Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäoloehto; pidennetty tarkasteluaika

Vierailija
01.09.2017 |

Haen ekaa kertaa työttömyystukea ja vasta nyt törmäsin sellaiseen kuin työssäoloehdon tarkasteluajan pidentäminen opiskelun tms. takia. No minähän olen ollut opiskelijana vuosikaudet (lukiosta suoraan yliopistoon) joten tarkastelujaksonikin olisi se maksimi. Katsoin kuitenkin ettei rahallisesti sillä ole mitään väliä saanko työmarkkinatukea vai peruspäivärahaa joten skippaisitteko itse tässä tilanteessa paperisodan ja laittaisitte vaan ruksin ruutuun "työssäoloehto ei täyty"? Minun pitäisi nimittäin työssäoloehdon täyttymisen todistamiseksi kaivaa esiin vuosia vanhoista kesätöistä palkkatodistuksia enkä todellakaan ymmärrä miten se olisi vaivan arvoista. Ei kai tätä voida pitää petoksena jos jätän tuon paperityön välistä? Rahallisestihan en hyödy tästä mitään.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei TE-toimisto ole minulta mitään todistuksia pyytänyt vaan Kela. TE-toimiston tiedoissa lukee vaan, että estettä tuen maksuun ei ole. Ei siinä päätöksessä määritellä, onko oikeutettu peruspäivärahaan vai työmarkkinatukeen, koska Kelahan sen katsoo. 

Mutta on kyllä tosiaan ihan älyttömäks tehty toi työssäoloehdon selvittäminen. Säilyttävätkö ihmiset oikeesti vuosikausia palkkakuittejaan ja työsopimuksiaan? On mulla tietenkin työtodistukset tallessa, mutta ei tullut mieleenkään, että joku haluaisi nähdä 4-5 vuotta vanhat kesätöiden palkkakuitit joskus. 

Toinen on työssäoloehdon selvittäminen kun on nollatuntisopimus... Ruvetaanpas käymään läpi joltain 2-3 vuoden ajalta työviikkoja ja lasketaan jokaisesta tunnit. 

Ap

Miksi TE-toimisto pyytäisi sinulta tietoa, joka sillä jo on? Ja joka löytyy tiedoistasi Oma asioinnissa. Ei sitä ole kenenkään tarkoitus itse laskea, kun on jo olemassa järjestelmä, joka sen määrittää sinne annettujen tietojen pohjalta. Vaikuttaa,että olet nyt tekemässä tästä hankalampaa kuin se onkaan.

No ei pyydäkään kuten olen jo sanonut. Kela pyytää niitä todistuksia.

Musta tuntuu ettei nää muutamat vastaajat oo joutunu hakemaan Kelasta työttömyystukea koska teidän vastauksista ei ole yhtään mitään hyötyä. Kun haet ekaa kertaa Kelasta työttömyystukea sun pitää itse merkitä täyttyykö työssäoloehto vai ei ja sitten toimittaa tarvittavat todistukset ja laskelmat asian vahvistamiseksi.

Ja se työssäoloehdon täyttyminen on laskettu TE-toimistossa jo siinä vaiheessa, kun ilmoittauduit työttömäksi työnhakijaksi. Miksi et usko sitä tietoa?

"Työttömyyskassat ja Kela tarkastavat, että työssäoloehto täyttyy." (http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyot…)

Miksi et itse usko? Ihan älytöntä vänkäämistä. Miksi helvetissä kysyisin mitä tehdä Kelan kanssa jos Kela ei pyytäis multa tietoja?;

"Työttömyys kassat ja Kela tarkastavat" ei tarkoita sitä, että asiakkaan pitää antaa selvitys. Jos ne löytyvät TE-toimiston tiedoista, niin sitä tietoa käytetään. Mutta jokainen saa tehdä elämänsä juuri niin hankalaksi kuin haluaa. Jos on aikaa nysvätä uudestaan ja uudestaan saman asian kanssa, niin ei se ole minulta pois. Viranomaisjärjestelmät keskustelevat keskenään ja sama tieto täytyy antaa vain kerran.

Voisitko lakata postaamasta tänne täysin vääriä neuvoja? Siitä ei ole mitään epäselvyyttä etteikö Kelaan tai työttömyyskassaan pitäisi toimittaa todisteet siitä että työssäoloehto täyttyy.  Tämä ilmoitetaan täysin yksiselitteisesti. Jos et toimita tarvittavia papereita niin et ole oikeutettu peruspäivärahaan tai ansiosidonnaiseen. Työkkäri ei tätä työtä tee puolestasi. Mitä ihmeen iloa saat siitä että väität viestitolkulla muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla