Muita omakotitaloasujia, joita ei kiinnosta yhtään pihan ja talon kunnossapito?
Ollaan nyt 10 vuotta asuttu tässä talossa. Talo oli uusi kun ostettiin se. Laitettiin piha nätiksi. Nyt kasvaa nurmikko voikukkaa, kiveysten välistä rikkaruohoja, sorapihakin on ihan nurmettunut. Terassin kaiteet pitäisi vaihtaa, kun alkavat lahota. Istutukset ovat villiintyneet. Mä haluaisin pois tästä kerrostaloon. Inhottaa päivittäin nähdä toi laiminlyöty piha. Mielenkiintoa ja puhtia ei ole kaiken kuntoon laittoon. Olisi pitänyt tajuta, ettei meistä ole omakotitalossa asumaan, kun ollaan laiskoja ja mukavuudenhaluisia koko perhe. Näinköhän tätä saa ikinä kaupaksikaan tällaisena. Täytyy varmaan myydä talvella.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä aika kurjalta että olette päästäneet vain 10v vanhan talon noin ränsistymään. :(
Tsempatkaa nyt edes sen verran että laitatte nuo jutut kuntoon myyntiä varten, menetätte myynnissä vielä ihan turhaan rahaa kun pikkujutut saa uudehkon talon näyttämään tosi huonokuntoiselta.
Ei tässä pelkkä tsemppaaminen auta. Nurmikko pitäisi uusia kokonaan, pihaan laittaa uudet sorat ja kiveys pitäisi uusia kokonaan, kun ei tajuttu, että tarvitsisi kankaan alle ettei rikkaruohot pääse kasvamaan. Eli tulisi maksamaan aika paljon. Myös uudet istutukset maksaa. Puhumattakaan työn määrästä.
No ensin kannattaisi yrittää hoitaa sitä nurmikkoa. Voikukat pois, ilmausta, lannoitusta, sammalsyöjää. Ajakaa sopivin välein, ei päästetä liian pitkäksi eikä höylätä liian lyhyeksi. Istutukset saa nopeasti ja melko halvallakin kuntoon, kunhan tekee. Vaikka lapiolla kaikki ylös ja istutat nurmikkoa tilalle. Tai sitten joku havupuska joka ei tarvitse mitään hoitoa. Kiveyskään ei mahdoton homma ole kun piha kerran on soraa, joten puhutaan ilmeisesti vain polkukiveyksistä.
Jos 10v on laiminlyöty, niin tuo kunnostusprojekti voisi toimia ihan hyvänä opetuksenakin, mutta kannattaa tietysti katsoa miten se vaikuttaa myyntihintaan ym.
Mutta 10v vanhan talon myynti voi olla takkuista, jos heti pihalla on ensivaikutelma se ettei ole viitsitty laittaa tikkua ristiin talon vuoksi ja mitä muita ylläreitä on tiedossa kuntotarkastuksessa?
Mut jos myy talvella kun on lunta.
Huijaamista.
Ja minä en ainakaan ostaisi taloa, jos en tietäisi miltä sen piha näyttää, kun lumet ovat sulaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä aika kurjalta että olette päästäneet vain 10v vanhan talon noin ränsistymään. :(
Tsempatkaa nyt edes sen verran että laitatte nuo jutut kuntoon myyntiä varten, menetätte myynnissä vielä ihan turhaan rahaa kun pikkujutut saa uudehkon talon näyttämään tosi huonokuntoiselta.
Ei tässä pelkkä tsemppaaminen auta. Nurmikko pitäisi uusia kokonaan, pihaan laittaa uudet sorat ja kiveys pitäisi uusia kokonaan, kun ei tajuttu, että tarvitsisi kankaan alle ettei rikkaruohot pääse kasvamaan. Eli tulisi maksamaan aika paljon. Myös uudet istutukset maksaa. Puhumattakaan työn määrästä.
No ensin kannattaisi yrittää hoitaa sitä nurmikkoa. Voikukat pois, ilmausta, lannoitusta, sammalsyöjää. Ajakaa sopivin välein, ei päästetä liian pitkäksi eikä höylätä liian lyhyeksi. Istutukset saa nopeasti ja melko halvallakin kuntoon, kunhan tekee. Vaikka lapiolla kaikki ylös ja istutat nurmikkoa tilalle. Tai sitten joku havupuska joka ei tarvitse mitään hoitoa. Kiveyskään ei mahdoton homma ole kun piha kerran on soraa, joten puhutaan ilmeisesti vain polkukiveyksistä.
Jos 10v on laiminlyöty, niin tuo kunnostusprojekti voisi toimia ihan hyvänä opetuksenakin, mutta kannattaa tietysti katsoa miten se vaikuttaa myyntihintaan ym.
Mutta 10v vanhan talon myynti voi olla takkuista, jos heti pihalla on ensivaikutelma se ettei ole viitsitty laittaa tikkua ristiin talon vuoksi ja mitä muita ylläreitä on tiedossa kuntotarkastuksessa?
Huijaamista.
Ja minä en ainakaan ostaisi taloa, jos en tietäisi miltä sen piha näyttää, kun lumet ovat sulaneet.
Eikö omakotitaloja muka myydä ollenkaan talvella?
Kyllä mä ymmärrän ap sua ja sitä että nuo pihatyöt uuvuttaa. Itselleni kävi vähän samalla tavalla. Tiesin että pihatöihin menee aikaa, mutta en osannut kuvitella miten paljon aikaa ja työtä ne todella vaatii, jos piha on iso ja hankalasti perustettu. (siis työtä paljon vaativaksi.)
Täällä moni vaan sanoo että teet siitä sitten helpon. Ihan kuin sormia napsauttamalla se onnistuisi, ihan kuin ei olisi yhtään ymmärrystä miten helvatun paljon pihan uudistus tai sellaisen perustus maksaa. Ihan tuosta vaan on hankala taikoa kymppitonnia. Tai viittäkään tonnia.
Mä neuvoisin sua että ole armollinen itsellesi ja tee minimi. Istutukset matalaksi, anna kasvaa ruohoa, älä tee mitään ylimääräistä "koska pitää".
Sorapihasta en osaa sanoa, jos ei myrkytykset ja haraukset auta, niin eipä siinä varmasti ole muuta tehtävissä kuin kaivaa vanhaa pois ja uutta soraa tilalle. Sorapiha on kyllä aika perseestä, se ei kauaa hyvänä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijaamista.
Eikö omakotitaloja muka myydä ollenkaan talvella?
Varmaan vähän riippuu että mistäpäin Suomea, täällä lännessä ei ainakaan ole kamalista lumikinoksista paljon ollut haittaa viime talvina. Joulunakin kun plussalla ollaan, niin näkeehän sen nyt aika helposti että minkälainen piha on kyseessä.
En kyllä minäkään ostaisi taloa, jos en näkisi pihaa lumen alta.
Onko sellaista pihaa olemassa, mille riittää vaan ruohonleikkuu ja haravointi? Ja lumen kolaaminen talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talosta on meillä pidetty huolta, mutta pihaa en jaksa laittaa. En yhden yhtä kukkapenkkiä tai -puskaa. Ruoho leikataan kun pääsee pitkäksi, mutta siinä se.
Ruohonleikkaaminen on turhaa.
No ei ole. Matala nurmikko on aina siistimpi, kun villi pöheikkö. Osa tontista voi toki olla luonnontilassa. Kannattaa alkujaankin tehdä helposti hoidettava piha, mistä ei tarvi stressata.
Pitkässä ruohossa elää punkit ja käärmeet.
Täälläkin yksi joka unelmoi kerrostaloasumisesta ja ottaa kauhulla syksyn lehtishowta. Tonttia 2000 neliötä isojen lehtipuitten ympäröimänä. Ja sen jälkeen lumihommat. Toivottavasti tulee yhtä vähäluminen talvi kun viime talvi.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi joka unelmoi kerrostaloasumisesta ja ottaa kauhulla syksyn lehtishowta. Tonttia 2000 neliötä isojen lehtipuitten ympäröimänä. Ja sen jälkeen lumihommat. Toivottavasti tulee yhtä vähäluminen talvi kun viime talvi.
Unohda se lehtishow. Ajat kuivat lehdet ruohonleikkurilla silpuksi. Katoavat ennen toukokuun loppua ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda se lehtishow. Ajat kuivat lehdet ruohonleikkurilla silpuksi. Katoavat ennen toukokuun loppua ihan itsekseen.
Harmi vaan kun on tammen ja vaahteran lehtiä suurmmaksi osaksi. Ei mene silpuksi.
Itse onnistuin myös 10 vuodessa päästämään pihan melko villiin tilaan. Myyjäpariskunta oli aikanaan laittanut pihan niin, että toukokuusta alkusyksyyn jotakin kukki. Mun käsissä esimerkiksi valkovuokot levisivät sinne tänne ja osan kukkapenkeistä valloitti pukinjuuri.
Nyt asutaan rivitalonpätkässä, jossa pihalla minimaalisesti istutuksia ja ruohonleikkuun sekä lumityöt hoitaa taloyhtiön palkkaama firma.
Ne vähäiset pihatyöt, mitä jää jäljelle on ihan kivoja tehdä. Takapihan patiollakin viihtyy, kun ei koko ajan tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, miltä ympäristö näyttää.
Eikä ne meiltä talon ostaneet olleet pihan tilasta erityisen kiinnostuneita. Sanoivat laittavansa uuden nurmikon ja karsivansa istutuksia.
Jos pihani olisi iso, hommaisin todellakin lehtipuhaltimen. Tosi hauskaa ja nopeaa hommaa sillä puhallella piha siistiksi keväällä ja syksyllä. Toinen hyvä on painepesuri, jolla saa kiveykset ja terassit ym. puhtaaksi ja sammalettomaksi.
Voisiko sitä huollettavaa aluetta rajata jotenkin? Pitää vaikka sisääntulon/kadun puolen pihasta siistinä ja viehättävänä.
Minulla on todella pieni, mutta ihana puutarhamainen piha, noin 150 neliötä. Sen hoitaminen ja kehittäminen on minulle todella mieluista, luovaa ja meditatiivista puuhaa. Ison pihan kanssa saattaisi kyllä epätoivo iskeä kun on muutakin tekemistä, pienet lapset ja työ mm.
T. Ex-viherrakentaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan kun on tammen ja vaahteran lehtiä suurmmaksi osaksi. Ei mene silpuksi.
Menee silpuksi. :D Joka syksy mennyt. Salaisuus on siinä että omistaa keräävän ajettavan leikkurin ja ajaa usein, eikä anna kerääntyä paksua lehtimassaa, joka on mahdoton silputa. Meillä on ajettava leikkuri, jossa kerääjä, eli lehdet silpuksi ja sitten kone kerää ne pois. Tietysti jättäen väkisinkin hiukan lehtisilppua nurtsille, joka on vain hyväksi.
Nämä on juuri näitä "helpotuksia" joita on pakko keksiä kun on iso tontti ja liikaa tekemistä. Toinen on sitten ihan suosiolla kaataa ne vaahterat, jotka on haravoijan painajaisia.
En erityisemmin pidä noista hommista, mutta suhtaudun tuohon hyötyliikuntana. Meillä on iso piha ja ruohonleikkuu vie noin 1,5 tuntia viikossa. Tunnin verran viikossa tulee kynittyä rikkaruohoja yms.
En pidä sitä kovin pahana rastina, varsinkin kun suuren osan vuodesta piha ei vaadi mitään toimenpiteitä. Lumitalvistakin on aikaa jo kolme vuotta, eikä tuolloinkaan lumitöitä kohtuuttomasti ollut.
Minäkin olen laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta tykkään silti puuhailla pihalla. Olemme asuneet tässä nyt viisi vuotta ja koko ajan piha ja puutarha ovat enemmän minun mieleeni. Tykkään kun ympäristö on siisti ja hoidettu ja pihan hoidosta on hyvin vähän vaivaa, pikkuisen nyppii sieltä täältä aina pihassa kulkiessaan. Tonttimme on melko iso, liki 2000 neliötä.
Meillä omakotitalo on enemmän miehen projekti. Lapsille myös on kiva, kun on oma piha. Itse kyllä tykkään suunnitella pihaakin, mutta mua ei kiinnosta pihatyöt yhtään. Käytännön toteutus jää siis muille eli miehelle. Muutenkin olen huoleton kaiken talon ylläpidon kanssa, mua ei vaan kiinnosta. Sisustan kyllä ja meillä on ihan kaunis koti. Mutta ilman miehen efforttia tää talo ja piha ränsistyisi aika nopeaa. Yksin jos jäisin, muuttaisin kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä omakotitalo on enemmän miehen projekti. Lapsille myös on kiva, kun on oma piha. Itse kyllä tykkään suunnitella pihaakin, mutta mua ei kiinnosta pihatyöt yhtään. Käytännön toteutus jää siis muille eli miehelle. Muutenkin olen huoleton kaiken talon ylläpidon kanssa, mua ei vaan kiinnosta. Sisustan kyllä ja meillä on ihan kaunis koti. Mutta ilman miehen efforttia tää talo ja piha ränsistyisi aika nopeaa. Yksin jos jäisin, muuttaisin kerrostaloon.
Onko tämä siis miehen toive että ottaa vastuulleen koko talon ja kaikki sen työt? Jos ei, niin aika epäreilua jättää toinen yksin vastaamaan noin suuresta työmäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä siis miehen toive että ottaa vastuulleen koko talon ja kaikki sen työt? Jos ei, niin aika epäreilua jättää toinen yksin vastaamaan noin suuresta työmäärästä.
On siis miehen oma toive. Tiesi tilanteen ja halusi silti hankkia ok-talon. Onneksi piha ei ole suuren suuri. Mies nauttii pihatöistä, suvun mökilläkin rentoutuu leikkaamalla ruohoa ja siistimällä rantaa ja ojia.
Vitsi miten laiskaa porukkaa, kun eivät viitsi edes laittaa pihaa sellaiseen helppohoitoiseen kuntoon ja tehdä sitten ne ruohonleikkuut yms.... Joo, kerrostalo-luukkuhan se taivas onkin.
Siistiminen on turhaa ja haitallista luonnolle.
Piha voi hyvin olla luonnontilassa, siinä kunnossa kuin se nyt on. Se on paljon parempi niin.
Pihaa ei kannata pilata "siistimällä" sitä.
Moni on varmasti samaa mieltä kanssani.
Laittamaton piha ei ole ongelma myynnin kannalta.
Uusi talon omistaja voi halutessaan laittaa pihan oman maun mukaan. Toivottavasti antaa pihan kuitenkin olla luonnontilainen, eikä tuhoa sitä "kunnostamalla".