Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielisairaan veljeni toimeentulotuesta on leikattu 40%......

Vierailija
01.09.2017 |

Koska hän ei ollut ilmoitautunut työttömäksi työnhakijaksi veljeni ei ole lähelläkään työkuntoinen hän ei edes osaa pitää huolta itsestään. Mielestäni on ihmisen kidutusta että lasketaan sentilleen kuinka paljon rahaa tarvitsee elääkseen jonka jälkeen siitä leikataan 40% Kukaan täyspäinen ei joudu ton leikkauksen uhriksi vaan tekee sen parin tunnin työn että pysyy työnhakijoiden joukossa.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis MITÄ ehdotatte lopulliseksi ratkaisuksi työkyvyttömille (siis todellakin on oikeasti ihmisiä jotka ei pysty kuin niihin pajatöihin vaikka haluaisikin) ja sairaille ja vanhuksille- oman onnensa nojaan vain? Kuolkoot jos ei töihin kykene? Ei nimittäin uutisten perusteella vaikuta siltä ettei rahaa olisi, se vain jaetaan kokoomuslaisittain. Laskin huvikseen että esim pikkuhiluina pidettyjen kansanedustajien extrasossutuen eli sop eläkkeen määrällä voisi palkata esim noin 200 opettajaa vuodeksi, tai vaikka sata opettajaa kahdeksi vuodeksi- mutra tärkeämpää on että miljonääri kuten P Lipponen saa ylimääräistä shoppailurahaa joka kuukausi.

Vierailija
42/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei toinen saa makoilla ja unelmoida rauhassa jos siitä tykkää turha lääkitä jos on tilanteeseensa onnellinen

Toisten rahoilla siis?

No tappaako ne sitten pitäis

Suvun niskoille tai laitokseen, jos ei kykene itse hankkimaan unelmointirahaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei toinen saa makoilla ja unelmoida rauhassa jos siitä tykkää turha lääkitä jos on tilanteeseensa onnellinen

Toisten rahoilla siis?

No tappaako ne sitten pitäis

Suvun niskoille tai laitokseen, jos ei kykene itse hankkimaan unelmointirahaansa.

Semmonen laitospaikka maksaa paljon enemmän kuin toimeentulotuella yksin elävän ylläpito. Kun olin eräässä laitoksessa töissä siellä ylläpito maksoi 90e päivältä.

Vierailija
44/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole auttamishalukkaita sukulaisia, vanhempien elatusvelvollisuuskin loppuu täysi-ikäisyyteen. Laitospaikat tosiaankin maksaa, kuten voi päätellä kun psykiatrinen sairaalakin on sairaala ja jos on 30 vuotta sairaalassa niin ei se ihan halpaa ole.

Vierailija
45/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaus on tarkoitettu työkykyisille ihmisille joilta puuttuu työ. Jos on sairas tai täysin työhön kykenemätön niin kuuluu ihan eri tukien piiriin. Voisitko auttaa veljeäsi niin että sairaus diagnosoitaisiin ja hän saisi apua ja todistuksen työkyvyttömyydestään?

Vierailija
46/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla hän on mielisairas ja kenen mielestä?

Lääkärin mielestä löytyy autismi, add ja masennus. Hän vaan ei saa paljoo apua koska on tosi tosi sisäänpäinkääntynyt ja viettää suurimman osan päivästä sängyssä makaamalla ja uneksimalla omissa maailmoisaan. Joskus viettää monta kuukautta puhumatta kenellekkään ja kaupassa käyntikin ahdistaa häntä niin paljon että hikoilee hupparin läpi.

Mutta toisaalta hän on tosi kiltti fiksu ja kohtelias eikä ongelmaksi kenellekkään. Jonka takia lääkärit kiireessään ei huomaa hänen ongelmiaan ja avuntarvetta ja hän sen verran hissukka ettei apua osaa vaatia. Monta kuukautta ollut tää leikkaus voimassa eikä hän ole siitä kenellekään maininnut

Ap

Tuossa tilanteessa toimeentulotuki ei ole oikea tukimuoto, vaan veljesi ole ole työkyinen ja lääkärinlausunnolla hän pitäisi saada sairaspäivärahaa, joka muuttuu n.vuoden päästä työkyvyttömyyseläkkeelle (määräaikainen). Joka mahdollistaa myös kuntoutuksen.

Toimeentulotukea ei myönnetä, ennen kuin kaikki muut tukimuodot on käytetty (perustuu lakiin) esim. työttömyyskorv. sairaspäiväraha jne.

Vierailija
47/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on tullut paljon kun tt-tuki siirtyi kunnilta kelalle tuet käsitellään "liukuhihnalla" eikä ihmisten tilanteita enää huomioida.

Vierailija
48/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on tarkoitettu työkykyisille ihmisille joilta puuttuu työ. Jos on sairas tai täysin työhön kykenemätön niin kuuluu ihan eri tukien piiriin. Voisitko auttaa veljeäsi niin että sairaus diagnosoitaisiin ja hän saisi apua ja todistuksen työkyvyttömyydestään?

Minä olen työkyvytön työttömyystuella eläjä, lääkäri ei ole katsonut tarpeelliseksi sairaslomaa/väliaikaista eläkettä. Ei sillä itselle niin väliä ole mutta käsittääkseni tämä on aika yleistä. Enkä ole mikään feikki työhaluton kyvytön, teen kaikenlaista kehittävää jotta joskus olisin työkunnossa.

Vierailija
49/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työkyvytön työttömyystuella eläjä, lääkäri ei ole katsonut tarpeelliseksi sairaslomaa/väliaikaista eläkettä. Ei sillä itselle niin väliä ole mutta käsittääkseni tämä on aika yleistä. Enkä ole mikään feikki työhaluton kyvytön, teen kaikenlaista kehittävää jotta joskus olisin työkunnossa.

(ja diagnooseja on joilla ennen muinoin kaiketi oltaisi sairaslomalla/väliaikaiseläkkeellä vai miksi sitä kutsutaan)

Vierailija
50/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otahan yhteyttä veljesi puolesta oikeusasiamieheen, jos muistan lukeneeni oikein, niin tt-tukea ei saa leikata kuin pari kuukautta kerrallaan tuon 40%. Sitten pitäisi kai olla taas normaali kuukauden tai vain 20% leikkauksella ja sitten taas nousta 40%, jos ei hakeudu työnhakijaksi. Oikeusasiamies tietää varmasti, joten kysy häneltä, tuo voi olla laitonta. 

Ainakaan laki ei estä tekemästä uutta leikkausta aina kahden kuukauden välein, en tiedä onko jokin ohje joka sanoo ettei niin saa tehdä.

Vierailija
51/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli sinäänsä

Vierailija
52/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm vattu noitten sossujen kaa

Vierailija
53/77 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosaa alennetaan, mikäli kieltäytyy "toimenpiteistä", ei esim. mene tapaamaan sosiaalityöntekijää, joka jonkinlaisen lausunnon voisi Kelalle tilanteesta antaa. Ja jonkinlainen kutsu tai yhteydenottopyyntö sosiaalitoimeen on varmasti jo tullut, tulee jo kun perusosaa alennetaan 20%.

Vierailija
54/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään noista diagnoosista EI ole mielisairausdiagnoosi.

Masennus on pahimmillaan tappava mielisairaus.

Vierailija
55/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan, ellei kykene asioitaan hoitaman.

Ei pääse koska antaa itsestään tosi hyvän kuvan älykyydellään ja rauhallisuudellaan. Eli vaikuttaa täyspäiseltä ihmiseltä. Vaikka viettää suurimman osan ajastaan sängyssään unelmoiden. Oikeastaan hänen ainoa ongelmansa on että häntä ei oikea maailma kiinnosta vaan viettää aikansa mielikuvitus maailmoissaan. Eikä hän käy lääkärillä ellen minä tai meidän vanhemmat pakota. Eli ei oikeen hoitaminen onnistu. Lääkäritkit vaan kiireellään määräilee lisää pillereitä.

Ap

Makaako hän omassa huoneessaan, siis äidin ja isän luona edelleen? Ja käyttää lääkkeitä?

Itse olin 17-25-vuotiaana samanlainen, olisin vain maannut paikallani ja pelännyt kaikkea koko ajan. Asuin yksin omassa asunnossa.

