Ihminen ei kadu mitään niin paljon, kuin lapsien hankkimatta jättämistä
Omat lapset tuovat ihmisen elämälle jotain aivan erityistä ja syvää merkitystä ja mittaamattoman paljon rakkautta. Oman lapsen kasvaminen ja oman lapsen elämän edistyminen ja seuraaminen on jotain sellaista, joka tarjoaa niin ainutlaatuista merkitystä elämään, ettei sitä voi edes kuvailla. Lapset kasvattavat myös aikuisia ihmisinä aivan eri tavalla kuin lapsettomana oleminen. Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja näkökulmia elämään. Lapsilta vanhempi saa myös vilpitöntä ja ainutlaatuista rakkautta, sellaista mitä kukaan toinen ei voi antaa. Ei edes oma puoliso.
Lapsettomilla taas elämä pyörii vain turhanpäiväisten, yksitoikkoisten ja hyvin pienten ja merkityksettömien asioiden ympärillä. Kaikki hedonismi, materialismi, matkustelu, omat harrastukset jne. nämä ovat pelkkää pintaa. Ovat todellakin vain pelkkää hyvin pientä pintaa ja hyvin merkityksettömiä asioita elämässä, kun aletaan puhumaan niistä asioista elämässä, jotka todella merkitsevät. Se matkustelu yms. on lapsettomille ihmisille selvästikin vain epätoivoista pakenemista arjesta ja epätoivoisia yrityksiä täyttää se valtava tyhjiö, joka heillä elämässään on. Toki he yrittävät kaikella sillä pitää pelkkää kulissia yllä, että kaikki olisi onnellista ja iloista, mutta todellisuudessa he ovat ja tiedostavat itsekin olevansa koko ajan hyvin yksinäisiä, jopa silloinkin kun ovat matkalla siellä jossain aurinkoisessa ihmisvilinää täynnä olevassa turistirysässä.
Ihminen ei kadu elämässään mitään muuta niin paljon kuin sitä, että jättää lapset hankkimatta. Jos seurustelukumppani/miesystävä/naisystävä/avopuoliso jne. on sitä mieltä, että hän ei lapsia halua, niin siinä vaiheessa suosittelen välittömästi kumppanin vaihtamista. Ihan jo nuorella iälläkin, jo parikymppisenäkin. Mitä sitä turhaan pitkittämään ja vuosiaan tuhlaamaan, kun kyse on noin isosta asiasta. Näitä lapsia haluamattomia odottaa erittäin yksinäinen ja pinnallisuutta täynnä oleva elämä, mutta sitten kun vaihdatte kumppania ja löydätte sellaisen, joka niitä lapsia kanssanne haluaa, niin te tulette saamaan oikein rikkaan elämän ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista näkee valitettavasti sen, että tyhmimmät ovat lisääntyneet. Vai, että lapsettomat ovat itsekkäitä? Kuitenkin äitiyden ihanuus muodostuu OMISTA tunteista lasta kohtaan, OMISTA äitiyskokemuksista ja lapsia tarvitaan OMAN vanhuuden turvaksi ja OMAN haudan äärelle suremaan. Kyllä kaikki äitien perustelut ovat pelkkää oman edun ja oman hyödyn tavoittelua. Kun maailma rakentuu muiden ihmisten olemassaolon varaan, ollaan heikoilla jäillä. Siinä kohtaa kun naisen ainoa ja elämän ykkösjuttu on äitiys, katoaa moni isukki takavasemmalle.
Minun mielestäni taas päinvastoin vaikuttaa siltä, että lapsia hankkineet osaavat ajatella vähän pidemmällekin ja ovat valmiita myös sijoittamaan omaa aikaa ja rahaansa sekä oman että muiden ikätovereidensa vanhuuteen. Itse olen hoitoalalla töissä ja ymmärrän ehkä sitten tätä kautta paremmin sen, että se kuuluisa hyvinvointi ei todellakaan ole ilmaista. Jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, aika monella alkaisi tulla paniikki siinä kohtaa kun ikä ja vaivat iskevät päälle. Sitä ei välttämättä vaan tajua lapsentekoiässä, että itselläkin on vielä vanhuus ja heikkous edessä. Ja nämä asiat maksavat paljon rahaa, jos siis ei ole valmis jättämään hoitoa ja eläkkeitä saamatta. Yleensä suomalainen alkaa arvostaa meidän terveydenhoitojärjestelmääkin vasta siinä vaiheessa kun sieltä alkaa tulla rahanarvoista etua, eli vanhana. Siinä vaiheessa on sitten myöhäistä lapsia hankkia.
Itseäni vähän harmittaa se, että nämä lapsettomat tulevat todennäköisesti kuitenkin vaatimaan samat edut eläkeläisinä kuin ne, joiden jälkikasvu ne edut maksaa. Vapaamatkustajien takia kaikkien elintaso tulee vanhuudessa heikkenemään kun rahaa ei vaan ole.
Puhutaan vapaamatkustamisesta sitten, kun lisääntyjät maksavat itse lastensa terveydenhuollon ja koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset tuovat ihmisen elämälle jotain aivan valtavan erityistä ja syvää merkitystä ja valtavan paljon rakkautta. Oman lapsen kasvaminen ja oman lapsen elämän edistyminen ja seuraaminen on jotain sellaista valtavaa, joka tarjoaa niin valtavaamerkitystä elämään, ettei sitä voi edes kuvailla. Lapset kasvattavat myös aikuisia ihmisinä aivan valtavan eri tavalla kuin lapsettomana oleminen. Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja valtavasti näkökulmia elämään. Lapsilta vanhempi saa myös valtavan vilpitöntä ja ainutlaatuista rakkautta, sellaista mitä kukaan toinen ei voi antaa. Ei edes oma puoliso.
Lapsettomilla taas elämä pyörii vain pienten ja merkityksettömien asioiden ympärillä. Kaikki hedonismi, materialismi, matkustelu, omat harrastukset jne. nämä ovat pientä pintaa. Ovat todellakin vain pelkkää hyvin pienen pientä pintaa ja hyvin pikkuriikkkisen merkityksettömiä pieniä asioita elämässä, kun aletaan puhumaan niistä valtavan isoista asioista elämässä, jotka todella merkitsevät valtavasti. Se pieni matkustelu yms. pikku asia on lapsettomille ihmisille selvästikin vain pientä pakenemista arjesta ja pieniä yrityksiä täyttää se valtava tyhjiö, joka heillä pienessä elämässään on. Toki he yrittävät kaikella sillä pitää pelkkää valtavaa kulissia yllä, että kaikki olisi onnellista mutta todellisuudessa he ovat ja tiedostavat itsekin olevansa koko ajan hyvin pieniä ja yksinäisiä, jopa silloinkin kun ovat matkalla siellä jossain ihmisvilinää täynnä olevassa pienessä turistirysässä.
Ihminen ei kadu elämässään mitään muuta niin valtavasti paljon kuin sitä, että jättää valtavan ihanat lapset hankkimatta. Jos pienisieluinen seurustelukumppani on pikkusieluisesti sitä mieltä, että hän ei lapsia halua, niin siinä vaiheessa suosittelen välittömästi moisen mitättömän kumppanin vaihtamista. Ihan jo nuorella iälläkin, jo parikymppisenäkin. Mitä sitä turhaan pitkittämään ja vuosiaan tuhlaamaan tuollaiseen pienuuteen, kun kyse on noin valtavasta asiasta. Näitä lapsia haluamattomia odottaa erittäin pieni ja pinnallisuutta täynnä oleva elämä, mutta sitten kun vaihdatte kumppania ja löydätte sellaisen valtavan, joka niitä lapsia kanssanne haluaa, niin te tulette saamaan oikein valtavan rikkaan elämän ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Minusta lisääntymistä merkityksettömämpää puuhaa ei olekaan. Ihmiset syntyvät, elävät, naivat, saavat lapsia ja kuolevat, ja sama pyörä pyörii vuosituhannesta toiseen, kunnes ydinsota tai asteroidi hiljentää planeetan. En näe mitään mielekästä tuossa "sukupolvien ketjussa", johon niin moni haluaa uusia ihmisiä lisätä.
