Mitä työtä tuntemasi heikkolahjaiset aikuiset ovat tehneet?
Onko sellaisia töitä enää?
80-luvulla oli vielä kadunlakaisijoita, kauppa-apulaisia, haudankaivajia (käsityöntä) yms. Onko enää mitään oikeita töitä, jossa ei vaadita juuri lainkaan "kouluälykkyyttä"?
Kommentit (245)
Mitähän työtä sellaiset aika vaikeasti autistiset aikuiset tekee? Eivät varmaan mitään? Joilla siis isoja vaikeuksia puhutun ymmärtämisessä ja puhumisessa, päivittäistoiminnoissa, jne. Missä sellaiset aikuiset asuvat ja mitä apua saavat?
Vierailija kirjoitti:
Pääministerin työtä. Hyvin en tunne yhtään (onneksi) ja koulutuksesta en tiedä. Mutta sen tiedän että järkeä siinä työssä ei tarvitse. Katainen, Stubb ja Sipilä ovat hyviä esimerkkejä.
Kiviniemikin ja Vanhanen, heikkoa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, kartoittaja, lähihoitaja.
Pystytkö vähän avaamaan tuota lähihoitajaa? Tunnen monta ja eivät nyt oikein istu tähän keskusteluun niin älyn lahjojensa saati ammattitaitonsa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ns. oikeassa työssä tarvitsee kouluälykkyyttä? Ei hitsasin, maalarin tai kaivinkonekuskin tarvitse osata kuin oma hommansa.
En nyt ihan noinkaan sanoisi. Kyllähän esim. sähköasentaja tarvitsee hyvää hahmotuskykyä ja loogista päättelytaitoa, autonkorjaaja erilaista teknistä ja tietoteknistä osaamista, puuseppä luovuutta jne. Talonmiehiäkään ei enää nykyään sanota talonmiehiksi, vaan huoltomiehiksi tai kiinteistönhoitajiksi, sillä tämäkin ammatti vaatii tänä päivänä monipuolista osaamista.
Vaatii osaamista, mutta onko se kouluälykkyyttä? Suuri osa esim. juuri autokorjaajista tai huoltomiehistä on ihan itseoppineita, tai jos joku koulu onkin käyty se on ollut pelkkä muodollisuus.
Enpä usko että itseoppinut pääsee töihin enää minnekään.
Kyllä vielä käsittääkseni esim. graafisella alalla sekä etenkin koodareina on itse osaamisensa kerryttäneitä henkilöitä ilman varsinaista alan koulutusta. Mutta nämä alat vaativatkin taas sitä tiettyä intohimoa ja lahjakkuutta sekä myös älykkyyttä. Mutta harvassa on kyllä alat joilla työllistyy ilman koulutusta.
Ns. amis-ammatteissa on vaikka kuinka paljon porukkaa joko peruskoulupohjalta, tai tutkinto on toiselta alalta. Mutta ne ei tietenkään ole "heikkolahjaisia" vaan osaavaa porukkaa.
Mihin joku pikkufirman huoltomies, jonka pitää osata käyttää perustyökaluja ja vähän hitsata puikolla tarvitsee muodollista koulutusta?
..eikä joo koodareiltakaan oikein papereita niin paljon kysellä kuin työkokemusta ja/tai työnäytteitä harrasteprojekteina.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työtä sellaiset aika vaikeasti autistiset aikuiset tekee? Eivät varmaan mitään? Joilla siis isoja vaikeuksia puhutun ymmärtämisessä ja puhumisessa, päivittäistoiminnoissa, jne. Missä sellaiset aikuiset asuvat ja mitä apua saavat?
Jos ovat tarpeeksi toimintakykyisiä, voivat osallistua avotöihin esim. pullonpalautuksessa, hyllytyksessä, pussituksessa jne. Näissä on yleensä ohjaaja mukana. Asuvat mm. ryhmäkodeissa ja autetun asumisen yksiköissä, osa ihan lapsuudenkodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sellaisia töitä enää?
80-luvulla oli vielä kadunlakaisijoita, kauppa-apulaisia, haudankaivajia (käsityöntä) yms. Onko enää mitään oikeita töitä, jossa ei vaadita juuri lainkaan "kouluälykkyyttä"?
Humanistiselta alaltahan noita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Keittäjä
Mulla jo pontikka alkaa kohta kuplia. Tervetuloa paukulle ja saunomaan.
Eräs tuttu on pätevä mekaanikko, sosiaalisesti lahjakas ja päässälaskutaito on myös jostain syystä huippuluokkaa, mutta ei se millään opi esim. ammattikoulutason englantia tai jotain simppeleitä yhtälöitä (varmaan siksi kun ei kiinnosta) ja jätti aikoinaan amiksen sitten kesken. Onko tuollainen ihminen sitten heikkolahjainen, kun on kuitenkin työelämässä ihan ok hommissa?
Itse olen ollut tehdastyössä ja kyllä siinä liukuhihnalla monenlaista osaamista vaadittiin.
Motoriikka ja näppäryys piti riittää siihen, että pysyi linjakoneen tahdissa. Ja jos linjaan tuli vika, oli hyödyksi, jos vähän osasi miettiä, miksi jokin linjan kone ei toimi. Laitosmiestä tai sähkömiestä ei saanut heti paikalle.
Mut kyllä tehtailta varmaan monenlaista hommaa löytyisi, Kannustan lämpimästi työllistämään myös työkyvyltään vajaakuntoisia. Uskon, voivat olla erittäin hyviä omassa, heille sopivassa työssä. Se on asioista päättävien ihmisten asenteesta kiinni.
Yrittäjä, kauppias jne.
Onhan paljon yrittäjiä, jotka tekevät kymmenien miljoonien liikevaihtoa ja tahkoavat rahaa, kouluja käymättä, mutta heillä on muuta osaamista ja taitoja, kuin kouluviisaus esim. Keskinen, Sokuri jne. ja onhan siellä muutama nainenkin, mutta en muista nimeä esim. Lapin vaikutusvaltainen naisyrittäjä, sekä Anu Pentik jne.
Opiskelu ei vielä takaa ammattipätevyyttä ja on vain paperilappunen, vaan rautaiseen ammattitaitoon tarvitaan myös muita avuja ja taitoja ja osa niistä tulee jo geeneistä esim. käden taidot.
Kotiäiti. En tarkoita, että olisi heikkolahjaiselle sopiva homma, vaan että lähipiirissäni on henkilö, joka ei muuhun näytä pystyvän vaikka lasten iän puolesta olisi jo aika. Eikä vaatimuksia kotiäidin tehtävään pahemmin ole, melkeimpä kuka vaan voi siihen hommaan ryhtyä.
Formula-/rallikuski, jääkiekkoilija... Ei vaadi minkäänlaista kouluälykkyyttä ja mahdollisuus tienata rahaa vaikka kuinka monta miljoonaa. Jos jää hommasta "eläkkeelle" esim. 35-40-vuotiaana, niin ei hyvässä lykyssä tarvitse tehdä enää päivääkään töitä loppuelämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä, kauppias jne.
Onhan paljon yrittäjiä, jotka tekevät kymmenien miljoonien liikevaihtoa ja tahkoavat rahaa, kouluja käymättä, mutta heillä on muuta osaamista ja taitoja, kuin kouluviisaus esim. Keskinen, Sokuri jne. ja onhan siellä muutama nainenkin, mutta en muista nimeä esim. Lapin vaikutusvaltainen naisyrittäjä, sekä Anu Pentik jne.
Opiskelu ei vielä takaa ammattipätevyyttä ja on vain paperilappunen, vaan rautaiseen ammattitaitoon tarvitaan myös muita avuja ja taitoja ja osa niistä tulee jo geeneistä esim. käden taidot.
Tuskin ovat heikkolahjaisia, vaikka eivät olisi käyneet kouluja. Heikkolahjaisella miljoonayritys... joopa joo. Googlaa heikkolahjaisuus.
