"Taksi on käynyt siinä parkkipaikalla ja lähtenyt pois, kun ketään ei tullut"
TAAS ! Alkaa mennä usko ja hermo tähän koulutaksi-systeemiin .Pojan koulu olisi alkanut seitsemältä ja taksin sovittu tuloaika oli 6.25, Poika oli parkkipaikalla 6.24 ja soitti 6.35, että ei näy autoa. Eikä ole ensimmäinen kerta ! Se kellonaika on ilmeisesti vain suositus, jota kuskin ei tarvitse noudattaa vaan voidaan olla etuajassa tai myöhässä ja sitten syyttää asiakasta.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että lapsi oli ajoissa? Ettei vaan itse ollut myöhässä?
Minäkin mietin, että olisiko ollut lapsen suunnittelema myöhästyminen. Mua kiusattiin ala-asteella ja joskus pelkäsin kouluun menemistä niin paljon, että lähdin kyllä ajoissa kotoa koulutaksille, mutta piileskelin metsikössä niin kauan että näin taksin kaartavan pois. Sitten menin odottelemaan tienhaaraan ja palasin jonkin ajan päästä kotiin sanoen, että menin ja koulutaksia ei tullut, oli kai mennyt jo. Vanhemmat sitten soittivat kuskille vihaisia puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika typerää. Aikuisen kyseessä ollessa, kukaan ei työtä hyväksyisi. Peukuista päätellen, lapset on eri asia.
Aikuiset yleensä tilaavat ja _maksavat_ itse sen taksinsa.
Jos ilmaiseen peruskouluun pääsee ilmaisella kyydillä kotipihasta niin voisi tosiaan uhrata sen viisiminuuttisen odotteluun ja olla ajoissa paikalla.
No mikään ei ole ilmaista. Kuntahan ne kyydit ja koulut maksaa, eli me kaikki veronmaksajat. Ja kyllähän se kunta maksaa nimenomaan siitä, että ne tenavat kuskataan kouluun. Ei siitä, että suharit ajelee miten sattuu tyhjällä autolla, kun kyyditettävät ei ehdi etuajassa paikalla pyörähtävään autoon. Tietysti se viisi minuuttia ennen lähtöaikaa kannattaa olla itse paikalla, mutta kyllä näitä suhareita on aika moneen lähtöön, ja kaikki eivät vain sovellu kuljettamaan lapsia, vammaisia ja vanhuksia, näin se vain on. Nimimerkillä kokemusta on.
Kuntahan ne kyydit maksaa, mutta kyytien hinta nousee, jos taksit joutuu odottelemaan asiakkaitaan. Ne koulukyydit on hinnoiteltu todella tiukkaan ja niihin hintoihin ei odottelua ole laskettu. Juuri siksi lasten pitää olla aina valmiina ja siitähän vanhempia on juurikin ohjeistettu.
Kuskeja ja taksifirmoja on varmasti moneen lähtöön, mutta niin on lapsia ja vanhempiakin. Lisäksi sopassa on vielä kunnat, koulut, ja taksikeskuksetkin, joten koulukyydin onnistuminen/epäonnistuminen on monen tekijän sumnma. Muuttujia on paljon, joten on aivan selvää, että joskus hommat ei mene niin kuin pitäisi.
Sinä tungit "kokemuksesi" epämääräiseen nimimerkkiisi, mutta minä voin ihan reilusti mainita, että minun kokemukseni perustuu ihan todelliseen kokemukseen. Ajoin useita vuosia koulukyytejä, tosin säännöllisen epäsäännöllisesti, eli vakireittejä en kovinkaan paljon, vaan pääasiassa satunnaisia kyytejä. Nämä satunnaiset ovatkin kaikkein hankalimpia, kun ei tiedä mitään käytänteistä, vaan menet "sokkona" hakemaan. Ne siis tulevat keskuksesta hetikyyteinä datalle, minimaalisine ohjeineen. Vakireitillä sitten tiedätkin jo enemmän, eli osaat jo etukäteen hieman pähkiä, että onko se pikku pirkko-ilmari taas vähän myöhässä, tai onko ritva-anteron vanhemmat tälläkään kertaa muistaneet ilmoittaa, että ritva-antero ei menekään tänään kouluun.
Missä se sopimus on tehty koko kunnan taksinkuljettajien kanssa? Kaikissa tietämissäni kunnissa/kaupungeissa kilpailutukseen tekee tarjouksen yksityiset yrittäjät tai yrittäjien porukat, ei paikalliset taksiautoilijat yhdessä. Siksi ei matkoja makseta aikojen perusteella vaan ajettujen kilometrien, summa on ihan sama, odotti se taksikuski tai ei. Enpä ole vielä yhtäkään ajan perusteella tehtyä tarjouspyyntöä nähnyt,kyllä niissä pohjana on kilometrit ja aika on vain koulujen alkamis- ja päättymisajankohtina, ei ajoaikana.
Mikä koulu alkaa seitsemältä? Apustuskoulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen parkkipaikalle ei voi mennä jo 20yli? Ihmisillä harvoin kellot on minuutilleen samassa ajassa..
Jokainen vastaa itse siitä että oma kello on oikeassa ajassa. Jos taksikuskin kello on väärässä niin hänen mokansa jota ei asiakkaan tarvitse huomioida.
Paitsi että se on se lapsi joka myöhästyy taksista, jos hänen kellonsa on oikeassa ja taksikuskilla edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että lapsi oli ajoissa? Ettei vaan itse ollut myöhässä?
Minäkin mietin, että olisiko ollut lapsen suunnittelema myöhästyminen. Mua kiusattiin ala-asteella ja joskus pelkäsin kouluun menemistä niin paljon, että lähdin kyllä ajoissa kotoa koulutaksille, mutta piileskelin metsikössä niin kauan että näin taksin kaartavan pois. Sitten menin odottelemaan tienhaaraan ja palasin jonkin ajan päästä kotiin sanoen, että menin ja koulutaksia ei tullut, oli kai mennyt jo. Vanhemmat sitten soittivat kuskille vihaisia puheluita.
Eikös taksit ole GPS seurannassa? Sieltä voisi varmaan tarkastaa että oliko taksi pakalla ajallaan ja selvittää että kumpi valehtelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen mukavuudenhalu? Lapsi ei ole päivähoidossa, joten hänellä on tuo kyytioikeus. Minä käyn töissä, joten minulla ei ole läheskään joka päivä mahdollisuutta kuljetuksiin. On sovittu, että anoppi on vauvan kanssa aamulla klo 6.40 - 7.15 suunnilleen, jolloin voin saattaa esikoisen taksille, sitten palaan kotiin, herättelen vauvan (jos jo ei ole hereillä) ja lähdelle kohti päiväkotia/työtä, jotka eivät ole lähelläkään sitä suuntaa, missä on eskari. Esikoinen palaa taksilla kotiin ja on joko isoäidillä tai naapurissa (kummitädillä), kunnes palaan töistä. Töistä riippuen myös isä voi joskus olla lapsen kanssa iltapäivisin.
Huomaa: siellä eskarissa saa olla aikaisintaan klo 7.55, jolloin minun pitäisi jo melkein olla omissa töissäni.
En ole koskaan ajatellut olevani mukavuudenhaluinen, kun käyn töissä, mutta näköjään sitten olen.
Miksei lapsi ole päivähoidossa, kun hoidontarvetta kuitenkin on? Et viitsi maksaa, kun olet saanut ulkopuoliset hoitamaan ilmaiseksi? Isoäiti ja kummitäti pääsisivät helpommalla, jos veisivät lapsen itse sinne eskariin ja isä tai sinä hakisitte sitten ennen viittä pois hoidosta.
Lapsi ei ole päivähoidossa, koska koulun eskariin on matkaa 6 km ja päiväkodin eskariin noin 20 km. Lähempänkin olisi päiväkodin eskari, mutta koska olin keväällä perhevapaalla, ei lapsi saanut siihen paikkaa. Sillä vauvalla on muuten ikää 10 kk ja hänelle saatiin päiväkotipaikka naapurikunnasta työpaikkani vierestä.
Jos lapsi olisi mennyt päiväkodin eskariin,olisin kuljettanut hänet sinne joka aamu ja hakenut kotiin klo 17.30. Tästä minun ja kuopuksen "työpäivä" olisi pidentynyt yli tunnilla, koska päiväkoti on eri suunnassa kuin työpaikka. Ennen viittä lasta ei kotiin ehdittäisi hakemaan, joten hoitopäivä venyisi yli 10 tunnin. Koska isä on vuorotöissä, on hän usein kotona viikolla ja voi hakea lapsen kotiin koulusta 6 km päästä, mutta 20 km päähän tuskin viitsii lähteä ajelemaan. Toisaalta koska eskari on pakollinen, joten sinne 20 km päähän olisi pitänyt lähteä ajelemaan myös isän vapaapäivinä.
Anoppi on hoitanut lasta kahtena iltapäivänä, kummitäti ei vielä yhtenäkään. Toki he pääsisivät helpommalla, jos eivät joutuisi olemaan lapsen kanssa, mutta en nyt oikein ymmärrä, miten paljon kummitäti kärsii siitä, että toistaiseksi ei ole joutunut parjatuksi ilmaiseksi hoitajaksi.
caselius kirjoitti:
Vie pentus itse tai laita lapsi pihalle ajoissa.
