Olispa kiva tietää miksi en kelpaa mukaan työkavereiden reissuille. Mutta olen liian arka kysymään.
En vaan kehtaa kysyä suoraan mikä minussa on vialla kun ei pyydetä mukaan. Tänäkin viikonloppuna työpaikkamme samanikäiset kuin minä ovat porukalla reissussa. Minulle ei asiasta ole puhuttu mitään eikä mukaan kysytty. Työpaikalla kuitenkin ollaan hyviä työkavereita. Ainakin minun mielestäni, mutta ehkä olen käsittämyt väärin. Tällä viikolla juttelivat kahvihuoneessa suunnitelmista, sitä ennen en ollut kuullut taas asiasta mitään. Ilmeisesti näillä lähtijöillä on keskenään jokin wa-ryhmä, jossa suunnittelevat kaikkea kivaa. Kesälläkin kävivät ulkona yhdessä. Kerran vaan mainitsin yhdelle, että olispa ollut kuva lähteä. Oli vaan hiljaa ja alkoi sitten puhua muista asioista.
Tekisi mieli tietää mikä minussa on vikana kun en kelpaa porukkaan. Mutta toisaalta taas pelottaa kuulla jotain huonoa itsestä. Mielestäni olen iloinen ja hyvissä väleissä kaikkien kanssa. Työpaikalla meillä on hyvä ilmapiiri. Oikeastaan ihan unelmien työpaikka ja työkaverit. Lukuunottamatta tätä asiaa. En tietysti kuitenkaan halua, että pyytävät minua pakosta mukaan jos otan asian esille. Ja totta puhuen en uskallakaan. Eilen töissä oli niin paha mieli kun nämä lähtijät hehkuttivat tulevaa viikonloppuaan. Tänäänkin on ollut mieli maassa.
Jos teillä on työpaikalla tällainen tilanne, niin kerrotko mikä on syy siihen miksi sitä yhtä ei haluta mukaan joukkoon? Olen yrittänyt miettiä pääni puhki mikä minussa on vikana. Toisaalta kuitenkin olen niin lapanen, että en kehtaa kysyä suoraan. Kuten sanoin, niin toisaalta syynä on se, että pelkään kuulevani totuuksia itsestäni, toisaalta se, että en kuitenkaan tietysti halua olla se, joka kysytään mukaan, koska on pakko.
Kommentit (70)
Sinussa voi olla "vikana" se että olet parempi ja älykkäämpi siinä työssäsi mitä teet.
Joku mies johon kateellinen ämmä on ihastunut on ehkä katsonut sinua kerran liian kiinnostuneella ilmeellä ja siinä on jo yksi ihan pätevä syy vihata sinua salaa.
Suosittelen kysymään ihan suoraan asiasta, koska reissuista hehkuttaminen ja niiden naamaasi hierominen työajalla on henkistä väkivaltaa ja kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt noin kaveri- ja harrastuspiireissä. Tosi loukkaavaa, kun hehkutetaan seurassa niin kuin ei älyttäisi, että sitä, jota ei oo kutsuttu, ihmetyttää ja harmittaa. Harrastusporukassa mun ikäisten sakki oli esimerkiksi varannut mökin yhdessä ja intoilivat yhteisessä harrastustilaisuudessa siitä. Kysyin, että mikäs juttu. Tuli hiljaisuus. Jälkikäteen sitten ihan suoraan sanoin yhdelle näistä, että harmittaa, miksei mua pyydetä mukaan. Sen jälkeen tulikin pari kutsua illanviettoihin, mikä oli kyllä mukavaa. Kuitenkin siihen tuli tietenkin se pakkokutsumisen maku mukaan. Hankalaa, kun ärsyttää, jos ei kutsuta, mutta sitten taas ei huvita lähteä, jos selkeästi on se, joka nyt täytyy muistaa kutsua kun se on ruikuttanut perään.
Kaveriporukassa meni herneet tosi syvälle nenään, kun otin esille sen, että mut jätetään monista jutuista ulkopuolelle ja se harmittaa. Välit meni kokonaan ihan pilalle yhden kaverin kanssa.Oon huomannu samankaltaisuuksia siihen, että oon nuorempana pilannu monia orastavia ihmissuhteita liialla roikkumisella. Pitäis vaan olla hiljaa ja antaa tilanteiden kehittyä, ei ainakaan alkaa painostaa, siinä häviää aina. Jos suhteet ja kaverisuhteet on alkamassa toimia, ne kehittyy kyllä, jos ihmiset vaan sopii yhteen. Jos tilanne ja ihmiset ei vaan oo oikeita ja oikeella aallonpituudella, ei voi pakottaa.
Mut joo, ymmärrän todellakin miltä susta tuntuu. Monesti en tajua, miten joku solahtaa ns. ihan mun nenän edessä porukkaan vaikka sitten työpaikalla, mutta mä en vaan tunnu istuvan osaksi kaveriporukkaa. Ehkä ajatukset on heillä osuneet paremmin yhteen kuin mun kohdalla? Samoja kiinnostuksen kohteita tai ns. tyyli olla, ja olo on rento yhdessä hengaillessa? Ehkä muut syystä tai toisesta ajattelevat, etten mä olisi kiinnostunut osallistumaan matkoihin tms? En tiedä.
Kohtalotoveri! Ymmärrän täysin miltä sinusta tuntuu. Ikävää käytöstä olet sinäkin joutunut kokemaan. Juuri tuota pelkään, että jos otan asian esille, niin mukaan kutsumiseen tulee se pakon maku. Et voi olla varma kutsutaanko mukaan pakosta vai koska oikeasti halutaan mukaan.
Ap
Mielestäni ei kannata ryhtyä muuttamaan itseään ja itselle ominaista käytöstään ihan vain siksi, että kelpaisi. Kyllä se raskaaksi käy pitemmän päälle, ja liekö sitten edes kovin kivaa esittää jatkuvasti jotain muuta, mitä on? Siis olettaen, että ei käyttäydy törkeästi, epäkunnioittavasti, asiattomasti muita kohtaan alun alkaenkaan. Ja olisiko siinä porukassa mukava olla, jos joudut jotenkin olemaan eri tavalla kuin normaalisti, että kelpaat joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei kannata ryhtyä muuttamaan itseään ja itselle ominaista käytöstään ihan vain siksi, että kelpaisi. Kyllä se raskaaksi käy pitemmän päälle, ja liekö sitten edes kovin kivaa esittää jatkuvasti jotain muuta, mitä on? Siis olettaen, että ei käyttäydy törkeästi, epäkunnioittavasti, asiattomasti muita kohtaan alun alkaenkaan. Ja olisiko siinä porukassa mukava olla, jos joudut jotenkin olemaan eri tavalla kuin normaalisti, että kelpaat joukkoon.
Tämäpä juuri. En ala käytöstäni muuttamaan. Mutta alan tarkkailla kyllä käytöstäni, että onko siinä kuitenkin jotain minkä vuoksi en kelpaa porukkaan. Jäin tuossa äsken myös miettimään sellaista vaihtoehtoa, että jospa vaan olenkin heidän mielestään sellainen "ihan ok, mutta mitäänsanomaton" tyyppi. Sellainen, jota ei edes hoksaa kysyä mukaan kun sulaudun massaan. Eivät tule edes ajatelleeksi kysyä mukaan. En tiedä.
Mutta pitää kiittää teitä kaikkia tsempeistänne ja neuvoista! Av näyttää parasta puoltaan ja on ihan oikeasti tullut vähän parempi mieli :) Mietin pitkään kirjoitanko mitään tänne, mutta onneksi kirjoitin.
Ap
Oletko siis työpaikallasi ainoa, jota ei kutsuta mukaan? Vai onko muitakin, joita ei kutsuta? Jos on muitakin, niin oletko tuonut töissä riittävän selvästi esille, että tykkäät juuri tuollaisesta vapaa-ajanvietosta yhdessä työkavereidesi kanssa? Oletko itse järjestänyt työkavereillesi mitään reissuja tms? Pyytänyt töiden jälkeen oluelle tms? Nimittäin syy voi olla sekin, että tämä työporukka ei tiedä, että sinäkin pitäisit juuri tuollaisista jutuista. He ajattelevat, että kuulut pikemminkin siihen "toiseen" joukkoon, jota moiset ei pahemmin kiinnosta.
Porukasta voi pudota (vaikka mistä syystä):
- kriittisiä mielipiteitä aroista asioista isoon ääneen
-ei tilannetajua, loukkaa "huumorin" varjolla tai jopa vahingossa
-liian paljon puhetta, ei anna muille suunvuoroa, ylisosiaalinen ilman sosiaalisia taitoja
-liian vähän puhetta, arka hissukka, tylsä tarkkailija
-yksipuolinen keskustelija, osaa puhua vain perheestään, koirastaan, harrastuksistaan, ruokavaliostaan tms
-verkostomarkkinoija tai joku muu käännyttäjä
Meillä tiputettiin yksi ystävä pois tapaamisistamme koska hän rupesi työpaikan vaihdon ja uuden uran vuoksi "myymään" tavattaessa pankinvaihtoa ja sijoitusneuvontaa. Meistä tuli hänen silmissään potentiaalisia asiakkaita. Ei ollut enää hauskaa.
Yritä ystävystyä jonkun työkaverin kanssa paremmin, joko tuosta porukasta tai sitten joku ihan uusi. Perusta oma tiimi toisten tyyppien kanssa. Keskity sellaisiin ihmisiin jotka tuottaa sinulle iloa ja päinvastoin. Väkisin et mihinkään porukkaan pääse mukaan. Eikä sun tarviikkaan. Vaikutat hyvältä tyypiltä jolla on muitakin ystäviä.
.
Vierailija kirjoitti:
Kysy suoraan ja anna toisen/toisten sitten kiemurrella vaivaantuneesti kun koittaa selitellä jotain. Vaikka tilanteessa jossa on melkein kaikki paikalla ja ei ole kiire mihinkään.
Vaikka itselläni on tästä paha mieli, niin olen niin "tyhmä", etten halua muita vaivaannuttaa tai tehdä heille pahaa mieltä. Usko pois, mietin kyllä tuotakin vaihtoehtoa. Mutta olen tosiaan niin lapanen, että ei minusta ole tuohon :/ Kiltin tytön syndrooma?
Ap
Onko sinua joskus AP kutsuttu mukaan ja et ole lähtenyt? Tuli mieleen, että jos jotain on muutaman kerran pyydetty mukaan eikä tämä ole lähtenyt, niin eihän sitä viitsi enää uudestaan maanitella mukaan. Tämä siis miehinen näkökulma, naisilla tietysti on miljoona muuta syytä olla kutsumatta mukaan alkaen kenkäkateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis työpaikallasi ainoa, jota ei kutsuta mukaan? Vai onko muitakin, joita ei kutsuta? Jos on muitakin, niin oletko tuonut töissä riittävän selvästi esille, että tykkäät juuri tuollaisesta vapaa-ajanvietosta yhdessä työkavereidesi kanssa? Oletko itse järjestänyt työkavereillesi mitään reissuja tms? Pyytänyt töiden jälkeen oluelle tms? Nimittäin syy voi olla sekin, että tämä työporukka ei tiedä, että sinäkin pitäisit juuri tuollaisista jutuista. He ajattelevat, että kuulut pikemminkin siihen "toiseen" joukkoon, jota moiset ei pahemmin kiinnosta.
Totta tämäkin. Saattaa tietysti olla, että he ajattelevat, ettei minua kuitenkaan kiinnosta. Mutta sitten taas toisaalta mainitsin noista kesällä baarissa yms käynnistä yhdelle tuohon porukkaan kuuluvalle ja hän ei vaan alkanut puhua asiasta sen enempää. Ja tämä ihminen on sellainen, joka on tosi ihana eikä varmasti haluaisi loukata ketään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Saattaa tietysti olla, että he ajattelevat, ettei minua kuitenkaan kiinnosta. Mutta sitten taas toisaalta mainitsin noista kesällä baarissa yms käynnistä yhdelle tuohon porukkaan kuuluvalle ja hän ei vaan alkanut puhua asiasta sen enempää. Ja tämä ihminen on sellainen, joka on tosi ihana eikä varmasti haluaisi loukata ketään.
Ap
Mitäpä jos pyytäisit itse tätä porukkaa mukaasi baariin?
En oikein ymmärrä miksi työpaikalla pätisivät samat "kaikki pelaa" -säännöt kuin ala-asteella, eli että kaikki pitäisi pyytää mukaan yhteisiin menoihin vain siksi että satutaan olemaan yhteisessä duunissa. Tykyjutut on erikseen, mutta vapaa-ajalla saa hengata just niiden kanssa kun haluaa.
Itsekään ei tulisi mieleenkään pyytää mukaan koko kahvipöytää, jos haluaisi jonnekin lähteä töiden jälkeen. Tosin olen porukan esimies ja siksi itse se joka jää usein ulkopuolelle, minkä ymmärrän hyvin. Kuka haluaa pomon kanssa hengata. Parin naapuriosaston tyypin kanssa käydään välillä lasillisrlla ym töiden jälkeen.
Vaikutat kovin epävarmalta ja reppanalta, kun olet suunnilleen valmis itseäsi muuttamaan päästääksesi porukkaan. Mikset hanki muualta toista porukkaa, ja hengaa niiden työn iökopuolisten kavereidesi kanssa? Vaihde aihetta, kun allavat puhua nöistä menoistaan? Tai tosiaan suoraan pyydä kaljalle töiden jälkeen itse? Onko työporukka tosiaan sun ainoa sosiaalinen verkosto elämässä, kun noin pahaa tekee kun muut ovat vapaa-aikanaan kavereidensa kanssa (eikä sinun, joka selvästi olet kollega etkä kaveri)?
Miksi pitää odottaa että muut pyytää? Entä jos sinä alat järkätä jotain kivaa ja pyydät muut mukaan, ehkä sitten suakin sitten pyydetään jatkossa.
Minä vaihdoin useampi vuosi sitten työpaikkaa, ja sillä hetkellä sosiaalinen kiintiöni oli "täynnä" eli oli kavereita, harrastuksia enkä kokenut tarvetta lähteä työpaikan reissuille. Muutamaan kertaan pyydettiin mutta pyynnöt loppuivat kun en lähtenyt mukaan. Minulel tämä tilanne on ihan ok mutta voisiko ap:lla olla kyse samasta?
Ihan ensimmäisessä pidempiaikaisessa työpaikassani olin myös se, jota ei pyydetty mukaan ja myöhemmin selvisi syyksi se, että olin niin tiiviisti parisuhteessa ettei minun arveltu haluavan mukaan. Kerran sitten lähdin tään bileporukan mukana, koska joku vakiporukasta ei päässyt. Hiukan otti päähän se, että olin vain varasuunnitelma mutta onneksi lähdin mukaan, koska sen jälkeen minut pyydettiin reissuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En muistanut vastata aiempaan kysymykseesi. Meitä on siis suuri työporukka, jossa eri ikäisiä ihmisiä. Olen samanikäinen kuin tämä pienempi porukka, josta kirjoitin. Muutama samaa ikää oleva on myös, joka ei lähtenyt reissuun. En tiedä eikö heitä kysytty vai eikö kiinnostanut. En ole viitsinyt kysyä, näin vaan perjantaina ketkä olivat lähdössä.
Pakko nyt hetkeksi pitää paussia kirjoittelusta ja alkaa lasten kanssa iltahommiin. Palailen illemmalla :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En muistanut vastata aiempaan kysymykseesi. Meitä on siis suuri työporukka, jossa eri ikäisiä ihmisiä. Olen samanikäinen kuin tämä pienempi porukka, josta kirjoitin. Muutama samaa ikää oleva on myös, joka ei lähtenyt reissuun. En tiedä eikö heitä kysytty vai eikö kiinnostanut. En ole viitsinyt kysyä, näin vaan perjantaina ketkä olivat lähdössä.
Pakko nyt hetkeksi pitää paussia kirjoittelusta ja alkaa lasten kanssa iltahommiin. Palailen illemmalla :)
Ap
Vaikutatko ikäistäsi nuoremmalta tai vanhemmalta? Tämä voisi olla yksi syy. Entä kiinnostaisiko sinua ihan oikeasti lähteä mukaan vai onko kyse vain siitä, että haluaisit, että sinutkin kutsutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomattavasti hiljaisempi, kuin muut tuossa ryhmässä? Tai oletko porukan uusin tulokas ko. työpaikassa? Tai oletko jollain tavalla erilainen kuin nuo muut (esim. he kaikki sinkkuja ja sinä perheenäiti tms.)?
Tuollaiset jutut mulle tuli mieleen, että voisi olla syynä. Mutta kaikki sympatiat sulle, tollainen on niin kurjaa, että yksin ainoana jää ulkopuolelle. :( Kaikkien kanssa ei tietenkään ole pakko olla kaverina, mutta jos yksi jätetään ulkopuolelle, niin luulisi sitten edes, että älyäisivät olla puhumatta asiasta, kun sinä olet paikalla. Älä välitä!
Kaikki ollaan perheellisiä, suunnilleen samassa elämäntilanteessa. En mielestäni ole hiljainen vaan juttelen normaalisti kaikkien työkavereiden, myös näiden reissaajien, kanssa. Aiemmin kun olin uusin (mutta en nuorin) työpaikalla, niin luulin, että porukasta pois jättäminen johtui siitä. Mutta nyt reissussa on mukana jopa kaksi ihmistä, jotka ovat tulleet töihin minun jälkeeni.
Kiitos sympatioista! En myöskään oikein tajua miten he keskenään töissä torstaina ja perjantaina hehkuttivat reissua minun kuullenkin. Masensi sielläkin ja vielä tänäänkin asia on pyörinyt päässä.
Ap
Onko puolisosi hyväpalkkaisessa työssä?
Vaikea kuvitella tilannetta että työkaverit vapaa viikonloppuina reissaa 7-9 ihmisen porukalla. Jopa kesälomalla. Ymmärrän pakolliset tykyillat ja muut kaikille avoimet virkistyskeikat mutta että perheelliset kuten ap ja työkaverinsa, vapaa-ajallaan reissaa jatkuvasti yhdessä. Tällaista ei ole ollut. Ei vaikka monta työpaikkaa on tullut koettua. Vapaa-ajalla ollaan pääsääntöisesti omien ystävien ja suvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vaan mainitsin yhdelle, että olispa ollut kuva lähteä. Oli vaan hiljaa ja alkoi sitten puhua muista asioista.
Tämä kuulostaa siltä, että kyse ei ole erehdyksestä, vaan he syystä tai toisesta eivät halua sinua mukaan. Veikkaisin tuota mitä joku sanoi, että siellä porukassa on yksi tai useampia jotka eivät pidä sinusta. Näyttelijöitä heidän ei varsinaisesti tarvi olla salatakseen sen. Minä en itsekään koe tarvetta olla epäystävällinen kenellekään työpaikallani, vaikka heistä moni on sellaisia, joiden kanssa en pystyisi olemaan oikea ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Porukasta voi pudota (vaikka mistä syystä):
- kriittisiä mielipiteitä aroista asioista isoon ääneen
-ei tilannetajua, loukkaa "huumorin" varjolla tai jopa vahingossa
-liian paljon puhetta, ei anna muille suunvuoroa, ylisosiaalinen ilman sosiaalisia taitoja
-liian vähän puhetta, arka hissukka, tylsä tarkkailija
-yksipuolinen keskustelija, osaa puhua vain perheestään, koirastaan, harrastuksistaan, ruokavaliostaan tms
-verkostomarkkinoija tai joku muu käännyttäjä
Meillä tiputettiin yksi ystävä pois tapaamisistamme koska hän rupesi työpaikan vaihdon ja uuden uran vuoksi "myymään" tavattaessa pankinvaihtoa ja sijoitusneuvontaa. Meistä tuli hänen silmissään potentiaalisia asiakkaita. Ei ollut enää hauskaa.
Yritä ystävystyä jonkun työkaverin kanssa paremmin, joko tuosta porukasta tai sitten joku ihan uusi. Perusta oma tiimi toisten tyyppien kanssa. Keskity sellaisiin ihmisiin jotka tuottaa sinulle iloa ja päinvastoin. Väkisin et mihinkään porukkaan pääse mukaan. Eikä sun tarviikkaan. Vaikutat hyvältä tyypiltä jolla on muitakin ystäviä.
.
Olitteko sanoneet "ystävällenne" että tuo sijoitusneuvonta ym. häiritsee vai tiputitteko vaan kylmästi pois ilman sen kummempia selityksiä? Ehkä hän olisi lopettanut kun vain olisitte sanoneet asiasta.
Kysy suoraan ja anna toisen/toisten sitten kiemurrella vaivaantuneesti kun koittaa selitellä jotain. Vaikka tilanteessa jossa on melkein kaikki paikalla ja ei ole kiire mihinkään.