Kysymys sinulle, joka olet älykäs
Mistä tiedän, olenko älykäs? -ketjussa keskusteltiin älykkyydestä ja siitä, ja kuinka ap voisi selvittää, onko älykäs vai ei. Ketjun siivittämänä jäin pohdiskelemaan älykkyyttä ja eritoten sen vaikutusta älykkään elämään. Haluaisinkin kysyä sinulta, älykäs ihminen, seuraavaa: miten älykkyytesi näkyy konkreettisesti arjessasi ja "normaalissa" elämässäsi? Miten älykkyytesi näkyy suhteessasi vähemmän älykkäisiin henkilöihin esimerkiksi työpaikallasi, koulussasi tai perheessäsi? Haluaisin siis kuulla esimerkkejä siitä, miten älykkyys ilmenee juuri sinun kohdallasi ja sinun elämässäsi. Jos esimerkiksi ratkaiset vaivatta jonkin arjen ongelman, jonka parissa muut ovat pitkän aikaa tuskailleet, haluaisin kuulla, mikä tämä ongelma oli ja kuinka sen ratkaisit. Tai jos esimerkiksi keskusteleminen vähemmän älykkäiden kanssa turhauttaa sinua, pyydän sinua kertomaan, mikä vastapuolen sanomisissa aiheuttaa turhautumisen. Haluaisin siis kuulla ihan konkreettisia tapahtumia tai seikkoja, jotka ilmentävät älykkyyttäsi normaalissa elämässäsi.
Itse arvelen olevani älykkyydeltäni "keskitasoa". En ole tyhmä, mutten myöskään sanalla sanoen älykäs, vaan pikemminkin "maalaisjärkevä" ja kirjaviisas. Pidän itseäni kuitenkin jollakin tasolla älykkäänä, sillä olen musikaalisesti ja kielellisesti lahjakas, ja olen kiinnostunut historiasta, taloudesta ja politiikasta. Ymmärrän ja osaan jollakin tasolla myös päätellä asioiden ja tapahtumien välisiä syy- ja seurausyhteyksiä. Matemaattisessa päättelyssä tai logiikassa sen sijaan en koskaan ole loistanut.
Kysyn tätä aivan puhtaasta mielenkiinnosta. Toivottavasti saan paljon vastauksia! :)
Kommentit (2)
No jaa. Töissä mut laitetaan hoitamaan kaikki älykkyyttä vaativat tehtävät.
En pidä itseäni erityisen älykkäänä, mutta teen asiat yleensä nopeasti enkä jahkaile.
Olen huono ryhmätöissä koska en jaksa asioiden pyörittelyä.
Älyykkyyttä on niin monenlaista. Maalaisjärkeä minulla ei ole, vain kaupunkilaisjärkeä...
"Matemaattisessa päättelyssä tai logiikassa sen sijaan en koskaan ole loistanut." Ehkä juuri siinä on se "pihvi".
Olen loistanut kaikissa älykkyystesteissä, joita työnantajat ovat järjestäneet valintatilanteissa.
Ja kolme käytännön esimerkkiä innovaatioista tilanteista, joita olen käytännössä kohdannut: 1. Kun rakensin itse jo toisen omakotitalon, halusin tiskitason, joka on 120 cm, josta toinen puoli (60 cm) on varattu astianpesukoneelle. Stala sanoi, että mahdotonta, jos haluan kaksi allasta. Piirsin heille sellaisen ja he tekivät käsin prototyypin, joka on yhä meillä. Sellainen ilmestyi sitten vakiotuotantoon.
2. Kyllästyin siihen, että saunan lauteiden alusta on vaikea puhdistaa. Suunnittelin lauteen, jossa ei ole jalkoja. Siinä menee 50 x 200 palkki seinästä seinään vinosti ja lauteet on rakennettu niiden päälle. Ei jalkoja, ei siivousongelmaa.
3. Saunan jalkalauteet tulee olla noin 80 cm korkeudessa, koska kiukaan korkeudet ovat noin 80 cm. Jakkara on laiton, jos haluaa astua turvallisesti lauteille, sillä askelkorkeus ei saa ylittää 30 cm. Olen tehnyt jo neljä kaksiaskeilsta porrasta, joissa askelkorkeus on 27 cm. Turvallisia ja laillisia. Ja suunnittelemissani portaissa etenemä on turvallinen, mutta pieni, koska suomalaisissa saunoissa ei ole liiemmin tilaa portaille.
Tässä kolme esimerkkiä, mutta näitä pulmatilanteita tulee vastaan useita vuodessa, jos olet aktiivinen rakentelija/puuhastelija. Ja älykkäät ihmiset ovat sellaisia. Heillä on koko ajan projekteja meneillään. Muunlainen elämä ei tyydytä heitä.
Älykkyys on sitä, että selviää arjen tilanteista, joita tulee vastaan.