Kuinka usein on normaalia herätä yöllä?
Kommentit (30)
Vain vessaa kerran kaksi yössä. Muuten ei ole normaalia heräillä öisin.
Riippuu ihan ihmisestä. Minä olen aina herännyt useita kertoja yössä. Yleensä silloin kun vaihdan kylkeä.
Silloin yleensä kannattaa vasta huolestua jos nukkumistottumukset vaihtuu yhtäkkiä ja pitkäaikaisesti. Jokaisella kun eri kausia tulee.
Kyllä se jostain ongelmasta kertoo jos säännöllisesti heräilee öisin. Joskus toki jokaisella kausia, jolloin heräilee, mutta pidempään jatkuneena ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jostain ongelmasta kertoo jos säännöllisesti heräilee öisin. Joskus toki jokaisella kausia, jolloin heräilee, mutta pidempään jatkuneena ei ole normaalia.
Lääkäri kyllä mulle ihan sanoi että ihmisestä kiinni. Toisille on luonnollista herätä yöllä useita kertoja ja joku toinen taas nukkuu kuin tukki.
Ihmistä ei ole luotu nukkua posottamaan 8 tuntia taju kankaalla, vaan on ihan normaalia havahtua hereille pari kertaa yössä. Jos heräämisen jälkeen nukahdat helposti uudelleen, kaikki on kunnossa. Jos sen sijaan alat valvoa yöllä eikä uni tule, sinulla on ongelma.
T: uniongelmainen
Jotenkin nyt vasta olen huomannut, että herään joka yö n 5 kertaa. Enkä todellakaan edes muista koska olisin herännyt virkeänä. Lääkärille siis?
Ap
Mä herään 3-5 kertaa. Lääkärin mukaan olen ihan terve.
w......kuudesaisti.net/meilta-ja-maailmalta/esi-isamme-eivat-nukkuneet-kuten-me-nukummeko-vaarin
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nyt vasta olen huomannut, että herään joka yö n 5 kertaa. Enkä todellakaan edes muista koska olisin herännyt virkeänä. Lääkärille siis?
Ap
Tuossa tapauksessa kyllä. Jos ei herää virkeänä, saa liian vähän unta. Se on pidemmän päälle haitallista. Kannattaa tarkistuttaa tilanne.
Olen 42v enkä muista koskaan nukkuneeni kokonaista yötä. Herään useasti yöllä, mutta nukahdan samantien uudestaan. Terveydentilani on hyvä ja tunnen itseni virkeäksi. En nuku päiväuniakaan. En ole kuitenkaan lähdössä lääkäriin tämän takia.
Täällä yksi heräilijä. Olen alkanut epäillä uniapneaa. Tiedän että kuorsaan, mutta kukaan ei ole vieressä todistamassa. Olen keski-ikäinen nainen, ei ylipainoa. Terveyskeskus säästölinjalla joten en saa mentyä sinne anelemaan, eikä yksityispuolen tutkimuksiin ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei ole luotu nukkua posottamaan 8 tuntia taju kankaalla, vaan on ihan normaalia havahtua hereille pari kertaa yössä. Jos heräämisen jälkeen nukahdat helposti uudelleen, kaikki on kunnossa. Jos sen sijaan alat valvoa yöllä eikä uni tule, sinulla on ongelma.
Jo se, että kerrot olevasti uniONGELMAINEN, kertoo ettei heräily nyt ihan normaalia ole. Ei ainakaan kaikille. Itse heräilen vain poikkeustilanteissa. Muuten nukun kuin tukki sen 8-9 tuntia per yö. Tällä taustalla menisin ehdottomasti lääkäriin, jos pidemmän aikaa heräilisin öisin.
Yleensä jos herään yöllä niin useimmiten joudun ottamaan lisää unilääkettä että nukahdan uudestaan. Eli tarvitsen yhtäjaksoisen unen, yhtään herätystä ei saisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
En kai sitten ole ihmiseksi luotu, kun nukun lähes aina koko yön heräilemättä ns. taju kankaalla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos herään yöllä niin useimmiten joudun ottamaan lisää unilääkettä että nukahdan uudestaan. Eli tarvitsen yhtäjaksoisen unen, yhtään herätystä ei saisi tulla.
Käytätkö tuohon nukahtamislääkettä? Minulla oli Ketipinor 25mg, mutta on ihan sama, olenko aamulla väsynyt sen takia vai heräilyn takia. Mieluummin olen väsynyt ilman ylimääräistä pökkyrää. Olen yrittänyt oppia nukkumaan, mutta en opi. Sinistä valoa myöhään illalla kuten älypuhelimen näyttöä varon silti.
Kateeksi käy hyväunisia! Itse olen lapsesta lähtien nukkunut huonosti. Uni ei meinaa tulla ja pahimpina öinä
heräilen n.tunnin välein. Vessassa ei tarvi yöllä käydä yleensä. Onneksi en ole enää työelämässä,saa lepäillä
sängyssä vähän pitempään.Päivälläkään en osaa nukkua enkä unilääkkeitä halua. Suututtaa kun
toitotetaan että pitäisi nukkua n.7-8 tuntia yössä! Kyllä nukkuisin jos uni tulisi.
Ei oikeastaan kertaakaan jos ei ole tapana tankata vettä illalla ennen nukkumaanmenoa.
Jos ei oo tapana niin tehdä ja silti herää vessaan useita kertoja yössä, se voi olla merkki uniapneasta. Siinä elimistö herättää ihmisen, kun hengitykseen tulee liian pitkiä katkoksia, vessahätään.
Joskus lapsena tai teini-ikäisenä muistan nukkuneeni katkeamatta sen 8-9 tuntia. Toki kylkeä kääntänyt, mutta aamulla ei enää muistikuvia siitä.
Nykyään on ihan normaalia heräillä 3-5 kertaa yössä. Yleensä minulla on unisykli n. 90 minuuttia eli puolentoista tunnin välein tajunta palaa. Ensimmäinen pätkä illalla voi kestää 3-4 tuntiakin vähän riippuen väsymyksen määrästä.
M28
Itse en herää kertaakaan ellei kuulu jotain kovia ääniä, jotka herättävät. Sanoisin, että tavallisessa tilanteessa yöllä ei kuulu herätä muuta kuin korkeintaan vessaan. Jos heräilee, on jotain pielessä.