumiseen vaan taantuu.

Vierailija
4/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minäkin olen introvertti (aikuis)opiskelija, enkä pode mitään erityisempää halua tutustua uusiin ihmisiin saati käydä tapahtumissa. Keskustelun aloittamisessa tai smalltalkissa ei kuitenkaan ole vaikeuksia, niihin ei vaan ole tarvetta eikä mielenkiintoa.

Vierailija
5/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat ennemminkin olla sosiaalisesti kömpelö ekstrovertti?

Vierailija
6/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sitäkin, kun en osaa luontevasti heittää läppää ja tutustun melko hitaasti uusiin ihmisiin.

Vierailija
7/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin helpostikin aloittaa small talkin ja jutustella kenen kanssa tahansa, mutta ei synny mitään suurempaa mielenkiintoa tutustua enemmän. minulla on vain pari hyvää ystävää, ei mitään suurta kaveripiiriä.

Vierailija
8/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sitäkin, kun en osaa luontevasti heittää läppää ja tutustun melko hitaasti uusiin ihmisiin.

tämä siis ap.

Vierailija
9/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä kuulostaa sosiaalisesti kömpelöltä, ei introvertilta. Introverttikin voi olla sosiaalinen luonne ja esiintyäkin työkseen. Introvertti ei kuitenkaan jaksa sitten hälinää koko ajan vaan lataa itseään rauhoittumisella.

Samoin ujouskaan ei ole introverttiyttä. Tietty elämä on hankalaa, jos sattuu olee ihminen, joka on samalla ujo, sosiaalisesti kömpelö ja vielä introvertti.

Vierailija
10/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin" ja "lähden usein innoissani tapahtumiin" kuulostaa enemmän ekstrovertiltä. Kaipaat kuitenkin seuraa, tapahtumia ja ihmisiä ympärille.

Vierailija
11/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan mitään ongelmaa elää introverttina. Kavereita on tasan yksi kappale jota näen kerran viikossa (siinä ihan tarpeeksi sosiaalista kanssakäymistä mulle, viihdyn mainiosti yksin). Työkin on sellaista toimistotyötä yksin johon ei sisälly asiakaspalvelua. Pari kertaa päivässä vastaan puhelimeen/soitan toiselle osastolle. Ei muuta. Pidän elämästäni näin :-)

Vierailija
12/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sosiaalisesti lahjakkaana introverttina harmittaa, kun tällaisten avausten takia aletaan yhdistää introversio ja sosiaalinen kömpelyys. Sosiaalisia taitoja voi opetella siinä missä muitakin taitoja. Jos oikeasti olet intro, niin tarvitset vain sosiaalisen kanssakäymisen vastapainoksi runsaasti omaa aikaa levätäksesi.

Vierailija
13/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sosiaalisesti lahjakkaana introverttina harmittaa, kun tällaisten avausten takia aletaan yhdistää introversio ja sosiaalinen kömpelyys. Sosiaalisia taitoja voi opetella siinä missä muitakin taitoja. Jos oikeasti olet intro, niin tarvitset vain sosiaalisen kanssakäymisen vastapainoksi runsaasti omaa aikaa levätäksesi.

Näinpä. Samalla tavalla mutkia suoristellaan ymmärtämällä ujous ja introversio automaattisesti yhteenkuuluviksi, sekin virheellinen olettamus. - AP on minustakin lähinnä sosiaalisesti kömpelö (eikä välttämättä edes introvertti seurankaipuussaan).

Vierailija
14/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole introvertti. Jos olisit, niin osaisit kyllä tutustua muihin, mutta et olisi kiinnostunut tekemään niin vaan menisit tyytyväisenä luentojen jälkeen kotiin.

Vierailija
15/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ujouskaan ei ole introverttiyttä. Tietty elämä on hankalaa, jos sattuu olee ihminen, joka on samalla ujo, sosiaalisesti kömpelö ja vielä introvertti.

Tarkoititko ujo, sosiaalisesti kömpelö ja ekstrovertti? Olen tällainen ja elämäni on helvettiä.

Vierailija
16/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aspergeri ja minulle kaikki sosiaaliset tilanteet ovat tosi kuormittavia. Saatan pintapuolisesti katsoen olla jopa ekstrovertti, mutta en nauti sosiaalisesta kanssakäymisestä, käytännön elämässä on pakko välillä "näytellä".

Vierailija
17/18 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat jutella muille, niin mieti sopivia jutunaiheita etukäteen. Voit vaikka kotona harjoitella ääneen. Esim. koulussa voi AINA jutella tenteistä, läksyistä, luennosita jne. Kysy vaikka, oliko joku aihe toisen mielestä vaikea. Tai kommentoi vaikka luennoitsijan tyyliä.

Auna voi jutella myös säästä. Ja siitä, mitä on lounaaksi.

Nämä on sellaisia avauksia, joiden kautta pääset avaamaan keskustelun. Sitten kun suu on saatu auki, ole kiinnostunut vastapuolesta ja muista, mitä tämä on puhunut. Ensi kerralla voit jatkaa samaa juttua, kysymällä vaikka, että mitä sun koiralle kuuluu jne.

Tärkein asia on, että älä ala leimata itseäsi epäonnistuneeksi ja vetäydy (vetäytyminen on pahinta, mitä voit tehdä, silloin luovutat ja menetät koko homman!). Toisiin tutustuminen vaatii aikaa. Salli se itsellesi ja muille (hekin saattavat jännittää) ja sinnikkäästi palaa aina vaan juttelemaan. Pikkuhiljaa, vuoden aikana huomaat varmaan, että muutamien tyyppien kanssa juttu luistaa helpommin. Näistä voi tulla ajan kanssa kavereitasi ja ystäviäkin. Mutta älä ota heti liikaa paineita, että pitäisi olla heti sydänystävä.

Tsekkaa myös Nyyti ry:n sivut. Siellä on tukitoimintaa sosaalisuutta kaipaaville!

Vierailija
18/18 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole introvertti vaan pikemmin ujo ja ehkä myös vähän syrjitty? Introvertti on omasta tahdostaan yksin koska ei halua olla yleensä ihmisten seurassa. Sinun kohdalla näin ei ole, joten olet ekstrovertti.

T. Oikea introvertti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme