Eroon turkiskuoriaisista. Onko mahdollista?
Myrkyttämällä, muuttamalla pois vai onko muita ideoita? Olen henkisesti loppu niiden takia.
Kommentit (10)
Asutko kerrostalossa/rivarissa vai omassa talossa? Omassa pystyy pääsemään eroon helpommin, kerrostalossa tms. pitäisi hoitaa ongelma koko talosta, ei vain omasta asunnosta. Niitä on nimittäin joka huoneistossa, toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Ja jos yksikin jättää homman hoitamatta omalla kohdallaan, kohta niitä on taas kaikilla muillakin myrkytyksistä huolimatta.
Nim. pääsin ongelmasta eroon vasta kun muutin omaan taloon.
En tiennyt näiden ötököiden olemassaolosta aikaisemmin mitään. Sain vuokra-asunnon Helsingin Kalliosta 30 luvun talosta ja johan tuli tutuiksi :(
Lähetin näytteet Tuhoeläinten tutkimuslaitokselle, sain sieltä viestin jossa kerrottiin niiden olevan turkiskuoriaisten toukkia jotka tuhoavat tietynlaista tekstiiliä ja villavaatteita.
Monen vaiheen kautta olen elämässäni päätynyt ns. elementtitaloon joissa ei niitä oivallisia lymypaikkoja ole näille kuoriaisille/toukillensa.
Suurena apuna voin sanoa olleen asunnon parvekkeen ja aina tervetulleet kovat pakkaset ja toisena asunnossa oleva sauna. Kun sauna on kuumana voi lauteille viedä (tietenkin kauaksi kiukaasta) useaksi tunniksi. Parvekkeella pakkasessa pitäminen myös vaatii kovan pakkasen ja pitkäkestoisen ajan.
Kotieläimen takia kovat myrkyt oli kodissamme ehdoton ei. Mutta voin suositella paria juttua jos olet kiinnostunut. Muurahaispölyte Cooper esim. huoneiden ja vaatekaapien listoille. Ryömivät ötökät vievät pölytettä mennessään lymypaikkoihin joihin omat konstisi ei yltäisi. Toinen on Bio Kill niminen hajuton sumute joka käy moniin ryömiviin tuholaisiin.
Muistathan noudattaa valmistajan ohjeita tosi tosi tarkkaan.
Itse olen käyttänyt kotieläimen takia suolaa. Suolaa sohvatyynyjen alle/lattialistille/vaatekaappeihin jne. Lisähuomioksi vielä, ettei suola tehoa esim. sokeritoukkiin jotka voivat myös levittäytyä pahimmillaan pitkin asuntoa, eikä ainoastaan kosteiden tilojen riesaksi kuten kylpyhuone/allaskaappi.
Suola ja muut huuhaa-konstit eivät toimi. Sen sijaan:
1. Poista tekstiilit ja ruoka kaapeista.
2. Pese ja myrkytä kaapit sekä lattialistat, nurkat ja hellantaus Bio Kill -aineella.
3. Vaatteet voit laittaa heti takaisin aineen kuivuttua, ruokakaapit tulee pestä ennen ruuan laittamista takaisin. Säilytä ruoka aina suljetuissa purkeissa muiden otusten varalta.
4. Pese ja myrkytä kaikki lastialistat ja jätä aine vaikuttamaan eli älä pese pois. Turvallinen lapsille ja lemmikeille kuivana. Toista 2 viikon päästä ja sitten 6 kk päästä tai tarvittaessa nopeammin.
5. Säilytä jatkossa vaatteet irrallaan lattiatasosta, erillisissä koreissa tms astioissa. Eli et laita vaatekaapin pohjalle vaatepinoa tms.
6. Verkota ilmastointihormit. Älä tuki, mutta teippaa hormin ympärille verkko.
7. Kirpputorilla ostoksia mahdollisesti tehdessä, pakasta tuotetta viikon ajan tai pese 60 asteessa ennen kuin altistat tuotetta kodillesi millään tavalla. Älä osta tuotteita, joita et voi pestä kunnolla.
Näillä vinkeillä pääsin itse eroon kuoriaisista 40-luvun helsinkiläistalossa.
Onnea!
Elfa-verkkokorit vaatteille. Syötävät matot pois. Lattialistojen imurointi. Suihkun lattiakaivon tarkistus ja pesu.
Vierailija kirjoitti:
Elfa-verkkokorit vaatteille. Syötävät matot pois. Lattialistojen imurointi. Suihkun lattiakaivon tarkistus ja pesu.
Turkiskuoriaiset eivät tosin elä kosteissa tiloissa, kuten kaivoissa. Muista ap, että Bio Kil -ainetta ei saa laittaa viemäriverkostoon.
Asutaan siis kerrostalossa. Muutettiin vajaa kuukausi sitten. Olen löytänyt 2 toukkaa ja yhden kuoriaisen. En pysty asua koko asunnossa, lähdin evakkoon vanhemmilleni ja poikaystävä on sillä aikaa laittanut tekstiilit kannellisiin muovilaatikkoihin. Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois. Sohva roskiin jne. Ahdistaa..... Tosin isännöitsijä lupasi myrkytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan siis kerrostalossa. Muutettiin vajaa kuukausi sitten. Olen löytänyt 2 toukkaa ja yhden kuoriaisen. En pysty asua koko asunnossa, lähdin evakkoon vanhemmilleni ja poikaystävä on sillä aikaa laittanut tekstiilit kannellisiin muovilaatikkoihin. Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois. Sohva roskiin jne. Ahdistaa..... Tosin isännöitsijä lupasi myrkytyksen.
Tuo on kyllä laiskuutta ja tiedonpuutetta. Kuoriaisongelma EI ole noin vakava eikä sohvaa todellakaan tarvi hävittää normaalitapauksessa ainakaan..
Ihan tavallinen ilmiö etenkin vanhemmissa asunnoissa. Ei ole haitannut meitä millään tavalla.
Säännöllisesti imuroin ja pidän kodin pinnat puhtaana.
Riippuu missä asuu. Helsingin kantakaupungin vanhoissa taloissa voivat hyvin talon rakenteissa vaikka huoneisto myrkytetään.