AV:n tohtorit! Järjestittekö karonkan väitöstilaisuuden jälkeen? (uusi ketju)
Edellinen ketju poistettiin?!
Myös karonkan/jatkojen vierasmäärä, budjetti ym. kiinnostaa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Poistettiinko todella? Miksi ihmeessä?
No koska keskustelu oli asiaton.
Hahah onko se nyt hienoa päästä kehuskelemaan kuinka paljon on onnistunut tuhlaamaan rahaa yhteen iltaan :'D Typerää touhua
Tietenkin pidin. Noin 12 hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistettiinko todella? Miksi ihmeessä?
No koska keskustelu oli asiaton.
Siihen tuli viisi vastausta ("pidin" tmv.) eikä sitä enää löytynyt sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jatkokysymys olisi sekin, että mistä tuoreella tohtorilla riittää rahaa järjestää karonkka.
Kannattaa olla hyvin yksityisellä tienaava puoliso. Itsellä ei ollut, joten en väitellyt. :)
Pidin pienehkön karonkan, vieraslistalla 22 henkeä, kulut 2500€. Rahaa oli, kun olin säästänyt. Vähäm lainasin.
Nykyään moni järjestää ison karonkan illalliskortilla, siis niin, että vastaväittäjät, esitarkastajat ja ohjaajat on kutsuttu ja väittelijä maksaa tämän tietenkin, mutta muut vieraat ostavat 25-30€ illalliskortin, jolla kuluja katetaan heidän osaltaan.
Pakolliset vieraat: vastaväittäjä, kustos, ohjaajat ja vanhempani + puoliso. Illallinen hyvässä ravintolassa. Kun lasku tuli, isäni nappasi sen ja halusi maksaa. Alle 1000,-.
Totta kai pidin. Meillä on nykyään yleistyneet isot karonkat, joissa 60-70 vierasta. Siksi tulee aika kallista ja meillä on nykyään ihan tavallista, että on illalliskortti, joka kattaa osan kustannuksista.
Mutta oon ollut myös 6 hengen karonkassa, jossa kustos, vastaväittäjä, ohjaaja ja minä ja toinen kollega.
Eli tee kuten haluat, mutta karonkka jossain muodossa on aika must, kun sillä juhlit itseäsi, mutta oikeastana kiität tukijoukkojasi
Vierailija kirjoitti:
Joku karonkkien vihaaja alapeukuttamassa :D
Taipuu esim. karonkkain.
Pari vuotta sitten pidin ja kutsuin 30 vierasta, joista pari ei päässyt. Ihana kokemus ja jäi hyvät muistot. Suosittelen lämpimästi pitämään karonkan, itse väitöstilaisuus on niin formaali ja stressaava, että oli mahtavaa päästä illalla juhlimaan. Ja halusin samalla kiittää myös niitä kollegoita, jotka olivat auttaneet työssä. Juhlatila ja pitopalvelu maksoi noin 2000, juomat sai tuoda itse.
Miten sellainen karonkka toimii, jossa on ensin intiimi illallinen etiketin mukaan ja myöhemmin isommat jatkot?
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen karonkka toimii, jossa on ensin intiimi illallinen etiketin mukaan ja myöhemmin isommat jatkot?
Kyllä nekin joten kuten toimii, itse olen ollut parissa tuollaisessa ja ovat ehkä hieman vaisumpia kuin "kunnon" karonkat. Mutta voihan se olla sattumaakin, riippuu ehkä ihmisestä.
Voit päättää itse millaisen karonkan järjestät, voi olla ihan mitä tahansa minidinneristä jättibileisiin. Ei nykyään vanhaa etikettiä tuijoteta.
Siis millä te sen juhlan rahoitatte?
Vierailija kirjoitti:
Siis millä te sen juhlan rahoitatte?
Minä ainakin maksoin ihan palkastani säästämilläni rahoilla.
Minä rahoitan palkallani. Valtiolla tutkijana, 3500€/kk ja väitöksen jälkeen 4000€/kk.
Ihan omista (vähistä) rahoista maksoin karonkan kulut. Lisäksi kuluja tuli väitöskirjan painetuista kappaleista, omasta puvusta ja kahvitarjoilusta väitöstilaisuuden jälkeen. Sitten muutama vuosi myöhemmin tuli yli tuhannen euron kulut promootiosta.
Ainakin väitöskulut ovat verovähennyskelpoisia, promootiokuluista en ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nekin joten kuten toimii, itse olen ollut parissa tuollaisessa ja ovat ehkä hieman vaisumpia kuin "kunnon" karonkat. Mutta voihan se olla sattumaakin, riippuu ehkä ihmisestä.
Voit päättää itse millaisen karonkan järjestät, voi olla ihan mitä tahansa minidinneristä jättibileisiin. Ei nykyään vanhaa etikettiä tuijoteta.
Voivat olla myös tosi vaisuja. Olin kerran sellaisessa, jossa molemmat tilaisuudet oli laitettua alkamaan samaan aikaan samassa paikassa. Tilanne eteni niin, että juhlakalu arvovieraineen istui kabinetissa parisen tuntia kun muut vieraat odottivat salissa kuivin suin kuunnellen yksinlaulua. Eipä siellä muutenkaan ollut juuri tarjoiluihin panostettu vaikka tiesimme hyvin väittelijän saaneet ihan hyvän karonkka-avustuksen vanhemmiltaan. Ei ollut siis rahakysymys.
Herran jestas, häissänikään ei ollut noin paljoa ihmisiä ja noin kauheaa rahanmenoa. Enpä ole ikinä tullut ajatelleeksi tuotakaan (aloitin vasta yliopistossa). Ahdistavaa. Ei sillä, että tämä nyt mitenkään minua koskettaisi muutenkaan, mutta hurjalta summalta tuntuu, noin puolet vuosituloistani mennyt joillakin.
No miten nyt ihmiset yleensä juhlat rahoittavat? Vertaa vaikka häihin.
Itse säästin pikkuhiljaa muutaman vuoden aikaan rahat palkasta kasaan. Oli joka pennin arvoinen tilaisuus.
Siis kuka karonkan maksoi, jos vain jatkot olivat omakustanteiset?
Itse kutsuin ensin vastaväittäjän, kustoksen, kanssakirjoittajat ja ennakkotarkastajat ravintolaillalliselle, jossa pidettiin pakolliset puheet, paikalla oli 7 henkilöä. Tässä meni n. 2½ tuntia. Jatkot olivat lähistöllä juhlatilassa, jossa vieraita n. 75, näille buffetateria juomineen (juomat olin hankkinut itse, monissa paikoissa tätä ei sallita). Lisäksi kaverien bändi (ihan rahalla maksettu, mutta edullinen). Ravintolaan meni n. 500, jatkoihin muistaakseni n. 4000, (sali tonnin, ruoat 2, juomat 600 ja bändi 400), aikaa tästä on vajaa kymmenen vuotta.