Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nämä kustannukset jaetaan?

Vierailija
03.09.2017 |

Olemme naimisissa ja minulla on nettotulot n 2000 e /kk, miehellä hyvin vaihdellen ehkä 300-3000 e/kk. Minulla on yksi lapsi, jonka elätän kokonaan yksin, miehellä 2 etälasta, joista maksaa elareita ja jotka asuvat meillä joka toinen viikonloppu ja lomilla.

Asumme kerrostaloasunnossa, jonka minä olen ostanut kokonaan yksin, samoin koko irtaimiston. Vastaan remonttikuluista ja vastikkeista yksin. Mies maksaa korvausta asumisesta 400 e/kk. Ruuat kumpikin maksaa itse.

Nyt tiskikone hajosi. Nämä ovat niitä hetkiä, kun alan miettiä, että onko mies lompakkoloinen. Koska asunto on minun, mies olettaa, että minä yksin maksan koneen korjsuksen. Kuitenkin hän itse käyttää tiskikonetta yhtä paljon kuin minä ja se on käyttötarvike. Ja eihän hän asuisi vuokrallakaan näin halvalla.

Muten mielestänne pitäisi esim tämä tiskikoneen korjaus maksaa? Minun yksin ja yhdessä puoliksi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te teette naimisissa kun kinaatte pesukoneesta ja maksatte omat ruokanne kuin olisitte jotku opiskelijakämppikset?

Vierailija
2/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä puoliksi kun kerran samaa konetta käytätte ja tarkoitus asua yhdessä hamaam tulevaisuuteen.

Toki jos varallisuuserot ovat suuret niin voi miettiä uudeleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone on kuluva laite, joten puoliksi.

Vierailija
4/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä "saat" sillä miehen maksamalla 400€:lla? Eli paljonko on vastike+vesi?

Tuo on aika kinkkinen juttu, koska siihen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Toisaalta kerrytät omaisuuttasi koko ajan, toisaalta mies saa asua halvemmalla kuin muuten saisi.

Tuohon asiaan on vain mielipiteitä. Oma mielipiteeni riippuu siitä, mitä mies korvaa tuolla maksamallaan vuokrasummalla? Eli maksatko muitakin laskuja yksin, vai vaan vastikkeen ja veden (jos kiinteä). Eli maksatteko esimerkiksi sähkölaskun puoliksi?

Vierailija
5/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te teette naimisissa kun kinaatte pesukoneesta ja maksatte omat ruokanne kuin olisitte jotku opiskelijakämppikset?

Sitoutumisen merkiksi. En silti ajattele, että mun rahat on sun rahat ja avioehto on tehtynä. Toisaalta myös sitoutumisen aste heikkenee minulla koko ajan, kun tuntuu, että näin erilaisissa taloudellisissa panoksissa ei ole järkeä, ellemme myös eroa jossain vaiheessa.

Ap

Vierailija
6/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä "saat" sillä miehen maksamalla 400€:lla? Eli paljonko on vastike+vesi?

Tuo on aika kinkkinen juttu, koska siihen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Toisaalta kerrytät omaisuuttasi koko ajan, toisaalta mies saa asua halvemmalla kuin muuten saisi.

Tuohon asiaan on vain mielipiteitä. Oma mielipiteeni riippuu siitä, mitä mies korvaa tuolla maksamallaan vuokrasummalla? Eli maksatko muitakin laskuja yksin, vai vaan vastikkeen ja veden (jos kiinteä). Eli maksatteko esimerkiksi sähkölaskun puoliksi?

Minä maksan kaiken eli vastikkeet, sähkön, vakuutuksen, nettiyhteyden jne. Vastike on tässä perheasunnossa n 350 e/kk.

Ap

Vierailija
7/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tulee maksaa pesukone yksin. Mies maksaa jo 400€ /kk asumisesta ja käyttövastikkeenne ei varmasti ole 800€/kk. Asia on eri jos miehesi maksaa vain puolet käyttövastikkeesta.

Vierailija
8/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneesi on sinun. Asunnonomistaja ostaa kiinteät koneet vuokralaiselle, jos ne rikkoutuu. Eiköhän miehen antama 400€/kk kata tiskikoneenkin

Vierailija
9/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tulee maksaa pesukone yksin. Mies maksaa jo 400€ /kk asumisesta ja käyttövastikkeenne ei varmasti ole 800€/kk. Asia on eri jos miehesi maksaa vain puolet käyttövastikkeesta.

Juuri näin. Jos olisitte vuokralla maksaisitte siis yhdessä 800€. Vuokranantaja hoitaisi kaikki kodinkonehankinnat ja -korjaukset.

Vierailija
10/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä omistat asunnon, ja mies maksaa jo sinulle kuukausittain asumisestaan. Sinä maksat tiskikoneen.

Vierailija
11/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpoin ratkaisu ongelmaan on se että myyt puolet asunnosta miehelle.

Vierailija
12/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän voin periaatteessa myös yksin päättää, että tiskikonetta ei korjata ja tiskataan käsin kumpikin puoliksi.

Ap

Vierailija
13/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun asunto, sinä ostat tiskikoneen.

Vierailija
14/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ehdotin sitä (ostin asunnon silloin, kun olimme jo naimisissa), mutta hän ei halua ottaa lainaa ja ostaa tätä asuntoa. (kuulemma jos eroaisimme, jän kuitenkin ostaisi itselleen ja lapsille pienemmän ja halvemman asunnon yksinään).

Ap

Vierailija
15/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän voin periaatteessa myös yksin päättää, että tiskikonetta ei korjata ja tiskataan käsin kumpikin puoliksi.

Ap

Kyllä voit -13-

Vierailija
16/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele tätä vaihtoehtoa. Mutkistaa asioita jos lusikat menevät jakoon.

Meillä on muuten vastaava tilanne, mutta avovaimo EI maksa 400€ kuussa. Sen sijaan ostaa useammin ruokaa kaupasta. Jos astianpesukone hajoaisi, maksaisin sen kokonaan itse, sillä asunto on minun sijoitukseni. Olisi hyvin ahnetta ajatella, että avovaimoni "maksaisi vuokralla yksin asuessaan enemmän". Kuulostaisi siltä että yrität netota tapahtumalla.

Vierailija
17/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne lapset asuvat sinun kustannuksellasi? Todellakaan ei ole teillä tasapuolinen systeemi. Miksi elätät muitten lapsia ja miestä...

Vierailija
18/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muuten omat ruoat kaapeissa? Omat kahvit ja vessapaperit? Teettekö omat ruoat päivittäin ja entä viikonloppuna? Miten lasten ruoka?

Onko kummallakaan autoa ja miten niiden kustannukset?

Parisuhde tuntuu olevan sulle vaan taloudellinen ratkaisu. Saathan mieheltä kuitenkin yhtiövastikkeen ja enemmänkin. Korjauttaisitko astianpesukoneen jos asuisit yksin lapsen kanssa?

Vierailija
19/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan kaiken eli vastikkeet, sähkön, vakuutuksen, nettiyhteyden jne. Vastike on tässä perheasunnossa n 350 e/kk.

Ap

Mieshän on siis selvä lompakkoloinen. Mies voi sijoittaa rahansa muualle tuottavammin ja sinä katat suurimman osan asumiskuluista.

Vierailija
20/31 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mieshän on siis selvä lompakkoloinen. Mies voi sijoittaa rahansa muualle tuottavammin ja sinä katat suurimman osan asumiskuluista.

Ap joutuisi itse maksamaan kaikki menot joka tapauksessa, asuipa mies asunnossa tai ei. Ehkä ton vesimaksun verran säästäisi. Sähkölaskussahan suuri osa on kiinteitä laitteita, joita ap varmaan käyttää itsekin (jääkaappi, pakastin yms.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän