Hätämuonan varaaminen
Mitä todennäköisimmin ydinsota alkaa nyt syksyllä niin oletteko jo hankkineet selviytymis ruuan ja lääketarpeet kotiinne ?
Kommentit (231)
Perhe2011 kirjoitti:
Olisiko tiedossa jotain hyviä piilopaikkoja tai muuta johon paeta ? Esim lapsiperheelle sopivia
oon 35 vee sinkkumies. Mulla ois sopivia piilopaikkoja tiedossa. Jos jotain mukavaa vaihdettavaa löytyis niin voisin kertoa enemmän näistä paikoista. Onko teillä perheessä minkänäköinen äiti ? ikä ?
Perhe2011 kirjoitti:
Olisiko tiedossa jotain hyviä piilopaikkoja tai muuta johon paeta ? Esim lapsiperheelle sopivia
Riippuu omista resursseista ja vuodenajasta.
Autoton kaupunkilainen hakeutuu pommisuojaan. Autollisen kannattaa pyrkiä maalle jos teitä ei ole suljettu. Voi mennä esim. omalle mökille tai etsiä ensihätään jonkun hylätyn ladon/navetan tai mennä teltan kanssa metsään. Ruuhkia tulee olemaan paljon ja turvallisempaa on varmaan mennä pikkuteitä. Tarpeeksi syrjässä ja harvakseen asutuilla aluille ennestään asuvilla ei pitäisi olla alkuun kummempaa hätää jos ruokaa ja vettä riittää.
Lukekaa Ilkka Remeksen Jäätyvä Helvetti. Sen jälkeen on parempi mielikuvitus, mitä kotivarassa kannattaa pitää ja miten varustautua.
Suklaapatukat on hyvä lisä varastoon. Tuo piristystä jos menee oikein ankeaksi elämä.
Kahvia muutama paketti koska se on mustan pörssin vaihtokamaa.
Ananas säilyke on luksusta. ja persikat ym hedelmäsäilykkeet.
Tässä pieniä vinkkejä joilla voi hätävarastoon tuoda hieman luksusta ja iloista twistiä.
Kaurahiutale on ihan ehdoton . Sitä paljon varastoon. Tonnikala toimii aina !
Meillä on sapuskaa kuivana, säilykkeinä ja pakasteena. Jos käy niin ikävästi, että pakastimelta häviää virta, niin kaikki pakastettu saadaan kyllä säilöttyä talteen. Meillä on puuhella ja leivinuuni joten ei ongelmaa. Marjat mehuksi ja hilloksi. Lihat suolaan tai paistetaan ja kuivataan.
Tää ei siis ole vain hätämuonaa vaan ihan jatkuvassa kierrossa olevaa arkievästä (ja vähän juhlaruokaakin). Vuodeksi on aina ruokaa tässä talossa.
Täällä Helsingin ydinkeskustan kaksiossa tuskin pärjää edes viikkoa, jos ulkona on täysi anarkia ja sähköt ja vedet on poikki. Kyllä joku tulee oven läpi viimeistään muutaman päivän päästä. Todennäköisesti alue joka tapauksessa evakuoidaan hyvin nopeasti.
Ruokaa mulla on pariksi viikoksi, vettä ja muita juomia noin 20 litraa ja kaapissa joditabletteja, tulitikkuja, taskulamppu ja ensiapulaukku.
Se mihin jokaisen pitäisi varautua on sähkökatko. Sähköt voi katketa ilman sotaa ja pommituksiakin ja olla pois päiviä tai viikkoja.
Ykkösvarautumiseen kuuluu tiedonvälitys ja siihen on ainoa yhteys radio, patterikäyttöinen radio. Ilman sähköä et lataa kännykkää tai laita ruokaa jne.
Jokin keitin on oltava myös ilman sähköä.
Minulla aina näkkileipää, pussikeittoja, nuudeleita + muita kuiva pikaruokia, säilykkeitä (vihannessäilykkeet -maissi, suolakurkut, tomaattipyre, pavut , , tonnikala, katkarapu, liha + lihavalmisteet kuten lihapullat) , keksejä, mausteet. Näistä syö ilman sähköä monta monta viikkoa.
Kuivaruokaa on viikon, ehkä kahden tarpeisiin. Sprii- ja kaasukeitin löytyy. Järvi on tuossa vieressä, että vettäkin piisaa. Kerrostalossa asun.
Vierailija kirjoitti:
Se mihin jokaisen pitäisi varautua on sähkökatko. Sähköt voi katketa ilman sotaa ja pommituksiakin ja olla pois päiviä tai viikkoja.
Ykkösvarautumiseen kuuluu tiedonvälitys ja siihen on ainoa yhteys radio, patterikäyttöinen radio. Ilman sähköä et lataa kännykkää tai laita ruokaa jne.
Jokin keitin on oltava myös ilman sähköä.
Patterikäyttöinen radio on tärkein sanottiin eräällä kurssilla kun varaudutaan poikkeustilanteisiin. Myrskyt mm aiheuttavat usein pitkiä sähkökatkoja ja ihmisille kerrotaan viranomaistiedotteet radion välityksellä. Ilman sähköä et saa mistään muualta ajantasaistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miten tämä asia on joillekin niin vaikea käsitellä, että tästä ei yksinkertaisesti saa asiallista keskustelua aikaiseksi. Aina on ängettävä vitsailemaan ja vähättelemään näihin ketjuihin. Onko kyse jonkinlaisesta omien ongelmien kieltämisestä, nämä asiat pelottavat jostain syystä ja siksi asiaa yritetään vitsailla vähemmän pelottavaksi? Jos myöntää, että toisten jutuissa voi olla ihan järkevääkin ajatusta mukana, joutuu samalla myöntämään, että ne omat pelot voivat käydä toteen?
Minä en usko ydinsodan alkamiseen, mutta silti pidän kotivaraa erittäin järkevänä ja hyvänä asiana ja toivoisin, että siitä voisi keskustella asiallisesti järkevien ihmisten kesken. Suomen kansallinen suositus on vähintään 1-2 viikon kotivara, olisi mielenkiintoista kuulla, miten muut ovat tuon järjestäneet?
Juu suositus voi olla ihan mitä vaan, mutta se ei auta, kun monilla on sen verta pieni asunto ja pienet säilytystilat, ettei mahdu kuin juuri ne tavarat mitä tällä hetkellä tarvitsee.
Esim. itselläni ei keittiönkaappeihin mahdu ylimääräisiä ruokatarvikkeita, joten jää kotivarat hankkimatta. Eikä mulla muutenkaan asunnossa ole liiaksi säilytyspaikkoja, joihin voisin säilöä kaikkea mitä tarvittaisiin jos ja kun nyt sota alkaa. Toivottavasti tulee nopea loppu mulle, niin ei tarvitse miettiä mistä sen aterian silloin saa.
Samoin tässä Suomen maassa monilla ei ole varaa hankkia kotivaraa, uskokaa pois. Ja, jos sattuiskin saamaan edes jonkinlaisen hankittua, niin todennäköisesti tulee taas joku tilanne, että ne pitää käyttää ja taas ollaan lähtöruudussa.
Se on hienoa, että jotkut kotivaran voivat hankkia, mutta kaikille se ei ole realistista. Ehkä tästä syytä monia ärsyttää keskustella aiheesta, kun paikalle osuu monta pätijää ja ovat sitä mieltä, että kaikilta kotivaran hankkiminen ja säilytys onnistuu ihan leikiten.
Siitä vaan olohuoneen nurkaan ladotaan säilykepurkkipinoja ja vesipulloja, sekä muita tarvittavia tarvikkeita. Viis siitä, että pienessä asunnossa jää ainoastaan nojatuolille paikka tai viihtyvyys menee, kunhan vaan kotivara on kunnossa...
Kaupunkien keskustoissa (joihin ensimmäiset iskut tulisivat) asuville kotivara on Suomessa varsin turha vettä lukuun ottamatta, koska täällä luonnonilmiöt/katastrofit eivät pahemmin estä kaupassa käyntiä.
Jos se sota syttyy, niin joko evakuoidaan ja silloin jo mahdollisesti joutuu luopumaan survivalistirinkastaan ja muista rambokamoistaan jos käy niin onnekkaasti, että pääsee johonkin kuljetusvälineeseen tai sitten tiet suljetaan ja on mentävä suojaan.