Sellainen olisi mukava maailma, jossa tämä toimisi. Koululaisena vanhempani huolehti, että olin milloin 20, milloin 30 minuuttia ennen sovittua aikaa "pysäkillä" ja odotettiin sovitun ajan jälkeen yli 30 min, joskus yli 60 min, helposti useampana päivänä viikossa turhaan. (En siis koskaan lähtenyt "pysäkiltä" esim. vain 20 min sovitun ajan jälkeen.) Sama ongelma iltapäivisin. Ja sama ongelma oli muillakin koulun taksioppilailla, sekä samassa että eri kaupunginosassa asuvilla lapsilla, joten ei voi olla kiinni siitä, että meidän perhe vain kuvitteli asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika typerää. Aikuisen kyseessä ollessa, kukaan ei työtä hyväksyisi. Peukuista päätellen, lapset on eri asia.
Aikuiset yleensä tilaavat ja _maksavat_ itse sen taksinsa.
Jos ilmaiseen peruskouluun pääsee ilmaisella kyydillä kotipihasta niin voisi tosiaan uhrata sen viisiminuuttisen odotteluun ja olla ajoissa paikalla.
No mikään ei ole ilmaista. Kuntahan ne kyydit ja koulut maksaa, eli me kaikki veronmaksajat. Ja kyllähän se kunta maksaa nimenomaan siitä, että ne tenavat kuskataan kouluun. Ei siitä, että suharit ajelee miten sattuu tyhjällä autolla, kun kyyditettävät ei ehdi etuajassa paikalla pyörähtävään autoon. Tietysti se viisi minuuttia ennen lähtöaikaa kannattaa olla itse paikalla, mutta kyllä näitä suhareita on aika moneen lähtöön, ja kaikki eivät vain sovellu kuljettamaan lapsia, vammaisia ja vanhuksia, näin se vain on. Nimimerkillä kokemusta on.
Kuntahan ne kyydit maksaa, mutta kyytien hinta nousee, jos taksit joutuu odottelemaan asiakkaitaan. Ne koulukyydit on hinnoiteltu todella tiukkaan ja niihin hintoihin ei odottelua ole laskettu. Juuri siksi lasten pitää olla aina valmiina ja siitähän vanhempia on juurikin ohjeistettu.
Kuskeja ja taksifirmoja on varmasti moneen lähtöön, mutta niin on lapsia ja vanhempiakin. Lisäksi sopassa on vielä kunnat, koulut, ja taksikeskuksetkin, joten koulukyydin onnistuminen/epäonnistuminen on monen tekijän sumnma. Muuttujia on paljon, joten on aivan selvää, että joskus hommat ei mene niin kuin pitäisi.
Sinä tungit "kokemuksesi" epämääräiseen nimimerkkiisi, mutta minä voin ihan reilusti mainita, että minun kokemukseni perustuu ihan todelliseen kokemukseen. Ajoin useita vuosia koulukyytejä, tosin säännöllisen epäsäännöllisesti, eli vakireittejä en kovinkaan paljon, vaan pääasiassa satunnaisia kyytejä. Nämä satunnaiset ovatkin kaikkein hankalimpia, kun ei tiedä mitään käytänteistä, vaan menet "sokkona" hakemaan. Ne siis tulevat keskuksesta hetikyyteinä datalle, minimaalisine ohjeineen. Vakireitillä sitten tiedätkin jo enemmän, eli osaat jo etukäteen hieman pähkiä, että onko se pikku pirkko-ilmari taas vähän myöhässä, tai onko ritva-anteron vanhemmat tälläkään kertaa muistaneet ilmoittaa, että ritva-antero ei menekään tänään kouluun.
No minähän kirjoitin että viisi minuuttia kannattaa olla etuajassa. Kolahtiko omatuntoon, kun noin koville otti toteamukseni kokemuksesta? Kokemustani en ala tarkasti täällä palstalla revittelemään, sen verran sanon että työn puolesta kokemusta on kertynyt vanhusten ja vammaisten kuljetuksista (kelakyyti systeemi tappoi alalta palvelun, hyvät yrittäjät ja kuskit eivät hyödy mitään palvelusta ja ystävällisyydestä kuljetettaviaan kohtaan, koska kyyditettävä ei voi valita taksiyrittäjää) ja koulukyydeistä kokemusta lapsen vanhempana. Nämä kokemukset siis niistä yhteiskunnan (=eli kaikki me, jotka maksamme veroja) maksamista kyydeistä.
