Kuinka paljon masentuneena saa saikkua?
Romahdin perjantaina ihan täysin töissä ja koko viikonloppu on mennyt itkeskellessä. BDI-pisteet 46, en jaksa keskittyä mihinkään, väsyttää mutten saa nukuttua. Huomenna työterveyslääkärille. En siis tosiaan ole työkunnossa, toivottavasti lääkärikin sen ymmärtää. Minkähän verran uskaltaisi odottaa saikkua? Jos lääkäri vaikka kysyy omaakin mielipidettäni. Vai onko mahdollista etten saa saikkua ollenkaan? Sekin alkoi tänään pelottaa.
Kommentit (34)
2 viikkoa aluksi, koska kaksisuuntaisessa (myös diagnosoimattomassa) masennusjakso voi kestää lyhimmillään sen 2 viikkoa. Yksisuuntaisessa masennus kestää tyypillisesti pidempään.
Lääkärit ovat sanoneet,että pitkiä saikkuja on nykyisin vaikea saada.Ihminen halutaan pitää aktiivisena (aika vaikeaa se on).Kun sulla on noin korkeat pisteet,niin saat n.2 vkoa,koska lääkäri haluaa nähdä.Jatketaan jos tarvetta.Lääkkeet yleensä pitää ottaa jos saikun haluaa.
Mulla on bipolaarihäiriö ja masennuksia on ollut vaikka kuinka,en ole laskuissa.Vähintään kahden vuoden välein,mutta yleensä yhden.Olen oudosti karaistunut.Osastohoitoa ehdotettu paristi,en ole mennyt.Suht hyvin olen elämässä muuten pärjännyt.
Kolme saikkua olen annetuista pitänyt,yksi oli kesän mittainen.Aina en saikkua ole voinut ottaa just töiden takia.Asiantuntija-ala ja mulle ei saa sijaista.Viimeksi olin sitten jo kotihoidon piirissä,koska työt vei viimeisetkin voimat kun sitkuttelin.
Tämä on sellainen sairaus,että pelkään kuolevani.Olen alkanut suhtautumaan saikkuihin paremmin.Suosittelen.
Vuosi on meidän ainoalla työntekijällä saikkua.Arvatkaa harmittaako?
Jos olet mies et saa pitkää pätkää. Olen itse ollut noin 15v eri asteisesti masentunut. Kävin viime vuoden keväänä Diacorissa kun olin todella pahasti masentunut. Olen pitkä ja ihan hyvinvoivan näköinen. Olen pystynyt pääsiassa esittämään että menee hyvin, vaikka olen sisältä ihan tyhjä. Välillä ei vaan jaksa.
Lääkäri ei selvästikkään uskonut minua, vaikka en edes jaksanut mennä työterveyteen, vaan maksoin itse yksityisellä. Ruoholahden Diacor kävelymatkan päässä. Lääkäri kirjoitti minulle kaksi päivää sairaslomaa! Olin todella lopussa ja jouduin anelemaan esimieheltä että pitäisin viikon kesälomaa saikun jälkeen. En ole vieläkään jaksanut tehdä valitusta potilasasiamiehelle....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tt-lääkäri kirjoitti kaksi viikkoa ja lähetteen kunnalliselle, josta kirjoitettiin heti 3kk lisää.
Okei, eli uskaltaisin ehkä "toivoa" vaikka kuukautta tai jopa kahta, ilman että lääkäri kuvittelee minun haluavan vain lusmuta kotona? Tuo kolmannen vastaajan mainitsema parin viikon ketjutus suoraan sanottuna hirvittää.
Mitä sä luulet hyötyväsi siitä että saisit suorilta kahden kuukauden saikun? Tarvitset hoitokontaktin ja seurantaa.
Outo näkökulma ajatella masentuneena kuinka pitkän sairasloman mahtaa "saada". Itse olin niin syvällä mennessäni lääkäriin että jouduin jäämään sairaslomalle enkä pystynyt töihin saikun jälkeen kuin hetkeksi. Sain lisää lomaa ja sitten määräaikainen työ jo loppuikin. Lopulta olin työttömänä puolitoista vuotta. Todellisuudessa olin henkisesti niin huonossa jamassa etten pystynyt hakemaan töitä. Työkokeilun kautta sain viimein itseni pinnalle ja taas työn syrjään kiinni. Yritin myös itse saada itseäni paranemaan. Kävin paljon metsässä kävelemässä, keräsin marjoja ja sieniä yli tarpeen. Pääsin terapiaan, jossa itketin terapeuttia. "Siinä sinun nuoruutesi sitten meni". Ei pelkkä sairasloma ketään paranna.
Miten tuo työkokeilu sairasloman jälkeen? Onko se samaan työpaikkaan mistä jäi sairaslomalle?
Vierailija kirjoitti:
Outo näkökulma ajatella masentuneena kuinka pitkän sairasloman mahtaa "saada". Itse olin niin syvällä mennessäni lääkäriin että jouduin jäämään sairaslomalle enkä pystynyt töihin saikun jälkeen kuin hetkeksi. Sain lisää lomaa ja sitten määräaikainen työ jo loppuikin. Lopulta olin työttömänä puolitoista vuotta. Todellisuudessa olin henkisesti niin huonossa jamassa etten pystynyt hakemaan töitä. Työkokeilun kautta sain viimein itseni pinnalle ja taas työn syrjään kiinni. Yritin myös itse saada itseäni paranemaan. Kävin paljon metsässä kävelemässä, keräsin marjoja ja sieniä yli tarpeen. Pääsin terapiaan, jossa itketin terapeuttia. "Siinä sinun nuoruutesi sitten meni". Ei pelkkä sairasloma ketään paranna.
Ei kaikki niin lopussa ole. Kyllä se parin viikon huili tekee hyvää monelle. Sä olit antanut masennuksen mennä liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa harmittaa ainakin työntekijää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin työnantajaa harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin työnantajaa harmittaa.
Epäilemättä. Toivottavasti työnantaja ei ole mennyt möläyttämään sitä työntekijälle.
Mie sain saikkua ensimmäisen kerran helmikuussa muutamaksi viikoksi, sen jälkeen kuukaudeksi ja tällä hetkellä B-lausunto marraskuun loppuun asti.
Tosin olin osastolla muutamaankin otteeseen ja kokeiltu penteleesti eri lääkkeitä, kun muutamaa eri sorttia SSRI-lääkkeitä, trisykliset lääkkeet, vortioksetiini ja ketipinor ei sopinut miulle ollenkaan.
Nyt käytössä SNRI-lääkkeet, lisäksi beetasalpaajia ja bentsoja, toimivimmat tähän mennessä.
Pikkuhiljaa mennään, päivä kerrallaan.
T: vaikeasta aikuisiän masennuksesta, sekamuotoisesta ahdistuneisuushäiriöstä ja paniikkihäiriöstä kärsivä since 2009.
tekeminen ja ulkoilma torjuu masennusta/stressi hyvästi! vauva.fi foorumi taas lisää sitä.
Puol vuotta tuli kyselemättä. En olis halunnut, mutta aloin olla niin pois tästä maailmas et oli parempu jäädä pois. Lääkäri olisi luultavasti halunnut, että meen osastolle, mutta en suostunut. Se oli sekavaa aikaa se. Kaks vuotta meni erinäisissä jaksoissa sairaslomalla. Teen aika vaativaa työtä, joten sairaslomat oli aika pakollinen juttu että pystyn olemaan läsnä.