Kannattaisiko hakea yliopistoon opiskelemaan biologiaa?
Alkoi kiinnostamaan. Oon aina tykännyt biologiasta. Onko kukaan täällä opiskellut? :) Mietin vain, että onkohan tuo biologian opiskeleminen yliopistossa kuinka vaikeaa? Peruskoulussa vähän tökki välillä noi solujutut ja kaikki molekyyli hommelit.. Ja yliopistossa noita asioita käydään läpi vielä perusteellisemmin..
Kommentit (18)
Ei biologian kohdalla ongelma ole opiskelun vaikeudessa, vaan työllistymisessä. Biologiaa opiskelleet eivät kuulemma työllisty hyvin.
Noniin, tuota työllisyysnäkymääkin vähän ajattelin.. No täytyy mietiskellä muitakin vaihtoehtoja.
AP
Juu ei. Hyvin vaikea ala päästä opiskelemaan mutta myös vaikeaa saada työtä valmistumisen jälkeen.
Biologian sisällä on monia eri pääaineita. Ei ole pakko opiskella solu- ja molekyylibiologiaa, paitsi perusteet jos opeksi aikoo.
Vaikea ala. Vaikea päästä sisään, vaikea saada hyviä numeroita ja kaikkein vaikeinta on työllistyä. Sanoisin, että ainoastaan jos tutkijan ura kiinnostaa, niin sisään vaan.
Terveisin työtön biologi vuosimallia 87
Opinnot vaativat, työllistyminen vaikeaa.
Mikä biologian ala kiinnostaa? Löytyisikö siihen liittyen jotain lähialaa, joka työllistäisi paremmin?
Onko kallista opiskella yliopistossa?
On mahdoton vastata kysymykseen "kannattaako alaa x opiskella", kun samaan kysymykseen on useita vastauksia kysyjästä riippuen. Mutta väittäisin, että biologia kuuluu niihin aloihin, jossa opiskelu kannattaa lähinnä siinä tapauksessa, että sinulla itselläsi on selvä mutta joustava visio siitä, mitä haluat ja aiot valmistuttuasi tehdä. Esim. jos haluat työskennellä suuressa talossa tieteen parissa etkä välitä, jos joudut muuttamaan toiseen maahan muutamaksi vuodeksi tai vaikka loppuelämäksi, niin miksipä ei. Tai jos koet, että sinulle sopisi hyvin olla jonkun pienen paikkakunnan biologian, maantiedon ja vaikka jonkin muunkin aineen opettaja.
Sen sijaan jos on liikkeellä ajatuksella että biologia on ainoa aine joka vähän koulussa kiinnosti, ja tarkoituksena olisi ajautua virran mukana ja katsoa mitä tapahtuu ja vältellä vaikeita juttuja, niin silloin koulutus ei välttämättä johda työllistymiseen ollenkaan. Kyseessä on suuri ala, jonne päätyy paljon ajelehtijoita. Avoimia mahdollisuuksia ei ole samassa määrin tarjolla kuin vähemmän suosituilla aloilla.
Kun sanotaan, että joku ala ei työllistä, se on aina vain osa totuutta. Kyllähän jokainen ala jotkut työllistää. Biologia myös, niin kauan kuin on ympäristökeskuksia, yliopistoja, peruskouluja ja lukioita. Enemmänkin on kysymys siitä, onko kysyjällä itsellään realistista mahdollisuutta olla siinä työllistyneessä joukossa mukana.
Töitä ei ole jos ei halua tutkijaksi eikä tutkijoillekaan ole töitä väitöskirjan jälkeen. Monet kouluttautuvat myöhemmin uudelle alalle, esim farmaseutti, bioanalyytikko ym. Mielenkiintoineb ala, mutta valitettavasti ei työllistä. T. Biologi
Ylikoulutus on ollut alalla jo vuosia ongelma. Siksi töitä ei riitä kaikille.
Itse olen vähän sellainen ajelehtijatyyppinen biologi, jolle on kuitenkin aina löytynyt töitä. Joskus vähän alan sivusta, mutta silloinkin on ollut hyvä mahdollisuus oppia jotain uutta. Olen toisaalta aikaansaapa ja olen tarttunut jokaiseen tilaisuuteen, varsinkin silloin nuorena, sekä tehnyt parhaani. Lähdin myös ulkomaille kun sellainen mahdollisuus tuli. Nykyisin vakipaikka ja mielenkiintoinen työ. Mutta yleisesti ottaen ala ei kyllä työllistä hyvin.
Joo, tottakai osalle riittää töitä, mutta jos pelkästään Helsingin yliopistossa aloitti minun aikanani opiskelut yli 50'opiskelijaa jaettuna kahteen eri tiedekuntaan ja muut yliopistot päälle niin mikään paikka ei työllistä niin suurta määrää. Nyt aloituspaikkoja on kai laskettu, mutta niitä nostettiin joskus 90-luvun lopussa kun biologiasta piti tulla uusi Nokia. Tosi monet opiskelee jonkun muunkin ammatin tai tekee alemman koulutustason hommia laboranttina ym. T. Biologi
Työllistääkö biologiaa lähellä olevat alat kuten biokemia, elintarviketiede, ympäristötiede, maantiede tai biolääketiede?
Mitä järkeä biologiassa? Opettelet 10 vuotta tunnistamaan ketun jäljen ja västäräkin ja sitten ihmettelet, kun ei ollutkaan töitä.
Biologit eivät todellakaan opiskele tuntemaan jälkiä. Se homma kuuluu luontokartoittajille.
Biologien työllisyystilanne on todella huono. En suosittele kellekään.
Itse olisin halunnut opiskella bilsaa, mutta päädyin toiselle alalle vaikean työllistymisen pelossa. Nykyinenkin ala on kyllä huono työllistäjä, mutta ainakin sisään oli helpompi päästä.
Biologeja on ilmeisesti aika paljon työttöminä ja moni joutuu tekemään väikkärin olosuhteiden pakosta, eikä tohtoriuskaan taida työttömyydeltä pelastaa. Kannattaa siis harkita uudemman kerran.