Lasten ratsastusvaatetus
Hei! Pohdin tässä tilaisinko netistä tytölle ensimmäiset housut mutta ongelmaksi muodostui koko.
Onko noiden perus 140 cm koko nyt alle sen pituisille hyvä vai meneekö vielä 145cm lapselle ? Ja tiedän ettei näihin ole yleispätevää vastausta olemassa, onhan erimerkkisillä erilainen kootus.. mutta kysyn silti kun ei ihan lähellä ole kauppoja (alta60 km) joihin pääsisi edes sovittamaan.
Entäpä miten olette ostaneet ratsukenkiä nuorille ? Vielä on ollut meillä käytössä vanhat goret mutta tyttö viestittää että pitäisi olla jo korkoa kengässä.
Kommentit (11)
Kyllä tuo koko housua mahtuu elleivät reidet ole pulleat tai tyttö ylipitkä.
Ja tavallinen nahkakenkö käy jossa 2-3 cm korko eikä päällä nauhoja etteivät takerru jalustimiin. Varsi tukee pohjetta. Kirppiksillä on miltei kaikkia varusteita aina. Uutena sikakalliit. Housuissa olisi hyvä olla nahkapaikat ettei luista satulassa.
Ihana harrastus!!! Anna vaan ratsastaa.
Housut on yleensä todella napakat eli ostaisin itse sen seuraavan koon. Jos ne on hieman löysät nyt lapsi kasvaa ne hetkessä kiinni.
Kengät on hyvä olla korolliset alusta asti ettei jalka mene jalustimesta läpi. Sitten taas se ottaako saappaat vai kengät ja niiden kanssa esim varret on ihan makukysymys.
Mikäli teillä ei ole vielä omaa kypärää suosittelen. Niistä ratsastuskoulun kypärästä ei oikein tiedä monesti ne on kolutettu
Noissa ratsastushousuissa on usein aika napakka istuvuus eli tosiaan valitsisin kahdesta koosta varmuudeksi isommat. Muista hanskat!
Ota seuraava koko, housut ovat tosiaan yleensä todella napakat. Pidän itse enemmän kokopaikkaisista housuista, mutta makuasiahan se on.
Turvaliivi ei ole pakollinen etenkään vielä oletettavasti sillä tasolla millä tyttäresi ratsastaa, vasta kun aletaan esteitä hyppimään ja muuta extremeä harrastamaan niin se on hyvä hankkia. Kypärä kannattaa ostaa uutena jo pelkästään turvallisuussyistä. Kenkien on ehdottomasti oltava korolliset. Itse suosin enemmän ratsastuskenkiä kuin -saappaita, ihan vaan koska ne ovat helpommat pukea ja riisua jalasta. Myös kumisaappaat välttävät ja talvella esim. kuomat ovat hyvät korvikkeet oikeille ratsastuskengille. Ostakaa myös oikeat ratsastushanskat, normihanskoilla ohjat luistavat käsistä ja paljain käsin ne hiertävät.
Kiitos paljon vastauksista! Itselleni on vieras harrastus ja siksi olenkin ihmeissäni näiden kanssa. =) Eli taidamme lähteä sovittelemaan viikonloppuna kenkiä ja vaatteita. Turvaliivi meillä on jo, ja kypärän osto myös edessä.
Onko kengät kuinka kylmät ? mietin kauan niitä voi pitää ennen kuin tarvitsee siirtyä talvimalliin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista! Itselleni on vieras harrastus ja siksi olenkin ihmeissäni näiden kanssa. =) Eli taidamme lähteä sovittelemaan viikonloppuna kenkiä ja vaatteita. Turvaliivi meillä on jo, ja kypärän osto myös edessä.
Onko kengät kuinka kylmät ? mietin kauan niitä voi pitää ennen kuin tarvitsee siirtyä talvimalliin.
Kenkiin saa yleensä mahdutettua villasukan. Ei toki kannata mitään ylisuuria klopoja ostaa vaan sopivat mutta hieman varaa että sinne menee se sukka.
Vierailija kirjoitti:
Ota seuraava koko, housut ovat tosiaan yleensä todella napakat. Pidän itse enemmän kokopaikkaisista housuista, mutta makuasiahan se on.
Turvaliivi ei ole pakollinen etenkään vielä oletettavasti sillä tasolla millä tyttäresi ratsastaa, vasta kun aletaan esteitä hyppimään ja muuta extremeä harrastamaan niin se on hyvä hankkia. Kypärä kannattaa ostaa uutena jo pelkästään turvallisuussyistä. Kenkien on ehdottomasti oltava korolliset. Itse suosin enemmän ratsastuskenkiä kuin -saappaita, ihan vaan koska ne ovat helpommat pukea ja riisua jalasta. Myös kumisaappaat välttävät ja talvella esim. kuomat ovat hyvät korvikkeet oikeille ratsastuskengille. Ostakaa myös oikeat ratsastushanskat, normihanskoilla ohjat luistavat käsistä ja paljain käsin ne hiertävät.
Minä suosin myös kenkiä. Jo sen takia että tykkään saada paremmin tuntuman "paljaalla" pohkeella kun saappaan varrella ja saan myös asetettua jalat parempaan asentoon kun saappaan varsi ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman asteen pakkasella normaaleilla ratsastuskengillä vielä tarkenee, mutta kun pakkasraja menee kymmenen alapuolelle niin kannattaa lisätä sukkia tai vaihtaa kenkiä. :)
5
Turvallisuussyistä se kanta pitää olla. Se hevonen on voimakas ja iso eläin, joka saattaa tehdä jotain, mitä ratsastaja ei halua sen tekevän.
Meillä on ratsastettu Nokian Kontioilla. Saappaan pitää olla sen verran napakka kooltaan, ettei jalka pääse liikkimaan kengässä. Jos ratsastaa talvellakin, on hyvä olla talvea varten isommat saappaat, joihin mahtuu villapohjallinen ja kunnollinen villasukka tai syylinki.
Kumppareissa on se hyvä puoli, että ne on helppo puhdistaa/desinfioida, jos nuori käy eri talleilla ratsastamassa.
t. äiti, jonka tytär putosi viime talvena 4 kertaa hevosen selästä
Mä ratsastan sujuvasti Nokian Kontioilla. Pidän niissä villasukkia kesät talvet, että ne on napakat eikä jalat jäädy talvella. Olennaista on se korko. Turvallisuusasia. Kaikki opettajat ei edes anna ratsastaa jalustimilla ilman korollisia kenkiä.
Pitkään käytin ratsastaessa housuina ihan tavallisia vanhoja farkkuja. Nekin toimii oikein hyvin. Nyt mulla on kokopaikkaiset ratsastushousut.
Käytän ratsastushanskoja. Niillä saa hyvän otteen ohjista eivätkä ohjat hierrä. Ne hanskat on muuten hyvät vaikka, mihin käyttöön, missä haluaa saada jostakin pitävän otteen. :)
Kypärän saa ehkä lainata ratsastuskoululta. Jos haluat oman, se kannattaa varmaan ostaa uutena, niin se ei varmasti ole kolhiintunut putoamisissa.
Korko pitää olla, vaikka kumisaappaat. Housut kannattaa sovittaa ettei ole liian tiukat ja niitäkin on erilaisia. Jotkut haluaa ehdottomasti kokopaikat housuihin. Turvaliivi ja kunnon kypärä.