Vauvan päiväunet ulkona, neuvoja?
Kyselisin neuvoja vauvelin nukkumiseen ulkona. Meillä on ihana 3kk tyttö, joka päivisin nukkuu mielellään ulkona parvekkeella, tosin vain 50 min pätkissä. Sitten avaa silmänsä ja katsoa killittelee ympäriinsä. Siinä vaiheessa mä yleensä laitan toppatakin päälle ja vien tuttia suuhun, myöskin heijailen kantokoppaa jossa vauveli makoilee. Joskus vauva nukahtaa uudelleen (15 min heijauksen tuloksena), mutta useimmiten vaan sulkee hetkeksi silmänsä, avatakseen ne uudelleen kun äiti on saanut mennessään parvekkeen oven kiinni. Onko muilla vastaavaa? Oletteko keksineet keinoja vauvan päiväuniajan pidentämiseksi? Auttaako jos yrittää nukkumistilaa pimentää? Pitäiskö jättää mun menemättä paikalle siinä killittelyvaiheessa, jos vauva ei kerran itke?
Kommentit (7)
ainakin 2 kk tyttö heräilee välillä unien aikana, mutta nukahtaa jonkin ajan kuluttua itsestään. Näin sekä päiväunilla että yöllä. Sattumalta olen siis huomannut, en kamalasti käy katsomassa, vaikka vetelee partsilla jopa 5 tuntia unta iltapäivisin. Yöllä joskus herään, kun vauva jokeltelee ja viuhtoo sängyssään, katsoin kerran oikein kellosta, että melkein 1/2 tuntia oli hereillä kunnes nukahti uudestaan. Luinkin juuri jostakin, että vauvojen uneen kuuluu heräily, jolloin ei kannata turhaan juosta vauvan luo, ettei virkisty liikaa. Itse menen kun alkaa kitistä/itkeä.
että parhaiten on tuntunut nukkuvan sateisina päivinä kun vaunujen päälle on ollut vedettynä musta sadesuoja, joka pimentää vaunun sisältä aikas hyvin. Luulee varmaan, että on yö :)
Meillä vauva (1,5 kk) nukkuu ulkona neljän tunnin päiväunia, eli TODELLA pitkään (saa äitikin omaa aikaa, kun ei muita lapsia ole...) :) Mulla on itsellä itkuhälytin käytössä, ja jos ei vauva ihan selkeästi itkemään ala, en mene vaunuja heiluttamaan ollenkaan. Sinuna kokeilisin antaa lapsen " nukkua" tai ainakin makoilla vaunuissaan niin kauan kun hiljaa siellä malttaa olla. Saattaa nimittäin hyvinkin olla, että hän nukahtaa itsekseen sinne uudestaan. Ja vaikka vähän ähisiskin, anna vaan rauhassa siellä makoilla. Ja en lähtis pimentämään tilaa, sillä mun mielestä on parempi totutella siihen, että yöllä on pimeää, ja päikkärit on ihan erikseen. :)
Tsemppiä oikein kovasti teidän päiväunitteluille, toivottavasti pikkuinen malttaa nukkua vähän kauemmin. :)
Nuputus ja tyttövauva 1,5 kk
Me ollaan ainakin yksi asia opittu tässä 2kk aikana, jonka vauva on perheessämme ollut: vauva todellakin ilmoittaa kun on hereillä ja tarvitsee jotain. Meidän poika ainakin pitää välillä melkoista elämää nukkuessaan -saattaa jopa parkaista muutaman " vedon" ihan kurkku suorana ja jatkaa sen jälkeen täydessä unessa silmien avautumassa. Ilmeisesti joku mahanipistys tms.
Mieheni myös seurasi yksi ilta vauvan unta kun katseli telkkua makuuhuoneessa (vauvan sänky meidän sängyn vieressä) niin kertoi, että poika availee usein silmänsä, katselee hetken ympärilleen ja jatkaa uniaan. Joskus myös varsin kovaääninen ähinä, puhina ja käsien viuhtominen kuuluvat pojan unijuttuihin.
Emme enää mene ensimmäisestä itkusta katsomaan, vaan aina odotetaan että alkaako parku vai oliko vaan joku " välikonsertti" . Ainakin meidän vauva on sen verran persoona, ettei taatusti tule hylätyksi jos apua tarvitsee -on sillä sen verran volyymiasteita varastossa, että jos ei ketään tule niin lisää asteittain volyymia niin johan juoksee apua paikalle :-)
Meillä aika samanlaista välillä. Erityisesti iltapäivisin nukkuu vain pätkiä mutta nukahtaa uudestaan kun saa tutin suuhun. Itseäkin vähän hirvittää että olen jo mokannut eikä vauva enää osaa nukahtaa itsekseen. Mutta olen aina rientänyt paikalle toiveissa saada vauva vielä nukahtamaan. Pelkään siis että jos ehtii alkaa huutamaan niin ei enää nukahda - näin on käynytkin.
Varsinkin esikoisen kanssa ulkona ollessa olen kärppänä heijaamassa vaunuja ja laittamassa tuttia että saadaan olla ulkona.
Toivon että joskus oppii kunnolla nukkumaan. Välillä onneksi nukkuu unensa ' putkeen' .
Kiitti neuvoista!
Nyt olen antanut neidin kokeilla itse nukahtamisiaan siinä killittelyvaiheessa, välillä toimii, välillä ei, keskimäärin unet jää edelleen siihen 50min. Mietin vain, oliskohan kyseessä jokin " vaihe" vauvan elämässä? Meidänkin vauva pienempänä nimittäin otti juuri kuvailemianne 3-4h päikäreitä ulkona ihan helposti, päivittäin ja jopa aina tiettyyn kellonaikaan minuutilleen nukahti. Olisko nyt vaan päivärytmi siis ihan hakusessa? Muistelen kaiholla sitä kun sai tuon 3-4h pötköön oleskella ihan issekseen ja lukea vaikka lehtiä tms...
ei mikään hätä ja vain killittelee eikä huuda niin anna vauvan olla rauhassa. Kyllä se sitten uudestaan nukahtaa ja jos tulee hätä varmasti huutaa.