Osta kiva hometalo - ainakin on oma etkä asu nolosti vuokralla
Kuinka ihmiset uskaltaa nykyään sijoittaa pennosensa (tai ottaa satoja tuhansia velkataakkaa) talon ostoon?
Ensin irvaillaan "tyhmille", jotka "tuhlaa rahansa vuokraan", seuraavassa hetkessä itse ovat maksamassa vuokran lisäksi tuplasti vararikossa läpimädän ja terveydelle vaarallisen hometalon kuluja josta ovat evakossa ettei terveys mene loputkin. Kaiken lisäksi käräjöidään myyjän kanssa eikä tosiaan ole sekään lysti ilmaista.
Samaan aikaan "tyhmät" ovat asuneet huolettomina vuokralla ja viettäneet rentouttavaa kesälomaa hauskalla perhereissulla.
Kommentit (33)
Kyllä aika usein saa nykyään lukea tositarinoita siitä, kuinka unelmatalo onkin paljastunut myrkylliseksi- eli se oma koti onkin vaarallinen ja siinä menee ihan oikeasti pilalle perhe-elämä moisessa rulijanssissa. Erojakin tullut takuuvarmasti kun omakotitalo on ollut todella huono ratkaisu.
Miettikää kannattaako.
Kiva vielä joku paha elinikäinen astma lapsilla muistoksi, kun se omakotitalo näytti niin omalta.
Juontaja Sanna Stellaninkin hometalo jouduttiin rakentamaan kokonaan uudelleen, puhumattakaan Janne Katajan tapauksesta...
Nuo on raskaita juttuja perheen jaksamisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatpa katkeralta.
Älä sinä taas siellä projisoi omia tunteitasi tuntemattomiin jos olet itse vaihteeksi katkeruuden vallassa.
Säälittää lähinnä nuoret parit jotka joutuu innoissaan kuseen kun heille on syötetty omakotitaloihanuus-scheissea ja sitten joutuvat eroamaan paineiden alla ja lapset kärsii.
Itse en edes uskaltaisi muuttaa ok-taloon, kun lähipiirissäkin on näitä hometalo-tapauksia! Kuntokartoitus ei takaa mitään. Eräs tuttavaperhe muutti tilavasta kerrostalo-kolmiosta ok-taloon, 2kk myöhemmin pakenivat umpihomeista kylppäriä takaisin kerrostaloon ja päätyivät kaksioon jossa ei ollut edes saunaa. Ilman perheen äidin ja pojan pahenevia astmaoireita, eivät olisi varmaan tajunnut pitkään aikaan jotain olevan pielessä.
Ja miehen serkku vaimoineen taas asui vissiin 7v talossa jossa oli mummolan haju, , vanhemmilla sitkeää"tupakkayskää" ja lapsella jatkuvasti tulehduksia sekä lämpöä. Vasta avieron jälkeen tilanteen karmeus paljastui, kun alkoivat myydä taloa ja ostajaehdokas toi homekoirat paikalle. Koira merkkasi lähes koko talon !
On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin vanha ok-talo ja vuokra-asuminen. Itse asun omassa hyväkuntoisessa kerrostaloasunnossa, enkä maksa vuokraa enkä haista hometta.
Plussia ja miinuksia:
Vuokralla
+ Huolettomuus
+ Ei pihatöitä
+ Ei pelkoa jos kodinkone laukeaa / tulee vesivahinko jne.
- Raha menee "kankkulan kaivoon"
Omistusasunto
+ Maksat asuntoa itselle
- Stressi lainasta kun työmarkkinat heikot
- Pihatyöt
- Mahdolliset laitteiden hajoamiset ja remontit pitää olla valmis maksamaan omasta pussista
Kukin sitten arvottaa kumman haluaa.
Jaa-a, en tunne ainuttakaan ihmistä joka olisi tällaisen homepommin ostanut joten en kai osaa pelätä sellaista. Kaikki tuntemani talonomistajat ovat tyytyväisiä koteihinsa ja ovat iloisia siitä että omistavat oman kodin eivätkä asu vuokralla.
Kohta iäkkäämmilä "onnellisilla" omakotitaloasujilla ei ole varaa remontoida taloaan, talo ei mene kaupaksi tai välittäjä ei anna talolle arvoa, ainostaan tontille. Heillä ei mahdollisuutta ostaa iäkkäämmille sopivaa asuntoa vaan he ovat sidotut remontin tarpeessa olevaan omakotitaloonsa. Näitä juttuja on päivittäin lehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Plussia ja miinuksia:
Vuokralla
+ Huolettomuus
+ Ei pihatöitä
+ Ei pelkoa jos kodinkone laukeaa / tulee vesivahinko jne.
- Raha menee "kankkulan kaivoon"
Omistusasunto
+ Maksat asuntoa itselle
- Stressi lainasta kun työmarkkinat heikot
- Pihatyöt
- Mahdolliset laitteiden hajoamiset ja remontit pitää olla valmis maksamaan omasta pussista
Kukin sitten arvottaa kumman haluaa.
