Postin korvausvastuu hävitetystä paketista
Tilasin englannista tavaraa n 150 eurolla. Postista tuli noutoilmoitus mutta paketti on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Posti totesi kyselyyni että harmi kun se on kadonnut, ota yhteyttä myyjään. Pakettihan on ollut postin hallussa, joten peseekö luottokorttiyhtiö kätensä sen perusteella? Entä myyjä? Kyse on maksikirjeestä, onko kenelläkään kokemusta korvataanko ulkomailta tulleesta maksikirjeen katoamisesta jotakin? Ihan järkyttävä summa rahaa jos lähetys ei ikinä saavu.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Siis sait sen sinulle on saapunut suurikokoinen kirje -lappusen?
Sain, Ap
Vierailija kirjoitti:
Korvaavat vain painon mukaan. Ihan sama mitä paketissa on. Esim 1kg on jonkin arvoinen korvattava.
Tyypillinen korvaus näissä on ainakin omalla kohdallani ollut 10 kpl 1. luokan kotimaan postimerkkejä. Kadonneen lähetyksen painolla ei ole ollut merkitystä. On kertynyt noita postimerkkejä jokunen tässä muutaman vuoden sisällä.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaavat vain painon mukaan. Ihan sama mitä paketissa on. Esim 1kg on jonkin arvoinen korvattava.
Tyypillinen korvaus näissä on ainakin omalla kohdallani ollut 10 kpl 1. luokan kotimaan postimerkkejä. Kadonneen lähetyksen painolla ei ole ollut merkitystä. On kertynyt noita postimerkkejä jokunen tässä muutaman vuoden sisällä.
No sitten ei hyvältä vaikuta.. Ihan käsittämätöntä että posti voi vaikka varastaa kaikki mieluisat lähetykset ja vastuu pyöreä nolla! Katsotaan nyt miten lähettäjä reagoi, josko se toisi pelastuksen tähän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netkö netistä delivery statuksen seurantanumerolla, onko siellä jotain outoa? Noutoilmoitus lähetetään kun kirje on rekattu noutotoimipaikkaan, eli siellä postissa sen pitäisi olla jossain piilossa. Uskoisin että vastuu on siten postin.
Maksikirjeelle ei ole seurantaa, kun paketti saapuu lajittelukeskukseen siitä on lähetetty saapumisilmoitus että kirje (=pieni paketti) on noudettavissa lähipostista. Vaan se ei ole koskaan kuulemma sinne saapunut ja on kadonnut.
Mulle tulee paljon lähetyksiä ja ongelmia on ollut noin viisi kertaa: syyllinen on joka kerta ollut lähiposti. Nyt vaan aika kallis lähetys kateissa.. :( Ap
Onko näin, että saapumisilmoitus lähetetään lajittelukeskuksesta, eikä silloin kun se saapuu lähipostiin?
Postin selitys: "Olin yhteydessä alueesi postinjakeluun, josta saamasi saapumisilmoitus on lähetetty. Pakettia ei löytynyt heiltä, eli se on lähtenyt eteenpäin. Paketin olisi kuulunut mennä lähipostiisi noudettavaksi, mutta sieltäkään sitä ei löytynyt. ". Asiamiespostin selittelyt olivat vielä sekavampia, hourivat että se on varmaan jossakin ulkomaanterminaalissa odottelemassa. Eli nuo leimat kaiketi laitetaan jakelukeskuksessa josta ne siirretään lähipostiin, näin tuon ymmärtäisin. Ap
Ainakin posti tunnusti selityksessään paketin hukkuneen heidän toimestaan.
Kyllä sun nyt pitää vähentää tota ostelua
3 viikkoa on aika pitkä aika, yleensä paketit tulee englannista noin viikon tai puolentoista sisällä. Jos se sun paketti on ollu jo 2 viikkoa siellä mutta lähtenyt takaisin ja noutoilmoituksen tulo viivästynyt
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun nyt pitää vähentää tota ostelua
Ikävä kyllä suomen hinnoilla en viitsi ostaa vaan tilaan sieltä mistä saan 20-50% edullisemmin eli useimmiten Saksasta ja Englannista.
Tutkin nyt myyjän ehdot eli muutaman kommervenkin kautta paketin voi ilmoittaa kadonneeksi 14-28pv lähettämisestä. Näin olen nyt tehnyt, toivottavasti tilanne ratkeaa. Ap
Mulla sama tilanne, tilasin feeluniquelta (UK) kosmetiikkaa niinkuin olen usean vuoden ajan tehnyt, aina kaikki sujunut ongelmitta. Tulli on muutaman paketin availlut ja siksi tullut myöhässä, mutta kuitenkin aina saapunut lopulta perille.
Nyt, paketti on lähettäjän seurannan mukaan suomessa ja postinkantajalla, posti ei vaan sitä löydä.. sinne meni rahat, enkä tiedä viitsinkö ottaa uutta riskiä vähään aikaan. Kiitos posti taas tuhannesti hyvästä asiakaspalvelusta, hemmmetti!!!
Vierailija kirjoitti:
3 viikkoa on aika pitkä aika, yleensä paketit tulee englannista noin viikon tai puolentoista sisällä. Jos se sun paketti on ollu jo 2 viikkoa siellä mutta lähtenyt takaisin ja noutoilmoituksen tulo viivästynyt
Se on saapunut Englannista reilussa viikossa ja noutoilmoitus on tullut viikko sitten. Viimeinen säilytyspäivä pitäisi olla 11.9 eli en ymmärrä kuinka se olisi jo takaisin lähetetty vaikka kaikki tietysti on mahdollista. Ainakin aiemmin postilla palautukset olivat aina tiistaisin eli kahden täyden viikon seuraavana tiistaina. Asiamiesposteista en tiedä mutta pakettihan ei kuulemma heillä ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne, tilasin feeluniquelta (UK) kosmetiikkaa niinkuin olen usean vuoden ajan tehnyt, aina kaikki sujunut ongelmitta. Tulli on muutaman paketin availlut ja siksi tullut myöhässä, mutta kuitenkin aina saapunut lopulta perille.
Nyt, paketti on lähettäjän seurannan mukaan suomessa ja postinkantajalla, posti ei vaan sitä löydä.. sinne meni rahat, enkä tiedä viitsinkö ottaa uutta riskiä vähään aikaan. Kiitos posti taas tuhannesti hyvästä asiakaspalvelusta, hemmmetti!!!
Mulla on pari Lookfantasticin pakettia kadonnut vuosien varrella ja he ovat melko vähällä vaivalla lähettäneet uuden paketin 30 vrk odotuksen jälkeen. Riippuu tietysti myyjästä. Feeluniquen paketteja ei ole kadonnut. Kuitenkin katoamisesta aiheutuu mieletön vaiva ja vielä rahanmenokin mahdollisesti... Ap
Eihän näitä paketteja pitänyt hävitä. Juuri täällä käytiin keskustelua siitä pitkät pätkät, kuinka postin työntekijät ovat ylisuuren palkkansa ansainneet, koska työn laatu on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Posti on kyllä loistava, minun kohdallani ovat onnistuneet hukkaamaan monta kirjattuna kirjeenä tullutta pakettia ihan sinne omaan hyllyynsä luultavasti. Näistäkin osasta on tullut noutoilmoitus, ja asiamiespostissa vaan pyöritellään päätä että se on varmaan vielä tullissa:O Sieltäkö ne saapumisilmoitukset postittelee ennen kuin vapauttavat paketin...
Ei viimeksikään ruvettu hyllystä tarkistamaan, otin yhteyttä postin asiakaspalveluun ja yritin sinnekin sanoa että eikös se hylly kannattaisi tutkia ennen kuin muualta haetaan kissojen ja koirien kanssa, kun ennenkin ovat kirjanneet väärin samanlaisia paketteja.
Seuraavana päivänä sitten löytyi, eli nähtävästi ei sitä hyllyä kauempana ollut.
Tai sitten se tuli vasta silloin seuaavana päivänä? Olen itse ollut asiamiespostissa töissä ja tiedän, että esim. maxikirjeiden ja kirjattujen kirjeiden saapumisilmoitukset hoidetaan ihan muualla kuin siellä noutopaikassa. Eli siis tarkemmin sanottuna jakelusss, josss lähetys on ennen kuin se noudettavaksi viedään. Kirjatuista lähetyksistä esim. irroitetaan siellä saapumisilmoitus ja laitetaan jakoon päiväpostin mukana, maxikirjeestä taas postinjakaja kirjoittaa sen saapumisomoituksen ja jättää myös sen siinä päivöpostin mukana ja yleensä näissä tapauksissa ne ns. hukkaan menneet ovat vain jääneet sinne jakeluun/postiauton kyytiin pyörimään. Hyvin harvoin se noutopaikka on mitenkään syyllinen asiaan, asiamiesposteissa kun ei hoideta mitään postin jakeluun liittyviä asioita.
Mitähän tapahtuisi, jos tekisi poliisille rikosilmoituksen varkaudesta, kun kerran on posti myöntänyt, että se heidän hallussaan on ja sitten ei olekaan...
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tapahtuisi, jos tekisi poliisille rikosilmoituksen varkaudesta, kun kerran on posti myöntänyt, että se heidän hallussaan on ja sitten ei olekaan...
Harkinnassa on. Pyysin heitä ilmoittamaan jakajan ja jakeluesimiehen nimet. Toivo että selviäisi vähemmällä, poliisi kun ei näihin välttämättä jaksa puuttua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti on kyllä loistava, minun kohdallani ovat onnistuneet hukkaamaan monta kirjattuna kirjeenä tullutta pakettia ihan sinne omaan hyllyynsä luultavasti. Näistäkin osasta on tullut noutoilmoitus, ja asiamiespostissa vaan pyöritellään päätä että se on varmaan vielä tullissa:O Sieltäkö ne saapumisilmoitukset postittelee ennen kuin vapauttavat paketin...
Ei viimeksikään ruvettu hyllystä tarkistamaan, otin yhteyttä postin asiakaspalveluun ja yritin sinnekin sanoa että eikös se hylly kannattaisi tutkia ennen kuin muualta haetaan kissojen ja koirien kanssa, kun ennenkin ovat kirjanneet väärin samanlaisia paketteja.
Seuraavana päivänä sitten löytyi, eli nähtävästi ei sitä hyllyä kauempana ollut.
Tai sitten se tuli vasta silloin seuaavana päivänä? Olen itse ollut asiamiespostissa töissä ja tiedän, että esim. maxikirjeiden ja kirjattujen kirjeiden saapumisilmoitukset hoidetaan ihan muualla kuin siellä noutopaikassa. Eli siis tarkemmin sanottuna jakelusss, josss lähetys on ennen kuin se noudettavaksi viedään. Kirjatuista lähetyksistä esim. irroitetaan siellä saapumisilmoitus ja laitetaan jakoon päiväpostin mukana, maxikirjeestä taas postinjakaja kirjoittaa sen saapumisomoituksen ja jättää myös sen siinä päivöpostin mukana ja yleensä näissä tapauksissa ne ns. hukkaan menneet ovat vain jääneet sinne jakeluun/postiauton kyytiin pyörimään. Hyvin harvoin se noutopaikka on mitenkään syyllinen asiaan, asiamiesposteissa kun ei hoideta mitään postin jakeluun liittyviä asioita.
Niin, mutta ehkäpä silloin olisi postin järjestelmistä selvinnyt olinpaikka, eikä olisi mutistu jotain että se on tullissa (mielestäni asiamiespostissakin pitäisi olla perusasiat tiedossa) eikä postin asiakaspalvelunkaan kanssa olisi pitänyt käydä kirjeenvaihtoa paketin ulkonäöstä ja sisällöstä, toisekseen saapumisilmoitus oli tullut jo joitain päiviä aiemmin.
Yleensä olen hakenut näitä lähetyksiä sellaisesta asiamiespostista jossa on suostuttu ihan sovinnolla heti kurkkaamaan siihen laatikkoon jossa kirjatut kirjeet ovat, joten olen nähnyt ihan itse kuinka ne ovat olleet siellä, mutta toistuvasti kirjataan koneelle jotenkin väärin.
Minähän en tiedä kenen vika on, mutta joka tapauksessa postipakettien kulussa ei saisi tapahtua niin paljon mokia että asiakas saa juosta ja kysellä lähetystensä perään monta kertaa vuodessa, minulla ei ole posti ihan naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ehkäpä silloin olisi postin järjestelmistä selvinnyt olinpaikka, eikä olisi mutistu jotain että se on tullissa (mielestäni asiamiespostissakin pitäisi olla perusasiat tiedossa) eikä postin asiakaspalvelunkaan kanssa olisi pitänyt käydä kirjeenvaihtoa paketin ulkonäöstä ja sisällöstä, toisekseen saapumisilmoitus oli tullut jo joitain päiviä aiemmin.
Yleensä olen hakenut näitä lähetyksiä sellaisesta asiamiespostista jossa on suostuttu ihan sovinnolla heti kurkkaamaan siihen laatikkoon jossa kirjatut kirjeet ovat, joten olen nähnyt ihan itse kuinka ne ovat olleet siellä, mutta toistuvasti kirjataan koneelle jotenkin väärin.
Minähän en tiedä kenen vika on, mutta joka tapauksessa postipakettien kulussa ei saisi tapahtua niin paljon mokia että asiakas saa juosta ja kysellä lähetystensä perään monta kertaa vuodessa, minulla ei ole posti ihan naapurissa.
Niinpä! Minullekin väittivät että se on varmaankin ulkomaanterminaalissa vaikka paketti on kadotettu jakelussa. Missä se sitten lienee.
Voin satavarmaksi sanoa että jakelijan nimeä et tule saamaan.
Maksikirjeelle on seurantakoodi. MX+ jotain + maantunnus.
Se MX-alkuinen koodi on, mutta sen mukaan pakettia ei ole missään, ei ole kirjautunut saapuneeksi mihinkään postin toimipisteeseen. Minä en pääse näkemään mitä tietoa kyseisellä koodilla postin järjestelmästä löytyy. varsinaista seurantaa noilla paketeilla ei ole. Näin väittivät ainakin. Ap