Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloitus 2kk iässä,syy koliikki

04.04.2006 |

Hei!

Pojallamme (5vkoa) on koliikki ja täänän käydessämme lääkärillä hän määräsi hoidoksi kiinteiden aloittamisen n. 2kk iässä. Aloittaisimme ihan pikkuisilla annoksilla ja imetys jatkuisi entisellään. Lääkäri on alallaan tunnettu, joten luulisi hänen tietävän..Hän perusteli sen sillä että nyt kun poika saa äidinmaitoa, joka on nestemäistä niin suolisto pääsee kramppaamaan, mutta kun annetaan kiinteitä tämä lisää ulostemassaa, jolloin suolisto ei pääse enää samanlailla kramppiin.

Olemme kokeilleet myös vyöhyketerapiaa, kolme käyntiä takana ja ei ole kovinkaan paljon auttanut. Poika huutaa joka ilta (joskus myös aamuisin), pahimmillaan 6.5h kerralla.

Onko muilla kokemusta kiinteiden aloittamisesta niin pienellä? Jos, niin minkä verran annoitte ja millä te aloititte?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä lause pisti kuitenkin silmään:

" kyllä lapsikin tarvitsee ruokaa siinä missä aikuinen ihminenkin..."

nimeomaan tutkimukset (laitoin linkin tuonne toiseen keskusteluketjuun) korostavat että vauvan ruoansulatusjärjestelmä on ERILAINEN kuin aikuisen. Linkissä oli kerrottu missä iässä (siis noin suunnilleen, toki vaihtelee lapsesta lapseen) vauvan vatsa pystyy käsittelemään ja sulattamaan mitäkin aineita.

Mielenkiintoisia nuo allergiajutut jne. Kukaanhan ei oikeastaan tiedä mitä koliikki on, jotkut lääkärit arvioivat tosiaan sen olevan jonkinasteen ruoka-aineallergiaa (jollon esim äidin syömät ruuat vaikuttavat ja tilanne voi siis tältä kannalta parantua kiinteillä, mutta niistä VOI sitten olla muuta haittaa), toiset uskovat koliikin johtuvan liian nopeasta ruuan saannista tai liian paljosta ruuasta.

En minä nyt enää tähän paassa samoja mitä tuonne toisaalle mutta ihan kaikessa en kyllä tekisi " niin kun aina on tehty" ja " mitä äidinvaisto sanoo" . Mutta hyvä, jos olet keskustellut lääkärisi kanssa, niin tee kuten hän sanoo.

Jos haluaa alottaa kiinteät aikasin (esim parikuisena) ottaisin kuitenkin selvää mitä mahdollisia haittoja (pitkäaikaisiakin ja myöhemmin näkyviä) siitä SAATTAA olla.

Vierailija
22/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Breast Milk For Baby' s First 6 Months

Breast milk is the only food and drink your baby needs for at least his first 6 months. It has all the essential nutrients in just the right amounts and is a better food than anything else you could give him.

Don¿t be tempted to start solids " because the baby now needs more iron" . Studies have shown that the baby¿s iron reserves from birth, along with the well-absorbed iron in breast milk, usually keep iron levels normal well into the baby' s second six months1.

As a general guide, babies are ready to start trying some solid foods at around 6 months, although some may prefer to leave it until later. Your baby will show you when he is ready to try so look out for the following signs.

Signs That Your Baby Is Ready To Try Solids

¿ Baby is around 6 months old

¿ Baby can sit up

¿ Baby has lost the tongue thrust reflex, which pushes things out of his mouth

¿ Baby shows interest in food, perhaps shouting and struggling to reach your food

¿ Baby is able to pick up food and put it in his mouth

¿ Baby wants to chew and may have teeth

¿ Baby is still hungry after a feed and demands feeds more often. (But increase breastfeeding for a few days first, as this might be a growth spurt and your baby may settle back to less frequent feeds again after your milk supply is increased).