Vuokralainen maksaa vuokraa, joka osittain käytetään yhtiövastikkeeseen, josta monessa taloyhtiössä kustannetaan pihatyöt. Harvempi vuokranantaja vuokraa asuntoa tappiollisesti, joten remontitkin maksaa vuokralainen epäsuorasti.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin vanha ok-talo ja vuokra-asuminen. Itse asun omassa hyväkuntoisessa kerrostaloasunnossa, enkä maksa vuokraa enkä haista hometta.
Kyllä niitä home- ja muitakin ongelmia löytyy myös kerrostaloasunnosta aina kaupan purkuun asti.
- terkkuja isännöitsijätoimistosta
Vaikka kyseessä olisi hyvinhoidettu ja terve,
hieno talo, voi se silti olla täysin hukkainvestointi
johon sijoitetut rahat ovat suoraan sanoen menneet harakoille. Taloa on hoidettu huolella ("vanhuuden sijoituisturvana) mutta se ei käykään kaupaksi, vaikka hintaa joudutaan laskemaan jopa puolella ja muualle on muutettava vanhuuden tullessa. Talon arvo on laskenut niin ettei sillä saa edes kohtuuhintaista kerrostaloasuntoa edulliselta alueelta. Tämäkin on nykypäivää.
Taloussanomissa asiaa pohtuu mm Pakarisen pariskunta, kannattaa lukea ja pohtia tuoltakin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, en tunne ainuttakaan ihmistä joka olisi tällaisen homepommin ostanut joten en kai osaa pelätä sellaista. Kaikki tuntemani talonomistajat ovat tyytyväisiä koteihinsa ja ovat iloisia siitä että omistavat oman kodin eivätkä asu vuokralla.
Saatat tunteakin, vaan kaikki mahdollisessa hometalossa asujat ei uskalla hiiskua siitä halaistua sanaa, koska eivät ole ongelmasta täysin varmoja, ja jos sanovat siitä ja myyvät talon, niin ovat kusessa jos ostaja saa epäilyksestä tietää.
Minulla on tämä tilanne. Vanha talo, ja lieviä sisäilmaongelmia. Ei ole varaa täydelliseen remonttiin, joten asutaan nyt sitten tässä, enkä varmasti puhu tästä kenellekään, jos vaikka onnistuisin myymään talon.
Me asutaan tyytyväisinä meidän satavuotiaassa talossa eikä pois haluta. Jopa minä voin hyvin kotonani vaikka aikoinaan asuin kaupungin homekämpässä ja olen siksi tosi herkkä kaikelle. 😊 En vaihtaisi kotiani.
Mitä tää ainainen omistusasuntojen tai vuokra-asumisen nälviminen on? Mikä ihmeen tarve on jatkuvasti piikitellä, kertoa kauhutarinoita ja voivotella kun ollaan niin tyhmiä. Molemmissa ratkaisuissa on sekä hyvät että huonot puolet, missä ihmeen mustavalkomaailmassa te harhailette?
Ostin _uuden_ kämpän, ei homeongelmaa :D Kun on vuos sitten rakennettu
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla myynnissä talo?
Et siis tunne ketään tai ole ikinä kuullutkaan talosta joka paljastuu sudeksi?
Suomihan on oikein täynnä näitä päältä kivoja sisältä pascoja torppia. Mut kivalla paikalla.....omenapuut ympärillä on ihan kivoja joo...
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan tyytyväisinä meidän satavuotiaassa talossa eikä pois haluta. Jopa minä voin hyvin kotonani vaikka aikoinaan asuin kaupungin homekämpässä ja olen siksi tosi herkkä kaikelle. 😊 En vaihtaisi kotiani.
No jotku satavuotiaat hirsitalot ovat senverran hengittäviä että rakenteet on kuin uudet...
hirsirakenteiset talot taitaa olla niitä terveellisimpiä, miksikähän ne ei ole yleisempiä, onkohan ne hintavia rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää ainainen omistusasuntojen tai vuokra-asumisen nälviminen on? Mikä ihmeen tarve on jatkuvasti piikitellä, kertoa kauhutarinoita ja voivotella kun ollaan niin tyhmiä. Molemmissa ratkaisuissa on sekä hyvät että huonot puolet, missä ihmeen mustavalkomaailmassa te harhailette?
Mistä ihmeestä löytyy näitä ihmisä joita ahdistaa asioista keskustelu? Silti pakko tunkea keskustelupalstalle.
Lukevat ihan asiallisetkin kommentit muka piikikkäinä ja realistiset kokemukset kauhutarinoina.
Hyppäisivät yli ellei hermot kestä keskustelua asuntomuodoista, monia kiinnostaa aihe enemmän kuin pierujen hajujen vertailu (mistä myös on tällä palstalla varsin vilkkaasti vaihdettu ajatuksia)!
Kiitos tästä aloituksesta, ihme kun palstalla ei ole koskaan ennen vertailtu omistus- ja vuokra-asumisen etuja ja hattapuolia.