Nyt ymmärrän, miksi yksinhuoltajat ovat ylipainoisia!
Olen aina katsonut hiemaan kieroon äitejä, etenkin yksinhuoltajia, jotka ovat ylipainoisia. Miten ihmeessä he ovat päästäneet itsensä huonoon kuntoon? Tarvitsin omakohtaisen kokemuksen ja nyt alan ymmärtää koko kuvion.
Jäin vuosi sitten yksinhuoltajaksi. Teimme kaksi lasta pienellä ikäerolla ja se oli ilmeisesti miehelleni liikaa. Mies häippäisi ja jätti minut lähestulkoon yksinhuoltajaksi. Lapset ovat vasta 1,5 -ja 2,5-vuotiaat ja mies ottaa lapset luokseen yhdeksi yöksi joka toinen viikonloppu.
Tukiverkkoja minulla ei ole, joten olen AINA lasten kanssa. Nyt lapset ovat olleet sairaana lähes viikon. Valvon yöt heidän kanssaan. Olen tilannut ruokakaupasta ruokaa kotiin, koska kauppaan en pääse. Heikkoina hetkinä on tullut tilattua itselle myös pizzaa kotiin, vaikka "entisessä elämässäni" söin todella terveellisesti. Myös jätskiä ja karkkia on kulunut. Syömisestä on tullut ainut iloni.
No, mitä tästä on seurannut? Painon nousu tietenkin. Kun liikuntaa ei tule tarpeeksi ja on tullut syötyä herkkuja, painoni on noussut vuodessa viitisen kiloa. Nyt mittani ovat 170/65. En vielä ole varsinaisesti lihava, mutta pyöreyttä on tullut. Tiedän, että pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni, mutta elämäntilanne on raskas.
Alan nyt ymmärtää, että kilot kertyvät varkain. En ymmärrä, miten olen joskus ihmetellyt pyöreitä äitejä. Itsestänikin on tulossa hyvää vauhtia sellainen.
Nyt vinkkejä hyvät ihmiset, miten saan itseni ruotuun?
Kommentit (76)
Mites olisi töihin meno? Vai oletko siis jo töissä?
Heureka! Kyllä vanhempasi nyt ovat ylpeitä sinusta, ap, kun noin hienon oivalluksen olet tehnyt. 👏 Kas tässä sinulle 🏆.
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi töihin meno? Vai oletko siis jo töissä?
Töihin olen menossa, kun nuorin täyttää 2. Vaikka en tiedä, miten voin olla töistä koko ajan pois, jos sairastelukierre jatkuu. Ap
Ikävää kuulla, että syöminen on ainut ilosi. Olen myös yksinhuoltaja ja lapset on mulle ainut ilo. En vaihtaisi hetkeäkään pois heidän kanssaan. Ja mitä valvomiseen tulee, niin hittoako valittaisin, kun ei tarvitse aamuisin töihin lähteä väsyneenä. Saan hengailla kotona tukka pystyssä ja nukkua kun lapset nukkuu. Kyllä ne joskus nukkuu.
Just joo, pakko sitä pizzaa ja jätskiä on laittaa alas suusta...
Vierailija kirjoitti:
Ikävää kuulla, että syöminen on ainut ilosi. Olen myös yksinhuoltaja ja lapset on mulle ainut ilo. En vaihtaisi hetkeäkään pois heidän kanssaan. Ja mitä valvomiseen tulee, niin hittoako valittaisin, kun ei tarvitse aamuisin töihin lähteä väsyneenä. Saan hengailla kotona tukka pystyssä ja nukkua kun lapset nukkuu. Kyllä ne joskus nukkuu.
Tottakai lapset ovat minulle se suurin ilo. Ikävästi sanottu sinulta. Tarkoitin, että kun aikuiskontaktit ovat harvassa, enkä pääse esimerkiksi kahville tai leffaan, on syömisestä muodostunut minulle tärkeä asia. Ap
I feel you... sama tilanne täällä. Kaikista pahinta, ettei aineenvaihdunta toimi enää kuin nuorempana. Se pizza tosiaan näkyy heti vyötäröllä.
No huono juttu jos vsunulenkit ei onnistu.Itsellä koirat niin pakko onnistua,tosin vauva kun nukkuu vielä hyvin vaunuissa.Kotijumppa hyvä vaihtoehto.Ja se ettei niitä herkkuja hanki kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapset ovat minulle se suurin ilo. Ikävästi sanottu sinulta. Tarkoitin, että kun aikuiskontaktit ovat harvassa, enkä pääse esimerkiksi kahville tai leffaan, on syömisestä muodostunut minulle tärkeä asia. Ap
Taas pistät huonon syömisesi ulkopuolisten syyksi.
Tämä on nyt niitä asioita, joita ei voi ymmärtää perheenäiti, jolla on aikaa harrastaa ja käydä esimerkiksi yksin ruokakaupassa. Voi suunnitella rauhassa, mitä laittaa ruoaksi. Mies parhaimmassa tapauksessa valmistaa puolet viikon ruuista. Lisäksi äiti pääsee viikonloppuisin tapaamaan ystäviään kahville. Silloin jaksaa pitää huolta kunnostaan. Niin minäkin tein ennen eroa. Nyt on tilanne vähän kuin ap:lla. T. Eronnut mamma
Sanot, ettei sulla ole tukiverkkoja. Hanki tukiverkkoja, sanon minä!
Eipä sitten yksinhuoltajia köhyys kovin pahasti vaivaa, koska varaa on ylensyöntiin.
Kuulostaa ap tosi raskaalta. Eihän tuollaista kukaan jaksa. Oletko ajatellut hakea tilanteeseen apua? Esimerkiksi perhetyötä tms.?
En minä kyllä jaksaisi viikkoa olla sisällä sairaiden lasten kanssa. Joten rispektit ap!! Veikkaan, että moni näistä huutelijoista vetäis pizzaa kaksin käsin samassa tilanteessa...
Ihan hirveitä kommentteja taas tullut. Kyllä suomalaiset on ilkeää kansaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä jaksaisi viikkoa olla sisällä sairaiden lasten kanssa. Joten rispektit ap!! Veikkaan, että moni näistä huutelijoista vetäis pizzaa kaksin käsin samassa tilanteessa...
Miten ihmeessä se pizzan ahmiminen tilanteeseen auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Sanot, ettei sulla ole tukiverkkoja. Hanki tukiverkkoja, sanon minä!
Kerropa, mistä niitä lasten hoitamiseen tarvittavia tukiverkkoja löytyy? Yleensä ne koostuvat omista vanhemmista tai sisaruksista. Jos heitä ei ole lähellä, niin silloin tukiverkkoja ei yksinkertaisesti ole.
Harvan ystävät pystyvät toimimaan lapsenvahtina, kun on omiakin lapsia hoidettavana.
Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Yh sitä ja yh tätä.
Se on voivoi. Olette silmissäni täysin epäonnistuneita..Mies jötti ja blaalaa.
Olette hulluja sen takia jättivät.
Ehkä se hullu on kuitenkin jättävä osapuoli. Millainen mies jättää omat lapsensa? Vauvan? Yleensä syynä vielä se, että seksiä ei ollut tarpeeksi. Vaimo laittanut vauvan miehen edelle. Ihan riittävästi ollut lähipiirissä näitä miehiä, jotka hyppäävät vieraaseen sänkyyn raskaus -tai vauva-aikana.
Ymmärrän sinua. Mutta en ymmärrä isää joka pitää lapsiaan yhden vaivaisen yön joka toinen viikko :O
Tekosyy toikin. Ei ole yhtään vaikeampaa syödä oikeaa ruokaa kun mässyttää suklaata. Vieläpä helpompaa kun ei tarvitse suun käydä kaiken aikaa kun syö ruokaa.