Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija ja toimeentulotuki?

Vierailija
04.09.2017 |

Asun perheenjäsenen omistamassa asunnossa, jossa saan opiskeluiden ajan asua veloituksetta.
En ole oikeutettu enää opintotukeen, koska tukikuukaudet ovat täynnä. Saan pelkkää yleistä asumistukea. n. 240e/kk. Tämä on siis ainoa tuki, jonka saan. Laskuja kuukaudessa on mm. 20e/netti+puhelin. Noin kolmen kuukauden välein lisäksi vakuutusmaksu. Riippuen kuukaudesta niin bussimaksuihin menee n. 30e/kk.
Lisäksi sain jonkin aika sitten ADHD-diagnoosin, joten lääkkeisiin menee n. 40e/kk.

Eli kuukaudessa käteen jäävä osuus on n. 150e/kk. Toki silläkin ruokaa saa mutta se on todella kädestä suuhun elämistä. Varsinkin jos kuukauteen mahtuu yllättäviä menoja.

Olisinko siis oikeutettu toimeentulotukeen?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap joutuu maksamaan tuon asumistuen takaisin Kelalle kun on väärin tiedoin sitä nostanut.

Ehkä sitten maksan sen sillä toimeentulotuella takasin, joka olisi vastaavasti samalta ajalta "pitänyt" saada. :-) Ap

Vierailija
22/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt sitä toimeentulotukea ja peru tuo asumistuki. Helpointa, laillista ja saisit enemmän rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla ettet ymmärrä tekeväsi tukihuijausta? Ja siis summilla ei ole merkitystä vaan sillä mitä tukia olet hakenut ja oletko niihin oikeutettu?

En ole niin perillä näistä huijauksista. Olen ajatellut, että huijaus on ensi kädessä sellainen, josta itse jotenkin hyötyy. En vain näe mitään eroa sillä, että maksaisin vanhemmilleni nämä mainitut summat ja he maksaisivat saman summan takaisin, jotta pystyin elämään. Mutta ilmeisesti olen ajatellut virheellisesti. Ap

Vierailija
24/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae nyt sitä toimeentulotukea ja peru tuo asumistuki. Helpointa, laillista ja saisit enemmän rahaa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Näin teen! Ap

Vierailija
25/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosnimike on petos, olisin aika huolissani, jos olisin sinä tai asunnon omistaja. Voitte olla kaikki pulassa, jos olet hakenut asumistukea vuokranmaksun ja vuokrasopimuksen perusteella, mutta et ole vuokraa maksanut. Pelkällä rahojen takaisin maksamisella ei välttämättä selviä.

Vierailija
26/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit saada asumistukea, jos saat asua ilmaiseksi?

Sain aiemmin opintotukea ja opintotuen asumislisää, joka vanhempien ausnnossa asuvalle oli n. 58e/kk.

Kun opintotuki lakkautettiin hain samoilla ehdoilla tukea ja määrättiin, että saan yleistä asumistukea jatkossa. Aika naurettavaa puhua huijaamisesta näillä tuloilla, kun jos mietti etten saisi asumistukea ollenkaan, vaan pelkkää toimeentulotukea niin summa olisi varmasti paljon suurempi. Ap

Niin siis paljon se sun vuokra on? 0e? Huijausepäily tulee siitä kun ilmoitit saavasi asua veloituksetta, mutta silti nostat asumistukea.

Ilmeisesti pitää sitten lakkauttaa yleinen asumistuki ja hakea toimeentulotukea. Noh, win-tilanne itselleni. Mutta kertoisitko mullekin, että miksi kutsut tätä huijaukseksi? Mitä taloudellista hyötyä olen saanut pelkästä yleisestä asumistuesta? Silloin kun sain vielä opintotukea niin tästä asumislisästä /(58e/kk) makselin sähkö- ja vesimaksuja. Kun nyt n. 100e vähemmän tukea, kuin opintotukiaikoina niin luonnollisesti ei ole varaa tosta summasta niitä maksella. Toki tämä sitten byrokratian ja Kelan mielestä on huijaus, kun en käytä tukea siihen mihin se on tarkoitettu, vaikka oikeasti saan puolet vähemmän rahaa mitä toimeentulolla saisin. Ap

Huijaus ei tule summasta, vaan siitä että olet hakenut väärillä tiedoilla väärää tukea. Vaikka saisit vain kympin, niin väärillä tiedoilla kyse on huijauksesta vaikka olisitkin oikeutettu satoihin euroihin.

Jos ajatellaan, että tästä yleisestä asumistuesta makselisin sähkö- ja vesimaksut. (Niin kuin maksoin sillon, kun sain vielä opintotukea.) Kuukaudessa mulla jäisi alle 100e käteen, jolloin varmasti vanhemmat kustantaisivat sen verran, että saisin ruokaa ym.. Eli miten se eroaa lukeeko Kelan papereissa, että itse maksan sähkö ym. laskut, jos kuitenkin saman saisin vanhemmilta ruokaan ym.? Ei mitenkään. Se on vaan monelle punainen vaate, jos joku saa asua "ilmaiseksi", vaikka itse maksaisikin kämpän myöskin tuilla. Ap

Miten kummassa sinun sähkö ja vesilaskut voi olla NOIN isot? Mikä lukaali sulla on asuntona? 

Kela laskee yleistä asumistukea laskiessa erilliseen vesimaksuun noin 20 euroa ja sähkön noin 40euroa, en muista nyt ulkoa tarkemmin - oikea summa ei heitä kiinnosta vaan tuon verran niissä tukevat. Vuokraa sinulla ei ole joten saat aivan väärän määrän asumistukea. 

Sähkö- ja vesilaskut n. 40e/kk. Laskutus ei ole joka kuukausi.  Ap

No jos ne on 40e/kuussa (yhteensä?) niin miten sulla voi alle satanen olla jälellä sen jälkeen? Jossain nyt on pahasti mätää.

Vierailija
27/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla ettet ymmärrä tekeväsi tukihuijausta? Ja siis summilla ei ole merkitystä vaan sillä mitä tukia olet hakenut ja oletko niihin oikeutettu?

En ole niin perillä näistä huijauksista. Olen ajatellut, että huijaus on ensi kädessä sellainen, josta itse jotenkin hyötyy. En vain näe mitään eroa sillä, että maksaisin vanhemmilleni nämä mainitut summat ja he maksaisivat saman summan takaisin, jotta pystyin elämään. Mutta ilmeisesti olen ajatellut virheellisesti. Ap

Olet ilmeisesti hieman hitaalla käyvä? 

Tässä tukihuijauksessanne hyötyvät SINUN VANHEMPASI. He käytännössä saavat yhteiskunnan pussista ne saamattomat vuokrarahat joita et heille maksa - mutta jotka ilmeisest kelalle olet ilmoittanut maksavasi...

Vierailija
28/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit saada asumistukea, jos saat asua ilmaiseksi?

Sain aiemmin opintotukea ja opintotuen asumislisää, joka vanhempien ausnnossa asuvalle oli n. 58e/kk.

Kun opintotuki lakkautettiin hain samoilla ehdoilla tukea ja määrättiin, että saan yleistä asumistukea jatkossa. Aika naurettavaa puhua huijaamisesta näillä tuloilla, kun jos mietti etten saisi asumistukea ollenkaan, vaan pelkkää toimeentulotukea niin summa olisi varmasti paljon suurempi. Ap

Niin siis paljon se sun vuokra on? 0e? Huijausepäily tulee siitä kun ilmoitit saavasi asua veloituksetta, mutta silti nostat asumistukea.

Ilmeisesti pitää sitten lakkauttaa yleinen asumistuki ja hakea toimeentulotukea. Noh, win-tilanne itselleni. Mutta kertoisitko mullekin, että miksi kutsut tätä huijaukseksi? Mitä taloudellista hyötyä olen saanut pelkästä yleisestä asumistuesta? Silloin kun sain vielä opintotukea niin tästä asumislisästä /(58e/kk) makselin sähkö- ja vesimaksuja. Kun nyt n. 100e vähemmän tukea, kuin opintotukiaikoina niin luonnollisesti ei ole varaa tosta summasta niitä maksella. Toki tämä sitten byrokratian ja Kelan mielestä on huijaus, kun en käytä tukea siihen mihin se on tarkoitettu, vaikka oikeasti saan puolet vähemmän rahaa mitä toimeentulolla saisin. Ap

Huijaus ei tule summasta, vaan siitä että olet hakenut väärillä tiedoilla väärää tukea. Vaikka saisit vain kympin, niin väärillä tiedoilla kyse on huijauksesta vaikka olisitkin oikeutettu satoihin euroihin.

Jos ajatellaan, että tästä yleisestä asumistuesta makselisin sähkö- ja vesimaksut. (Niin kuin maksoin sillon, kun sain vielä opintotukea.) Kuukaudessa mulla jäisi alle 100e käteen, jolloin varmasti vanhemmat kustantaisivat sen verran, että saisin ruokaa ym.. Eli miten se eroaa lukeeko Kelan papereissa, että itse maksan sähkö ym. laskut, jos kuitenkin saman saisin vanhemmilta ruokaan ym.? Ei mitenkään. Se on vaan monelle punainen vaate, jos joku saa asua "ilmaiseksi", vaikka itse maksaisikin kämpän myöskin tuilla. Ap

Miten kummassa sinun sähkö ja vesilaskut voi olla NOIN isot? Mikä lukaali sulla on asuntona? 

Kela laskee yleistä asumistukea laskiessa erilliseen vesimaksuun noin 20 euroa ja sähkön noin 40euroa, en muista nyt ulkoa tarkemmin - oikea summa ei heitä kiinnosta vaan tuon verran niissä tukevat. Vuokraa sinulla ei ole joten saat aivan väärän määrän asumistukea. 

Sähkö- ja vesilaskut n. 40e/kk. Laskutus ei ole joka kuukausi.  Ap

No jos ne on 40e/kuussa (yhteensä?) niin miten sulla voi alle satanen olla jälellä sen jälkeen? Jossain nyt on pahasti mätää.

n. 150e/kk on nykyään käytössä. Ei ole tästä summasta mitenkään varaa säästää ja sähkölasku tulee n. kolmen kuukauden välein. 60e/laskutuskausi. Eli, jos kerralla kaiken maksaisin niin ei olisi varaa elää. Mutta tuli jo selväksi miten toimin jatkossa. Kiitos! Ap

Vierailija
29/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tukihuijauksessanne hyötyvät SINUN VANHEMPASI. He käytännössä saavat yhteiskunnan pussista ne saamattomat vuokrarahat joita et heille maksa - mutta jotka ilmeisest kelalle olet ilmoittanut maksavasi...

Anteeksi mitä? Vanhemmat hyötyvät siitä, että maksavat elämiseni? Jos saisin toimeentulotukea eli onkohan se n. kaksi kertaa suurempi summa kuin nyt saan. Eli tällöin pystyisin itse maksamaan myös asunnon juoksevia kuluja, mikä hyödyttäisi myös vanhempiani. Taidat olla itse hieman hitaalla käyvä. Ap

Vierailija
30/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä? Vanhemmat hyötyvät siitä, että maksavat elämiseni? Jos saisin toimeentulotukea eli onkohan se n. kaksi kertaa suurempi summa kuin nyt saan. Eli tällöin pystyisin itse maksamaan myös asunnon juoksevia kuluja, mikä hyödyttäisi myös vanhempiani. Taidat olla itse hieman hitaalla käyvä. Ap

Ongelmia voi tulla myös verottajan kanssa. Jos teillä on vuokrasopimus niin vanhemmillesi voi tulla veronalaista pääomatuloa vuokrasta jota et maksa.

Vierailija
31/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap joutuu maksamaan tuon asumistuen takaisin Kelalle kun on väärin tiedoin sitä nostanut.

Ehkä sitten maksan sen sillä toimeentulotuella takasin, joka olisi vastaavasti samalta ajalta "pitänyt" saada. :-) Ap

Toimeentulotukea ei yleensä makseta takautuvasti.

Vierailija
32/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt oikeasti ole ihan kartalla.

Vierailija
33/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sen vanhemmat.

Vierailija
34/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään ole ollut ihan kartalla. Mutta onneksi täältä löytyi sun kaltaisia, jotka selkeästi enemmän perillä näistä tuista ja huijauksista.;-) Ap

Vierailija
35/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää että millä paperilla ap on hakenut as.tukea?

Kun kyllähän jonkinlainen vuokrasoppari pitää laittaa liitteeksi....

Oli se sitten opiskelijan as.tukea tai nykymallin yleinen as.tuki....

Vierailija
36/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa takautuvasti kuin sähkölaskuihin tai vuokravelkaan, aina ei niihinkään. Opiskelija, joka ei saa enää opintotukea, voi saada opintojen loppuajaksi toimeentulotukea vain jos opinnot ovat loppusuoralla, esim. 6kk ajalle.

T: Kelan työntekijä

Vierailija
37/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään ole ollut ihan kartalla. Mutta onneksi täältä löytyi sun kaltaisia, jotka selkeästi enemmän perillä näistä tuista ja huijauksista.;-) Ap

Kyllä jokaisen pitäis ymmärtää, että jollei asumisesta maksa vuokraa, ei saa myöskään asumistukea.

Vierailija
38/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava toimeentulotukihakemukseen laittaa todistukset "maksetuista" vuokrista... ap voi joutua maksamaan mukavan summan tukia takaisin...

Vierailija
39/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala selittää että osoite pysyy samana ja ykskaks vuokraa ei tarvitsekaan maksaa. Voi herättää epäilyjä.

Vierailija
40/41 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi on niin sekava ja järjetön, että en varsinaisesti lähde siihen, mutta toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja jokaisella on velvollisuus  pitää huolta itsestään ja elatuksestaan. Siten toimeentulotukea ei tule maksaa jos tarkoituksella aiheuttaa varattomuutensa. Toisaalta jos tuen lakkauttaminen aiheuttaa sen, että ei ole varaa pitää huolta itsestään, niin sitä ei voida lakkauttaa. Toimeentulotukesi perusosasta voidaan kuitenkin leikata 40% pois. 

Eli käytännössä sinun pitäisi voida opiskella toimeentulotuella, vaikka Kela sanookin, että niin ei voi tehdä. Ketään kun ei voi jättää heitteille, eikä toisaalta kukaan voi myöskään pakottaa sinua lopettamaan opiskeluasi, jotta voisit olla työtön ja olla oikeutettu työttömyystukiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi