Opintotukikuukaudet loppuu kesken. Millä elää?
Eli mulla tilanne on se, että opiskelen yliopistossa pakollisten opintojen lisäksi kaksi laajaa sivuainetta ammattitaidon parantamiseks ja työnsaannin edesauttamiseks. Tää ahkeruus kuitenkin on kolahtamasa omaan nilkkaan ja opintotukikuukaudet näyttävät loppuvan kesken.
Onko kellään loppuneet tukikuukaudet kesken? Mitä tukia opiskeljan on mahdollista saada? Kelan sivuilta ei tunnu löytyvän muuta kuin, että olen oikeutettu yleiseen asumistukeen. Sillä 310e ei kuitenkaan elä.
Työllistyminenkään ei ole kovin varmaa, kun opiskelut alan luonteen vuoksi vaativat paljon läsnäoloa. Kesät olen tähän asti tehnyt töitä, mutta muuten opintojen ohella en.
Kommentit (35)
Jos opintoja on vain vähän jäljellä ja niiden suorittaminen edesauttaa työllistymistä, voi saada ainakin toimeentulotukea ja asumistukea. Minä selvitin, että opiskelen lisää kun työllisyystilanne näyttää huonolta ja jäljellä oli muutenkin vain 15 opintopistettä, joten sain toimeentulotuen ja asumistuen syyslukukaudeksi. Jouduin kyllä selvittämään, että mihin tukikuukaudet olivat huvenneet. Ensimmäisellä tutkinnolla en saanut töitä millään ja toinen tutkinto takasi työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän toimeentulotukea voi saada ellei ensin nosta opintolainaa? Tai pakko ei ole lainaa ottaa mutta se lasketaan tuloksi kuitenkin ja jos sen jälkeen on vajausta niin saa tukea.
Jos on tukikuukaudet loppu ei saa myöskään lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskelen yliopistossa pakollisten opintojen lisäksi kaksi laajaa sivuainetta ammattitaidon parantamiseksi --
Työllistyminenkään ei ole kovin varmaa,
Kiva yhtälö. Anteeksi, etten osaa muuta sanoa.
Olipa hölmösti ilmaistu. Sanotaanko nyt vaikka, että opiskelen opettajaksi ja perus luokanopettajakoulutuksen lisäksi opiskelen myös maantiedon ja biplogian opeks eli laajempi tutkinto ja paremmat mahollisuudet työllistyä valmistuttuani. Oman alan töitä en kuitenkaan opintojen ohella voi tehdä, sillä päivät olen opiskelemassa eli tarviisin iltatöitä eli vaikka kaupan kassalta. Näihin työllistyminen opintojen ohella haastavaa, sillä opiskelijakaupungissa moni muukin haluaa sinne kaupan kassalle illaksi.
Ap
Tervetuloa pätkätyöläiseksi. Valmistuin 10v. sitten historian opettajaksi enkä ole saanut 4 kk:n sijaisuuden jälkeen mitään töitä. Mäkkärihommiinkaan minua ei huolita.
Kun opintotukikuukaudet alkoivat olla lopuillaan, otin vähän opintolainaa. Vanhemmat maksoivat elämistäni myös. Kun valmistuin, olen maksanut lainoja pois työttömyyskorvauksistani.
Vttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa pätkätyöläiseksi. Valmistuin 10v. sitten historian opettajaksi enkä ole saanut 4 kk:n sijaisuuden jälkeen mitään töitä. Mäkkärihommiinkaan minua ei huolita.
Kun opintotukikuukaudet alkoivat olla lopuillaan, otin vähän opintolainaa. Vanhemmat maksoivat elämistäni myös. Kun valmistuin, olen maksanut lainoja pois työttömyyskorvauksistani.
Vttaa.
Eiköhän tässä tilanteessa kannattaisi käydä te-toimiston ammatinvalintapsykologin juttusilla miettimässä uutta ammattivaihtoehtoa. Et tule työllistymään koskaan historian opeksi kun valmistumisesta on noin kauan. Haitko valmistumisen jälkeen töitä ihan koko Suomesta vai rajasitko hakusi kotikaupunkiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos opintoja on vain vähän jäljellä ja niiden suorittaminen edesauttaa työllistymistä, voi saada ainakin toimeentulotukea ja asumistukea. Minä selvitin, että opiskelen lisää kun työllisyystilanne näyttää huonolta ja jäljellä oli muutenkin vain 15 opintopistettä, joten sain toimeentulotuen ja asumistuen syyslukukaudeksi. Jouduin kyllä selvittämään, että mihin tukikuukaudet olivat huvenneet. Ensimmäisellä tutkinnolla en saanut töitä millään ja toinen tutkinto takasi työpaikan.
Niin minäkin mietin, että kyllä kunnan kannattaa myöntää toimeentulotuki, jos voidaan arvioida, että henkilö sen avulla valmistuu pian. Eri juttu, jos on käyttänyt kaikki tukikuukaudet, eikä ole saanut juuri mitään opintopisteitä kasaan.
Lisäksi, jos opinnot eivät ole edenneet vuoteen, voi ilmoittautua työttömäski työnhakijaki ja saada luvan viedä opinnot loppuun työttömyyskorvauksella.
Mene töihin tai hae opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vttaa.
Kyllä apn tapauksessa luulisi töitä löytyvän jos on luokanope-aineenope kombolla töitä ettimässä. Mahollisuus kun on opettaa niin pieniä ala-asteelaisia kuin ihan lukiolaisia.
Ja apn kysymykseen: sun pitää varmaan nostaa opintolaina ja elää sillä. Opiskelijoiden asema tukien suhteen on aika surkee. Saat sentään nykyään asumistukea, mutta loput joudut kattaa joko töitä tekemällä tai lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla tilanne on se, että opiskelen yliopistossa pakollisten opintojen lisäksi kaksi laajaa sivuainetta ammattitaidon parantamiseks ja työnsaannin edesauttamiseks. Tää ahkeruus kuitenkin on kolahtamasa omaan nilkkaan ja opintotukikuukaudet näyttävät loppuvan kesken.
Onko kellään loppuneet tukikuukaudet kesken? Mitä tukia opiskeljan on mahdollista saada? Kelan sivuilta ei tunnu löytyvän muuta kuin, että olen oikeutettu yleiseen asumistukeen. Sillä 310e ei kuitenkaan elä.
Työllistyminenkään ei ole kovin varmaa, kun opiskelut alan luonteen vuoksi vaativat paljon läsnäoloa. Kesät olen tähän asti tehnyt töitä, mutta muuten opintojen ohella en.
Mulla loppui opintotukikuukaudet. Hain töitä. (Ilmeisesti toimeentulotuki olisi ollut vaihtoehto, jos työpaikkaa ei olisi löytynyt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin mietin, että kyllä kunnan kannattaa myöntää toimeentulotuki, jos voidaan arvioida, että henkilö sen avulla valmistuu pian. Eri juttu, jos on käyttänyt kaikki tukikuukaudet, eikä ole saanut juuri mitään opintopisteitä kasaan.
Lisäksi, jos opinnot eivät ole edenneet vuoteen, voi ilmoittautua työttömäski työnhakijaki ja saada luvan viedä opinnot loppuun työttömyyskorvauksella.
Opintotuki on sidottu riittävään etenemiseen, jotta opintotukea saa, on saatava vuodessa kasaan vähintään 45op.
Itselläni alle vuosi opintoja jäljellä ja suunnitelmissa elättää itseni kesätöistä saamillani tuloilla. Riittävät juuri ja juuri valmistumiseen asti. Tuota toimeentulotukea ei varmaan saa jos on säästöjä? Saan kuitenkin asumistukea.
Siwaan ei pääse enää opiskelijat töihin. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Siwaan ei pääse enää opiskelijat töihin. Varma tieto.
Siwaan ei pääse enää kukaan muukaan töihin.
Kiva yhtälö. Anteeksi, etten osaa muuta sanoa.