Masentaa...epäonnistun aina työhaastatteluissa
Minulla on takanani ihan ok työhistoria ja koulutus. Valmistuin vuosi sitten ja olen edelleen työtön! Epäonnistun aina työhaastatteluissa. Jännitän liikaa ja sitten sekoilen sanoissa ja en saa ajateltua järkevästi. Tulin työhaastattelusta taas äsken ja tiedän jo että pieleen meni :( kyse ei ole valmistautumisesta, sillä valmistaudun kyllä hyvin. Kohtalontovereita?
Kommentit (9)
Kerro seuraavaksi, että jännität haastattelua, koska työpaikan saaminen on sinulle niin tärkeää. Tilanne voisi siitä hieman rauhoittua. On sitä paitsi ihan normaalia jännittää. Onnea seuraavaan haastatteluun!
Samassa veneessä. Silloin harvoin kun pääsen haastatteluun asti, koska yleensä kuulostan idiootilta jo puhelimessa.
Työssäni olen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro seuraavaksi, että jännität haastattelua, koska työpaikan saaminen on sinulle niin tärkeää. Tilanne voisi siitä hieman rauhoittua. On sitä paitsi ihan normaalia jännittää. Onnea seuraavaan haastatteluun!
Tämä on muuten totta. Itse en haastattelijana haluaisikaan töihin sellaista, joka sanoo että ei jännitä ollenkaan. Antaa liian itsevarman kuvan.
Kerran työhaastattelussa minulta kysyttiin melko alussa että jännitänkö. Vastasin myöntävästi ja kerroin olevani melko kova jännittämään uusissa tilanteissa, mutta en anna sen estää mitään. Sain paikan!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Pitää seuraavalla kerralla kokeilla kertoa ääneen, ehkä se auttaisi. Mietin myös että voiko liialliseen jännittämiseen saada jotain lääkettä jos se pilaa elämän tällä tavalla.
Samassa veneessä. Silloin harvoin kun pääsen haastatteluun asti, koska yleensä kuulostan idiootilta jo puhelimessa.
Työssäni olen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Pitää seuraavalla kerralla kokeilla kertoa ääneen, ehkä se auttaisi. Mietin myös että voiko liialliseen jännittämiseen saada jotain lääkettä jos se pilaa elämän tällä tavalla.
Betasalpaajat ovat pelastukseni. Kun sydän ei hakkaa ja kädet vapise voin keskittyä paremmin.
Mielikuvaharjoittelu oikeasti auttaa. Käy läpi rauhallisessa paikassa ja rauhallisena tilanteen mielessä niin, että se onnistuu siinä mielikuvassa hyvin. Tyyliin: nyt saavun siihen työpaikalle ja minua jännittää ja olen rauhallinen, soitan ovikelloa, hlö x tulee avaamaan, sanon päivää ja kättelen jne. Koko tilanne näin läpi kuvitellen kohta kohdalta loppuun asti. Tälla tavalla pystyy "huijaamaan" aivoja luulemaan, että tilanne on tuttu ja se on mennyt hyvin aikaisemminkin. Itse jännitän paljon, mutta tämä auttaa kyllä.
Olen ollut haastattelijana useissa työhaastatteluissa. Uskon, että kaikkia jännittää työhaastatteluissa ainakin vähän. Se on mielestäni luonnollista, joten en haastattelijana kiinnitä mitään erityistä huomiota siihen, jos huomaan jotain jännityksen merkkejä haastateltavassa, eikä se ainakaan ratkaise päätöksenteossa. Vähän sama kuin esitelmien pidossa, sitä itse kuvittelee mokaavansa täysin ja olevansa ainoa jännittäjä. Uskoisin, että yleisö on kuitenkin sen esiintyjän puolella. Samoin työhaastatteluissa, vaikka siinä prosessissa valintaa ollaankin tekemässä.
Voisitko harjoitella vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin jonkun kaverin tai muun läheisen kanssa? Esim. miten kerrot työhistoriastasi ja opinnoistasi, jotka liittyvät työhön ytimekkäästi ja olennaiset asiat. Mitä toimintatapojasi ja luonteenpiirteitä pidät hyvinä ja mitkä vaativat kehitystä, minkälaisessa työympäristössä -ja yhteisössä teet mieluiten töitä, minkälaisia ajatuksia sinulla on tulevasta pidemmällä aikavälillä jne.
Puhumisen harjoittelu auttaa minulla siihen, että en ihan jäädy, vaikka tuollaisessa haastattelutilanteissa tai muussa arviointitilanteessa alkaisi jännittää paljon. Tutulta ihmiseltä saa usein myös palautetta siitä, kuulostaako kertomasi loogiselta ja luontevalta.
Jännitän itse esitelmiä. Olen usein kirjoittanut esitykseni puhemuodossa ja harjoitellut sitä etukäteen. Minusta itsestäni tuntuu, että olen saanut esitettyä asian silloin luontevammin kuin jos kirjoitan aiheet ranskalaisilla viivoilla ja mietin mielessäni aiheita etukäteen. Monet varmaan pystyvät puhumaan hyvin luontevasti ilman pitkiä valmistautumisia, mutta minä alan helposti sekoilemaan sanoissani ja unohtelen asioita, jos en ole harjoitellut hyvin tarkkaan sitä, mitä haluan sanoa aiheesta. Keskustelutilanteissa en jännitä samalla tavalla ja pystyn olemaan luonteva ja rento. Jännitykseni liittyy siis lähinnä näihin virallisempiin esitelmätilanteisiin.
Kokeile, jos sinullakin auttaisi jännittämiseen tällainen etukäteen puheharjoittelu ja "esityksen" kirjoittaminen. Tietysti työhaastatteluissa tulee yllättäviäkin kysymyksiä, mutta ehkä jännittävässä tilanteessa auttaisi, että tiedät, että osaat sujuvasti vastata ainakin niihin tavallisimpiin kysymyksiin. Tsemppiä paljon sinulle, kaikille muillekin jännittäjille ja työnhakijoille!
Tuttua. Viimeksi puhuin liikaa ja ihan ohi aiheen, sitten kun tajusin erehdykseni ja aloin kääntämään puhetta varsinaiseen aiheeseen, unohdin jo mitä oli kysytty ja aloin takeltelemaan sanoissani ja lopulta päätin tämän säälittävän soperteluni sanoihin "niin että joo, näin".