Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette kannusta poikia lukemaan? Ei osteta kirjoja, vain älylaitteita yms.

Vierailija
03.09.2017 |

Urheilussa kyllä vielä jaksetaan huudella kannustushuutoa kentän laidalla mutta kuinka moni kannustaa lukemiseen?
Ja sitten ihmellään kun pojat ei pärjää koulussa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joistakin tulee urheilijoita, toisista lukutoukkia. Kun ketään ei oikein saa tupattua mihinkään lokeroon, ei edes lasta vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi.

Meillä poika lukee tosi paljon ja myöskin kilpaurheilee. Ei urheilu ja lukeminen ole millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Sekä liikkumaan että lukemaan kannattaa kannustaa lapsia sukupuolesta riippumatta.

Jännä kuinka vanhemmilla on niin kauhea tarve kannustaa lapsia jatkuvasti johonkin..

Kyllä lapsi tekee, ei niitä tarvi kannustaa. Ennemminkin käyttäisin sanamuotoa " älkää passivoiko"

Etenkin nykypäivänä vanhempien kannattaa kyllä vähän kannustaa tai patistaakin joissakin asioissa lapsiaan. On niin helppoa istua kännykkä kädessä tai muutoin ruudun edessä tunnista toiseen, että moni lapsi jättää leikkimisen, lukemisen ja liikunnan jos vanhemmat eivät yhtään ohjaa lapsiaan irrottautumaan laitteiltaan.

Eikun nimenomaan. Älkää passivoiko.

Liikaa kannustetaamän tekemään kaikkea mikä ei lapsia kiinnosta. Lapsi keksii tekemistä kun sen heittää ovesta ulos ja liikkuu siinä samalla, ei se tarvi sykemittareita ja kuntosalilaitteita.

Kyllä lapset todennäköisemmin liikkuvat ja keksivät tekemistä ulkona. Kuitenkin jos lapsella tai hänen kavereillaan on kännykkä taskussa ulos lähtiessä on hyvin suuri mahdollisuus, että porukka istuu pihallakin puuhamassa puhelimiensa parissa.

No se on nykyaikaa. Ei siinä saa kuin jonkun raivarin aikaiseksi jos sen luurin niiltä ottaa.

Minusta lapsia ohjaillaan nykyään liikaa, vanhemmat päättää mitä tehdään.

Vierailija
22/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea on pakottaa lukemaan tai urheilemaan jos ei ole omaa kiinnostusta. Jos kotona pakotetaan liikaa, viimeistään itsenäistyessä lopetetaan epäkiinnostavat harrastukset. Kiinnostus voi herätä myös aikuisena, joten en olisi huolissani. Itse olen lukenut paljon alakoulusta saakka. Sen sijaan liikunta alkoi kiinnostaa vasta aikuisiässä kun huomasin, että kunnon eteen pitäisi tehdä jotain. Kotona ei pakotettu mihinkään eikä minun nuoruudessani ollut lapsilla niin paljon ohjattuja harrastuksia kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni yrittää patistaa lapsiani lukemaan ja ei oikein ymmärrä, että se halu pitää tulla itsestä. Ja sitten jos omatoimisesti lukevat, niin vääränlaisia kirjoja. Hyvin pärjäävät koulussa ja ovat luokkansa parhaimpien joukossa. Vanhempi myös urheilullinen ja kuulemma liikaa urheilee. :D

Vierailija
24/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei tarvitse. Tykkää luonnostaan lukea ja oppia. Toista on meidän tytön kanssa, joka on aivan mahtava persoona, mutta välillä menee elämä omituiseksi haahuiluksi. Toki ovat nuoria, lapsia siis, vielä.

Vierailija
25/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika lukee e-kirjoja kännykällä ja tabletilla. Viimeksi pyysi opettajalta luvan että saa lukea 800-sivuisen englanninkielisen kirjan äidinkielen kirjatehtävää varten. Sai luvan ja suoritti tehtävän hienosti. Tosin ka oli myöskin lukuaineissa 9,7 luokkaa, eli eipäs yleistetä.

Lukeminen ei takaa koulumenestystä, kuten ei lukemattomuuskaan tarkoita automaattisesti huonoa koulumenestystä. Oma poikani ei lue vapaaehtoisesti mitään, mutta opiskelee sekä Aallossa että Helsingin yliopistossa ja oli aina koulussa luokkansa paras. Lukeminen ei vain ole kaikkien juttu.

Kyllä minä sen tiedän, vastaukseni oli ap:lle joka sanoi että ihmetellään kun pojat eivät pärjää koulussa. Luokkansa paras tuo meidänkin on, vaikka lukeekin paljon muuta kun koulukirjoja.

Kyllä se huono lukutaito vahvasti korreloi huonon koulumenestyksen kanssa. Tuo yliopistossa opiskeleva poikakin varmasti on jossain vaiheessa hankkinut hyvän lukutaidon vaikkei enää juuri lukisikaan (paitsi tentteihin?).

Tutkimustuloksia, kiitos! Ja tiedoksi myös, että kiinnostus ja kyvykkyys tehdä jotain motivoituneena on myös kaksi eri asiaa.

Googlaa esim. reading and school success, löytyy paljon tietellisiä artikkeleita. 

Vierailija
26/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa lapsi ja poika ja luin paljon satuja kunnes itse oppi lukemaan koulussa vasta oltuaan muutaman päivän. Luki itse neljänteen luokkaan asti kirjoja. Sitten alkoi akuankka ja roope setä kausi ja sitä kesti koko peruskoulu ajan. Ei se tahtia haitannut, kirjoitti E:n äikästä vaan, tosin pitkä maafykebienkku meni paremmin. 

Vierailija
27/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa lapsi ja poika ja luin paljon satuja kunnes itse oppi lukemaan koulussa vasta oltuaan muutaman päivän. Luki itse neljänteen luokkaan asti kirjoja. Sitten alkoi akuankka ja roope setä kausi ja sitä kesti koko peruskoulu ajan. Ei se tahtia haitannut, kirjoitti E:n äikästä vaan, tosin pitkä maafykebienkku meni paremmin. 

Eihän aku ankat ole ollenkaan huonoa luettavaa, niissä on tosi rikasta kieltä.

Vierailija
28/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luettu satuja ja hankittu kirjoja, mutta molempien poikien mielestä lukeminen on tavattoman tylsää. Sitä oli vaikea aluksi ymmärtää, koska itse olen aina rakastanut lukemista. Lapset eivät vaan ole kopioita meistä vanhemmista, eivätkä todellakaan automaattisesti arvosta samoja asioita kuin me itse.

Tämä!

Kun ei me oikein voida pakottaa poikiamme kiinnostumaan kirjoista, heidän täytyy kiinnostua ihan itse!

Se minkä voi tehdä, on näyttää esimerkkiä ja tarjota erilaisia mahdollisuuksia. Luulen, että melkein jokainen vanhempi kyllä ymmärtää, ettei me voida itse päättää sitä, millaisia meidän lapsemme ovat.

Vierailija
29/29 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika lukee e-kirjoja kännykällä ja tabletilla. Viimeksi pyysi opettajalta luvan että saa lukea 800-sivuisen englanninkielisen kirjan äidinkielen kirjatehtävää varten. Sai luvan ja suoritti tehtävän hienosti. Tosin ka oli myöskin lukuaineissa 9,7 luokkaa, eli eipäs yleistetä.

Lukeminen ei takaa koulumenestystä, kuten ei lukemattomuuskaan tarkoita automaattisesti huonoa koulumenestystä. Oma poikani ei lue vapaaehtoisesti mitään, mutta opiskelee sekä Aallossa että Helsingin yliopistossa ja oli aina koulussa luokkansa paras. Lukeminen ei vain ole kaikkien juttu.

Ei takaa kaunokirjallisuuden lukeminen koulumenestystä. Meillä on luettu lapsille, aikuiset ovat aina lukeneet paljon, pojille on ostetettu lahjaksi kirjoja, koulussa ovat lukeneet lukudiplomia... Toinen poika lukee, toinen ei, ja lukematon menestyi koulussa paremmin ja sai helpommin haluamansa opiskelupaikan kuin lukeva isoveli.

9,7 keskiarvon pojalla taitaa olla englanti äidinkieli. Mielestäni äidinkielen kirjallisuustehtävään luetaan ko äidinkielellä.