Early Solids Can Lead To Allergies And Other Problems

Beginning solids too early can cause problems for your baby. Some foods may cause allergic reactions if they are started before 6 months because your baby' s digestive system isn' t developed enough to digest the food properly. If your baby fills up on solid foods he will take less breast milk - missing out on the balance of nutrients and essential antibodies. Research has shown that breastfed babies who start solids before 6 months are more likely to suffer a gastrointestinal infection than babies who are exclusively breastfed until 6 months2.

You may be tempted to give your baby solids to help him to " sleep through the night" . Two studies found there was no difference in sleep patterns of babies given solids before bed and babies who were not given solids

Lyhyesti siinä on siis kerrottu mitä merkkejä vauva antaa kun on valmis kiinteisiin, MIKSI kiinteiden kanssa pitäisi odottaa ja mitä ongelmia aikaisin alotetut kiinteät _voivat_ aiheuttaa vauvalle. Kerrotaan myös että tutkimus osoitti että vauvat jotka saivat kiinteitä ennen nukkumista eivät nukkuneet sen paremmin.

Minä haluan ihan vilpittömästi ainoastaan että äidit olisivat tietoisia miksi kiinteitä ei suositella aikaisemmin kuin puolivuotiaana. Jokainen sitten tehköön oman ratkaisunsa. Kuitenkin minua vähän harmittaa esim että neuvolasta vaan mahdollisesti kerrotaan uusi suositus mutta ei olla edes siellä tietoisia miksi uusi suositus on sellainen kuin on. Itse olen ainakin sen tyyppinen ihminen että jos joku minulle jotakin suosittelee niin haluan tietää miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni Suomessa on niin kummallista, että kiinteät aloitetaan niin aikaisin, 4 kk on liian aikaisin, puhumattakaan 2kk..

Joku sanoi, että tottakai teet niinkuin lääkärisi sanoi...hohhoijaa.. Miehenikin on lääkäri mutta ei tulisi mieleenkään kuunella aina häntä..: mistä tällainen sokea luottamus lääkäreihin kun kyse on asiasta, joka on selkeä ja tutkittu: alle 6 kk: lle ei ole hyvä antaa (mm. allergioiden takia) kiinteitä. Jos kyseessä on vanhempi lääkäri, voin kuvitella hänen viisveisaavat uudemmista tutkimuksista.

Jos oma lastenlääkärimme täällä Saksassa kuulisi moisesta ehdotuksesta...

Jos itkun syynä se, että lapsi tarvitsee lisäruokaa, antaisin allergiatestattua korvikemaitoa.

Vierailija
24/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että tottakai teet niinkuin lääkärisi sanoi...hohhoijaa.. Miehenikin on lääkäri mutta ei tulisi mieleenkään kuunella aina häntä..: mistä tällainen sokea luottamus lääkäreihin kun kyse on asiasta, joka on selkeä ja tutkittu: alle 6 kk: lle ei ole hyvä antaa (mm. allergioiden takia) kiinteitä. Jos kyseessä on vanhempi lääkäri, voin kuvitella hänen viisveisaavat uudemmista tutkimuksista.

ja kukas muu kuin joku lääkäri on tuon ei alle 6kk kiinteitä-tutkimuksen tehnyt?!

Vierailija
25/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maissivelli ja riisivelli alotettiin 2kk iässä ja myös kolikin takia...

no niistä ei ollut paljoa apua...vähän kuitenkin..ilta huuto lyheni tunnilla. Ja siis meijän huudot oli todella kellotaulusta kiinnija pitivät joka päivä kutinsa. Mutta sitten pikkasen enn kolmea kuukautta alotettiin peruna-maissi ja noin viikko siitä ni huudot loppu kun seinään!!!!

Meillä huudettiin aamusta kolme tuntia ja kitistiin päivän mittaa tasaseen tahtiin, eikä yhtään ollut tyttö yksin. Illalla kahdeksalta alkoi täysmittanen huuto joka jatkui aina kello yhteen yöllä. Rasittavaa ...niin rasittavaa. Tyttö saattoi siis huutaa 25 minuuttia aivan putkee ja sitten vasta pysähty hetkeksi hengittämään ja rauhottu hetkeksi ennen seuraavaa huutojaksoa. Suiitähän mä säikähdin ja eikus lekuriin...

Me käytiin helsingin mehiläisellä Jukka Vakkilalla joka siis on erikoistunut tällaisiin ja hän myös käski kokeilla kiinteitä. Hän myös sanoi tasan näin: " ja cuplatonista yms. höpöhöpö litkuistahan ei ole todistettavasti mitään hyötyä" ...eikä niistä kyllä meille ollutkaan koskaan. Ihmettelin tätä, mutta hän olisi antanut minulle faktaa tästä mukaan jos oisin halunnu.

Mutta siis kannattaa alottaa jos itseltä siltä tuntuu...ja ihan pieniä määriä. Eihän se heti näy onko apua, mutta varmasti viikossakin jo huomaa eron. Eikähän se lapsi siihen kiinteeseen kuole.

Meillä ainakin kehotettiin pysymään aika kauan siinä peruna-maississa vaan. ja nyt vasta kun tyttö 5kk alotettiin kaurapuuro ja tänään ekaa kertaa possua maisteltiin. että hitaasti hyvä tulee!

Jaksamisia teille... kolikkia on ikävää.... VOIMIA!!!!

-Hansu-

Vierailija
26/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koliikin hoitoon mikään lääkäreiden yleisesti hyväksymä hoitolinja ole. Professorisi on varmaan itse kovasti innoissaan asiasta ja ehkäpä itse tutkii asiaa ja uskoo asiaansa. Katsoinpa huvikseni PubMedistä (sivusto, josta voi selata lääketieteellisiä julkaisuja), löysin yhden julkaisun vähän tähän liittyen. Tässä oli tutkittu fiber-enriched formulaa (vastike) koliikin hoitoon, tässä tutkimuksessa oli saatu rohkaisevia tuloksia. Aineisto oli hyvin pieni, 26 lasta. Muita julkaistuja tutkimuksia asiaan liittyen ei ollut, toki erilaisia vastikkeita oli tutkittu paljon (hypoallergeenisia yms), äidin ruokavaliota. Se onko professorisi oikeassa vai ei, ehkäpä se tiedetään 10 vuoden päästä. Tsemppiä koliikkilapsen hoitoon! Kyllä se joka tapauksessa helpottaa 3-4 kk iässä, ainakin meillä.

Vierailija
27/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ne kiinteät alotettiin myös siksi että tissiä alko mennä aika tiuhaan tahtiin, joten tarttikin vähän lisää...ehkä?!

Ja pidä sinä nyt vaan oma pääsi tässä asiassa, äläkä kuuntele näitä kaiken maailman teoreetikoita. Jokainen meistä tuntee lapsensa parhaiten ja tekee niinkuin omasta mielestään omalle lapselle on tärkeintä!!!!!

Ja vaikka ne allergiat sieltä tulisikin, niin ne tulee joka tapauksessa jos on tullakseen. Tiedän monia jotka täysimettänyt 6 kk ja silti lapsi on moniallergikko, joten sitä ai kannata pelätä. Ja jos niistä kiinteistä ei ole apua, niin ainahan sen voipi lopettaa ja alottaa myöhemmin uudelleen. Ja velleistä nyt ei ole ainakaan niin paljon haittaa kuin perunasta yms.

Eli eikun kiinteisiin...

-Hansu-

Vierailija
28/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tilastot kyllä näyttäsivät siihen suuntaan että pitkä täysimetys vähentää allergioita. Eli ei se ihan totta ole että jos allergiat ovat tullakseen niin tulevat. Eihän se sillon pitäisi paikkaansa että imetystä suositellaan juuri allergiariskin vähentämiseksi (muunmuassa). Tottakai myös pitkään imetetyillä on allergioita =) Sehän olisi mullistavaa ja mahtavaa jos imetys voisi TAATA että allergioita ei tule ;-)

Teille ehkä sopi kiinteiden alotus aikasin, mikäs minä olen sitä kommentoimaan. Sen kuitenkin huomauttaisin että ekrroit että kiinteät alotettiin vähän ennen kolmen kuukauden ikää ja sitten viikon päästä koliikki loppui. Niin, sehän olisi voinut loppua ilman kiinteitäkin koska koliikki usein loppuu hyvin tarkkaa kolmen kuukauden iässä. Mutta joo, ihan miten vaan.

