Säilytätkö omatekoisia lepuskoja huoneenlämmössä vai jääkaapissa? Mietin vaan kun niissä on maitoa....
Niin meneekö ne pilalle huoneenlämmössä? Huoneenlämpöisinä ne kyllä maistuu paljon paremmalle kuin jääkaapista otettuna.
Kommentit (25)
Yrittääkö tämä olla jokin uusi syytikkä-ketju??
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä syytikkä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lepuska?
Eikö kukaan muu oo tehny lepuskoja? Mä teen aina niitä perunamuusin lopusta. Ap
Liittyykö lepuskat jotenkin lesposeksuaalisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lepuska?
Eikö kukaan muu oo tehny lepuskoja? Mä teen aina niitä perunamuusin lopusta. Ap
Siis tämmösiä:
https://www.google.fi/search?q=lepuska&rlz=1C9BKJA_enFI689FI689&hl=fi&p…:
Mä teen myös. Tosin en kutsu niitä lepuskoiksi vaan meillä ne ovat perunarieskoja.
Eivät ne päivässä tai parissa mene huoneenlämmössä pahaksi. Jääkaappiin ei kannata laittaa, eivät viihdy siellä.
Jos teen isomman satsin, pakastan ne, mitä ei syödä samana päivänä.
Äh, turha täältä on mitään kysellä. Ap
Säilytän niitä syytikassa kylppärin lattialla.
Mä olen säilyttänyt huoneenlämmössä. Aina ne ehtii mennä ennen pilaantumista, on niin hyviä. Mä teen tarkoituksella aina liikaa perunamuusia niin saa lepuskoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen myös. Tosin en kutsu niitä lepuskoiksi vaan meillä ne ovat perunarieskoja.
Eivät ne päivässä tai parissa mene huoneenlämmössä pahaksi. Jääkaappiin ei kannata laittaa, eivät viihdy siellä.
Jos teen isomman satsin, pakastan ne, mitä ei syödä samana päivänä.
No tässä tuli ensimmäinen järkevä vastaus. Kiitos sinulle. Näin mäkin oon yleensä tehnyt, eli jättänyt huoneenlämpöön. Meillä kuitenkin niin monta syöjää, ettei ne kerkeä montaa päivää pöydällä vanhenemaan. Mutta tuota maitojuttua mietin, siksi kysyin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lepus - mitkä??
Hys hys nyt! Ei sitä tiedä kuin ap - ja sekin panttaa sitä tietoa, kun katsos, se on salaisuus...
Vierailija kirjoitti:
Lepus - mitkä??
Googlaa niin tiedät. Ap
Ovat itäsuomalaisia pieniä perunapohjaisia rieskasia. Sana lepuska tulee venäjän sanasta hlebushka, jonka merkitys on leipänen, pieni leipä.
Ja kyllä, teen lepuskoja itsekin, vaikka en ole sitä nimenomaista nimitystä niistä käyttänyt.
Voiko vaimon kiviajat peittää lepuskoilla vai pitääkö käyttää syytikkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä syytikkä? Ap
No sehän se pointti olikin.
Et voinut sitten kirjoittaa perunarieskoista, niin olisit saanut asiallisia vastauksia? Oletko se täti joka raivostui kun kaupan työntekijä ei tiennyt mikä on vanna?
Jätä huoneenlämpöön ne, jotka on tarkoitettu syötäviksi heti (siis samana päivänä).
Loput pakkaseen ja sieltä otat aina sen verran kuin on tarve ja lämmität. Ovat kuin tuoreita.
Jääkaappi pilaa leivät ja vastaavat leivonnaiset.