Ollaanpa täällä kovin vaatimattomia...
ilman kirjaviisautta ja kouluja käymättä voi päästä huipulle ja miljoona tuloihin esim. ralliautoilu, jääkiekko, liike-elämä ja pelkästään lauluja laulamalla tai kirjoittamalla voi päästä suurin tuloihin kiinni. Ja vapaasti voi pitää välivuosia ja jäädä 40v. eläkkeelle.
Tai pahoittaa vain mielensä ja tehdä siitä kirjan ja muutaman elokuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä, kauppias jne.
Tuskin ovat heikkolahjaisia, vaikka eivät olisi käyneet kouluja. Heikkolahjaisella miljoonayritys... joopa joo. Googlaa heikkolahjaisuus.
Aloituksessa ap. puhuu kyllä kouluälykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä, kauppias jne.
Minä sain ainakin aloituksesta sen käsityksen, että ihmiset jotka ei pärjää koulussa tai joilla ei ainakaan ole "kouluälykkyyttä" olisi muka heikkolahjaisia.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään heikkolahjaisempaa ihmistä kuin minä itse :D... Olin kokkipuolella vuoden kunnes pitkin ja hampain tajusin etten osaa mitään. Nyt olen aikuislukiossa enkä tiedä mihin jatkan. Pelkään etten saa kirjoituksia läpi.
Olen ollut töissä lähinnä yksinkertaisissa hommissa mm. Kaupassa hyllyttämässä (siitä tykkäsin koska se on yksinkertaista!) ja poimimassa mansikoita. Joka kerta kun leivon jotain niin se epäonnistuu. En muutenkaan osaa mitään pitkäkestoisia asioita, joissa on monta työvaihetta. Haluaisin olla pappi, mutta älykkyysosamääräni ei riitä yliopistoon.. Ehkä haen vaan siivoojaksi. :( Surettaa ettei minulla ole mihinkään kykyjä: ei taiteelliseen, matemaattiseen ynnä muuhunkaan asiaan. Olen vieläpä todella epäsosiaalinen. Enkä oikeasti edes liioittele osaamattomuuttani.
Kirjoitat hyvin, sinulla on itsetuntemusta ja haaveita! Toivottavasti löydät oman paikkasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään heikkolahjaisempaa ihmistä kuin minä itse :D... Olin kokkipuolella vuoden kunnes pitkin ja hampain tajusin etten osaa mitään. Nyt olen aikuislukiossa enkä tiedä mihin jatkan. Pelkään etten saa kirjoituksia läpi.
Olen ollut töissä lähinnä yksinkertaisissa hommissa mm. Kaupassa hyllyttämässä (siitä tykkäsin koska se on yksinkertaista!) ja poimimassa mansikoita. Joka kerta kun leivon jotain niin se epäonnistuu. En muutenkaan osaa mitään pitkäkestoisia asioita, joissa on monta työvaihetta. Haluaisin olla pappi, mutta älykkyysosamääräni ei riitä yliopistoon.. Ehkä haen vaan siivoojaksi. :( Surettaa ettei minulla ole mihinkään kykyjä: ei taiteelliseen, matemaattiseen ynnä muuhunkaan asiaan. Olen vieläpä todella epäsosiaalinen. Enkä oikeasti edes liioittele osaamattomuuttani.Kirjoitat hyvin, sinulla on itsetuntemusta ja haaveita! Toivottavasti löydät oman paikkasi <3 Et kyllä vaikuta pätkääkään heikkolahjaiselta. Onko mahdollista, että sinulla olisi ADD? 🤔
ADD ja/tai Aspergerin syndrooma tuli minullekin mieleen. Voivat olla hyvinkin älykkäitä, mutta eivät usein osaa hyödyntää kykyjään ja taitojaan sopivalla tavalla.
Kyllä vielä käsittääkseni esim. graafisella alalla sekä etenkin koodareina on itse osaamisensa kerryttäneitä henkilöitä ilman varsinaista alan koulutusta. Mutta nämä alat vaativatkin taas sitä tiettyä intohimoa ja lahjakkuutta sekä myös älykkyyttä. Mutta harvassa on kyllä alat joilla työllistyy ilman koulutusta.