Kyllä mä ainakin otan vastaan ihan miten paljon tahansa hyviä kokemuksia aikasin alotetuista kiinteistä (ja olen myös iloinen että on sujunut hyvin!) mutta ei se minusta silti poista sitä että keskimääräisen vauvan vatsalle on parempi mitä kauemmin kiinteiden kanssa odottaa. Ainakin tuossa englantilaisessa artikkelissa sanottiin että nämä mahdolliset haitat saattavat tulla vasta myöhemmin näkyviin.

Vierailija
30/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kaikista artikkelinpätkistä ja linkeistä kans.

Mites muuten Kent esim sulla on lapset sairastelleet? Ja muillakin? En tee mitään tutkimusta eikä sitä kyl vois näin tehäkään mut kiinnostaa kuitenkin. Ja siis miten ootte imettäneet tai ette oo imettänyt?

Vierailija
31/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin parisen vuotta sitten aloitettiin kiinteät pöperöt parikuisena vatsavaivojen takia. Luumusosetta ensin ja sitten maissia. Ja ehdottomasti suosittelen MAITOHAPPOBAKTEEREITA.

Vierailija
32/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis enhän mä nyt sanonutkaan että jos imettää niin ei tule allergioita, enkä myöskään sanonut toisinpäin vaan vain totesin että voi niitä allergioita tulla siltikin. Itsekkin tiedän sillä olen allerginen lapsi ja vieläkin aikuisena olen allergikko ja minua on imetetty 6kk asti. joten kiitos vaan tiedän allergioista ihan tarpeeksi, en tarvitse linkkejä, sillä minua ei edes kiinnosta tästä asiasta taistella-

Ja eihän nämä ole kuin mielipiteitä herranjumala. kerroin omasta kokemuksesta, miksi nyt siihen kiinnittää niin suurta huomiota?

Sanoihan joku muukin täällä muistaakseni että kun aloitti kiinteät niin kolikki loppu kuin seinään. Voi olla että se oli sen kolikin viimeinen piste tai sitten voi olla että ne kiinteät autto, niin mulla kuin tällä toisellakin kirjoittajalla. Ei voi tietää. Tästä asiasta nyt on ihan turha edes kiistellä, sillä kuten jo todettu...toisilla autaa, toisilla ei. Ja meillä ne helpotti, jos nyt ei sitten ihan lopettaneet kolikkia. Voi olla että oli mäihä vaan että viikko alotuksesta kolikki loppu. Mutta sen viikon aikana itkut helpottu. Tiedä siitä sitten.

Mutta kuten sanoin, niin ap tietää itse mitä tekee ja tekee varmasti niinkuin parhaakseen näkee. Ja kyllä minäkin sitä mieltä olen että lääkäreillä joku vastuu on tosta mitä sanoo, joten ei ne nyt ihan sammakoita voi suustaansa päästää. Ja ottakaa nyt huonioon että nuo tutkimuksethan osottaa vain yhtä tutkimusta...kaivakaaa esiin kaikki mitä kolikista on tullut esiin ja vertailkaa niitä ja kysykää lääkäreiden mielipiteitä vielä kaiken lisäksi, niin eiköhän KentKin saa teoriaa sitten siitä riittämiin.

Näitä tutkimuksiahan siis on puolesta ja vastaan...miksi toinen niistä olisi huonompi kuin toinen??? Yksinkertaisesti siksi että jokaisella meillä on mielipiteet. Joten eipä tästä sen enmpää... =)

-Hansu-

Vierailija
33/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no voithan olla 80-luvultakin mutta silti se olisi minusta äärimmäisen harvinaista. Hienoa jos näin on ollut!

Joku kysyi lapsistani... En nyt ole sitä tänne maininnut koska se sinänsä on musta ihan epärelevanttia. Kuitenkin tässä: siis kolme lasta, vanhin täyttää nyt 7v. Ei ole allergioita kenelläkään ja sairastelleet ovat tosi vähän. Keskimmäinen täyttää kesällä 3 ja kuopus on n. 1v. Kahdella pienellä ei koskaan ole ollut kuumetta ja pahin sairaus keskimmäisellä on ollut päivän yrjötauti. Pienin on sairastunut pari kertaa pikkuflunssaan. Esikoinen oli tarhansa vähiten sairastavia (kunnes nielurisat kasvoi ja ennen kun ne poistettiin niin tyttö oli angiinakierteessä, loppui heti kun suuret risat saatiin pois). Sen jälkeen ei ole ollut juurikaan sairaana, tarhasta ei ollut poissa koskaan leikkauksen jälkeen ja koulusta on nyt koko vuonna ollut 3 päivää poissa flunssan takia. Oikeen kauhistuin kun luin että tarhalapset ovat keskimäärin 100 päivää vuodessa kipeenä. Esikoinen alotti tarhan 1-vuotiaana, pienet on vielä kotona. Luulisi meillä tautien kiertävän kun lapsilta menee aina mukit ja muut sekasin ja toisia pussaillaan minkä keretään.

Olen tosi onnellinen ettei allergioita ole vielä tullut, itselläni on astma ja pahat allergiat.

No, musta tuntuu että mä olen nyt oikeestaan kaiken sanottavani sanonut. Menen takavasemmalle.

Vierailija
34/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas saatu taas taistelutanner pystyyn.

No meidän vauvalla ei Luojan kiitos ole koliikkia ollut, mutta kiinteitä aloiteltiin muutama päivä 3kk " synttärien" jälkeen. Kiinteät aloitettiin sen takia, että poika veteli maitoa 1500ml/vrk. Nyt olemme syöneet (4kk) yhden aterian sosetta päivässä, yöt nukutaan kokonaan (joskus 1 syöttö) ja maitomäärä on vähentynyt 1200ml. Eikös se 1000ml pitäis olla vastikkeen raja per vrk?

Innoissaan syö, ei ole viikkoihin sylkenyt ulos.

Mielenkiinnolla lukisin, mitä haittaa olen pojalle aiheuttanut? Olisiko pitänyt jatkaa 1500ml antamista, mahdollisesti olisi noussut määrä koko ajan? Olisin väkisin kiinteitä välttämällä kasvattanut pojastani

sumopainijan? Poika on nyt jo 4kk 69cm ja 9kg,eli kasvupyrähdys tuli heti alkuun (onneks nyt on tasoittunut). Käyrille mahdutaan just ja just (ainakin neuvolan käyrille,kun se täti niitä näytti), eli en tahtoisi poikaa väen väkisin kasvattaa jättiläiseksi..

Vierailija
35/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mieheni isää on imetetty 3v silloin 60luvulla..että..poikkeuksia löytyy..

Vierailija
36/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt olen 80 luvulla joten ei se nyt niin ihmeellistä ole...vettä olen maidon lisäksi sillon saanut. Ja siis kyllähän silloinkin, kuten nytkin on äitejä jotka eivät elä suositusten mukaan vaan tekevät niinkuin omasta mielestään katsovat parjaiten...kun se vain ei ole pahitteksi lapselle. Eli niin se miunki äiti teki. Kyllähän sitäkin parjattiin siitä että miksi ei syötä mulle jo perunaa, mutta sitten olivat olleet hiljaa kun tiesivät että kasvan normaalisti. Sen enempää en itsekkään tiedä.

Vierailija
37/37 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, tossa toisessa ketjussa moni ei tunne ketään joka on täysimettänyt vuonna 2005 syntyneitä lapsia 6kk. Kun itse täysimetin v -99 syntynyttä esikoista 6kk niin se oli äärimmäisen harvinaista ja sitä päiviteltiin niin neuvolassa kun kaikkialla muuallakin.