Sulla se on lääkitys ihanasti kohdallaan :) Jos nyt kuitenkin käy niin, että asteroidia ei kuulu seuraavan 50 vuoden aikana, niin sinä ilmeisesti ilolla kieltäydyt kaikista niistä hyvinvointivaltiomme eduista, jotka muiden ihmisten lapset joutuvat sinulle nykyisessä systeemissä maksamaan. Itse olen lisääntynyt mm. siitä syystä, että arvostan meidän yhteiskuntajärjestelmäämme, sen anteliasta hoivaa ja huolenpitoa, koska tiedän, että moni kuolisi katuojaan ilman sitä. Sieltä valtiomme kustantamasta hyvinvoinnin norsunluutornista on kiva heitellä kaikenlaista höpöhöpöfilosofiaa, mutta tosipaikan tullen 99% ihmisistä mieluummin elää ja kuolee tuskatta ja usein kuolee mieluummin huomenna kuin tänään.
Odotan edelleen linkkiä tutkimukseen jossa todetaan katuminen lapsettomaksi omasta tahdosta jääneiden osalta? Tutkimuksia mitä ihmiset katuvat vanhoina on kyllä olemassa mutta lapsista niissä ei kerrota mitään, sen sijaan ihmiset katuvat sitä etteivät ole uskaltaneet elää omannäköistään elämää vaan ovat menneet virran mukana, tämän ketjun perusteella moni lapsia tehneistä katuu valintaansa jo nyt, alitajuisesti kyllä mutta veloja vastaan hyökkäys kertoo kyllä siitä etteivät he ole tasapainossa elämänsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on typerimpiä mitä olen seuraillut, siis mitä järkeä on lapsettoman alkaa väittelemään asiasta, jollaisesta ei tiedä mitään, koska itsellään ei ole päivänkään kokemusta omista lapsistaan ja elämisestä heidän kanssaan. Meillä, joilla on omia lapsia, on sentään kokemusta molemmista elämisen muodoista, olemmehan eläneet ennen lapsiamme lapsettominakin.
Minä nautin elämästäni niin suunnattomasti lapsettomana etten siitä tule luopumaan koskaan, sinä ilmeisesti et nauttinut tai olet taipunut sosiaalisten normien alla koska "lapsia kuuluu tehdä", itse en näe mitään positiivista lapsissa, en niiden vauva-aikana, en leikki-iässä, en teini-iässä, en aikuisena, en halua olla isovanhempi, en yksinkertaisesti halua kokea mitään mikä liittyy lapsiin joten en tule koskaan työntämään kättäni paskaan vaikka se sinua kuinka näyttää vituttavankin.
Miksi mua v...isi sun lapsettomuutesi? Kerro yksikin hyvä syy;):) Minä olen tyytyväinen omaan valintaani, että minulla on omia lapsia, ja olenpa jopa isovanhempikin, mutta sinä saat nauttia ihan omasta lapsettomuudestasi niin paljon kuin lystäät, ei koske minua.
Tekstisi kyllä kertoo sen totuuden, että on vaan hyvä, että olet älynnyt pysyä lapsettomana.
Huoh. Tämä ketju on kyllä tosi hyvä esimerkki siitä, miksi en keskustele kuin harvojen ja valittujen kanssa perhetilanteestani. Lapsettomien elämän ja kokemusten vähättelyä ja mitätöintiä, ei kiitos. Ja melkein samassa lauseessa uskotellaan, että perheellistyminen on niin kovasti kasvattanut ja jalostanut. Tämä ketju ei ainakaan ole siiä esimerkkinä.
Lapsettomien nimittely vapaamatkustajiksi on jo suoranaista ilkeyttä eikä osoita millään tavalla halua ymmärtää jotakuta, joka on tehnyt erilaisia valintoja elämässään kuun kirjoitaja itse.
Muistuttaisin myös siitä, että kaikille lapsettomuus ei ole vapaaehtoista, vaikka niin saatetaan muille sanoa. On niin paljon helpompi sanoa, että ei halua lapsia kuin alkaa selittää omaa sairaushistoriaa kyselijöille.
Teille perheellisille heitäisin vielä semmoisen ajatuksen, että mitä mieltä olisit, jos oma lapsesi jäisi syystä tai toisesta lapsettomaksi. Olisiko kyse vain itsekkäästä hedonismista ja pinnallisesta nautinnontavoittelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista näkee valitettavasti sen, että tyhmimmät ovat lisääntyneet. Vai, että lapsettomat ovat itsekkäitä? Kuitenkin äitiyden ihanuus muodostuu OMISTA tunteista lasta kohtaan, OMISTA äitiyskokemuksista ja lapsia tarvitaan OMAN vanhuuden turvaksi ja OMAN haudan äärelle suremaan. Kyllä kaikki äitien perustelut ovat pelkkää oman edun ja oman hyödyn tavoittelua. Kun maailma rakentuu muiden ihmisten olemassaolon varaan, ollaan heikoilla jäillä. Siinä kohtaa kun naisen ainoa ja elämän ykkösjuttu on äitiys, katoaa moni isukki takavasemmalle.
Minun mielestäni taas päinvastoin vaikuttaa siltä, että lapsia hankkineet osaavat ajatella vähän pidemmällekin ja ovat valmiita myös sijoittamaan omaa aikaa ja rahaansa sekä oman että muiden ikätovereidensa vanhuuteen. Itse olen hoitoalalla töissä ja ymmärrän ehkä sitten tätä kautta paremmin sen, että se kuuluisa hyyvinvointi ei todellakaan ole ilmaista. Jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, aika monella alkaisi tulla paniikki siinä kohtaa kun ikä ja vaivat iskevät päälle. Sitä ei välttämättä vaan tajua lapsentekoiässä, että itselläkin on vielä vanhuus ja heikkous edessä. Ja nämä asiat maksavat paljon rahaa, jos siis ei ole valmis jättämään hoitoa ja eläkkeitä saamatta. Yleensä suomalainen alkaa arvostaa meidän terveydenhoitojärjestelmääkin vasta siinä vaiheessa kun sieltä alkaa tulla rahanarvoista etua, eli vanhana. Siinä vaiheessa on sitten myöhäistä lapsia hankkia.
Itseäni vähän harmittaa se, että nämä lapsettomat tulevat todennäköisesti kuitenkin vaatimaan samat edut eläkeläisinä kuin ne, joiden jälkikasvu ne edut maksaa. Vapaamatkustajien takia kaikkien elintaso tulee vanhuudessa heikkenemään kun rahaa ei vaan ole.
Puhutaan vapaamatkustamisesta sitten, kun lisääntyjät maksavat itse lastensa terveydenhuollon ja koulutuksen.
Näinpä ja läheskään kaikkien lapsista ei edes tule veronmaksajia vaan verovarojen tuhlaajia esim. narkkarit, alkoholistit, rikolliset, laiskat sossupummit, he kaikki ovat jonkun lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 52 eikä ole katumuksen tippaakaan, milloinkahan se on tulossa? Entinen työkaveri kerran puuskahti voitonriemuisena "sun haudalle ei kukaan tuo kukkia tai kynttilöitä!" Sittenhän mä sen oivalsin, kyllä haudassa kaduttaa ja surettaa kun naapurihaudan äippää niin muistetaan ja mua ei! 😂
Mä luulen, että aika moni hautapaikka jää kukittamatta ja kynttilöimättä. Munkin äiti sanonut, että hän haluaa tuhkattavaksi ja tuhkat mereen, jottei meille lapsille tuu mitään pakotteita hautapaikan hoidosta.
Eipä sitä haudassa enää murehdita asioista eikä kaduta tekemättä jätettyjä. Se on elossa olevien ahdistus jos tyhjä hautapaikka ahdistaa.
Minusta surullisinta on perheellisten haudat joissa on seurakunta hoitaa-merkki. Eli on lapsia jopa samassa kaupungissa muttei ehditä/viitsitä haudalle. Tiedän eräänkin mummon jolle hautuumaalla käynti oli tärkeää, halusi pitää huolta läheistensä haudoista, mutta nyt kun mummo on itse haudassa niin perilliset käyvät vain jouluna. Kukatkin istutetaan seurakunnan puolesta.
Mitä horiset? Osa meistä on niin kiireisiä töiden ja jälkikasvun kasvattamisen kanssa (lue: eläkkeenmaksajat), joten mummon haudan ylläpito ULKOISTETAAN. Oletko kuullut asiasta? Siitä maksetaan ja se pidetään kunnossa. Käydään kun ehditään ja viedään kynttilät. Lapsettomilla kukaan ei edes ulkoista. Sama se mihin viemäriin tuhkat kaadetaan. Ketään ei kiinnosta ja tämän viestiketjun luettuani lapsettomien tulevaisuus EVVK.
https://munmennyt.blogspot.fi/ Käykää lukemassa muutama tämän uuden blogin teksteistä. Blogi yrittää antaa ihmisille toivoa eri asioissa ja antaa uusia neuvoja pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on typerimpiä mitä olen seuraillut, siis mitä järkeä on lapsettoman alkaa väittelemään asiasta, jollaisesta ei tiedä mitään, koska itsellään ei ole päivänkään kokemusta omista lapsistaan ja elämisestä heidän kanssaan. Meillä, joilla on omia lapsia, on sentään kokemusta molemmista elämisen muodoista, olemmehan eläneet ennen lapsiamme lapsettominakin.
Minä nautin elämästäni niin suunnattomasti lapsettomana etten siitä tule luopumaan koskaan, sinä ilmeisesti et nauttinut tai olet taipunut sosiaalisten normien alla koska "lapsia kuuluu tehdä", itse en näe mitään positiivista lapsissa, en niiden vauva-aikana, en leikki-iässä, en teini-iässä, en aikuisena, en halua olla isovanhempi, en yksinkertaisesti halua kokea mitään mikä liittyy lapsiin joten en tule koskaan työntämään kättäni paskaan vaikka se sinua kuinka näyttää vituttavankin.
Miksi mua v...isi sun lapsettomuutesi? Kerro yksikin hyvä syy;):) Minä olen tyytyväinen omaan valintaani, että minulla on omia lapsia, ja olenpa jopa isovanhempikin, mutta sinä saat nauttia ihan omasta lapsettomuudestasi niin paljon kuin lystäät, ei koske minua.
Tekstisi kyllä kertoo sen totuuden, että on vaan hyvä, että olet älynnyt pysyä lapsettomana.
Moni täällä hermostuu totaalisesti jos ja kun kaikki eivät halua lapsia, selityksiä tähän pillastumiseen odotan edelleen, eli miksi toisten ihmisten erilaiset elämänvalinnat lasten suhteen saavat sinut pois tolaltasi?
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä järkeä? Kuvittelitko, että aloitus oli tarkoitettu niille, joilla on lapsia, yhteiseksi hehkutusketjuksi? Siksi täällä varmaan lähinnä lapsettomat yrittävät keskustella, ei väitellä, kun provomielessä heille heitetään tällaisia täkyjä ja esitetään se oma kokemus ainoana oikeana vaihtoehtona. Tosin tämän yhden kahjon kanssa on mahdotonta käydä järkevää keskustelua. Hän tosin jo itsessään on huonoin lisääntymisen puolestapuhuja.
Huomaa kyllä, että monet tänne kirjoittavat eivät ole vaivautuneet tarkistamaan faktoja ja leimaavat muita vääriin tietoihin perustuen. Lasten päivähoito, koulutus ja terveydenhoito ovat aika hintavia palveluita. Kukas ne maksaa? Yhden lapsen yksi vuosi peruskoulussa maksaa noin 9000 euroa. Kannattaisi tsekata omasta palkkakuitista se, paljon veroja on vähennetty per kuukausi ja miten se suhteutuu tuohon summaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni taas päinvastoin vaikuttaa siltä, että lapsia hankkineet osaavat ajatella vähän pidemmällekin ja ovat valmiita myös sijoittamaan omaa aikaa ja rahaansa sekä oman että muiden ikätovereidensa vanhuuteen. Itse olen hoitoalalla töissä ja ymmärrän ehkä sitten tätä kautta paremmin sen, että se kuuluisa hyvinvointi ei todellakaan ole ilmaista. Jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, aika monella alkaisi tulla paniikki siinä kohtaa kun ikä ja vaivat iskevät päälle. Sitä ei välttämättä vaan tajua lapsentekoiässä, että itselläkin on vielä vanhuus ja heikkous edessä. Ja nämä asiat maksavat paljon rahaa, jos siis ei ole valmis jättämään hoitoa ja eläkkeitä saamatta. Yleensä suomalainen alkaa arvostaa meidän terveydenhoitojärjestelmääkin vasta siinä vaiheessa kun sieltä alkaa tulla rahanarvoista etua, eli vanhana. Siinä vaiheessa on sitten myöhäistä lapsia hankkia.
Miten voi olla näin vaikeaa ymmärtää meidän yhteiskunnan toimintaperiaatteita. Ei ole ilmeisesti tullut juuri uutisia katsottua. Lasten terveyteen ja koulutukseen sijoitetaan rahaa juuri nimenomaan siksi, että he pystyisivät aikanaan maksamaan vanhempiensa vanhuuden kustannukset. Näin se on toiminut ikiajat, tosin nykyään tarvitaan koulutukseen isompia panoksia, koska myös vanhuudenkustannukset ovat räjähtäneet käsiin. Niitä ökyeläkkeitä ei pystytä tarjoilijan palkoista maksamaan. Eläkejärjestelmämme rahastoi vain murto-osan itse maksamistamme eläkemaksuista, terveydenhuoltokuluja ei rahastoida juuri lainkaan. On vaan ikävä tosiasia, että tulemme olemaan nuorempiemme armoilla siinä vaiheessa kun itse olemme saamapuolella vanhuudessa. Jos emme ole varmistaneet, että systeemissä on jälkeemme ansaintakykyisiä jälkeläisiä, kuolemme kipeinä paskaan ihan niin kuin nykyisin käy niissä maissa, joissa ei ole varaa länsimaiseen terveydenhoitoon. Ei tämä ole vaikea tajuta. Eihän? Vai onko siis ideana, että kun nykyinen lastentekoikäisten sukupolvi, jonka syntyvyysaste on jo lähempänä yhtä kuin kahta, tulee eläkeikään, suljetaan sairaalat ja pannaat eläkehanat kiinni? Viimeinen sammuttaa valot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 52 eikä ole katumuksen tippaakaan, milloinkahan se on tulossa? Entinen työkaveri kerran puuskahti voitonriemuisena "sun haudalle ei kukaan tuo kukkia tai kynttilöitä!" Sittenhän mä sen oivalsin, kyllä haudassa kaduttaa ja surettaa kun naapurihaudan äippää niin muistetaan ja mua ei! 😂
Mä luulen, että aika moni hautapaikka jää kukittamatta ja kynttilöimättä. Munkin äiti sanonut, että hän haluaa tuhkattavaksi ja tuhkat mereen, jottei meille lapsille tuu mitään pakotteita hautapaikan hoidosta.
Eipä sitä haudassa enää murehdita asioista eikä kaduta tekemättä jätettyjä. Se on elossa olevien ahdistus jos tyhjä hautapaikka ahdistaa.
