4 -vuotiaan jatkuva pissalla ramppaaminen
Miten tähän tulisi suhtautua? Nelivuotias tyttö on alkanut rampata pissalla usein, noin 8-12 x vrk.
Ennen kävi noin 5 x vrk.
Tätä on nyt jatkunut 3 viikkoa. Ensin se alkoi, että ennen ulkoilua, sen aikana & jälkeen ja esim. Ennen saunaa, sen aikana, saunan jälkeen käytiin pissalla. Sitten tahti kiihtyi, että tunnin välein juostaan pissalla.
Ei kirvele, satu, tms. Eikä ole muita oireita, virtsanäyte ja sokerit juuri katsottu. Terveysasemalta sanoivat vaan että seuratkaa ja antakaa olla, kyllä se itsestään menee, joku vaihe.
Mutta minä pohdin, tuleeko tästä pian tytölle yliaktiivinen rakko, jos totuttaa juoksemaan pisulla noin usein? Yöllä ei käy tai joskus aamuyöllä käy kerran, kuten ennenkin joskus.
Mitään mullistavaa ei perheessämme ole. Päiväkodissa viihtyy, siellä käy myös usein mutta muutkin tytöt kuulema ramppaavat, sanoi lto. Joku muoti-ilmiö vissiin...
Pitääkö tässä nyt ignoorata koko homma, vai yrittää keskustella ja selittää jatkuvasti että "kohta sulle tulee semmonen rakko ettte pysty pidättämään, että et kyllä vielä mene ku just kävit" vai antaa joku palkinto kun käy vain 3 h välein vai mitä?
Tää on mulle ihan uuis tilanne! Vienkö yksityiselle...?
Kommentit (23)
Ummetus on tosi yleistä tuonikäisillä ja aiheuttaa juuri tuollaista oireitta.
Vierailija kirjoitti:
Ummetus on tosi yleistä tuonikäisillä ja aiheuttaa juuri tuollaista oireitta.
Minulla oli tuossa iässä sekä vilkas pissa että kakka. Mutta odotellaan, mitä ap vastaa.
Onko lapsella mitään ongelmia ruuan kanssa esim. Ei halua syödä jotain tai erityisesti himoitsee jotain?
Minäkin tulin sanomaan tuosta ummetuksesta, onko sitä?
Meillä pojalle nimenomaan ummetus aiheutti jatkuvaa pissalla käymistä, ilmeisesti täynnä ollut suoli jotenkin painaa virtsarakkoa.
Tosin voihan tuossa olla osin kyse tavastakin, oppimisesta. En kuitenkaan kiinnittäisi asiaan mitenkään isosti huomiota, ehkä voisin joskus vähän varovasti yrittää pitkittää pissalla käyntiä, kiinnittäisin lapsen huomion muihin asioihin, jotta väli edes vähän, pikkuhiljaa, pitenisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalle nimenomaan ummetus aiheutti jatkuvaa pissalla käymistä, ilmeisesti täynnä ollut suoli jotenkin painaa virtsarakkoa.Tosin voihan tuossa olla osin kyse tavastakin, oppimisesta. En kuitenkaan kiinnittäisi asiaan mitenkään isosti huomiota, ehkä voisin joskus vähän varovasti yrittää pitkittää pissalla käyntiä, kiinnittäisin lapsen huomion muihin asioihin, jotta väli edes vähän, pikkuhiljaa, pitenisi.
Olen itse ollut tuollainen lapsi, ei se välttämättä pitene ja pitkittämisyritykset saattavat stressata, ainakin minua se stressasi että ei olisi saanut mennä vessaan, kun on hätä.
Minun tytöillä oli noin 5 vuotiaina kummallakin hiivatulehdus joka aiheutti jatkuvaa pissalla ramppaamista. Alapäässä oli sellainen punainen alue. Eivät ottaneet testiä. Kokenut lääkäri jolla käytiin totesi hiivan.
Jotain voidetta saatiin.
Teillä on jo suljettu pois diabetes joka olisi mahdollinen vaivan aiheutta sekä virtsatieinfektio.
http://www.pissarakonpomoksi.fi/wp-content/uploads/2016/04/Tihentynyt-v…
Toivottavasti vaiva menee pian ohi mikä se sitten onkaan.
Ei ole ummetusta, suoli toimii joka päivä. Antibiootteja ei ole vielä saanut koskaan, ei ole ollut tarvetta.
En tiedä millä tavoin tulisi suhtautua. Pelkään että asiaan huomion kiinnittäminen saa lapselle aikaan häpeää, mutta toisaalta jos emme puutu, onko pian ongelmana yliaktiivinen rakko - että sitten ei oikeasti pysty pidättämään (nythän on yöt pissaamatta ja päivällä välillä 3-4 tuntiakin käymättä vessassa).
Ap
Joillakin suolistohiivaa pääsee leviämään virtsarakkoon asti. Sille ei ole lääketieteellistä testiä, mutta boulardii voi rauhoittaa tilanteen. Kokemusta tästä omassa perhepiirissä, mutta ei pienen lapsen hoidon osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalle nimenomaan ummetus aiheutti jatkuvaa pissalla käymistä, ilmeisesti täynnä ollut suoli jotenkin painaa virtsarakkoa.Tosin voihan tuossa olla osin kyse tavastakin, oppimisesta. En kuitenkaan kiinnittäisi asiaan mitenkään isosti huomiota, ehkä voisin joskus vähän varovasti yrittää pitkittää pissalla käyntiä, kiinnittäisin lapsen huomion muihin asioihin, jotta väli edes vähän, pikkuhiljaa, pitenisi.