Moni ilmeisesti jemmailee kotivaroja kaappeihinsa, mutta kaupunkioloissa paukkuessa oikea osoite on lähin pommisuoja. Kun tilanne on päällä, moni tuskin muistaa koko kotivaraa ja vaikka muistaisikin, niin tuskin se rinkka on kuitenkaan käsillä ja sitten ei voi muuta kuin tunkea mama-nuudeleita ja kvinoaa vuittoniin.
Perusterve ihminen todennäköisesti pärjää suojautumisajan pelkällä vedellä. Kyllä sitä soppaa pääsee jonottamaan kun tilanne on ohi ja jos se jatkuu niin senkun marssii sisään lähimpään k-kauppaan rikotusta ikkunasta.
Asumme maalla, meillä on kellarissa itse kasvatetut perunat ja juurekset. Viljaa aitoissa, kai sitä hädän tullen oppisi itse jauhamaan jauhoksi. Järvi ja metsät vieressä, joten kalaa ja riistaa ja sieniä ja marjoja saataisiin. Elettiinhän sitä ennenkin! Ainakin yksi lehmä olisi kyllä hyvä lisä ja tietysti pari kanaa. Lisäksi meillä on pihalla kaivo, pihasauna ja huussi. Talo lämpiää tarvittaessa puilla. Oikeasti hätä tulisi siinä vaiheessa, jos lääkehuolto loppuisi, sillä miehelläni on diabetes.
Jos asuisin kaupungissa pitäisin eteisessä valmiina jokaiselle perheenjäsenelle omaa evakkoreppua. Siinä olisi vaatteita, ruokaa, hygieniatarvikkeita yms tarpeellista 72h selviytymistä varten. Näin voi luikkia pakoon ensimmäisten joukossa sillä aikaa kun naapuri vasta arpoo mihin väskyyn omaisuutensa pakkaa.
Pienessä kaupunkiasunnossakin voi pitää kohtuullista kotivaraa kun ottaa keittiökaappien sokkelit, yläkaappien pimeät nurkat, huonekalujen aluset ja sisukset hyötykäyttöön.
2 viikon hätävarasto pitäsi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Asumme maalla, meillä on kellarissa itse kasvatetut perunat ja juurekset. Viljaa aitoissa, kai sitä hädän tullen oppisi itse jauhamaan jauhoksi. Järvi ja metsät vieressä, joten kalaa ja riistaa ja sieniä ja marjoja saataisiin. Elettiinhän sitä ennenkin! Ainakin yksi lehmä olisi kyllä hyvä lisä ja tietysti pari kanaa. Lisäksi meillä on pihalla kaivo, pihasauna ja huussi. Talo lämpiää tarvittaessa puilla. Oikeasti hätä tulisi siinä vaiheessa, jos lääkehuolto loppuisi, sillä miehelläni on diabetes.
Lehmä on laumaeläin, yhden pitäminen olisi julmaa. Lehmä syö ja paskoo paljon, miten käsittelisit sonnan, miten ruokkisit sen. Mieluummin muutama vuohi jos maitoa haluaa, sontaa tulee huomattavasti vähemmän ja ruokinta ei ole yhtä tarkkaa kuin lehmällä.
Ei oikeasti voi tietää, minne ne ydinsaastepilvet leviävät, vaikka ei suoranaista sotaa tulisikaan kohdalle, eikä voi tietää millainen sihti mahdollisen vetypommin ampujalla on, joten lähinnä sellaista vaaraa varten voisi vähän varautua.
Vesi tietysti on tärkein, jos ydinlaskeuma tulee, ei järvivettäkään voi käyttää. Ja se radio.
Mietin tuossa, että pitäisikö oikeasti sokeriakin ostaa, etteivät menisi pakastemarjat pilalle mahdollisen pitkän sähkökatkon aikana. Sitten voisi pihagrillisa keitellä hilloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmä on laumaeläin, yhden pitäminen olisi julmaa. Lehmä syö ja paskoo paljon, miten käsittelisit sonnan, miten ruokkisit sen. Mieluummin muutama vuohi jos maitoa haluaa, sontaa tulee huomattavasti vähemmän ja ruokinta ei ole yhtä tarkkaa kuin lehmällä.
Kiitos vinkistä. PIstetään vuohi harkintaan!