Minusta surullisinta on perheellisten haudat joissa on seurakunta hoitaa-merkki. Eli on lapsia jopa samassa kaupungissa muttei ehditä/viitsitä haudalle. Tiedän eräänkin mummon jolle hautuumaalla käynti oli tärkeää, halusi pitää huolta läheistensä haudoista, mutta nyt kun mummo on itse haudassa niin perilliset käyvät vain jouluna. Kukatkin istutetaan seurakunnan puolesta.
Mitä horiset? Osa meistä on niin kiireisiä töiden ja jälkikasvun kasvattamisen kanssa (lue: eläkkeenmaksajat), joten mummon haudan ylläpito ULKOISTETAAN. Oletko kuullut asiasta? Siitä maksetaan ja se pidetään kunnossa. Käydään kun ehditään ja viedään kynttilät. Lapsettomilla kukaan ei edes ulkoista. Sama se mihin viemäriin tuhkat kaadetaan. Ketään ei kiinnosta ja tämän viestiketjun luettuani lapsettomien tulevaisuus EVVK.
Siinä yksi hermostuja joka on ihan omien sanojensa mukaan tehnyt lapset vain uusien veronmaksajien takia, ymmärrän täysin että ole hemmetin katkera :D Onhan se piru vie kumma jos velat eivöt kadu valintaansa edes kuoleman kynnyksellä, menkääpä kuoltuanne vaikka viemäriin minä marttyyri äiti pääsen sentäs hautausmaalle kukitettavaksi 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Odotan edelleen linkkiä tutkimukseen jossa todetaan katuminen lapsettomaksi omasta tahdosta jääneiden osalta? Tutkimuksia mitä ihmiset katuvat vanhoina on kyllä olemassa mutta lapsista niissä ei kerrota mitään, sen sijaan ihmiset katuvat sitä etteivät ole uskaltaneet elää omannäköistään elämää vaan ovat menneet virran mukana, tämän ketjun perusteella moni lapsia tehneistä katuu valintaansa jo nyt, alitajuisesti kyllä mutta veloja vastaan hyökkäys kertoo kyllä siitä etteivät he ole tasapainossa elämänsä kanssa.
Tässä mitään tutkimuksia tarvita. Kaikki kommentit veloja vastaan ei ole täällä hyökkäyksiä, vaikka itse niin tulkitsetkin. Tottakai se saattaa ärsyttää, jos vela puhuu asiasta, josta hän ei edes tiedä. Kammoksuu vanhempana olemista, vaikkei edes tiedä minkälaista on olla vanhempi. Tiedämme myös, että moni on vannoutunut olemaan lapseton koko ikänsä, mutta syystä tai toisesta tullutkin vanhemmaksi, ja todennut sen jälkeen vasta ymmärtäneensä olevansakin onnellinen vanhemmuudestaan. Siksi epäilyttää aina tuollainen hedonistinen ehdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä hermostuu totaalisesti jos ja kun kaikki eivät halua lapsia, selityksiä tähän pillastumiseen odotan edelleen, eli miksi toisten ihmisten erilaiset elämänvalinnat lasten suhteen saavat sinut pois tolaltasi?
Minä ihmettelen todella myös tätä, miten se vaikuttaa näin voimakkaasti joihinkin tai edes tähän yhteen höpisijään, minkälaisia erilaisia valintoja toiset tekevät. Ei tulisi mieleenkään arvostella ihmisiä lisääntymisen perusteella. En tiedä muista syistä, mutta sydämen sivistys ainakin on näiltä valitettavasti jäänyt kadoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, spede :D
Olen suvusta, jossa on molempien vanhempien puolella lapsettomia sukulaisia. Yhdelle olen lupautunut tarvittaessa edunvalvojaksi ja ihan yhtälailla muitakin käyn tarvittaessa sairaalassa katsomassa tai veisin haudalle kukkia. En haluaisi ikinä opettaa omille lapsilleni asennetta, että vain omilla lapsilla tai vanhemmilla/isovanhemmilla on väliä, muiden tuhkat joutaa sitten vaikka katuviemäriin niin kuin joku perheellinen tuolla hienosti toi esin sitä muista välittämistä, minkä lapset on hänelle opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset tuovat ihmisen elämälle jotain aivan erityistä ja syvää merkitystä ja mittaamattoman paljon rakkautta. Oman lapsen kasvaminen ja oman lapsen elämän edistyminen ja seuraaminen on jotain sellaista, joka tarjoaa niin ainutlaatuista merkitystä elämään, ettei sitä voi edes kuvailla. Lapset kasvattavat myös aikuisia ihmisinä aivan eri tavalla kuin lapsettomana oleminen. Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja näkökulmia elämään. Lapsilta vanhempi saa myös vilpitöntä ja ainutlaatuista rakkautta, sellaista mitä kukaan toinen ei voi antaa. Ei edes oma puoliso.
Lapsettomilla taas elämä pyörii vain turhanpäiväisten, yksitoikkoisten ja hyvin pienten ja merkityksettömien asioiden ympärillä. Kaikki hedonismi, materialismi, matkustelu, omat harrastukset jne. nämä ovat pelkkää pintaa. Ovat todellakin vain pelkkää hyvin pientä pintaa ja hyvin merkityksettömiä asioita elämässä, kun aletaan puhumaan niistä asioista elämässä, jotka todella merkitsevät. Se matkustelu yms. on lapsettomille ihmisille selvästikin vain epätoivoista pakenemista arjesta ja epätoivoisia yrityksiä täyttää se valtava tyhjiö, joka heillä elämässään on. Toki he yrittävät kaikella sillä pitää pelkkää kulissia yllä, että kaikki olisi onnellista ja iloista, mutta todellisuudessa he ovat ja tiedostavat itsekin olevansa koko ajan hyvin yksinäisiä, jopa silloinkin kun ovat matkalla siellä jossain aurinkoisessa ihmisvilinää täynnä olevassa turistirysässä.
Ihminen ei kadu elämässään mitään muuta niin paljon kuin sitä, että jättää lapset hankkimatta. Jos seurustelukumppani/miesystävä/naisystävä/avopuoliso jne. on sitä mieltä, että hän ei lapsia halua, niin siinä vaiheessa suosittelen välittömästi kumppanin vaihtamista. Ihan jo nuorella iälläkin, jo parikymppisenäkin. Mitä sitä turhaan pitkittämään ja vuosiaan tuhlaamaan, kun kyse on noin isosta asiasta. Näitä lapsia haluamattomia odottaa erittäin yksinäinen ja pinnallisuutta täynnä oleva elämä, mutta sitten kun vaihdatte kumppania ja löydätte sellaisen, joka niitä lapsia kanssanne haluaa, niin te tulette saamaan oikein rikkaan elämän ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Lapsesta huolimatta olen yksinäinen vanhus. Lapseni asuu perheineen ulkomailla. Jouduin sairaalaan ja siellä kysyttiin lähiomaista. Se on 94 vuotias äitini joka asuu yli tuhannen kilometrin päässä. Suomessa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että sinulla on noin jyrkät mielipiteet ja lokeroit ihmisiä tuntematta. Emme me lapsia saaneet taipuneet minkään edessä :D Lapset on ihania, siitähän sinä et tiedä mitään etkä koskaan tule tietämäänkään. Sinun paskaasi minä en käsiäni upota, kun olet siinä iässä :D Kuole siis katkerana Wanhanapiikana :D
Minusta lisääntymistä merkityksettömämpää puuhaa ei olekaan. Ihmiset syntyvät, elävät, naivat, saavat lapsia ja kuolevat, ja sama pyörä pyörii vuosituhannesta toiseen, kunnes ydinsota tai asteroidi hiljentää planeetan. En näe mitään mielekästä tuossa "sukupolvien ketjussa", johon niin moni haluaa uusia ihmisiä lisätä.