Täh, käytkö sä ihan täysillä?
Totesin ainoastaan, että oma kokemukseni perustuu juurikin kyseisen ammatin harjoittamiseen, eli olen tuhansissa eri pihoissa pyörinyt kyseisen aiheen tiimoilta, joten melkoisesti on selkänojaa kyseisestä aiheesta rupatella.
Sinulla asenne on täysin selvä, eli kuskit pyörivät tyhjillä autoilla miten lystäävät, eikä heiltä heru enää palvelua, eivätkä ole ystävällisiä (koska kelakyyti), eli taksi on aina syyllinen. Minä taas vankan kokemukseni pohjalta totesin, että syyt kyytien epäonnistumiseen (siis niiden harvojen, jotka epäonnistuu) on moninaiset, eikä suinkaan aina syyllinen ole asiakas, tai kuljettaja, vaan syitä on muitakin. Minä katselen näin entisenä kuskina asiaa täysin objektiivisesti, enkä sen kummemmin ole kenenkään puolella, toisin kuin sinä, jonka mielestä vain takseissa on vikaa.
Sen verran tuosta kelakyydistä vielä sanon, vaikkei aiheeseen kuulukaan, että sinulla on kyllä perinjuurin kummallinen käsitys taksialasta. Tuolla väittämäsi perusteellahan kuljettajien ei pitäisi tarjota palvelua, tai olla ystävällinen yhtäkään asiakasta kohtaan, koska ihan samallalaillahan ne kaikki muutkin kyydit tulee keskuksen kautta, kuin kelakyyditkin. Minulle ei oikein aukene se, että miksi taksikuskin pitäisi olla epäkohtelias kelakyytiasiakasta kohtaan? Minulle ainakin kaikki asiakkaat oli lähtökohtaisesti samalla viivalla ja minä olin mahdollisimman ystävällinen kaikille asiakkaille, koska se yhteinen matka oli aina mukavampi, mitä leppoisampi ilmapiiri autossa oli.
Turhaan vedät hernettä nenuun. Jos olisit lukenut ajatuksella kommenttini, niin olisit varmaan huomannut etten pidä kaikkia takseja aina "syyllisinä". Sanoin vain että suhareita mahtuu joukkoon ja että lapsien, vanhuksien ja vammaisten kyydittäminen ei kokemukseni mukaan kaikille sovi. Se vaatisi sellaista palvelualttiutta, mitä valitettavasti ei kaikilta löydy. Ja miksi väänsit tuon kelakyyti-kommenttini päälaelleen? Olen kuullut ihan suoraan itse taksiyrittäjän suusta, että kaikki hänen tekemänsä työ hyvän maineen ja asiakaspalvelun eteen valui viemäristä alas, kun kelakyytijärjestelmä otettiin käyttöön. Aikaisemmin hyvää palvelua saaneet asiakkaat eivät enää voineet vaikuttaa siihen, minkä firman taksi sieltä tulee erityisryhmän asiakasta hakemaan. Ja kyllä olen sen verran usein joutunut todistamaan taksikuskin tylyä käytöstä erityisryhmään kuuluvaa henkilöä kohtaan, että todellakin olisimme halunneet vaikuttaa siihen, kuka tulee hakemaan asiakasta lääkärikäynnille.
Ei ne mitään ilmaisia ole vaan verorahoilla maksettuja. Sillä taksikuskilla on yksi ainut tehtävä ja se on kuljettaa lapset turvallisesti kouluun. Jos lähtöajaksi on sovittu klo 7 niin siihen kellonlyöntiin asti pitäisi todellakin odottaa lasta. Olkoon vaikka tuntia aiemmin pihassa, se on ihan taksikuskin oma päätös, mutta sovittuun aikaan asti on mielestäni velvollisuus odottaa, ei sen pidempään. Ja myöhässä lapsi ei tietysti saa olla mutta ajoissa on minuuttiakin vaille. Mikä syy muka koulutaksilla olisi olla noudattamatta aikataulua ja ajella omilla aikatauluillaan. Kuskilla on yksi tehtävä ja sen hänen pitäisi osata hoitaa sovitusti.
Ja jos meinaa tulla sovituilla aikatauluilla kiire lapsilla kouluun, niin silloin sitä sovittua hakuaikaa aikaistetaan.
Eri tilanne on tietysti silloin, kun kyytiin on tulossa esim pyörätuoli, jonka lastaamiseen menee aikaa. Silloin on kohteliasta olla muutama minuutti ennen lähtöaikaa pihalla odottamassa, jotta matkaan päästään sovittuun aikaan.