Mitä työtä tuntemasi heikkolahjaiset aikuiset ovat tehneet?
Onko sellaisia töitä enää?
80-luvulla oli vielä kadunlakaisijoita, kauppa-apulaisia, haudankaivajia (käsityöntä) yms. Onko enää mitään oikeita töitä, jossa ei vaadita juuri lainkaan "kouluälykkyyttä"?
Kommentit (245)
Ammattikouluakaan ei heikkolahjainen nykyäänläpäise paitsi ehkä erityisammatikoulun, tosin en tiedä miten sieltä työllistyy. Aika vähän on nykyisin töitä joissa pärjää ilman koulutusta. Mainosten jakaja?
Palvelualoista varmaan portsari ainakin pienillä paikkakunnilla, missä ei ole monimutkaisempia tilanteita ja sosiaalisten taitojen tarvetta.
Yhteen aikaan opiskelin vähän aikaa todella pienellä paikkakunnalla ja kerran alkuillasta baariin mennessä ovimies keksi, että pitää maksaa kahden euron pääsymaksu ja sen sitten tein ajattelematta asiaa kahta kertaa; taisi keksiä säännön omasta päästä, koska niinä harvoina kertoina kun siellä käytiin ei yleensä tuollaisia ruinattu. Steroidiukkeli virnuili sen jälkeen kuin olisi kavaltanut oveluudellaan miljoonaomaisuuden.
En tiedä onko heikkolahjainen vai mitä, mutta julkisella puolella ns. asiakaspalvelutiskillä. Ihan väärässä työssä.
Toinen tekee aspaa ja avustavia hommia eräässä kaupassa. Ei sovellu tehtäväänsä hänkään, mutta on sen verran poikkeava ulkoisestikin, että vammaiskortilla saanee paljon anteeksi.
Sosiaalityöntekijänä on muutama, samoin Kelalla. Työnjohtajanakin näköjään pärjää.
Eli jos ei ole akateemikko, on heikkolahjainen? Aha.
Jotenkin haluaisin tässä yhteydessä mainita myös tölkkien kerääjät, vaikka se ei mikään ammatti olekaan; toki joukossa on ilmeisesti jokunen, joka jää voiton puolelle siinä hommassa, mutta perusviikonloppuna katuja likaisten törppöjen perässä viilettävä monesti iäkäskin ihminen ei voi kovin hyville tuntiansioille päästä, kun yksi purkki tekee sen 15 senttiä. Menetetty energia kun pitää sitten vielä korvata ylimääräisellä syömisellä.
En niinkään väitä kerääjien olevan varsinaisesti vähä-älyisiä, vaan sen touhun olevan heikolla pohjalla, mutta tavattuani joitakin sen alan ihmisiä olen huomannut, että joillakin kyse on psykiatrisista erityissyistä; esim.obsessiivisesta kiinnostuksesta rahaan ja saitaan elämäntapaan, jossa sitä rahaa ei kuitenkaan haluta käyttää, vaan saadaan nautintoa siitä ajatuksesta, että sitä kertyy itselle, vaikka sosiaalinen asema laskisi samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikouluakaan ei heikkolahjainen nykyäänläpäise paitsi ehkä erityisammatikoulun, tosin en tiedä miten sieltä työllistyy. Aika vähän on nykyisin töitä joissa pärjää ilman koulutusta. Mainosten jakaja?
Amishan muuttui vaativammaksi sen jälkeen, kun se muutettiin kolmevuotiseksi, jotta sekin antaisi yleisen jatko-opintokelpoisuuden.
Tänään töissä esim. kiinnittelin osia poraruuveilla, sahasin raivaussahalla, ajoin kaivinkoneella, rakensin kehikkoja puusta, yms. Ei vaadi koulutusta eikä tuollaiseen sopivaa koulutusta liene olemassakaan, kun pitää osata vähän kaikkea mutta samalla ei oikeastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja työt joihin vaadittavia taitoja opitaan ammattikoulussa vaatii "akateemisia taitoja".
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole väittänyt, että kaikki ei-akateemikot ovat heikkolahjaisia? Vaan että heikkolahjainen on todennäköisemmin ei-akateemikko kuin akateemikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amishan muuttui vaativammaksi sen jälkeen, kun se muutettiin kolmevuotiseksi, jotta sekin antaisi yleisen jatko-opintokelpoisuuden.
Mutta sieltä kuitenkin valmistuu ihan käsittämättömän palikoita ja saamattomia ihmisiä, joista tuskin koskaan on mihinkään töihin.
Ovat erään vauvapalstan moderaattoreina.
En tunne ketään heikkolahjaisempaa ihmistä kuin minä itse :D... Olin kokkipuolella vuoden kunnes pitkin ja hampain tajusin etten osaa mitään. Nyt olen aikuislukiossa enkä tiedä mihin jatkan. Pelkään etten saa kirjoituksia läpi.
Olen ollut töissä lähinnä yksinkertaisissa hommissa mm. Kaupassa hyllyttämässä (siitä tykkäsin koska se on yksinkertaista!) ja poimimassa mansikoita. Joka kerta kun leivon jotain niin se epäonnistuu. En muutenkaan osaa mitään pitkäkestoisia asioita, joissa on monta työvaihetta. Haluaisin olla pappi, mutta älykkyysosamääräni ei riitä yliopistoon.. Ehkä haen vaan siivoojaksi. :( Surettaa ettei minulla ole mihinkään kykyjä: ei taiteelliseen, matemaattiseen ynnä muuhunkaan asiaan. Olen vieläpä todella epäsosiaalinen. Enkä oikeasti edes liioittele osaamattomuuttani.
No tuota... Olen työkseni ennen koulutusta mm liimannut tuotetarroja ja poistanut ylimääräisiä pahveja. Sellainen voisi olla sopivaa. Meillä oli siellä myös henkilöitä, joiden työ oli huolehtia muiden roskista. Siis veivät muiden roskasäkkejä jätepuristimeen.
Taloyhtiömme käyttämä huoltoyhtiö on palkannut näitä heikkolahjaisia käsihommiin. Siis luovat lunta paikoista, joihin ei koneella pääse ja leikkaavat nurmikoita ja lakaisevat pihaa.
Tunnen yhden kehitysvammaisen aikuisen miehen, joka on kiinteistönhoitaja huoltoyhtiössä puolipäiväisesti. Lakaisee, tekee (käsin) lumitöitä, jakaa postia (tiedotteita, ei siis Postin postia), siistii paikkoja. Tykkää työstään, asukkaat tykkäävät hänestä. Ei voi käyttää koneita tai mitään erityistä osaamista tai pikkutarkkuutta vaativaa, mutta on oikein hyvä niissä mitä pystyy tekemään. Ymmärtääkseni erityisammattikouluissa taitaa näitä koulutuksiakin olla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku tyyliin siivooja, siis ne helpommat hommat joissa ei tarvitse kuin lakaista ja pyyhkiä. Yläasteella koulussa oli tälläinen, hommana mopata käytävät kerran päivässä ja pestä vessat, tyhjentää roskakorit jne. Mitään kiirettä ei hänellä näyttänyt olevan työssään. Muistan että oli hyvin tarkka siitä että valokatkaisimiin ei koskettu ja hän pitikin ne hyvin puhtaina.
No haloo, siivous ei nykyään ole todellakaan tuollaista. Nykyään esim. kunnat vaativat laitoshuoltajakoulutuksen, siinä karsiutuu pois tyhmät ja hitaat jotka eivät työssä pärjäisi koska siivous on nykyään mitoitettu niin että on minuuttiaikataulu.
No homma voi toki olla yksinkertainen mutta amiksen läpipääsemiseksi pitää nykyisin olla aika monenlaista opittuna.