Ensimmäistä kertaa joogaan
Menen ensimmäistä kertaa joogaan, mitä tulisi huomioida? Mitä mukaan? Minulla on oma matto, mutta siinäpä hankkimani varusteet. Sopivat vaatteet löytyvät myös, mutta onko muuta mitä tarvitsen vielä?
Menen myös ensimmäist kertaa ryhmäliikuntaan joten tavat ovat minulle uudet. Tunnit pidetään lähellä olevassa koulussa, salissa varmaan? Miten sinne oikeaan paikkaan osaa mennä? Onkohan siellä jotain lappua edes tms mistä voisi katsoa? Koulu on minulle tuntematon, en ole koskaan käynyt siellä, joten en tiedä missä on mitäkin.
Muita neuvoja?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joogasin yhden syksyn kauan sitten. Pelottavinta oli kun mieleen alkoi pulpahdella ihmeellisiä muistikuvia lapsuudesta yms. Jotain henkimaailman juttuja joogassa on koska missään muussa rentoutumisessa en ole joutunut samanlaiseen tunnelmaan.
Oliko edes hyviä lapsuusmuistoja?
En muista. Ei nyt mitään pahojakaan. Mutta sellaisia joiden tiesi tapahtuneen vaikka ei ollut koskaan muistanut. En osaa selittää. Mutta en epäile yhtään etteikö jooga voisi herkimpiä ihmisiä johdattaa psykoosiin.
Älä nyt, olen tosi herkkä.. ekalta tunnilta lähdetään ambulanssin matkassa :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joogasin yhden syksyn kauan sitten. Pelottavinta oli kun mieleen alkoi pulpahdella ihmeellisiä muistikuvia lapsuudesta yms. Jotain henkimaailman juttuja joogassa on koska missään muussa rentoutumisessa en ole joutunut samanlaiseen tunnelmaan.
Oliko edes hyviä lapsuusmuistoja?
En muista. Ei nyt mitään pahojakaan. Mutta sellaisia joiden tiesi tapahtuneen vaikka ei ollut koskaan muistanut. En osaa selittää. Mutta en epäile yhtään etteikö jooga voisi herkimpiä ihmisiä johdattaa psykoosiin.
Älä nyt, olen tosi herkkä.. ekalta tunnilta lähdetään ambulanssin matkassa :D Ap
No ehkä nyt ei sentään. Mutta minulla päällimmäinen tunne oli paha olo / ahdistus kun Jooga tunnilla alkoi tulla kaikkea päähän
Tuo henkinen puoli on monimutkainen juttu. Muutama omakohtainen huomio.
1. Joogaopettajia on paljon ja jokaisella on oma tyylinsä. Kannattaa käydä useamman opettajan tunneilla ja etsiä sellainen joka itseä miellyttää ja joka sopii omiin odotuksiin. Useimmat opettajat ovat hyviä ja päteviä, kyse on vaan siitä vastaavatko he omia toiveita ja odotuksia.
2. Itse en jaksa opettajia jotka lätisevät pseudofilosofisia latteuksia. Se opettaja jonka tunneilla käyn on aika hemmetin fyysinen ja filosofia on aikalailla sama kuin monessa kamppailulajissa: ei sitä että istutaan jalat ristissä vatuloimassa abstraktioita vaan sitä että tehdään se mitä tehdään sataprosenttisesti ja sitoudutaan tavoitteisiin. Kun oppii rentoutumaan fyysisen rasituksen alaisena oppii samalla olemaan rauhallinen elämän vastoinkäymisissä. Joskus käyn kevyemmillä tunneilla kun tuntuu että tarvin rauhoittavaa joogaa ja pitkiä asanoita mutta harmi että näiden tuntien opettaja puhuu kuin ruuneberi ja aika himmeitä juttuja. Pitää vaan antaa niiden virrata toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä jäädä jumiin niihin.
3. Moni asia kuten se, että negatiiviset tunteet patoutuvat lantioihin ja lonkkiin ja niiden liikkuvuuden parantaminen auttaa patoutuneiden tunteiden käsittelyssä kuulostaa aikamoiselta tuubalta. Siinä on kuitenkin joku totuus eikä ole mitenkään ennenkuulumatonta että jooga tuo pintaan erilaisia tunteita. Been there, done that. Itseään kannattaa kuulostella ja nämä tunteet todeta, hyväksyä ja käsitellä kun niitä ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Muista tehdä liikkeet omaa kehoa kuunnellen. Älä katso miten hienosti vieruskaveri venyy ja yritä samaa, vaan tee niissä rajoissa joissa itse pystyt ja mikä tuntuu vielä hyvältä.
Toi on muuten hyvä pointti. Itsensä saa halutessaan venytettyä hajalle mutta jos venyttää itseään liiaksi niin saa vartalossaan aikaan stressireaktion joka vain jäykistää ja jumittaa. Pitää kuulostella itseään ja etsiä omia rajojaan ja sitten pikkuhiljaa laajentaa liikeratojaan ja liikkuvuuttaan.
Voiko mennää joogaan jos on tosi kankea? Voiko käydä niin, että ei pysty liikkuvuuden vuoksi jotain liikettä tekemään?
Käyn kuntokeskusjoogassa silloin tällöin. Myös siellä näitä naurettavia höpinöitä shakroista (??) ja meridiaaneista. En osallistu edes namaste-kiittelyyn.
Käyn tunneilla vain selän kuntoutuksen takia. En ikinä menisi joogakoulujen tunneille, kun kerran jo pohjoismaisen kuntokeskusketjun jumppasalissa tunnelma on toisinaan kuin jossain Goassa.
