Saatanko olla tyhmä, vaikka olen kaksi yliopistotutkintoa suorittanut?
Olen siis tuplamaisteri, mutta tunnen itseni tyhmäksi. Onko se siis mahdollista?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuplamaisteri, mutta tunnen itseni tyhmäksi. Onko se siis mahdollista?
Ei pelkästään mahdollsta vaan hyvinkin todennäköistä, kun joudut tekemään näinkin säälittävän kehujen ja huomion kerjäämis ketjun.
Voit olla, mutta mitä väliä sillä on? Yleensä tosin tyhmät ihmiset mennä porskuttavat elämän läpi täysin tyytyväisinä itseensä, eivätkä tajua kyseenalaistaa itseään millään lailla. Ehkä itsensä epäileminen on osoitus jos ei suuresta älystä, niin ainakin siitä, ettei ole totaalisen tyhmä.
Kuka vaan on tyhmä joissakin asioissa.
Kaikista tyhmimpiä on ne jotka tuhlaa aikaansa tyhmyyden miettimiseen ellei joku ole ilkeä tyhmä...
Kaikilla on joku funktio älystä riippumatta ja älyä on monenlaista.
kaikki on mahdollista ja av:llä on tapana korostaa, että koulutus ei ole missään yhteydessä älykyyteen eikä viisauteen sivistyksestä puhumattakaan.
Todennäköistä se ei oikeasti kuitenkaan ole. Sen sijaan sulla voi olla huijarsyndrooma, joka ei oikeasti ole mikään syndrooma, vaan aika tavanomainen ihmisen ominaisuus.
Älykkyys ei sulje pois esim. sosiaalisten taitojen puutteita tai vaikeuksia kyetä organisoimaan arkisia askareita järkevällä tavalla. Ehkä teet asioista liian vaikeita abstraktoimalla niitä liikaa.
Ehkä olet takertunut liikaa näihin oppiarvoihisi, etkä näe muuta elämää ympärilläsi. Tunnen yhden tohtoriksi väitelleen, joka on alallaan huippu, mutta arkipäivän elämässä aikamoinen tumpelo.
Maisteri ei tarvitse omaa ajattelua, ulkoa lukeminen riittää. Hyvä muisti ei ole yhtä kuin järki tai viisaus.
Itse olen kai ihan normiälykäs, mutta pidän itseäni liian tyhmänä yliopistoon. Ehkä siis olenkin vähän tyhmä, sillä en tunnu pääsevän eroon oletuksesta, että yliopistoissa pärjää vain älykkäät ja, jos ei ole älykäs, niin ei ole edes oikeutta mennä sinne muiden aikaa ja yhteiskunnan rahoja tuhlaamaan. :/
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kai ihan normiälykäs, mutta pidän itseäni liian tyhmänä yliopistoon. Ehkä siis olenkin vähän tyhmä, sillä en tunnu pääsevän eroon oletuksesta, että yliopistoissa pärjää vain älykkäät ja, jos ei ole älykäs, niin ei ole edes oikeutta mennä sinne muiden aikaa ja yhteiskunnan rahoja tuhlaamaan. :/
Yliopisto on silkkaa puppua. Luet 3-5 tenttikirjaa, tentit ne ja saat suorituksen. Täyttä ulkoa lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Maisteri ei tarvitse omaa ajattelua, ulkoa lukeminen riittää. Hyvä muisti ei ole yhtä kuin järki tai viisaus.
Muistivaikeuksieni huolettamana koen, että viestisi vähättelee hyvää muistia. Se on hyödyllinen ja arvokas asia. Järki ja viisaus tuntuvat "turhilta lahjoilta", kun mikään opeteltava asia ei jää päähän. Pelkkä hyvä muistikin vie pitkälle, vaikkei olisi muuten järkevä (itse ajatteleva) ihminen. Hyvämuistinen esim. oppii virheistään ja voi hallita suurempia asiakokonaisuuksia. Ilman hyvää muistia on vaikea kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto on silkkaa puppua. Luet 3-5 tenttikirjaa, tentit ne ja saat suorituksen. Täyttä ulkoa lukemista.
Onko näin? Yliopistohaaveeni ei sitten tyssää tyhmyyteen, vaan huonomuistisuuteen. Tai mm. huono muistihan varmaan juuri tyhmäksi tekeekin...
(No oikeasti ne suurimmat esteet on ihan muualla, kuten huonossa itseluottamuksessa ja motivaatiossa sekä olemattomassa kurinalaisuudessa.)
Riippuu onko tutkinnot humanistihömpästä vai oikeista tieteistä
Saatat aivan hyvin. Minä puolestani saatan olla todella älykäs, vaikka olenkin käynyt ainoastaan ammattikoulun ja -korkeakoulun.
Senmoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistivaikeuksieni huolettamana koen, että viestisi vähättelee hyvää muistia. Se on hyödyllinen ja arvokas asia. Järki ja viisaus tuntuvat "turhilta lahjoilta", kun mikään opeteltava asia ei jää päähän. Pelkkä hyvä muistikin vie pitkälle, vaikkei olisi muuten järkevä (itse ajatteleva) ihminen. Hyvämuistinen esim. oppii virheistään ja voi hallita suurempia asiakokonaisuuksia. Ilman hyvää muistia on vaikea kehittää itseään.
Höpsö :) Sanoin, ettei muisti ole yhtä kuin viisaus. Voit olla todella älykäs ja luova vaikka muistisi olisikin huono. Huonolla muistilla vain ei välttämättä pääse läpi neljän kirjan tentistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisit tyhmä vaan nimenomaan huonomuistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä miten tuo ulkoa lukeminen toimii esim. matikan tenteissä
Viisaus tulee muista asioista kuin tutkintojen suorittamisesta. Älykäs varmaankin olet mutta viisaus ei lukemalla tule, viisauteen tarvitaan elämänkokemusta ja asennetta sekä tiettyjä ominaisuuksia käsitellä asioita "kirjanoppineet" eivät ole ylemmyydentunteen arvoisia vaikka joku niin kuvitteleekin itsestään.
Niin ja se nöyryys on yksi osa viisautta ja sekin ettei provosoidu kaikesta paskasta mitä elämä tuo tullessaan.
Tämä ei tietenkään tarkoita tahallisille väärinymmärtäjille tiedoksi vain että olisit joku alistuja ja nössö.
Mitä enemmän tietää, sitä enemmän tietää miten paljon ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin? Yliopistohaaveeni ei sitten tyssää tyhmyyteen, vaan huonomuistisuuteen. Tai mm. huono muistihan varmaan juuri tyhmäksi tekeekin...
(No oikeasti ne suurimmat esteet on ihan muualla, kuten huonossa itseluottamuksessa ja motivaatiossa sekä olemattomassa kurinalaisuudessa.)
Kyllä on. Voit esimerkiksi pärjätä täysin pistein vaikeissa muistitehtävissä jotka ovat lyhyitä, mutta et muista mitään isoista tenttikokonaisuuksista. Muistissasi voi toimia lyhytkestoinen tai pitkäkestoinen muisti tai miten vain.
Voit mennä yliopistojen kurssisivuille tutkimaan kurssien tenttikirjallisuutta, lukea niitä kirjastossa (saat myös joihinkin yliopistojen kirjastoihin vierailuasiakkuuden tietyin edellytyksin) ja laatia itsellesi kotitentin. Voit myös googletella vanhoja tenttikysymyksiä yliopistojen sivuilta jos et luota omiin kykyihisi. Itseluottamusta voit kasvattaa, mutta sinun pitää päästä yli ajatuksesta että huono muisti estää tulevaisuutesi. Huono muisti on hidaste, ei este. Voit myös alkaa treenaamaan muistiasi sanaristikoilla jne.
Huono muisti ei ole tyhmyyttä, koska saat tiedot kirjoista. Näin voit silti tutkia ja kehittää asioita eteen päin vaikka kirjoista tarkistelisitkin miten joku fakta olikaan. Eli muistikapasiteetin rajat tulevat vastaan ainoastaan tenteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä miten tuo ulkoa lukeminen toimii esim. matikan tenteissä
Olethan opetellut matematiikan säännöt ja kaavat.
Mitä enemmän tutkintoja, niin yleensä sitä tyhmempi...eli on se yleistä.