Olen itse ollut tuollainen lapsi, ei se välttämättä pitene ja pitkittämisyritykset saattavat stressata, ainakin minua se stressasi että ei olisi saanut mennä vessaan, kun on hätä.
Kuten kirjoitin, tarkoitin hyvin hienovaraista pitkittämistä, esim. lapsen huomion kiinnittämistä muuhun, josko sillä onnistuisi. En suinkaan sitä, että "ei saa mennä vessaan, kun on hätä":
Tuleeko pissaa vai käykö tiristelemässä jotain tippaa?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin suolistohiivaa pääsee leviämään virtsarakkoon asti. Sille ei ole lääketieteellistä testiä, mutta boulardii voi rauhoittaa tilanteen. Kokemusta tästä omassa perhepiirissä, mutta ei pienen lapsen hoidon osalta.
Kiitos vinkistä! Voisin antaa Precosa -jauhetta vaikka ruokaan sekoitettuna. Eipä siitä haittaakaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko pissaa vai käykö tiristelemässä jotain tippaa?
Tulee aina vähän pissaa. Yleensä joku puoli desiä-desi, jos tunnin päästä edellisestä käy. Joskus jos puolen tunnin päästä on käynyt niin pieni liru.
Ap
Meillä ollut tuollaista pojalla stressaavissa elämänvaiheissa (pikkusiskon syntymä, uusi hoitopaikka, muutto jne.). Stressi kiihdyttää autonomisen hermoston toimintaa. Ei kannata kiinnittää huomiota, menee ohi ajan kanssa.
Kannattaa tutkia enemmän.
Ei kukaan huvikseen pissalla ramppaa jatkuvasti. Lapset varsinkin tuppaavat odottamaan viimeiseen asti kun eivät halua mennä vessaan kesken leikkien tai jos ollaan jonnekin lähdössä.
Itse kärsin toistuvista virtsatieinfektioista jotka eivät yleensä koskaan näy pikatestissä. Ihan lapsesta asti olen niistä kärsinyt.
Avun olen aikuisena löytänyt yksityiseltä lääkäriasemalta.
Ab-kuuri niihin on aina auttanut. Jos on kovin pahaksi ehtinyt mennä niin sitten on tarvinnut useamman kuurin että saa oireet pois.
Tk:ssa yleensä tekevät vain sen pikatestin ja kun se näyttää negaa niin sanovat että kaikki on kunnossa vaikka kivut olisivat sitä luokkaa että toivoo jo nuijanukutusta. Vasta sitten reagoivat kun alkaa verta pissaamaan. Enää ei onneksi ole siihen mennyt kun olen saanut tosiaan yksityisen kautta saanut hoidon onnistumaan.
Käyttäjä6859 kirjoitti:
Kannattaa tutkia enemmän.
Ei kukaan huvikseen pissalla ramppaa jatkuvasti. Lapset varsinkin tuppaavat odottamaan viimeiseen asti kun eivät halua mennä vessaan kesken leikkien tai jos ollaan jonnekin lähdössä.Itse kärsin toistuvista virtsatieinfektioista jotka eivät yleensä koskaan näy pikatestissä. Ihan lapsesta asti olen niistä kärsinyt.
Avun olen aikuisena löytänyt yksityiseltä lääkäriasemalta.
Ab-kuuri niihin on aina auttanut. Jos on kovin pahaksi ehtinyt mennä niin sitten on tarvinnut useamman kuurin että saa oireet pois.Tk:ssa yleensä tekevät vain sen pikatestin ja kun se näyttää negaa niin sanovat että kaikki on kunnossa vaikka kivut olisivat sitä luokkaa että toivoo jo nuijanukutusta. Vasta sitten reagoivat kun alkaa verta pissaamaan. Enää ei onneksi ole siihen mennyt kun olen saanut tosiaan yksityisen kautta saanut hoidon onnistumaan.
Meillä kyllä näyte viljeltiin. Ja lapsi sanoo, ettei kirvele eikä satu mihinkään.
Ja meidän lapsi kyllä on aika kipuherkkä, eli varmasti sanoisi jos sattuisi ja valittaisi äänekkäästi...
Ap
Muista että kalja kusettaa ja sitä ei kannata vauvvalle juottaa. Itse annan lapselleni yhden vesilasin päivässä etten joudu katella tuollaista ravaamista
Meillä 10v tyttö tekee samaa, "vaiva" alkanut 5-6v ja jatkee edelleen :(, kaikkia mahdollista on tutkittu.
Päivällä pissaa jopa muutaman minuutin välein, yöt 9-11h, pystyy olla pissamatta.
Neuropsykologista vaivaa ja sellaisena nyt hoidetaan. toki muutakin neurologista, oppimisvaikeuksia, kehitysviivästymää, nuo kaikki alkaneet samoihin aikoihin 5-6v
Onko mahdollista, että olisi joutunut jonkinasteisen hyväksikäytön kohteeksi? Eli että joku olisi sorkkinut hänen jalkoväliään ehkä likaisin sormin ja siitä olisi levinnyt lievää tulehdusta virtsaelimiin. Otettiinko tulehdusarvot? Tai olisiko diabetes niin alkuvaiheessa, ettei vielä näy kokeissa? Kannattaisi ehkä käydä uudelleen kokeissa jonkin ajan päästä. Lapselta voisi myös varovasti yrittää kysellä, onko joku päässyt koskemaan pimppaan.
Koska syönyt viimeksi antibioottia/ onko syönyt usein? Missä kunnossa on vatsa/suolisto ja uloste? Onko elämä tasaista ja hyvää?