Okei, hieman alkoi mietityttää, että mihin sitä on taas päänsä työntänyt. Henkisestä puolesta näyttää olevan aika erilaisia kokemuksia. No, avoimin mielin vain. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko mennää joogaan jos on tosi kankea? Voiko käydä niin, että ei pysty liikkuvuuden vuoksi jotain liikettä tekemään?
Kyllä voi mennä. Minä olin todella kankea kun ensimmäisen kerran menin joogaan. Siis oikeasti todella kankea, en saanut edes sormia varpaisiin. Jokaisen liikkeen pystyin silti tekemään. Liikkeistä on aina helppokin versio, ja kun kehitystä tulee niin voit tehdä seuraavan tason liikkeestä :)
Vierailija kirjoitti:
Okei, hieman alkoi mietityttää, että mihin sitä on taas päänsä työntänyt. Henkisestä puolesta näyttää olevan aika erilaisia kokemuksia. No, avoimin mielin vain. Ap
Mene mukaan vaan. Rohkeasti ja avoimin mielin.
Mä lopetin joogan vuosia sitten, koska ohjaaja alkoi kyselemään mua mukaan kaikenlaisiin filosofiajuttuihin ja löysin samoihin aikoihin muita harrasteita. Olin tykästynyt meditaatioon ja kävin myös joogatunneilla, niin kai naama tuli tutuksi. Filosofia oli ihan puppua ja siinä oli myös uskonnollisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Menen ensimmäistä kertaa joogaan, mitä tulisi huomioida? Mitä mukaan? Minulla on oma matto, mutta siinäpä hankkimani varusteet. Sopivat vaatteet löytyvät myös, mutta onko muuta mitä tarvitsen vielä?
Menen myös ensimmäist kertaa ryhmäliikuntaan joten tavat ovat minulle uudet. Tunnit pidetään lähellä olevassa koulussa, salissa varmaan? Miten sinne oikeaan paikkaan osaa mennä? Onkohan siellä jotain lappua edes tms mistä voisi katsoa? Koulu on minulle tuntematon, en ole koskaan käynyt siellä, joten en tiedä missä on mitäkin.
Muita neuvoja?
Et tule jatkamaan. Se on tylsää. Ryhmätunnit ovat muutenkin tylsiä, ja jos et niitä ole harrastanut, et tule myöskään niitä harrastamaan. Turhaan ostit joogahousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita neuvoja?
Et tule jatkamaan. Se on tylsää. Ryhmätunnit ovat muutenkin tylsiä, ja jos et niitä ole harrastanut, et tule myöskään niitä harrastamaan. Turhaan ostit joogahousut.
Ostin maton :D kiitos kannustavasta viestistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita neuvoja?
Ostin maton :D kiitos kannustavasta viestistä!
Ap siis..
Kannattaa mennä kokeilemaan, ehdottomasti!
Käyn itse kuntokeskuksessa joogatunneilla, nyt Yinjoogassa, joka on pääsääntöisesti alhaalla lattialla/matolla tapahtuvaa, hyvin venyttävää liikettä eli ei vaikeita asanoita seisten ja tasapainoillen. Mitään henkistä höpinää ei tältä yinjoogaan erikoistuneelta ohjaajalta kuule, vain rauhallisesti puhuttua faktatietoa kunkin venytyksen hyvistä puolista. Loppurentoutukset on pitkiä ja rauhallisen musiikin kautta rentoudun usein niin että ajatus kantaa lapsuuteen ja hyviin muistoihin. Joskus kyynel saattaa vierähtää koska tunne on niin aito. On lämmin ja hyvä olo.
Joogaohjaajia on monenlaisia ja huomaa kyllä milloin henkilö on perehtynyt asiaansa. Joskus joogatunnin on pitänyt kuntokeskuksen ryhmäliikuntatuntien vetäjä ja silloin tunnelma on aivan toisenlainen, vähän kiireinen ja rauhaton.
Vierailija kirjoitti:
Silloin erityisesti kannattaa mennä. Itse menin. Olen parimetrinen mies enkä ikinä ole ollut erityisen notkea. Voimaa on kuin pienessä kylässä mutta liikkuvuus on huono.
Jooga kyllä toimii. Uskomatonta katsoa itseään peilistä ja verrata siihen mitä oli 6kk tai 12kk sitten.
Kaikista asanoista on variaatioita jotka sopivat eriasteisille oppilaille. Sit on remmejä ja muita apuvälineitä. Hyvä ohjaaja osaa ottaa huomioon kaikki notkeus- ja voimatasot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin erityisesti kannattaa mennä. Itse menin. Olen parimetrinen mies enkä ikinä ole ollut erityisen notkea. Voimaa on kuin pienessä kylässä mutta liikkuvuus on huono.
Jooga kyllä toimii. Uskomatonta katsoa itseään peilistä ja verrata siihen mitä oli 6kk tai 12kk sitten.
Kaikista asanoista on variaatioita jotka sopivat eriasteisille oppilaille. Sit on remmejä ja muita apuvälineitä. Hyvä ohjaaja osaa ottaa huomioon kaikki notkeus- ja voimatasot.
No miten se muutos näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se muutos näkyy?
Venytykset ovat todella paljon syvempiä. Se on kai suurin näkyvä ero. Asanoissa myös jaksaa olla pidempään ja niistä toiseen siirtyminen on sujuvampaa. Lisäksi fysiikka on muotoutunut aika timmiksi. Luulen että tällä on jotain tekemistä sen kanssa että lihaksia on rasitettu staattisesti ääriasennoissa missä ne muokkautuvat eri tavalla kuin vaikka punttitreenissä.