Välillä yritin kouluun tai töihin, mutta sitten tuli aina aamu, jona en uskaltanut mennä sisään työpaikan ovesta. Jäin kulkemaan koko päiväksi lähelle työpaikkaa ja pelkäämään mitä seuraavaksi tapahtuu.

Työpaikkalääkärille lopulta kerroin peloistani, pääsin sairaslomalle ja nyt olen eläkkeellä.

Tuskin veljelläsikään on sitä muotitautia: masennusta.

Paljon yleisempi on ihan kunnon skitsofrenia tai skitsofreenistyyppinen persoonallisuushäiriö eli piilevä skitsofrenia.

Psykiatrin konsultaatio ja kuntoutusta vaan.

Alle 25-vuotias voi kuntoutua vielä ihan työkykyiseksi.

Vierailija
56/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikea diagnoosi on lorvikatarri.

Vierailija
57/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuppaan tätä jos löytyy muitakin. Itselläni sama ongelma ja olen puhunut siitä täällä, mutta eihän se paljoa tulta saa alleen koska kyllä minun pääni pääasiallisesti toimiin. Lievää aspergeria ehkä taustalla. Mutta yleisesti ottaen masennusta ja ptsd ja ehkä jotain muutakin. Eikä kukaan näytä ymmärtävän ongelmaa vaikka olen alkanut kirjoittamaan kirjeitä (olen parempi ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla) hoitotahoilleni tilanteestani. Se kyllä pahasti lyö kapuloita rattaisiin että ei tiedä onko ensikuussa rahaa ja miten paljon. Itse myös joudun käyttämään ruoan kuljetuspalvelua, mikä tuo lisäkustannuksia. Mutta olenko minä todella holhoukseen kuuluva, tai apn veli, vaikka järki kulkee jotenkuten? Voi olla. Olen joskus unelmoinut että pääsisin vaikka vankilaan, mutta en osaa tehdä sellaista rikosta että sinne pääsisi. Sairaspäivärahan saaminenkin vaatii jonkinlaista hoitokontaktia eikä sitä aina jaksa olla yhteydessä jos ei pääse ylös sängystäkään. Sitten pudotaan tt-tuelle, jota sitten alennetaan. Epäoikeuden mukaista minusta heikkoja, sairaita ja yksinäisiä kohtaan.

Vierailija
58/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien työnhakijoiden joukossa on paljon sellaisia, joille nyky-yhteiskunnassa ei vain ole töitä, eikä enää koskaan tule olemaan. Vanhemmissa sukupolvissa on diagnosoimattomia lievästi kehitysvammaisia sekä diagnosoimattomia autisteja, monet heistä eivät ole olleet koskaan töissä. Nuoremmissa on eriasteisesti autistisia (ihan dg:n kanssa), eikä heitäkään haluta töihin. On mieliala- yms. ongelmista kärsiviä, jotka eivät pysty suomalaiseen kaikki tai ei mitään -työelämään. Sitten on vielä täysin kouluttamattomia perusterveitä ihmisiä (maahantulijoita), jotka eivät voi mitenkään kaikki työllistyä. Ihanneyhteiskunnassa kaikille tietysti löytyisi joku simppeli homma, mutta käytännössä niitä työpaikkoja ei enää ole, eikä tule. Aika isokin osa työnhakijoista käytännössä voitaisiin todeta työkyvyttömiksi ja siivota tilastoista ihan toiseen suuntaan kuin nyt tehdään, vaikka olisi siinä kyllä vanhalla kansalla ihmeteltävää.

Vierailija
59/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette saa apua julkiselta puolelta, niin kääntykää yksityisen psykiatrin puoleen. Hän voi kirjoittaa sairauslomaa ja sairauslomana jälkeen kuntoutustukea (väliaikaista eläkettä). Toimeentulotuki ei välttämättä ole oikea tukimuoto, vaan sairauspäiväraha/kuntoutustuki.

Yritä saada veljesi palveluiden piiriin.

Vierailija
60/77 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta ku taskualennusta kaupasta sitten. Hyvin pystyy vetämään kympillä/päivä kassan ohi, joten saa ton leikkauksen takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi